[Vloerverwarming] Filters flowregelaars steeds verstopt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:49

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
In ons huis (nieuwbouw) hebben we voor de volledige benedenverdieping vloerverwarming aangelegd. Dat zijn bij elkaar 8 groepen die via een vrij standaard verdeler en normale gasgestookte CV van warm water worden voorzien. In het systeem hebben we een ijzerfilter zitten (bij de CV) en in de verdeler hebben we uiteraard flowregelaars per groep om het aantal liter per uur te kunnen regelen. Niet alle groepen zijn even groot namelijk. Zie situatiefoto voor details.

Het probleem
Keer op keer raken de filters van de flowregelaars verstopt door vuil. We hebben de oorzaak nog niet kunnen vinden. Het gevolg is dat de groepen niet gelijkmatig verwarmen.

Pogingen tot oplossen
We hebben al een aantal zaken gedaan:
  • Uiteraard al meerder malen alle filters gereinigd
  • Alle slangen van alle groepen zijn individueel gespoeld
De installatie ziet er als volgt uit:
Situatie

De eerste keer dat we alles hebben gereinigd zagen de filters er als volgt uit:
Eerste reiniging

Nadien hebben we de filters nog 3 maal gereinigd en de laatste keer (vandaag) is dit de hoeveelheid die na 4 weken alweer is opgebouwd:
Vuil na 4 weken

Mijn vraag aan jullie is:
  1. Komt dit iemand hier bekend voor?
  2. Wat was de oorzaak?
  3. Wat was de oplossing?
Ik verdenk zelf dat de verdeler niet goed is. Deze is zo goed als nieuw, maar een productiefout kan natuurlijk altijd gebeuren en misschien is dat hier ook wel het geval. De totale leeftijd van de installatie is nog geen 2 jaar overigens.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
hoe vaak heb jij je magneetfilter al gereinigd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Vrij regelmatig. Hier komt vrijwel niks uit eigenlijk. Ik denk dat dat voornamelijk komt doordat het water natuurlijk eerst door de vloerverwarming gaat (en daardoor door de filters van de flowregelaars) voordat het via de retourleiding door het magneetfilter loopt.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarschijnlijk komt dit uit het verdeelblok. deze worden bijna nooit schoongemaakt in de fabriek en de loodgieter gaat dat ook niet doen dus krijg je dit soort ongein.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:51:
waarschijnlijk komt dit uit het verdeelblok. deze worden bijna nooit schoongemaakt in de fabriek en de loodgieter gaat dat ook niet doen dus krijg je dit soort ongein.
Dan moet het wel vanzelf een keer ophouden lijkt me. Er is inmiddels al redelijk wat uit gekomen. Keer spoelen zou misschien helpen.

To be determined...