Crashes bij gebruik Promise ATA100

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een Asus a7v133. Tot kort geleden gebruikte ik de onboard promise ata100/raid controller niet, maar omdat ik een extra hd heb gekocht (IBM 40 gb 60gxp) en dit mijn 5e ide apparaat is (naast een WD 10 gb, 200 mb harddisk in bracket, Aopen DVDspeler en Acer writer), moest ik de controller in gebruik nemen.
Sinds het moment dat ik de controller in gebruik heb, krijg ik regelmatig crashes. Vooral bij het kopieren van een grote file naar de hd aan de controller, crasht windows (2000) meteen.
Hierom besloot ik om mijn systeem te formatteren en een verse install te maken.
Ik heb de 10 gb en 40 gb hd's aan de promise controller gehangen (10 gb primary en 40 gb secondary) en ik was van plan om windows te installeren op de 10 gb schijf, alleen tijdens de setup crasht mijn systeem al. Als ik de ata controller niet laad, crasht de setup niet maar kan hij de schijven niet vinden.

Bios versie op dit moment is 1002a-1, drivers voor de controller die ik gebruikt heb komen van de site van asus (Promise Fasttrak Raid0 en 1 drivers voor a7v133).

Iemand enig idee wat te proberen?

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Is dat echt een RAID-controller ??
Ik heb een a7v met promise ata100, maar dat is dus niet die fasttrack maar gewoon een ultra ata100 controller.

• CrazyA
  • Laatst online: 28-09-2023
Gossie, via de Asus-site deze gevonden...

Promise Ultra100TM IDE Controller (PDC20265) Driver (for A7V with Promise Ultra100 IDE controller)

Is dit misschien wat je nodig hebt ??

• Mini-me
  • Niet online
Ik heb dus een a7v133 en daar zit een raid controller op.
Ik heb de drivers voor a7v133 van de asus site gehaald maar de crashes blijven.
Heb inmiddels een bios update gedaan (nu zit er 1.005a in) maar nog steeds die kl*tecrashes.

• Mini-me
  • Niet online
Niemand? Zit namelijk met een vrij groot probleem en ik heb mijn pc hard nodig :/

Verwijderd

ik zou 2 identieke hd's nemen als ik jou was , wand alle data word gelijk verdeeld over de 2 hd's en de controler kan zo moeilijk overweg met 2 verschillende ide's.
ik denk dat jou probleem daarmee dan opgelost is. sucses

Verwijderd

[Edit]
Heb je toevallig een Sblive ?
zo ja dan moet je denk ik wel naar
als ik tenminste de goede specs had gevonden over je mobo.

http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm

Section 1 paragraph 3
Via data corruption bug.
[end]

Suc6
mzzl :)

• Mini-me
  • Niet online
jotronix>
Ik gebruik de controller in ata100 stand, dus geen raid0 (data wordt niet over beide schijven verdeeld maar de schijven hangen gewoon aan een snellere atacontroller).

Ray_118>
Jups ik heb een soundblaster live. Wat me trouwens al opviel: sinds ik die ata100 controller op 'enable' heb gezet in mijn bios, staat er een constante ruis op mijn frontspeakers. Ik zal die link van jou even bekijken. Thx!

• Mini-me
  • Niet online
Het rare is alleen dat ik voorheen nooit last had van crashes, ook niet als ik files groter dan 100 mb van de ene controller naar de andere kopieerde.
Op die VIA site kom ik niets tegen over de combo ATA100/soundblaster en aangezien ik voorheen deze bug niet had, weet ik dus ook niet zeker of hij wel aanwezig is.

Verwijderd

check je irq's is er een geshared?

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb er ook last van!
Heb een kt7a met een u100 controller met een 40gb 60gxp en een 15gb 75gxp , het maakt (nog) niet uit welke driver of bios, heb aleen de build 25 nog niet getest verder alle andere wel.
De crash is volkomen onvoorspelbaar en er komt geen zinnige event info.

De schijf op ata66 zetten helpt wel iets want dan is het minder vaak. ibm tool

Tweak!

Verwijderd

Toch denk ik dat het probleem te vinden is met de Sblive ,aangezien Cruger ook een Sblive heeft.

Misschien kan jij of Cruger even je systeem proberen zonder die sblive ?

Ideetje misschien ?

• Mini-me
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 10:30 schreef beek402 het volgende:
check je irq's is er een geshared?
Er is er één geshared ja.. volgens mij ook de enige die windows in gebruik neemt ;)
TNT2, USB, netwerkkaart en SBlive worden door windows standaard op irq 9 gepleurd. Heb er al eerder mee zitten klooien omdat mijn systeem instabiel was, maar dat kwam door een biossetting voor mijn videokaart.
De atacontroller neemt irq 10 in beslag dus wat dat betreft niet een conflict.

Ik zal nu even mijn sblive eruit schroeven en kijken wat er gebeurt.

