Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxwa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-08 09:44
Ik heb op dit moment in mijn woning een "domme" thermostaat in de woonkamer hangen met 3 radiatoren met gewone kranen, al de andere ruimtes hebben thermostaatkranen op de radiatoren. Dit is voornamelijk bij het thuiswerken vervelend, omdat dan heel de woning verwarmd moet worden, als ik in de bureau een warmtevraag heb.
Daarom ben ik nu aan het experimenteren met domoticz geinstalleerd op een raspberry pi in combinatie met een z-wave stick en voorlopig 1 eurotronic spirit thermostatische kraan.
Het plan is om de Spirit kranen te installeren op alle radiatoren en deze ook als thermostaat te gebruiken. Ze rapporteren ook de actuele gemeten temperatuur terug. Ik weet dat een externe temperatuursensor verder weg van de radiator een beter resultaat geeft, maar hier kan ik mee leven (of rond programmeren zoals: als de temperatuur tijdens het verwarmen aan de radiatorkraan gemeten 24 graden is, dan heeft de kamer gemiddeld 20 graden, per kamer de ideale offset proefondervindelijk in te stellen).

Domoticz zal ik dan zo instellen dat als er in 1 ruimte een warmtevraag is, er een z-wave relais de ketel schakelt. (op dit moment gewoon aan/uit, het is een oude ketel).
Ik wil een basis weekplanning opstellen, waarvan afgeweken wordt bij thuiswerken, vakanties, etc...
Op een gewone dag zou er niets verwarmd worden tijdens de school/kantooruren, maar als ik aan de radiatorkraan in de bureau warmte vraag, zou het toilet ook (een beetje) mee verwarmd worden en rond de middag de keuken/eetkamer ook.

Nu heb ik enkele vragen:
- Als ik aan alle radiatoren de spirit radiatorkranen hang, heb ik dan nog wel een thermostaat in de woonkamer nodig? Eigenlijk vervangt de raspberry pi de thermostaat met de radiatorkranen als temperatuursensoren.
- Als de raspberry Pi zou crashen/uitvalllen is er geen z-wave controller meer actief. Wat gebeurt er op dat moment met de z-wave thermostaatkranen/relais?
- Ik was aan het denken om de bestaande thermostaat op een minimumtemperatuur in te stellen en het relais parallel te schakelen over de thermostaat. Zodat de thermostaat altijd als backup kan dienst doen.
- Hoe kan ik best de domoticz als thermostaat programmeren. Ik zie verschillende manieren om te automatiseren, maar welke zou het best zijn voor deze toepassing? Kan ik gemakkelijk ergens een standaard weekprogramma instellen? Of moet ik altijd met if monday and time > ... alles opbouwen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
Hoi Toxwa,
Ik vond je topic bij toeval omdat ik ook de Spirit kranen besteld heb, en kan je wel vertellen hoe ik zelf jouw geschetste situatie (probeer) op te lossen.

Op je vragen:
1 Als ik aan alle radiatoren de spirit radiatorkranen hang, heb ik dan nog wel een thermostaat in de woonkamer nodig? Eigenlijk vervangt de raspberry pi de thermostaat met de radiatorkranen als temperatuursensoren.
- Er moet een 'device' zijn dat de CV Ketel (neem aan CV ketel, bij warmtepomp ook, Stadsverwarming is ander verhaal) opdracht geeft om te gaan stoken. Dit komt (traditioneel) van een (simpele) kamer-thermostaat.
- Afhankelijk van je ketel & thermostaat: Open-Therm / AAN-UIT / Proprietary protocol
- Ik heb zelf een (oude) Nefit ketel, die een IRT protocol draait. hier heb ik een custom bordje aangehangen op basis van https://github.com/proddy/EMS-ESP waardoor ik vanuit domoticz mee kan kijken en ook de set-point kan wijzigen (dus overriden). Hiermee kan ik dus zelf de 'warmtevraag' regelen.

