[Catalina] Macbook Pro 2017 crasht tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnB0297
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 13:38
Beste mede-Tweakers,

Ik ben sinds 4 december 2017 in het bezit van een Macbook pro 2017 13" zonder touchbar. Over de jaren heen heb ik zeer sporadisch crashes ondervonden waarna de laptop pas weer na een half uur weer volledig werkt. Als ik de laptop wilde opstarten voor het half uur over was, zou deze tijdens het opstarten crashen. Sinds dit hoogstens 1x per maand gebeurde, dacht ik er niet te veel over.

Sinds 28 november 2019, de dag waarop ik de update naar Catalina 10.14.x, heeft mijn (deels) betrouwbare laptop het toch echt begeven. Het probleem wat ik eerst 1x per maand ervoer, doet zich nu altijd voor. Om de situatie zo grondig mogelijk uit te leggen, dit is wat er gebeurt:

1. Ik druk de power knop in
2. Laptop start op, aangezien de forcetouch trackpad het al doet voordat het scherm aan gaat.
3. Soms na 1 seconde, soms net na het inloggen, en soms na het opstarten van alle opstart programma's, valt de laptop uit. Geen beeld, geen melding, forcetouch trackpad doen het niet meer. Terug bij af |:(

Dusver heb ik de volgende stappen al genomen:
Hardware Test utility (D tijdens boot)
PRAM/NVRAM (Command, Option, P, R tijdens boot)
Safe mode (Shift tijdens boot)

Ik zou graag wat logs plaatsen, maar ik ben hiermee nog niet helemaal bekend met MacOS.

Aangezien dit allemaal niks heeft uitgevoerd, ben ik langs de Apple store gegaan. De lieve meneer van Apple heeft de laptop over het netwerk proberen te booten, wat niet lukte aangezien deze tijdens dat proces weer crashte. Na nog wat andere boot-opties te hebben geprobeerd, heeft hij m'n laptop naar achteren genomen en de hardware onderzocht, waar het volgende uit is gekomen (zit op het moment in Engeland, de reden waarom dit verslag in het Engels is):

Problem Description/Diagnosis
Issue: Intermittent power off.

Steps to Reproduce: Observed the issue.
An inspection found no known liquid damage.
Cannot run diagnostics or boot to a triage image without being interrupted by a shutdown.
Removed the SSD but the issue persists.

Cosmetic Condition: nothing to report

Proposed Resolution: Logic board replacement out of warranty.

Daarnaast zit ik met garantie onzin (4 december 2017 bezorgd bij mij thuis, 28 november 2019 probleem ondervonden, 4 december 2019 probleem geconstateerd, nu nog garantie bij de MediaMarkt (mijn domme fout om hem daar te kopen)) maar daar zal ik jullie niet mee storen ;)

Mijn vraag aan jullie luidt als volgt:
Wat zou ik nog meer kunnen doen om dit probleem zelf verder te testen/oplossen, aangezien ik veel mensen hoor praten over kernel panics na de Catalina update?

Beste antwoord (via Daedalus op 14-01-2020 20:01)

• MartijnB0297
Beste mede tweakers,

Ondertussen zijn we al een tijdje in het nieuwe jaar, en na de nodige nieuw jaar borrels ben ik vergeten de laatste update in dit topic te gooien, dus bij deze:

Nogmaals alle opstart shortcuts gebruikt, maar alle zonder effect. Na mijn reisverzekering maatschappij te hebben gebeld, te horen gekregen dat zij deze schade dekken.

Laptop naar de Apple store gebracht, 10 dagen gewacht, en deze uitbundig getest in de winkel. Tot op de dag van vandaag geen problemen meer ondervonden, ook niet met alle laatste Catalina updates.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, en een fijn 2020 gewenst!

P.s. Ondanks dat ik al een tijde op Tweakers meedoe, dit is mijn eerst topic wat ik ooit heb geopend. Als iemand me kan vertellen hoe ik deze weer kan sluiten, kan ik het forum schoon, en de modjes blij houden :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een reinstall proberen van catalina en dus je hele OS. Maar het klinkt voor mij ook als een logic board probleem. Immers boot je machine al niet eens fatsoenlijk en is dit ook de diagnostiek van Apple zelf.