• Frenkpie
  • Laatst online: 11-04 18:49

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Op woensdag 01 augustus 2001 23:23 schreef Crazy A het volgende:
Is dat echt een RAID-controller ??
Ik heb een a7v met promise ata100, maar dat is dus niet die fasttrack maar gewoon een ultra ata100 controller.
ja asus a7v133 heeft raid

• Mini-me
  • Niet online
Net een poging gedaan om de sblive eruit te halen (ligt naast me op het bureau) maar toen ik wilde booten met ata100 controller geinstalleerd, crashte windows weer zo ongelofelijk dat ik er nu een oude ghost op heb gezet.

Doe ik het misschien verkeerd en moet ik de promise ata100 drivers voor de a7v gebruiken ipv de promise raid drivers voor a7v133? Zou dat de reden kunnen zijn dat hij crasht?

Verwijderd

Dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
Op mijn mobo heb ik een standaard Ata100 controller zitten van promise, maar ik moet wel de drivers van MSI gebruiken. anders krijg ik Bluescreen |:( met Bootdevice failure.

mzzl :)

• Mini-me
  • Niet online
Dus ik kan beter de drivers van promise zelf gebruiken dan die van asus? Ga ik dat proberen :)

BTW dat illegal bootdevice BSOD heb ik ook al voorbij zien komen. Dezelfde symptonen, geeft me een goed gevoel :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

M.b.t. de soundblaster; één van je PCI sloten heeft een vaste IRQ, zet daar je soundblaster in. In 80% van alle hardwareconflicten met de soundblaster is dit de oplossing....

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Mini-me
  • Niet online
Ik heb AGP videokaart, SB in pci3 en netwerk in pci4 (precies volgens de 'handleiding' die gehanteerd wordt bij het installeren van asus a7v en a7v133), zodat er het minste irq conflicten optreden.

Ik heb de promise drivers voor ata100 controller gedownload (U100d160b32.zip) maar windows zegt dat hier geen drivers in te vinden zijn voor mijn apparaat.

Verwijderd

ik heb ook nen udma controller hpt366 en tot voor kort had ik identiek dezelfde probleme na lang zoeken en een vraagje hier was da oorzaak IDD een gesharde irq je moet als je je win2k installed hebt kijken via systeminfo welk deveice dit is en deze pci kaart verplaatsen naar een ander slot
ik heb sindsdien geen enkele error meer gehad

(die error die ik had was irql not less or equal int blauw & win vast)

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 17:17

The-Force

Mashup MasterKing

Kijk eens op http://www.a7vtroubleshooting.com
Staat vind je het 1006.01i ßeta Bios voor de A7V133.
Daar staat o.a. bij:

This one fixes data corruption issues with A7V 133 under Windows 2000 (ACPI mode) while copying large amounts of data from one hdd connected to one promise channel to another hdd connected to the other promise channel.
Misschien lost dat je problemen op. Ik heb bios al geprobeerd, werkt op mijn A7V133 prima

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vergeten, dat het zonder live is op een weer andere kt7a (heb er 3 :) )

Tweak!

• Mini-me
  • Niet online
Hehe thx voor alle reacties allemaal.
Ik denk dat ik het heb opgelost (heb getest met een file van zo'n 500 mb te kopieren van primary ide naar primary ata, ging zonder crashes).
Wat ik uiteindelijk heb gedaan (vrij eenvoudige ingreep):
De nieuwste Asus a7v promise drivers geinstalleerd (voor ata100, dus niet de raid0or1 drivers) en mijn bios geflasht naar 1.005a (ben ik trouwens niet zo tevreden over want bij 3 van de 4 reboots, crasht mijn bak gewoon na het uitgaan en start hij niet meer vanzelf).

Ik hoop dat ik jullie advies niet meer nodig heb, zou wel een goed teken zijn :)

• The-Force

The-Force

Mashup MasterKing

Flash je bios dan naar 1006.01i
Werkt hier prima :)

• Mini-me
  • Niet online
Is zo'n beta bios wel veilig dan? Ik ben nogal bios-newb (om het zo maar uit te drukken, de flash van 1.002a-1 naar 1.005a was mijn eerste) en ik heb niet echt zin om mijn mobo te verknallen...

Verwijderd

Wij hebben dat op mijn werk ook gehad: Promise Ultra100 wilde niet werken met mirroring (RAID 1) onder WIndows NT Server (op een BX board). Dit was alleen op te lossen door de kaart eruit te halen, ook safe mode kon niet meer opstarten. Het zit in een driver die evian.sys heet, denken we, die is gewoon niet fault-tolerant compatible. Tenminste: niet als je software mirroring gebruikt. Let wel: je hoeft de harde schijven niet eens op die controller aan te sluiten, alleen die driver laden is al genoeg voor een blauw scherm.

We hebben die controller er dus maar uit gelaten.

