Set up a zigbee network (no hub or coördinator req.)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:14
In de vele boekjes van de Zigbee apparaten die ik aangeschaft heb zie ik vaak hetzelfde staan:
Setup a network & add devices to the network (no coördinator or Hub required).

Wat ik hieruit begrijp is dat het Zigbee apparaat in dit geval zijn eigen "Zigbee netwerk" creëert.
Echter zie ik totaal niet in wat hiervan de toegevoegde waarde is? In wat voor situaties is dit bijvoorbeeld handig om te gebruiken?

Ik heb namelijk 2 dimmers die werken op het Zigbee protocol en een Zigbee wall dimmer switch.
In beide gevallen staat de optie tot het creëren van zijn eigen netwerk in de handleiding van de producten.

Op ome Google kan ik hierover weinig informatie vinden wat dit nou precies inhoudt en in welke situaties dit toe te passen is.

Zou iemand mij duidelijkheid kunnen geven hierover?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:15

Snuffel

Vroem!

Google geeft je alle informatie omtrent Zigbee die je maar zoekt.
Maar he, om mee te beginnen: Wat is Zigbee?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:14
Snuffel schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:08:
Google geeft je alle informatie omtrent Zigbee die je maar zoekt.
Maar he, om mee te beginnen: Wat is Zigbee?
Bedankt voor je reactie @Snuffel, echter ben ik bekend met hoe het Zigbee protocol werkt. En vindt ik nergens in de links die jij mee stuurt de uitleg terug op de vraag die ik stelde. :-(

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
In de tweede link van @Snuffel staat een mooie tekst (en plaatje) hier over:
Als klap op de vuurpijl is Zigbee gebouwd als mesh-netwerk. Mesh-netwerken zorgen ervoor dat apparaten met elkaar kunnen praten om commando’s door te geven. In de praktijk betekent dit dat het bereik en de betrouwbaarheid van het hele Zigbee netwerk toeneemt met ieder apparaat dat je toevoegt
Dat is dus het nut. Het bereik van Zigbee kan veel groter zijn dan de apparaten die in de buurt van de hub staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Timzhem schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:26:
Setup a network & add devices to the network (no coördinator or Hub required).
[...]
In wat voor situaties is dit bijvoorbeeld handig om te gebruiken?
Kan je bijv. twee wandschakelaars direct aan elkaar koppelen om draadloos een wissel-/hotelschakeling te maken. Werkt na koppelen ook zonder wifi, hub/gateway en zonder iets als Domoticz.