Een raspberry PI alternatief dat minder snel kapot gaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delade
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04 15:40
Ik heb al een aantal keren raspberry pi's gekocht (voor de hobby en om cadeau te doen) maar telkens komt het weer op hetzelfde neer: na een paar keer in de stroom steken, gebruiken en uittrekken stopt het kastje weer met werken. Dan steek ik het in een ander stopcontact in en dan werkt het weer even, en dan weer niet. Het blijkt te maken te hebben met reststroom en de slechte powerverbinding op de raspberry pi. Op forums kom ik dit nooit tegen, maar als ik erover praat met mensen dan ervaart iedereen die problemen wel.

Ik heb altijd louter de originele onderdelen gekocht en ook enkel de originele poweradapter gebruikt, dus het kan echt niet liggen aan de combinatie van hardware. Ik heb ook al een tal van verschillende SD-kaartjes gekocht en alle kaartjes hebben last van hetzelfde symptoom: na een paar keer crasht gewoon de hele teringzooi en doet niks het meer. Of het nou de SD-kaart is of de adapter; het werkt gewoon niet betrouwbaar.

In een van mijn laatste retouraanvragen kreeg ik opgeworpen dat dit een bekend probleem is en dat de oorzaak zich zal bevinden in onderstaande lijst van mogelijke oorzaken:

• How busy the card was when power got disconnected
• What the operation was before power was disconnected (read or write)
• How often a "dirty" shutdown is done
• Electrostatic discharge (ESD)
• Whether the SD card is mounted as read-only or writable
• SD card quality
• Bad luck or someone wishing bad luck upon you. Pointed out by SlySven
• Software quality (whether what the software does causes corruption or not)
• Power noise
• Voltage to the SD card
• Clock stability to the SD card
• Processor and friends' clock speed (GPU, SDRAM, etc.)
• Overclocks are known to cause corruption
• Software configuration
• File system contingency plans (how the file system handles corruption)
• OS' contingency plans (how the OS handles data corruption)
• Data redundancy
• SD card temperature (you should not put a lighter or stove under an SD card)
• How much stress the SD card is having (physical stress, bending, etc.)
• SD card connection quality
• SD card connector quality
• Normal wear and tear
• Magnetic fields
• Most SD cards are immune to this
• Cosmic rays
• Environmental radioactivity
• An SD card is more likely to get corrupted inside a nuclear reactor
• Acts of God
• War (regular or nuclear)
• Apocalyptic scenario
• Rogue computer virus destroying everything
• Corrosion from normal wear and tear

Afijn. Niet het product wat ik zoek.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb met enkele maanden werk een kopie weten te maken van mijn oude 386 systeem en wil die spelletjes graag middels hdmi kunnen aansluiten op de televisie en highscores maken die het langer volhouden dan drie keer het systeem opstarten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben aan het kijken naar een klein systeem. Ik vind 150+ euro teveel voor dit speelgoed. Een Intel NUC of een Shuttle Nano zijn zodoende te duur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Alleen HDMI voor de aansluiting en USB voor het draadloze toetsenbord. Internet hoeft niet, het is immers een spelletjes-pc uit de jaren '90.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie boven, een betrouwbaar klein board waar tevens een case voor te krijgen is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zag het ASUS Tinker board. ASUS heb ik altijd goede ervaring mee gehad met laptops. Verder geen idee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er linux op draaien. Op de raspberry altijd NOOBS gedraaid met Dosbox erop. Iets waar dosbox op draait en de mogelijkheid heeft om gemakkelijk te configureren is om gelijk door te starten naar Dosbox heeft mijn voorkeur. Aan Windows heb ik dus niks.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ervaringen en hulp bij het selecteren van een boardje dat niet om de paar keer weer een kapot systeem veroorzaakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-07 18:08
Is een 2de hands laptop voor 50 à 100 euro geen optie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een Raspberry Pi moet je altijd netjes afsluiten voordat je de stroom er af haalt. Als je dat doet en er voor zorgt dat de SD kaart niet te zwaar belast wordt met schrijf acties van bijvoorbeeld log files en swap files, kan een Pi met SD kaart jaren mee gaan.

Zelf heb ik een Raspberry Pi 3 met een pico UPS tegen stroomuitval, en deze draait al jaren zonder problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door jhead22 op 13-12-2019 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

jhead22 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:09:
Een Raspberry Pi moet je altijd netjes afsluiten voordat je de stroom er af haalt. Als je dat doet en er voor zorgt dat de SD kaart niet te zwaar belast wordt met schrijf acties van bijvoorbeeld log files en swap files, kan een Pi met SD kaart jaren mee gaan.