• The-Force

The-Force

Mashup MasterKing

Je moet zelf weten of je ßeta bios 1006.01i in je Asusje gooit.
Het fixt wel het probleem onder Win2000. It's up to you :)

• Mini-me
  • Niet online
Kabouter>
raar al die problemen. Misschien incompatible met BX ofzo?

Ik gebruik de controller alleen voor ata100 en dat werkt nu prima (hd's zijn ook flink wat sneller geworden tov ata33 waar ze eerst op draaiden, heb maximaal zo'n 75% snelheidswinst).
Het nadeel van onboard zooi is dat als het niet werkt, je het ook niet zo makkelijk 'even eruit kunt trekken' :)

Verwijderd

Mini-me> Het is waarschijnlijk echt een driver probleem, want de hele setup draaide prima (inclusief UDMA/100 HD op de Ultra100). Het ging mis toen we een fault-tolerant mirror aanmaakten, de daaropvolgende reboot werd een blauw scherm :( waar we alleen nog omheen konden door de kaart eruit te halen.

Nu zitten we dus nog met een driver die niet goed opstart (evian.sys), die dat wel meldt in de Event viewer, maar die niet gedeïnstalleerd kan worden (want ontvindbaar).

De PC is trouwens een Dell Optiplex GX1, een behoorlijk betrouwbare pc met een OEM board van Intel erin.

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

De nieuwe bios beta 1006i lost de probelemen niet voor alle op. Er er is ook een nieuwe driver voor de Ultra100 die is ZEER aan te bevelen, alleen al om het feit er een bug uit is gehaald die bij een reboot je harde schijf(ven) aan en uit schakelt. Deze driver is speciaal voor windows 2000 ACPI uitgebracht voor mensen de last hebben van data-corruptie.

"This one fixes data corruption issues with A7V 133 under Windows 2000 (ACPI mode) while copying large amounts of data from one hdd connected to one promise channel to another hdd connected to the other promise channel."

De driver (van de asus-site) ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/CONTROLLER/IDE/PROMISE/U100_v200_b11.zip

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• Mini-me
  • Niet online
Is dat toevallig de driver voor de a7v? Dan heb ik die nu in gebruik :)

• Mini-me
  • Niet online
Misschien een rare vraag maar waar vind ik die beta? Hij staat niet op de website van Asus, niet in de meuktracker van t.net en google kan hem nergens op internet vinden :?

• Ronnie_T

Ronnie_T

Shangri-La

Op vrijdag 03 augustus 2001 17:39 schreef Mini-me het volgende:
Is dat toevallig de driver voor de a7v? Dan heb ik die nu in gebruik :)
Die driver die ik bedoel is voor de PROMISE ULTRA 100, maar even voor de duidelijkheid, jij hebt dus een A7V133 en niet een A7V, de laatste beta bios kun je vinden op de duitse website van asus ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT133A/A7V133/1006_01i.zip

• Mini-me
  • Niet online
OK thx heb hem binnen.

Die promise driver voor de A7v133 was instabiel hier.. en nu heb ik die van de a7v en die is wel goed.

• Jaak
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Jaak

Hallo.

en ik maar denken dat het aan die 200 mega schijf zou kunnen liggen...

dat schijfje is wellicht nog CHS en wellicht zelfs nog niet ECHS

Ik dacht zo dat dit problemen kon geven op de bus, want de chipset sturing voor int 13 moet nu wel rare kunsten vertonen.

wie weet?

Er is altijd wel iets over het hoofd gezien.

• Ronnie_T

Ronnie_T

Shangri-La

Op zaterdag 04 augustus 2001 11:24 schreef Jaak het volgende:
Hallo.

en ik maar denken dat het aan die 200 mega schijf zou kunnen liggen...

dat schijfje is wellicht nog CHS en wellicht zelfs nog niet ECHS

Ik dacht zo dat dit problemen kon geven op de bus, want de chipset sturing voor int 13 moet nu wel rare kunsten vertonen.

wie weet?
En nu in gewoon Nederlands :?

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
hoi, ik heb een A7V133 enz.
met het installeren van windows2000 heb ik mijn ata100 HD tijdelijk op ata66 moeten zetten en eerst een driver van mijn asus cd moeten installeren om op ata100 te draaien.
later liep mijn pc vast (blauw scherm met iets over CLASSPNP.SYS). ik dacht dat het misschien eenmalig was, maar het kwam terug. later ontdekte ik dat hij vastliep PRECIES 1 uur na het opstarten van windows.

ik heb ondertussen andere drivers geprobeert maar dat hielp niet. van ellende draai ik nu op ata66 maar ik heb toch liever de snelheid van ata100.
ik heb geen problemen met het kopieren van grote bestanden van of naar deze schijf. ik heb bios # 1005.

misschien zit ik in de verkeerde forum voor dit maar alle reacties om mij verder te helpen zijn welkom.
Pagina: 1