Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyva
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-06 22:14
Goedemorgen,

Aangezien ik dan eindelijk kan verhuizen naar een appartement met wat meer ruimte, wordt het ook tijd om een degelijke home cinema systeem neer te zetten. Idealiter zou ik graag gebruik willen maken van de Dolby Atmos mogelijkheden.

Ik zoek een?
Home Cinema Set (Dolby Atmos) en een NAS(?) die hier bij compatibel is, zodat ik ook Atmos films kan streamen vanaf mijn PC (alternatief mag ook).

Wat is je budget?
Zo'n 1500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek stream/afspelen, films met dolby atmos bekijken (Blu-Ray via PS4, streamen via Netflix/Amazon, en vanaf PC).

Multiroom via HEOS (Denon receiver)

Wat heb je zelf al gevonden?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X2600H€ 475,-€ 475,-
1SpeakersJamo S 8 ATM Atmos Module (Zwart)€ 149,-€ 149,-
1SpeakersJamo S 807 HCS Home Cinema Systeem (Zwart)€ 509,-€ 509,-
1SpeakersJamo S 810 (Zwart)€ 257,-€ 257,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.390,-

Welke vragen heb je hier nog over?
Enige feedback over de speakers.
Advies over de beste manier om films te streamen vanaf mijn PC (in andere kamer, dus HDMI niet echt een optie), naar mijn Home Cinema/TV.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Jordyva op 21-12-2019 19:18)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Met de gekozen versterker ben je al een mooi eindje op weg.
De versterker is in staat om Atmos te spelen met 2 hoogte kanalen.
Je zit dan op maximaal 5.2.2

De speakers die je hebt gekozen zullen prima werken op de door jou gekozen versterker, maar zijn dit wel de speakers die jij mooi vindt klinken? Heb je ze eerder ergens gehoord?

Een versterker koop je op basis van specificaties, maak voor jezelf een lijstje met specs die een must-have zijn en selecteer daar je receiver op. Kijk niet naar vermogens en ohm's, aangezien alles in principe op alles past, mits je in het 'normale" speaker segment kijkt (zoals de door jou aangedragen Jamo's.). Daarnaast worden vermogens door elke fabrikant anders gemeten, in de praktijk heb je aan een paar watt genoeg om kamervullend "lawaai" te produceren.

Speakers koop je niet op basis van specs maar op basis van geluid. Wat jij mooi vindt klinken vindt een ander misschien helemaal niet mooi. Het advies is daarom om te gaan luisteren bij een hifi winkel. Zelf ben ik naar een shop gegaan om de Dali Zensor 1 op te halen, echter na een luistersessie ben ik met de Q-Acoustic 3020 naar huis gegaan.

Eventueel kun je ook klein beginnen en groot eindigen, bijvoorbeeld van 2.0 --> 2.1 --> 3.1 --> 5.1 --> 5.1.2

Qua speakers is het advies om je Front en Center van hetzelfde merk en uit dezelfde lijn te nemen. Dit om klankverschil te voor komen. Je rear en atmos speakers zijn effect speakers en mogen prima van een ander merk/type zijn. De sub kun je zelfs het beste halen van een echt Subwoofer merk, je haalt dan meer kwaliteit in huis. Kijk bijvoorbeeld is naar SVS.

Wil je dan toch echt helemaal in één keer klaar zijn dan is dit wellicht nog een optie. Volgens velen een prima prijs/prestatie verhouding en je mag de set 8 weken maand testen en is hij nu in de aanbieding:
https://www.teufelaudio.n...round-5-1-set-p18527.html

Succes!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• NL_Scratch
Met de gekozen versterker ben je al een mooi eindje op weg.
De versterker is in staat om Atmos te spelen met 2 hoogte kanalen.
Je zit dan op maximaal 5.2.2

De speakers die je hebt gekozen zullen prima werken op de door jou gekozen versterker, maar zijn dit wel de speakers die jij mooi vindt klinken? Heb je ze eerder ergens gehoord?

Een versterker koop je op basis van specificaties, maak voor jezelf een lijstje met specs die een must-have zijn en selecteer daar je receiver op. Kijk niet naar vermogens en ohm's, aangezien alles in principe op alles past, mits je in het 'normale" speaker segment kijkt (zoals de door jou aangedragen Jamo's.). Daarnaast worden vermogens door elke fabrikant anders gemeten, in de praktijk heb je aan een paar watt genoeg om kamervullend "lawaai" te produceren.

Speakers koop je niet op basis van specs maar op basis van geluid. Wat jij mooi vindt klinken vindt een ander misschien helemaal niet mooi. Het advies is daarom om te gaan luisteren bij een hifi winkel. Zelf ben ik naar een shop gegaan om de Dali Zensor 1 op te halen, echter na een luistersessie ben ik met de Q-Acoustic 3020 naar huis gegaan.