Zelf heb ik een Raspberry Pi 3 met een pico UPS tegen stroomuitval, en deze draait al jaren zonder problemen.
Dit dus ^^ een Pi is makkelijk te slopen als je hem behandelt als speelgoed ja, als je gewoon de juiste handelingen hanteert is er niets aan het handje.
Daarnaast worden veel 'problemen' bij rPi's veroorzaakt door minder-dan-adequate stroomvoorzieningen, ze raden niet voor niets een hoger ampèrage aan dan de standaard dertien in een dozijn telefoon ladertjes.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ScoTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-07-2024
Het is inderdaad zoals ik lees niet je Pi's, maar gewoon corrupte SD door niet fatsoenlijk afsluiten en/of goedkoper SD kaarten gebruiken. Plus sluit ik mij volledig aan bij @Wintervacht je moet de juiste voedingen gebruiken welke de nodige ampére afgeven en niet de eerste beste USB-lader welke voor een euro bij de Action liggen dit is vragen om problemen (mijn mening). Je hebt idd de originele voedingen gekocht, maar een 3+ heeft wat meer A nodig dan de 2 en 3. Heb je hier ook wel rekening mee gehouden?

Wil je echt van de PI af, en onder de 150 euro blijven zou ik ook geen andere oplossing zien dan zoals eerder genoemd een 2de hands laptop of nuc.

[ Voor 11% gewijzigd door ScoTech op 13-12-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Ja ik zie het probleem eigenlijk ook niet. Hier draait al drie jaar continue een pi 3 met homeassistant met logging aan (niet voor alles, maar wel voor 20 apparaten). Nog geen problemen mee gehad, zelfs niet als plots de stroom eraf gaat. Gebruik geen originele voeding maar wel iets fatsoenlijks.

Wel kodi op een pi 2 wat problemen mee gehad, maar dat lag idd aan een slechte sdcard. Heb je misschien rare dingen op de de GPIO pins?

PS met jouw huidige eisen is een pi volgens mij het enige wat voldoet, of je moet een 2e hands NUC vinden. Er zijn ook pi clones maar die zijn iig over het algemeen zeker niet beter van kwaliteit.
Denk dat je met een ASUS thinkerboard vooral minder software ondersteuning hebt en of de hardware ook daadwerkelijk van betere kwaliteit is vraag ik mij af.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 13-12-2019 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:01

Kraz

Saving the world

Ik heb zelf ook redelijk wat issues gehad met een Rpi, maar sinds ik ben overgestapt op een USB stick geen problemen meer. Later heb ik deze zelfs vervangen voor een SSD.
Dit werkt al bijna een jaar zonder problemen.

Ook geen gedoe meer met corrupte SD kaartjes. De SSD kan wel tegen powerloss.

USB to SSD
Case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delade

Dat klinkt heel makkelijk, maar een raspberry maakt geen enkel geluid tijdens zijn runtime. Je hebt dan ook geen idee of ie daadwerkelijk shutdowned is of dat ie nog ergens in vasthangt. Een ledje of een geluidje zou niet misstaan.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delade
Kraz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:23:
Ik heb zelf ook redelijk wat issues gehad met een Rpi, maar sinds ik ben overgestapt op een USB stick geen problemen meer. Later heb ik deze zelfs vervangen voor een SSD.
Dit werkt al bijna een jaar zonder problemen.

Ook geen gedoe meer met corrupte SD kaartjes. De SSD kan wel tegen powerloss.

USB to SSD
Case
Dit ga ik zeker uitproberen, dank voor deze goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb de problemen ook nooit ervaren met een Pi2. Jaren gebruikt voor Kodi en Pihole.

In het begin wel problemen gehad met het SD kaartje maar na een deukje in de houder gedrukt te hebben (zodat de kaart meer klem zit en dus beter contact maakt) nooit meer problemen gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 14-12-2019 10:48 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delade
ScoTech schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:19:
Het is inderdaad zoals ik lees niet je Pi's, maar gewoon corrupte SD door niet fatsoenlijk afsluiten en/of goedkoper SD kaarten gebruiken. Plus sluit ik mij volledig aan bij @Wintervacht je moet de juiste voedingen gebruiken welke de nodige ampére afgeven en niet de eerste beste USB-lader welke voor een euro bij de Action liggen dit is vragen om problemen (mijn mening). Je hebt idd de originele voedingen gekocht, maar een 3+ heeft wat meer A nodig dan de 2 en 3. Heb je hier ook wel rekening mee gehouden?

Wil je echt van de PI af, en onder de 150 euro blijven zou ik ook geen andere oplossing zien dan zoals eerder genoemd een 2de hands laptop of nuc.
Ik heb hier nu een "1 x Originele 2.5A Voeding". Tot hoever moet ik gaan / wat kan een rpi aan?

Ik heb een toetsenbord, muis, externe cdrom-speler, en een usb-stick erin met HDMI voor de output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13

DataGhost

iPL dev

Delade schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:31:
[...]

