Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
ivm een autotrip door gebied zonder ook maar enige bereik, maar wel gps, zat ik te denken om een navigatie op een laptop te installeren, en dan een gps module via usb in de laptop.

bestaat zoiets?

Telefoon werkt in principe via zendmasten toch? als die geen bereik hebben, werkt dit toch niet? of zit ik er hier helemaal naast? niet zo veel kennis van dit gebied.

Ik heb zelf de offline kaarten voor windows 10 gedownload. Dat werkt eigenlijk best prima. Alleen dan zou ik nog een gps ontvanger willen hebben op usb.

het heeft een mooi groot scherm, en een smartphone heb ik wel, maar is oud en niet ideaal en heeft een te klein scherm.

Ik heb al even rondgekeken, en zie heel veel verschillende usb oplossingen, van 8 euro tot 100 euro.

welke heb ik precies nodig voor een laptop met windows 10 op usb-a.

schikt deze bijv:
https://www.allekabels.nl...-ontvanger-navilock.html#

[ Voor 42% gewijzigd door Timmeah op 12-12-2019 21:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick81
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 10:25
Offline navigatie werkt prima, geen bereik nodig. Lijkt me wat makkelijker navigeren dan met een laptop. Voorbeelden hier: https://www.androidplanet...e-navigatie-apps-android/

Zal voor IOS vast ook bestaan, maar heb daar zelf geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Timmeah schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:12:
ivm een autotrip door gebied zonder ook maar enige bereik, maar wel gps, zat ik te denken om een navigatie op een laptop te installeren, en dan een gps module via usb in de laptop.

bestaat zoiets?

Telefoon werkt in principe via zendmasten toch? als die geen bereik hebben, werkt dit toch niet? of zit ik er hier helemaal naast? niet zo veel kennis van dit gebied.
Je telefoon gebruikt sinds jaar en dag gewoon GPS om je positie te bepalen, eventueel aanvullend met zendmasten danwel wifi voor wat extra nauwkeurigheid, maar ook met alleen GPS werkt het prima.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
bestaat er nog wel iets op een windows laptop, of is dat gewoon tegenwoordig niet meer mogelijk? offline maps lijkt me niet heel geavanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Timmeah schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:12:of zit ik er hier helemaal naast? .
Correct.

En over je vraag, je hebt laptops met gps onboard.
Je kan een USB of een blauwtand GPS gebruiken.
Ik heb de laptop met gps wel gebruikt voor navigatie op het water.

Maar je telefoon kan dit ook, en afhankelijk welk navprogramma je gebruikt merk je niks of heel weinig.

Anders is het wanneer je bv ergens naar toe rijd zonder nav, daar geen verbinding hebt en je nav start. Dan kan het zijn dat je kaart niet gedownload wordt,

Wel zal je altijd een GPS lokatie vinden, of je nu gsm bereik hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Timmeah schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:38:offline maps lijkt me niet heel geavanceerd.
Klopt, als je bijvoorbeeld Google Maps op je telefoon gebruikt kun je voordat je op reis gaat kaartdelen downloaden van het gebied waar je naartoe/doorheen rijdt, zodat je onderweg geen gebruik hoeft te maken van mobiel internet om gaandeweg de kaartinformatie te downloaden. Al is roaming in de EU tegenwoordig gratis.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Timmeah ben je nu op zoek naar aankoopadvies of ben je de mogelijkheden aan het bekijken?

In beide gevallen voldoet je openingspost momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Wat zijn je wensen/eisen?
- Waarom wil je een laptop gebruiken en niet gewoon je telefoon?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Dat gezegd hebbende ik gebruik op mijn telefoon Sygic met offline kaarten en is dat ook te downloaden voor Windows 10.

• Timmeah
rens-br schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:55:
[mbr]@Timmeah ben je nu op zoek naar aankoopadvies of ben je de mogelijkheden aan het bekijken?