Eventueel kun je ook klein beginnen en groot eindigen, bijvoorbeeld van 2.0 --> 2.1 --> 3.1 --> 5.1 --> 5.1.2

Qua speakers is het advies om je Front en Center van hetzelfde merk en uit dezelfde lijn te nemen. Dit om klankverschil te voor komen. Je rear en atmos speakers zijn effect speakers en mogen prima van een ander merk/type zijn. De sub kun je zelfs het beste halen van een echt Subwoofer merk, je haalt dan meer kwaliteit in huis. Kijk bijvoorbeeld is naar SVS.

Wil je dan toch echt helemaal in één keer klaar zijn dan is dit wellicht nog een optie. Volgens velen een prima prijs/prestatie verhouding en je mag de set 8 weken maand testen en is hij nu in de aanbieding:
https://www.teufelaudio.n...round-5-1-set-p18527.html

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Qua speakers (en sub) en receiver heeft @NL_Scratch genoeg gezegd, eens met hem/haar. Ga voor speakers lekker eens luisteren. Ten eerste gewoon leuk om te doen bij een hifizaak en ten tweede vind je mogelijk een heel ander merk speaker lekkerder klinken. Ga dan vooral frontspeakers luisteren met muziek. Dat luistert wat nauwer dan film/series. Klinkt een front met muziek volgens jou het lekkerst? Dan doet ie dat qua films ook. Vanaf daar kun je rustig uitbreiden met een ander merk speaker tot een 5.1.2 opstelling (los van de center, zoals NL Scratch ook zegt). Als je ooit naar 9 of zelfs 11 speakers wilt (7.1.2/5.1.4/7.1.4) moet je naar een hoger segment receiver kijken met 9 of zelfs 11 versterkte kanalen of een aparte eindversterker kopen.

Wat wil je qua mediaspeler/NAS? Heb je al een NAS of PC waar je media op staat? Wil je een HTPC om direct vanaf te spelen? Een nvidia shield is wellicht ook een optie. Via Plex stream je vanaf een pc naar de shield die beeld/geluid doorgeeft aan je receiver. De nieuwste shield speelt atmos af en heeft ondersteuning voor Dolby Vision. Het modelletje daarvoor (2017) heeft geen Dolby Vision, maar wel HDR en Atmos ondersteuning.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 11-12-2019 13:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je hebt van @NL_Scratch en van @Hulleman al een heleboel goede waardevolle tips gehad. Om je nog wat verder op gang te helpen met het kiezen van je receiver kun je deze post lezen: Jorgen in "Keuze tussen receivers" en voor wat betreft de keuze van een manier om je media af te spelen, o.a. deze post en de links daarin: Jorgen in "Android tv box de beste optie? (en zo ja, welke?)"

Als je een echte NAS overweegt, dan heb je daar in je budget eigenlijk geen ruimte meer voor. Ik zie ook dat bij de spullen die je nu geselecteerd hebt, er maar rekening is gehouden met 1 atmos speaker. Die prijs moet dus nog x2 (bij een 5.1.2 of 7.1.2) of x4 (bij een 5.1.4 of een 7.1.4).

Wat je zou kunnen doen is beginnen met de 5.1 en deze later uitbreiden naar een atmos-opstelling en beginnen met een externe hardeschijf die een ethernetpoort heeft, zodat je hem via je router of switch in het netwerk kan hangen. Dan is ie in principe altijd bereikbaar voor alle andere apparaten in je thuisnetwerk, zonder dat daarvoor de pc aan hoeft te staan. Western Digital maakt zowel gewone hardeschijven, als ook degene die in een netwerk kunnen. Voor € 134 heb je al een WD NAS met 2 TB opslag. Voor € 139 een behuizing (zonder meegeleverde hardeschijven) waar je er 2 in kunt doen. QNAP en Synology zijn erg populaire fabrikanten die zich specifiek op NAS'en richten. Ik gebruik zelf al jaren naar tevredenheid een Synology.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyva
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-06 22:14
Allereerst dank voor alle duidelijk antwoorden.

Hoe werkt het met het apart toevoegen van Atmos speakers? Bij de Jamo speakers hebben ze mooie geintegreerde Atmos speakers (S8 Atm).

Kun je elk soort Atmos speakers toevoegen? Bij de Teufel Ultima 40 zie ik bijvoorbeeld geen standaard Atmos speakers, maar teufel heeft ze wel. Zijn deze allemaal compatibel?

Wat betreft de Subwoofer, ik zie inderdaad dat SVS goed uit de subwoofer testen komt, echter zijn ze vrij hoog in de prijs (duurder dan de gemiddelde Speakerset). Gaat dit echt zo'n enorm verschil maken? Of kom je er met een goedkopere Subwoofer ook wel?

