Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bouwen nieuwe pc. Complete reinstall nodig?

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Beste tweakers,

Ik ben sinds cyber monday de trotse eigenaar van een ryzen 5 3600x.
Nu wil ik deze de komende maand gaan inbouwen in mijn bestaande pc, Gepaard met een MSI B450 gaming plus en nieuw DDR4 geheugen.
De rest van mijn pc wil ik houden.
Dus ik hou de videokaart (5700XT), voeding en de hardeschijven. 2x SSD en 1x HDD.

Ik vroeg mij af. Is het noodzakelijk of verstandig (lees de nuance) om een complete format C te doen? En op de andere hardeschijven staan mijn games. Moet ik die ook volledig opnieuw installeren?
Heel kort gezegd heb ik daar niet zo'n zin in. Maar ik kan mij voorstellen dat windows en games rekening houden met de huidige specs met drivers etc.

Ik ga van een intel i5 4460, As rock B84 Pro + 8GB 1600 mhz ram naar het nieuwe systeem. Dus ook van intel naar AMD.

*knip* mag niet. Je kunt zelf in de V&A en op marktplaats zoeken om te kijken wat anderen ervoor vragen.

Alvast bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 11-12-2019 13:17 ]

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Het beste is toch om een reinstall te doen, om problemen met drivers te voorkomen. Volgens mij kan je sommige game launchers wel naar beschikbare games laten scannen, dus je games kan je er op laten staan.

Verkoopadvies mag niet op Tweakers gevraagd worden.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op je eerste vraag: probeer eerst zonder re-installatie, misschien geeft hij zelf aan dat er wat nodig is (drivers moederbord sowieso) maar hoef je dus niet alles opnieuw te installeren.
Het zal nooit zijn dat je pc uitbrand omdat er een "oude" installatie op staat.

*knip* mag niet, dus ook niet op reageren. Scheelt ons weer modden ;)

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 11-12-2019 13:18 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:25

MsG

Forumzwerver

Ik zou het gewoon proberen. Doe dit regelmatig met compleet andere laptops, en bij het opstarten checkt Windows de nieuwe hardware en werkt keurig. Eventuele micro-efficiëntie verschillen ten opzichte van een fresh install ga je met een beetje SSD tegenwoordig al niet meer merken. Dus als je tijd je lief is, zou ik gewoon de bestaande installatie zo laten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, en ik zou het dan voor de zekerheid weer wel doen ;). Zoveel mensen zoveel meningen. Bij deze vraag ga je nou eenmaal beiden antwoorden krijgen. Enerzijds de mensen die voor 100% zekerheid gaan en anderzijds mensen die voor gemak gaan en het eventueel wel fixen mocht het spaak lopen.

Let trouwens even op dat de juiste BIOS versie op je moederbord staat (7B86v18), anders heeft hij nog geen ondersteuning voor je 3600X. Als je pech hebt, heb je een v10 liggen, en moet je eerst updaten. Gelukkig kan dat bij dit bord zonder cpu, dus hoef je geen moeilijke toeren te gaan uithalen.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 11-12-2019 13:44 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19
Zeker wel doen. dat is de beste basis om op vooruit te werken, spellen e.d hoeft niet tenzij je problemen ervaart.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ik heb het nu zonder format gedaan.
Msi gaming plus max geïnstalleerd. En de ryzen 5 3600x.

Alles werkt perfect. Het enige wat ik vreemd vind is dat hij automatisch op csm staat. Als ik dat uit wil zetten boot hij alleen maar naar het bios scherm.

Iemand enig idee hoe dat kan?

Ps. Mijn Windows tijd staat ineens 5 uur later en ik krijg pop ups dat ik een niet legitieme versie heb.

Voor de rest doet alles het perfect en is mijn fps in pubg verdubbeld :)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
Tenzij je een framerate junkie bent is het niet zo belangrijk om een format te doen.
Zelf heb ik het al vaak gedaan.
(Tot zelf een clone gemaakt van een desktop en dan in een laptop gestoken, werkt probleemloos en supersnel klaar.)

Hoe stond je harde schijf ingesteld? IDE of AHCI? Of vermoedelijk is de harde schijf nog met MBR en niet GPT?
Ik heb ook al gelezen dat je CSM enkel kan uitzetten als je dit doet vóór de Windows installatie. Als dat klopt gaat dat dus niet lukken.
Op zich maakt het ook niets uit (behalve een paar seconden in het boot proces.

[ Voor 5% gewijzigd door catfish op 28-12-2019 19:01 ]

Pagina: 1