Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:58
Hey ik dacht toch maar even vragen.

Ik merk dat met mijn SLR nog wel eens zeker ben dat ik een foto in focus geschoten heb (en dan op iets als f/4.0) maar uiteindelijk de focus in het eindresultaat echt 10% scheef zit. (Handmatige focus)

Dacht eerst van ik kijk gewoon niet goed, maar dit weekend weer foto's gemaakt van familie en daar ook echt de tijd voor genomen om perfect de lens af te stellen. Dit zelfs gedaan met mijn 2e X-700 die ik heb liggen, om uit te sluiten dat het iets is met mijn main camera.

Echter is het weer voorgekomen dat de persoon waar ik op focus net net in focus is maar de spullen 30cm er achter wel.
Terwijl ik toch echt 100% zeker ben van dat alles echt perfect in focus was toen ik het shot nam!

Gezien het op beide cameras van mij voorkomt begin ik dan toch echt aan mezelf te twijfelen en vroeg ik me af:
- Kan dit komen omdat ik een bril draag?

Zorgt mijn bril voor een verkeerde focus? Kan dit impact hebben?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 14:41
Als beide camera’s dit hebben kan het ook aan de lens liggen, heb je een andere lens geprobeerd?
Sommige camera’s hebben hiervoor een micro adjust optie, al verwacht ik dat niet op een oude Minolta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:58
Beide cameras hebben een Minolta MD 50mm 1.7/f lens (heb hier 2 van), volgens mij heeft mijn Minolta MD Rokkor 45mm 2.0/f het zelfde maar daar heb ik nog niet genoeg resultaten van om dit echt te kunnen bepalen.

Heb dus wel een andere lens geprobeerd, maar met de zelfde specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het kan inderdaad door jouw oogafwijking komen. Als je de diopter van de zoeker niet goed afstelt op jouw zicht, gaat het iedere keer fout. Lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak omdat het bij twee camera's gebeurt. Zeker als de fout ook iedere keer dezelfde kant op is. Als je de ene keer te dichtbij scherpstelt en de andere keer juist te ver, is het een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor zover ik weet heeft het diopter geen invloed op waar je focus vlak ligt maar is er alleen zodat je het matglas scherp in beeld hebt voor je oog. Het matglas bepaald de scherpte-diepte die je ziet door de zoeker, hoe fijner het matglas des te beter de werkelijke scherpte-diepte weer kan geven van lenzen met een groot diafragma.

Op een SLR met een "normaal" matglas kan het maar zo zijn dat je tot f/4 of f/4.5 ziet, ook al heb je een f/1.8 lens er op zitten. Als je dan draait aan de focus ring lijkt er weinig te gebeuren terwijl je in werkelijkheid het focus punt wel degelijk een eind verlegt. Gebruik je een precisie matglas dan zie je dit door de zoeker wél en kun je dus heel precies scherpstellen.

Vroegere SLRs hadden hier vaak een een split-prism matglas voor :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8