Dat klinkt heel makkelijk, maar een raspberry maakt geen enkel geluid tijdens zijn runtime. Je hebt dan ook geen idee of ie daadwerkelijk shutdowned is of dat ie nog ergens in vasthangt. Een ledje of een geluidje zou niet misstaan.. 8)
Met de gpio-poweroff overlay kan je een pin hoog/laag driven als je RPi klaar is met shutdownen. Ik heb hem zelf zo ingesteld staan dat 'ie de pin hoog zet als de stroom eraf mag, en een klein circuitje gemaakt wat op dat moment de stroom onderbreekt, net als in een normale computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Delade schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:04:
[...]

Ik heb hier nu een "1 x Originele 2.5A Voeding". Tot hoever moet ik gaan / wat kan een rpi aan?

Ik heb een toetsenbord, muis, externe cdrom-speler, en een usb-stick erin met HDMI voor de output.
Met zoveel randapparatuur is het wel verstandig een selfpowered usb-hub te gebruiken. Ik heb hier zelfs Pi's 1B draaien met hun originele SD-kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 19:52
Delade schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:04:
[...]

Je denkt verkeerd. De pi vraagt peut van de poweradapter. Als de pi 2A vraagt en de adapter kan 1 leveren, dan gaat het fout. Dus ook al koop je een voeding van 10A. Gaat prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delade
De oplossing ligt in meerdere antwoorden, en deels niet benoemd, daarom bij deze:

- met USB of SSD werken voor opslag werkt beter, maar dan moet je alsnog een SD kaartje gebruiken om de USB of SSD te laden. Dat was me niet duidelijk en dat is wel belangrijk. De SD dan in read only mode draaien wilt niet gelijk lukken dus ik vraag me af of dit iets verandert aan de situatie.

- het antwoord over hoe een adapter werk is erg nuttig! Dank daarvoor!

- De cdrom speler heeft op de achterzijde staan dat ie 1.6A vraagt, dus dat trekt de 2.5A voeding natuurlijk niet met alle andere apparatuur nog erbij. Op vrijwel elk toebehoren staat de benodigde Amperage vermeld.

- het bijsolderen van een powerbutton en zulke zaken wilde ik juist even voorkomen. Ik wilde met de PI een snelle oplossing, maar het heeft dus best wel een Arduino gehalte als ik het even zo mag noemen.

Ik weet inmiddels enkele mogelijke oplossingen, nu weer even een nieuw tijdvak vinden om hier verder mee aan de slag te gaan. Dank voor alle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben zelf ook snel van een RPi overgeschakeld naar een Odroid XU4. Het kost flink meer, maar je hebt een krachtiger systeem (al kan dat nu met de RPi 4 gelijkwaardiger zijn; geen idee, was destijds met een RPi 2) en eMMC-modules lijken me ook een stuk robuuster. LEDjes heeft het ook ;)

Ik ben er heel tevreden mee. Een goedkoper alternatief is de Odroid C2 (ondersteunt ook eMMC). Ik vind de Odroids een stuk deugdelijker dan de Raspberries.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Delade schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:41:
- met USB of SSD werken voor opslag werkt beter, maar dan moet je alsnog een SD kaartje gebruiken om de USB of SSD te laden. Dat was me niet duidelijk en dat is wel belangrijk. De SD dan in read only mode draaien wilt niet gelijk lukken dus ik vraag me af of dit iets verandert aan de situatie.
Dat geld voor zover ik weet alleen voor de RPi 4, zolang USB boot nog niet geïmplementeerd is, bij RPi 3 kan het zonder geheugenkaart.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:05

icecreamfarmer

en het is

Delade schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:41:
De oplossing ligt in meerdere antwoorden, en deels niet benoemd, daarom bij deze:

- het antwoord over hoe een adapter werk is erg nuttig! Dank daarvoor!

- De cdrom speler heeft op de achterzijde staan dat ie 1.6A vraagt, dus dat trekt de 2.5A voeding natuurlijk niet met alle andere apparatuur nog erbij. Op vrijwel elk toebehoren staat de benodigde Amperage vermeld.

- het bijsolderen van een powerbutton en zulke zaken wilde ik juist even voorkomen. Ik wilde met de PI een snelle oplossing, maar het heeft dus best wel een Arduino gehalte als ik het even zo mag noemen.

Ik weet inmiddels enkele mogelijke oplossingen, nu weer even een nieuw tijdvak vinden om hier verder mee aan de slag te gaan. Dank voor alle antwoorden!
Heb je nog iets gevonden?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delade
Ja, dit avontuur stoppen en nooit meer naar omkijken. Wat een ellende gaf dit. Heb uiteindelijk nog andere mini pc's geprobeerd maar dan wilden de videodrivers niet meewerken of andere dingen. Uiteindelijk alles in de kast gedaan en niet meer naar omgekeken.
Pagina: 1