2 Als de raspberry Pi zou crashen/uitvalllen is er geen z-wave controller meer actief. Wat gebeurt er op dat moment met de z-wave thermostaatkranen/relais?
- Goede vraag; maar in principe verwacht ik (heb ze zelf nog niet getest) dat de kranen blijven draaien op hun laatst ingestelde setting (bij temperatuurregeling zal dit regelen zijn, bij manueel control (e.g. klep op 10% open), zal hij open blijven).
- Relais; ik neem aan dat je hier doelt op een eigen implementatie? dit is afhankelijk van deze implementatie.. ik wil zelf dat alles fail-safe is en dus in geval van wegvallen van de main-controller in een veilige toestand gaat staan (iets open )

3 Ik was aan het denken om de bestaande thermostaat op een minimumtemperatuur in te stellen en het relais parallel te schakelen over de thermostaat. Zodat de thermostaat altijd als backup kan dienst doen.
- Klinkt logisch, lijkt me dat je dan beschikt over een AAN/Uit schakeling. hiermee heb je indierdaad een fail-safe back-up

4 Hoe kan ik best de domoticz als thermostaat programmeren. Ik zie verschillende manieren om te automatiseren, maar welke zou het best zijn voor deze toepassing? Kan ik gemakkelijk ergens een standaard weekprogramma instellen? Of moet ik altijd met if monday and time > ... alles opbouwen?
- Er is een domoticz-theromstaat plugin die best goed schijnt te werken.
https://www.domoticz.com/...t_Virtual_Thermostat.html.
Ik heb zelf gezorgd dat de regel-logica van mijn eigen Nefit thermostaat de leiding houd.. Nefit heeft hier veel kennis in zitten en ik houd hun regel-logica aan. ik gebruik de override van temperatuur alleen om de badkamer een 'boost' te geven (kleppen vol open in badkamer, Thermostaat set-point 1 graad hoger, dan gaat verwarming verwarmen, badkamer is binnen kwartier een graad opgewarmd, kleppen weer dicht en Set-point terug op vorige waarde).

Hopelijk heb je hier (nog) wat aan..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxwa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-08 09:44
Hoi Soepah,

bedankt voor je antwoorden. Ik heb ondertussen zelf 2 Spirit kranen en een relais in gebruik. en dus een aantal van de vragen door proberen beantwoord.

1: Op dit moment heb ik in de keuken en de badkamer Spirit-kranen, de rest zijn gewone oude thermostaatkranen die geregeld worden vanuit de thermostaat in de woonkamer. Ik zit voorlopig nog met een oude ketel met enkel aan/uit signaal. Die schakel ik met een relais in parallel met de woonkamerthermostaat.

2: Als de Raspberry Pi uitvalt, of het bereik van de controller naar de kraan verstoord is, dan blijven de kranen inderdaad in hun laatste toestand. Ook het relais waarmee ik de ketel schakel blijft dan in aan of uit stand.
Bij mij is het voor de kraan op dit moment verwarmen naar de ingestelde temperatuur. Ik werk (nog) niet met aansturen van de kraanopening. Ik wil dat niet doen net owv het gedrag als de controller zou uitvallen, maar ben eigenlijk niet tevreden over de regeling in de kraan. Dat wil zeggen als ik bv. 20.5 vraag in de badkamer, dan blijft hij heel lang op 19 graden hangen en gaat de kraan dicht of bijna dicht. Pas na meer dan 2 uur bereikt hij 20 graden. En tegen dan ben ik allang uit de douche :-). Als work around zet ik na een temperatuurswijziging naar boven met een script altijd de boost modus aan.

3. Zoals gezegd staan relais en thermostaat nu parallel. Als ik op termijn alles naar spirit kranen zet, dan zou ik de kamerthermostaat op de minimumtemperatuur zetten. Als domoticz dan uitvalt terwijl de relais uit staat, dan springt de ketel af en toe nog aan door de thermostaat. Een risico blijft dat het relais in aan-stand blijft staan terwijl er nergens een warmtevraag is. In dat geval zou de ketel te warm worden en in storing gaan als al de radiatoren dicht staan.

4. Op dit moment is voor de keuken en badkamer het programma ingegeven door een script dat op bepaalde tijdstippen de temperatuur wijzigt. Ik mis een handig weekoverzicht/weekprogramma. De virtual thermostat plugin heb ik nog niet geprobeerd.