De Nvidia shield ziet er uit als een leuke optie, lijkt me een soort uitgebreide Chromecast. De Plex server kan ik dan op mijn PC zetten en dan streamen via de Nvidia Shield. Dit lijkt me het meest simpele.
Via een NAS is het wellicht een wat 'nettere' oplossing, maar zal waarschijnlijk ook wel weer een stukje duurder zijn.

Ik zie wel dat de Teufel Ultima 40 set wat mindere reviews heeft dan de Jamo S807. Zit hier nog enige waarde achter of is dit meer iets persoonlijkers? Op de meeste sites zie ik andere speakersets staan als 'beste', waardoor er niet echt een duidelijke 'winnaar' naar voren komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Er bestaan eigenlijk geen atmos speakers, maar alleen een atmos audiospoor. Als je receiver een atmos audiospoor ontvangt dan gaat je receiver een signaal sturen naar hoogte kanalen. Het maakt niet uit wat voor speaker dat signaal ontvangt. Je zou zelfs een vloerstaande speaker aan je plafond kunnen knopen die dienst doet als "atmos speaker", maar dat is onhandig :)

Veel "atmos speakers" hebben wel wat unieke features ter bevestiging of plaatsing, zodat je die speakers makkelijk kan bevestigen aan het plafond, muur of up-firing zijn zoals die Jamo S8 atm speakers. Die kun je dan boven op een zuilspeaker oid zetten.

Ik ken die Teufel Ultima 40 niet, net zo min als ik de Jamo S807 ken. Vroeger heb ik Jamo S606 speakers gehad (beetje de voorloper van die 807) en dat was best veel bang for buck. Je moet het zelf luisteren wat je mooier vindt. Reviews lezen heeft eigenlijk niet zo veel nut. Die Teufel kun je een behoorlijke tijd op proef gebruiken en voor de Jamo zou ik lekker naar een hifi winkel gaan. Maar het wordt dan wel lastig vergelijken, omdat winkels veelal geen Teufel verkopen.

Qua subwoofer is het antwoord op je vraag simpelweg ja. De SVS PB1000 is € 549 en dat is best een bedrag, al is het in audioland ook nog maar een instapmodel (wel een hele nette instapper) en instapprijsje. Die sub heeft wellicht wel één van de beste prijs/prestatieverhoudingen. Toevallig heb ik die subwoofer en kom af van een Klipsch subwoofer vanuit een Klipsch home cinema set. Wereld van verschil. Zoveel dieper, zoveel gecontroleerde en een echte aanvulling op mijn vloerstaanders (Focal Aria 926). Goedkopere subwoofers zijn vaak minder goed in staat om het echte sublaag (25-20 hz en lager) hoorbaar en strak weer te geven. Je mist dan die echte diepe punch. Kan ook voorkomen dat die subs minder in staat zijn een vlakke frequentie weer te geven zodat je pieken krijgt en de subwoofer gaat bonken. Super lelijk.

Advies voor de sub. Spaar door voor een echte subwoofer en koop er geen een van € 200. Eigenlijk zonde van je geld. Wellicht staat er een SVS PB1000 op marktplaats of hier in vraag & aanbod. Je weet maar nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 13-12-2019 12:00 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Beste advies blijft gewoon lekker een middagje luisteren in een goede hifi winkel. Laat je verassen door al het moois wat er is en kom zo tot een speaker (set) die JIJ mooi vindt klinken.

Kom je van een ingebouwde TV speaker dan is bijna elke speakerset een verbetering, zelf een 2.1 setje van 100 euro al een stuk mooier zijn. Maar heb je nog niets en heb je de keuze om te luisteren, ga dat dan dus ook vooral doen! Zo weet je zeker dat je ook daadwerkelijk hetgeen in huis haalt wat bij je past. Tijdens de luister sessie die ik heb gehad in een HiFi winkel ben ik er pas ook echt achter gekomen hoeveel verschil er zit tussen speakers.

Uiteraard kun je die Jamo of Teufel set kopen, Ja het gaat vast wel mooi klinken en beter zijn dan wat je nu hebt, maar of je daarmee hetgeen in huis hebt gehaald wat jij echt mooi vindt?

[ Voor 18% gewijzigd door NL_Scratch op 13-12-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
Jordyva schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:43:
Aangezien ik dan eindelijk kan verhuizen naar een appartement met wat meer ruimte
Alle tips en adviezen daargelaten, hou er rekening mee dat boven-/onder-/naaste buren roet in het eten kunnen gooien voor wat betreft je home cinema ervaring. Met name de subwoofer zal hoorbaar zijn, de mate waarin is wel te beïnvloeden, maar het punt waarop het als storend wordt ervaren, niet. Ik zou dan ook even wachten met de aanschaf hiervan en eerst bekijken hoe gehorig het is. Bij twijfel evt contact houden met buren. Het zou jammer zijn als deze na een maand of twee (na de retourtermijn) komen klagen.
Pagina: 1