In beide gevallen voldoet je openingspost momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Wat zijn je wensen/eisen?
- Waarom wil je een laptop gebruiken en niet gewoon je telefoon?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.[/]

Dat gezegd hebbende ik gebruik op mijn telefoon Sygic met offline kaarten en is dat ook te downloaden voor Windows 10. Maar
ik heb hem even aangepast.

https://www.allekabels.nl...-ontvanger-navilock.html# zou dit werken met de offline kaarten van windows 10 ?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Btw er zijn ook mobieltjes die GPS kunnen ontvangen via GPS satelieten, ipv via zendmast?
Zelfs mijn oude galaxy S4 kan dat, alleen met zendmast zorgt voor nauwkeurigere plaatsbepaling. GPS via satelieten is maximaal op 15-20 meter nauwkeurig, maar met minder ontvangst wordt de nauwkeurigheid veel minder (dus gauw 100 meter nauwkeurig).
Voor GPS goed genoeg, maar voor navigeren ("ga hier rechts") niet.

Ook gps via laptop is niet goed genoeg dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Timmeah schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:12:
Telefoons, of tenminste een smartphone, werken met GPS data + telecommast + Locatie datagegevens. (locatie van wifi netwerken e.d.) Ze gebruiken de data + telecommast om bij benadering een locatie te vinden en gebruiken daarna de GPS voor de echte locatie. Wanneer je geen bereik hebt vallen telecommast data + datagegevens weg, echter kan je op basis van GPS nog prima navigeren.

Afgelopen zomer in Schotland geweest en daar ook door grote stukken heengereden zonder bereik, navigeren ging daar echter prima. :)

Dus voor het idee: Welk toestel heb je precies?
Ik ga er even vanuit dat dat prima moet werken. Heb er zelf alleen 0 ervaring mee.

Hoe ga je overigens de laptop bevestigen aan het dashboard en opladen?
99ruud99 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:45:
Btw er zijn ook mobieltjes die GPS kunnen ontvangen via GPS satelieten, ipv via zendmast?
Zelfs mijn oude galaxy S4 kan dat, alleen met zendmast zorgt voor nauwkeurigere plaatsbepaling. GPS via satelieten is maximaal op 15-20 meter nauwkeurig, maar met minder ontvangst wordt de nauwkeurigheid veel minder (dus gauw 100 meter nauwkeurig).
Voor GPS goed genoeg, maar voor navigeren ("ga hier rechts") niet.

Ook gps via laptop is niet goed genoeg dan.
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Dat alleen GPS niet nauwkeurig genoeg is / niet goed werkt. Of dat alleen GPS wel voldoende moet zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 13-12-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ligt eraan wat je wilt:
route plannen: top.
ongeveer weten waar je bent: top
in een stad/snelweg weten wanneer je moet afslaan : tsja dat wordt een probleem.
In dat gebied zullen er niet zo veel afslagen zijn, gezien het redelijk "onbewoond" klinkt, dus hoef je niet op 10 meter nauwkeurig te weten waar je bent. Of zie ik het mis?
Je heoft dus ook niet een gps-dongel aan te schaffen, gezien je mobiel het waarschijnlijk ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Yes. Met alleen GPS kan je echt meer dan prima navigeren. De meeste (wat goedkopere) GPS systemen hebben ook alleen maar GPS.

Hence mijn horloge heeft alleen GPS en weet mij toch prima te vertellen waar ik allemaal geweest ben.
Je heoft dus ook niet een gps-dongel aan te schaffen, gezien je mobiel het waarschijnlijk ook kan.
Ligt aan het toestel van @Timmeah, maar dat ben ik wel met je eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Waar gaat dit in hemelsnaam over. Alle telefoons gebruiken GPS om te navigeren, het mobiele netwerk wordt alleen gebruikt om een GLOBALE locatie te bepalen dat sneller gaat dan GPS. Daarna is het volledig GPS. En dat Mobiele Netwerk gedeelte (gebruikt overigens ook WIFI voor hetzelfde doel) is volledig optioneel. Werkt net zo nauwkeurig zonder, enkel de initiele "lock" kan iets langer duren. (15sec ipv 2sec bijvoorbeeld)

Moderne telefoons (zoals de Mi9) hebben GPS tot op de meter nauwkeurig. Deze hele discussie raakt kant noch wal, een laptop is een afschuwelijke oplossing voor je probleem. Het enige dat je nodig hebt is offline navigatie, zoals TomTom (zie app of playstore) of welke andere navigatie waarbij de kaarten op je toestel worden gedownload.

