Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Mijn vader wil een nieuwe PC kopen, omdat hij toch moet upgraden naar Windows 10 en zijn eerste-generatie Core i7 desktop eigenlijk wat te traag wordt. Mijn vader is 75 jaar oud en gebruikt al 10 jaar lang enkel Pinnacle 14 en wil eigenlijk ook niets meer anders. Een nieuwere versie kost slechts €100, maar hij heeft gewoon geen trek aan een nieuw programma. Editen in 4K is blijkbaar dus ook geen vereiste.

Nu wil hij een nieuwe PC zoeken voor video editing, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik in zijn geval rekening mee zou moeten houden. Het schijnt mogelijk te zijn om Pinnacle 14 draaiend te krijgen op Windows 10, maar ik verwacht niet dat deze gebruik zal maken van moderne CPU instructies en/of grafische kaarten.

Hij komt zelf met de https://tweakers.net/pric...p01-0550nd/specificaties/, maar ik vraag me af of dit überhaupt een beetje gaat werken. Ik werk zelf dagelijks op high-end workstations, dus ik vind het allemaal al gauw te traag, maar mijn pa heeft wat meer geduld. :)

Gezien zijn huidige keuze is het budget voor enkel de PC ongeveer €600, maar ik denk dat daar nog wel wat rek in zit. Naast videobewerking is het vooral een beetje casual browsen, office, ... In zijn huidige PC's heeft hij een aantal extra harde schijven gezet, dus een beetje extra ruimte in een nieuwe kast zou handig zijn.

Ik zou graag horen wat er aan te raden is qua PC voor dit gebruiksdoel. Ik kan er erg weinig over vinden, maar ik zou het ook jammer vinden als die €600 spendeert en er vrij weinig mee opschiet. Hij is niet merkentrouw, maar heeft voorheen veel Medion spul gekocht. Veel bang-for-the-buck, maar ik heb de indruk dat dit tegenwoordig wat minder is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Beste antwoord (via BugBoy op 11-12-2019 14:37)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gezien eht een prehistorisch (bij wijze van spreke) programma is, zal bijna elke PC het kunnen draaien, zelfs met i3 en enkel een videochip ipv videokaart. Dus ik denk dat deze pc goed genoeg gaat zijn :)

Mocht je zeggen, ik wil toch wat beters, pak de reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019 , misschien met een ryzen 5 3600 als je meer snelheid wilt. (dan kom je iets hoger uit als de pc van je vader + moet je hem nog monteren + windows licentie (misschien kan je de win 7 nog updaten naar win 10 en product key meenemen )

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Een prebuilt is ene viable keuze. De processor in de link ondersteunt tot directx12, heeft op zich voldoende ram en opslag. Zeker aangezien je pa geduld heeft is een ssd onnodig denk. Met zelf bouwen kom je denk wel goedkoper uit. Je zou alleen nog moeten kijken of een gpu niet betere performance geeft in pinnacle. Als je er een gpu indoet dan zou je rond de 650 euro met die prebuilt uitkomen.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gezien eht een prehistorisch (bij wijze van spreke) programma is, zal bijna elke PC het kunnen draaien, zelfs met i3 en enkel een videochip ipv videokaart. Dus ik denk dat deze pc goed genoeg gaat zijn :)

Mocht je zeggen, ik wil toch wat beters, pak de reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019 , misschien met een ryzen 5 3600 als je meer snelheid wilt. (dan kom je iets hoger uit als de pc van je vader + moet je hem nog monteren + windows licentie (misschien kan je de win 7 nog updaten naar win 10 en product key meenemen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik stel liever niet zelf wat samen als ik iets voor een ander moet uitzoeken. Ik denk dat ik maar gewoon deze PC voor hem bestel. Een opgeschoonde PC zal na 9 jaar alleen al wonderen doen m.b.t. performance en ik begrijp uit de verschillende CPU benchmarks dat een huidige Core i5 toch al zeker 50-80% sneller is dan een Core i7 van de eerste generatie.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.