Ik heb al een aantal keren raspberry pi's gekocht (voor de hobby en om cadeau te doen) maar telkens komt het weer op hetzelfde neer: na een paar keer in de stroom steken, gebruiken en uittrekken stopt het kastje weer met werken. Dan steek ik het in een ander stopcontact in en dan werkt het weer even, en dan weer niet. Het blijkt te maken te hebben met reststroom en de slechte powerverbinding op de raspberry pi. Op forums kom ik dit nooit tegen, maar als ik erover praat met mensen dan ervaart iedereen die problemen wel.
Ik heb altijd louter de originele onderdelen gekocht en ook enkel de originele poweradapter gebruikt, dus het kan echt niet liggen aan de combinatie van hardware. Ik heb ook al een tal van verschillende SD-kaartjes gekocht en alle kaartjes hebben last van hetzelfde symptoom: na een paar keer crasht gewoon de hele teringzooi en doet niks het meer. Of het nou de SD-kaart is of de adapter; het werkt gewoon niet betrouwbaar.
In een van mijn laatste retouraanvragen kreeg ik opgeworpen dat dit een bekend probleem is en dat de oorzaak zich zal bevinden in onderstaande lijst van mogelijke oorzaken:
• How busy the card was when power got disconnected
• What the operation was before power was disconnected (read or write)
• How often a "dirty" shutdown is done
• Electrostatic discharge (ESD)
• Whether the SD card is mounted as read-only or writable
• SD card quality
• Bad luck or someone wishing bad luck upon you. Pointed out by SlySven
• Software quality (whether what the software does causes corruption or not)
• Power noise
• Voltage to the SD card
• Clock stability to the SD card
• Processor and friends' clock speed (GPU, SDRAM, etc.)
• Overclocks are known to cause corruption
• Software configuration
• File system contingency plans (how the file system handles corruption)
• OS' contingency plans (how the OS handles data corruption)
• Data redundancy
• SD card temperature (you should not put a lighter or stove under an SD card)
• How much stress the SD card is having (physical stress, bending, etc.)
• SD card connection quality
• SD card connector quality
• Normal wear and tear
• Magnetic fields
• Most SD cards are immune to this
• Cosmic rays
• Environmental radioactivity
• An SD card is more likely to get corrupted inside a nuclear reactor
• Acts of God
• War (regular or nuclear)
• Apocalyptic scenario
• Rogue computer virus destroying everything
• Corrosion from normal wear and tear
Afijn. Niet het product wat ik zoek.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb met enkele maanden werk een kopie weten te maken van mijn oude 386 systeem en wil die spelletjes graag middels hdmi kunnen aansluiten op de televisie en highscores maken die het langer volhouden dan drie keer het systeem opstarten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben aan het kijken naar een klein systeem. Ik vind 150+ euro teveel voor dit speelgoed. Een Intel NUC of een Shuttle Nano zijn zodoende te duur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Alleen HDMI voor de aansluiting en USB voor het draadloze toetsenbord. Internet hoeft niet, het is immers een spelletjes-pc uit de jaren '90.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie boven, een betrouwbaar klein board waar tevens een case voor te krijgen is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zag het ASUS Tinker board. ASUS heb ik altijd goede ervaring mee gehad met laptops. Verder geen idee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er linux op draaien. Op de raspberry altijd NOOBS gedraaid met Dosbox erop. Iets waar dosbox op draait en de mogelijkheid heeft om gemakkelijk te configureren is om gelijk door te starten naar Dosbox heeft mijn voorkeur. Aan Windows heb ik dus niks.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ervaringen en hulp bij het selecteren van een boardje dat niet om de paar keer weer een kapot systeem veroorzaakt.
Ik heb altijd louter de originele onderdelen gekocht en ook enkel de originele poweradapter gebruikt, dus het kan echt niet liggen aan de combinatie van hardware. Ik heb ook al een tal van verschillende SD-kaartjes gekocht en alle kaartjes hebben last van hetzelfde symptoom: na een paar keer crasht gewoon de hele teringzooi en doet niks het meer. Of het nou de SD-kaart is of de adapter; het werkt gewoon niet betrouwbaar.
In een van mijn laatste retouraanvragen kreeg ik opgeworpen dat dit een bekend probleem is en dat de oorzaak zich zal bevinden in onderstaande lijst van mogelijke oorzaken:
• How busy the card was when power got disconnected
• What the operation was before power was disconnected (read or write)
• How often a "dirty" shutdown is done
• Electrostatic discharge (ESD)
• Whether the SD card is mounted as read-only or writable
• SD card quality
• Bad luck or someone wishing bad luck upon you. Pointed out by SlySven
• Software quality (whether what the software does causes corruption or not)
• Power noise
• Voltage to the SD card
• Clock stability to the SD card
• Processor and friends' clock speed (GPU, SDRAM, etc.)
• Overclocks are known to cause corruption
• Software configuration
• File system contingency plans (how the file system handles corruption)
• OS' contingency plans (how the OS handles data corruption)
• Data redundancy
• SD card temperature (you should not put a lighter or stove under an SD card)
• How much stress the SD card is having (physical stress, bending, etc.)
• SD card connection quality
• SD card connector quality
• Normal wear and tear
• Magnetic fields
• Most SD cards are immune to this
• Cosmic rays
• Environmental radioactivity
• An SD card is more likely to get corrupted inside a nuclear reactor
• Acts of God
• War (regular or nuclear)
• Apocalyptic scenario
• Rogue computer virus destroying everything
• Corrosion from normal wear and tear
Afijn. Niet het product wat ik zoek.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb met enkele maanden werk een kopie weten te maken van mijn oude 386 systeem en wil die spelletjes graag middels hdmi kunnen aansluiten op de televisie en highscores maken die het langer volhouden dan drie keer het systeem opstarten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben aan het kijken naar een klein systeem. Ik vind 150+ euro teveel voor dit speelgoed. Een Intel NUC of een Shuttle Nano zijn zodoende te duur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Alleen HDMI voor de aansluiting en USB voor het draadloze toetsenbord. Internet hoeft niet, het is immers een spelletjes-pc uit de jaren '90.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie boven, een betrouwbaar klein board waar tevens een case voor te krijgen is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zag het ASUS Tinker board. ASUS heb ik altijd goede ervaring mee gehad met laptops. Verder geen idee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er linux op draaien. Op de raspberry altijd NOOBS gedraaid met Dosbox erop. Iets waar dosbox op draait en de mogelijkheid heeft om gemakkelijk te configureren is om gelijk door te starten naar Dosbox heeft mijn voorkeur. Aan Windows heb ik dus niks.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ervaringen en hulp bij het selecteren van een boardje dat niet om de paar keer weer een kapot systeem veroorzaakt.