Daarnaast kan je gewoon proberen garantie te claimen bij de MediaMarkt. Er is geen wettelijke garantie termijn binnen Nederland (https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product).

Als je het risico aandurft en zelf handig bent zou je wat videos van Louis Rossman kunnen bekijken (YouTube: Louis Rossmann) om eventueel zelf proberen het euvel te vinden.

Ik zou je overigens aanraden om je laptop nog te inspecteren bij een niet-apple winkel die wel ervaring hebben met Apple meuk maken. Puur omdat het blijkbaar vaak voorkomt dat Apple stores niet eens fatsoenlijk het probleem onderzoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:53
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:25:
Als je het risico aandurft en zelf handig bent zou je wat videos van Louis Rossman kunnen bekijken (YouTube: Louis Rossmann) om eventueel zelf proberen het euvel te vinden.

Ik zou je overigens aanraden om je laptop nog te inspecteren bij een niet-apple winkel die wel ervaring hebben met Apple meuk maken. Puur omdat het blijkbaar vaak voorkomt dat Apple stores niet eens fatsoenlijk het probleem onderzoeken.
Dit zou ik dus juist niet doen. Hij heeft volgens de Nederlandse consumentenwetgeving gewoon garantie en dat is ook waar hij aanspraak op moet maken. Een ongeautoriseerde partij de MacBook na laten kijken kan alleen maar negatieve invloed hebben op de garantie.

[ Voor 34% gewijzigd door MelvinW op 11-12-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MelvinW schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:06:
[...]

Dit zou ik dus juist niet doen. Hij heeft volgens de Nederlandse consumentenwetgeving gewoon garantie en dat is ook waar hij aanspraak op moet maken. Een ongeautoriseerde partij de MacBook na laten kijken kan alleen maar negatieve invloed hebben op de garantie.
Zodoende ook de andere twee opties eerst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnB0297
Dusver al dank voor alle reacties :), ondertussen alweer een nieuwe update. Aangezien ik nog tot 02-02-2020 in Engeland zit, zal ik niet zo 1-2-3 langs de mediamarkt kunnen om hen ook nog eens de laptop laten controleren (als ze dat willen voor hun garantie ofzo) Heb ondertussen ook een schadeclaim ingediend bij mijn reisverzekering waar het misschien ook door gedekt wordt. Het liefst sleutel ik niet meer aan de hardware, dus ik zal de softwarematige oplossingen nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 22:41
SMC-reset ook al geprobeerd? Wanneer de Mac uitgeschakeld is shift + CTRL + option (alt) + powerbutton tegelijk indrukken en weer loslaten. En als het RAM-geheugen niet goed werkt kan dat ook rare klachten geven, iets wat ik toevallig zelf ervaarde. Na de update naar Catalina en vooral na de macOS 10.15.2-update was dat verergerd. Toevallig had ik een tijd geleden het geheugen vervangen en vond ik het er destijds stroef ingaan, waarna ik deze opening gereinigd heb met een luchtdrukreiniger. Dat hielp. Maar of er bij jou iets soortgelijks speelt, dat is natuurlijk moeilijk te zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MartijnB0297
Beste mede tweakers,

Ondertussen zijn we al een tijdje in het nieuwe jaar, en na de nodige nieuw jaar borrels ben ik vergeten de laatste update in dit topic te gooien, dus bij deze:

Nogmaals alle opstart shortcuts gebruikt, maar alle zonder effect. Na mijn reisverzekering maatschappij te hebben gebeld, te horen gekregen dat zij deze schade dekken.

Laptop naar de Apple store gebracht, 10 dagen gewacht, en deze uitbundig getest in de winkel. Tot op de dag van vandaag geen problemen meer ondervonden, ook niet met alle laatste Catalina updates.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, en een fijn 2020 gewenst!

P.s. Ondanks dat ik al een tijde op Tweakers meedoe, dit is mijn eerst topic wat ik ooit heb geopend. Als iemand me kan vertellen hoe ik deze weer kan sluiten, kan ik het forum schoon, en de modjes blij houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MartijnB0297 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:56:
Opgeloste topics hoeven niet op slot, maar mogen rustig afdalen in de archieven :) Zie ook Topiceinde.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1