Dat is dan ook het ENIGE dat Offline Navigatie betekend - de kaarten staan OP je toestel dus er is geen internetverbinding nodig. En dat is NOG STEEDS tot op de meter nauwkeurig.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 13-12-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:20
Op deze site zijn complete te bestellen. Ook voor Windows.
https://www.stentec.com/n...ngen/complete-oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 13:42
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:07:
Waar gaat dit in hemelsnaam over. Alle telefoons gebruiken GPS om te navigeren, het mobiele netwerk wordt alleen gebruikt om een GLOBALE locatie te bepalen dat sneller gaat dan GPS. Daarna is het volledig GPS. En dat Mobiele Netwerk gedeelte (gebruikt overigens ook WIFI voor hetzelfde doel) is volledig optioneel. Werkt net zo nauwkeurig zonder, enkel de initiele "lock" kan iets langer duren. (15sec ipv 2sec bijvoorbeeld)

Moderne telefoons (zoals de Mi9) hebben GPS tot op de meter nauwkeurig. Deze hele discussie raakt kant noch wal, een laptop is een afschuwelijke oplossing voor je probleem. Het enige dat je nodig hebt is offline navigatie, zoals TomTom (zie app of playstore) of welke andere navigatie waarbij de kaarten op je toestel worden gedownload.

Dat is dan ook het ENIGE dat Offline Navigatie betekend - de kaarten staan OP je toestel dus er is geen internetverbinding nodig. En dat is NOG STEEDS tot op de meter nauwkeurig.
God ik was alles aan het lezen en ben blij dat jij dit post. In de tijd dat er nog niet eens fatsoenlijk GPRS (2G mobiele data) was had je ook telefoons of apparaten met GPS, en die navigeerden perfect. De losse TomTom kastjes (snap niet waarom deze niet ook al genoemd zijn) in de auto bestonden ook al voordat we mobiele data, of uberhaupt een mobiele telefoon hadden. En daar navigeerde toch ook de hele wereld perfect mee?

@Timmeah : Koop een 'offline' apparaat zoals een TomTom met wereldkaarten erop, of download een app op je telefoon met offline kaarten.

Als je op je laptop wil navigeren, download dan iets als Sygic of Windows Kaarten. Beiden ondersteunen het downloaden van kaarten, en dan heb je alleen nog maar een GPS-dongel nodig.

Negeer alsjeblieft alles hierboven over zendmasten, dataverbindingen, en WiFi om te navigeren. Da's echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Zie nu alleen voor varen.... 8)7 Misschien ook optie ergens voor de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cave_Boy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:17:
[...]

Zie nu alleen voor varen.... 8)7 Misschien ook optie ergens voor de weg
Of doe gewoon niet moeilijk en installeer een App op je telefoon. *knip*. Nergens voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 13-12-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:21:
[...]

Of doe gewoon niet moeilijk en installeer een App op je telefoon. *knip*
Dit zou ik ook doen maar er wordt gevraagd voor laptop 8) En er waren al tig met de makkelijke oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 13-12-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cave_Boy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:29:
[...]

Dit zou ik ook doen maar er wordt gevraagd voor laptop 8)
Nee, er wordt gevraagd naar een oplossing om te navigeren in internetloze gebieden.

Dat TS de verkeerde kant op waait met z'n initiele idee betekend niet dat we dat vuurtje verder moeten opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:31:
[...]

Nee, er wordt gevraagd naar een oplossing om te navigeren in internetloze gebieden.

Dat TS de verkeerde kant op waait met z'n initiele idee betekend niet dat we dat vuurtje verder moeten opstoken.
Maar geeft ook aan dat het scherm van een smartphone te klein is. Hieraan kun je ook uithalen dat de TS een laptop a tablet prefereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zullen we de discussie hier stoppen en gewoon even wachten op de reactie van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1254104

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:07:

Ja dit werd dus al eerder gezegd maar omdat we nog geen reactie terug hebben zijn we ook nog aan het denken over andere mogelijkheden. Word nou niet zo boos als we iemand proberen te helpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dit werkt anders ook prima voor dataloos navigeren gewoon alle mappen downloaden:

https://wego.here.com/

Gebruik ik altijd voor lange reizen.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Pagina: 1