Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catweazle1983
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-08 20:12
Ik heb ooit de HTPC gebouwd uit deze BBG. Sinds kort maakt de ventilator van de processorkoeling een tikkend geluid. Ik ben al even op zoek gegaan naar een vervanger voor alleen de ventilator maar ik kan niet echt iets vinden. Ik kwam alleen deze tegen, maar die heeft geen PWM en het lijkt mij niet nodig dat de fan continue op vol vermogen draait.

Dus ik dacht dat het misschien handiger is om een hele nieuwe processorkoeling te installeren. Ik heb gezocht op Tweakers naar een processorkoeling geschikt voor een FM2, FM2+ socket en een maximum hoogte van 65mm. Dit is de top 3.

De Scythe Big Shuriken 2 Rev. B lijkt mij de opvolger van de koeling die ik er nu in heb zitten. De Noctua NH-L9x65 leek mij echter ook interessant omdat die een stuk stiller is. De luchtstroom is dan ook wel weer een stuk minder.

Wat is jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

catweazle1983 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:34:
Ik heb ooit de HTPC gebouwd uit deze BBG. Sinds kort maakt de ventilator van de processorkoeling een tikkend geluid. Ik ben al even op zoek gegaan naar een vervanger voor alleen de ventilator maar ik kan niet echt iets vinden. Ik kwam alleen deze tegen, maar die heeft geen PWM en het lijkt mij niet nodig dat de fan continue op vol vermogen draait.

Dus ik dacht dat het misschien handiger is om een hele nieuwe processorkoeling te installeren. Ik heb gezocht op Tweakers naar een processorkoeling geschikt voor een FM2, FM2+ socket en een maximum hoogte van 65mm. Dit is de top 3.

De Scythe Big Shuriken 2 Rev. B lijkt mij de opvolger van de koeling die ik er nu in heb zitten. De Noctua NH-L9x65 leek mij echter ook interessant omdat die een stuk stiller is. De luchtstroom is dan ook wel weer een stuk minder.

Wat is jullie advies?
Een standaard stockkoeler misschien? Dat lijkt mij wel genoeg voor je cpu, tenzij je er een heethoofd in hebt zitten natuurlijk.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik heb zelf goede reviews gelezen op diverse fora over de pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

@catweazle1983 Ik zou gewoon een nieuwe fan voor je shuriken kopen. Nu kan ik geen 100mm fans vinden die in de zelfde beugeltjes zou passen, maar een 92mm fan met een paar tie-wraps moet zeker werken, en dan ben je voor minder dan een tientje al klaar: pricewatch: Scythe Kama PWM, 92mm

Daarnaast vind ik het wat zonde om het hele blok alu/heatpipe te vervangen als alleen de lager van de ventilator versleten is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catweazle1983
Wylana schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:46:
Ik heb zelf goede reviews gelezen op diverse fora over de pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2
Bedankt voor de tip. Er is echter maar ruimte voor een cooler van max 65mm hoog. Dit had ik misschien iets duidelijk in m'n vraag moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catweazle1983
vectormatic schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:06:
@catweazle1983 Ik zou gewoon een nieuwe fan voor je shuriken kopen. Nu kan ik geen 100mm fans vinden die in de zelfde beugeltjes zou passen, maar een 92mm fan met een paar tie-wraps moet zeker werken, en dan ben je voor minder dan een tientje al klaar: pricewatch: Scythe Kama PWM, 92mm

Daarnaast vind ik het wat zonde om het hele blok alu/heatpipe te vervangen als alleen de lager van de ventilator versleten is
Bedankt voor de tip. Ik ga nog even uitzoeken hoe hoog deze fan is. Ben het idd met je eens dat het zonde is om een heel blok te vervangen als alleen de fan kapot is. De beugeltjes passen volgens mij ook op een 92mm fan.

Update: De fan is 25mm hoog. Er is echter maar ruimte voor 12mm.

[ Voor 10% gewijzigd door catweazle1983 op 11-12-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Je hebt niet een paar mm speling voor pricewatch: Noctua NF-A9x14 PWM, 92mm?

Heb je de retentiebrackets die origineel op het moederbord zaten nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catweazle1983
Uszka schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:51:
Je hebt niet een paar mm speling voor pricewatch: Noctua NF-A9x14 PWM, 92mm?

Heb je de retentiebrackets die origineel op het moederbord zaten nog?
Daar zat ik ook al naar te kijken idd.

Die heb ik nog denk ik. Zijn dit ze?
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/SsL7vNn9KjmFBkzD7

De stock cooler heb ik ook nog. Dus die zou ik er ook in kunnen zetten. Of is dat een slecht idee? Of is de Xilence XC040 dan een betere optie?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dat zijn de hulpstukken voor montage op Intel. Zie nu dat je koeler gebruikt maakt van de retentiebrackets dus ze zitten nog op het moederbord.
De stock cooler heb ik ook nog. Dus die zou ik er ook in kunnen zetten. Of is dat een slecht idee? Of is de Xilence XC040 dan een betere optie?
Ben niet kapot van Xilence in het algemeen.
Stockkoeler kan natuurlijk ook of de iets stillere opties pricewatch: Arctic Alpine AM4 LP - Low Profile AMD CPU-Cooler en pricewatch: Gelid Solutions Siberian. Misschien past pricewatch: Arctic Alpine AM4 ook.

• catweazle1983
@Uszka Bedankt voor het meedenken. Uiteindelijk toch gegaan voor de Noctua fan die je aanraadde. Toch wel eens met @vectormatic dat het zonde is om de hele heatsink te vervangen omdat er een lagertje in fan kapot is.
Pagina: 1