Zowel DHCP als fixed IP via ethernet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Op m'n Mac wil ik een router herinrichten en daarvoor moet ik vaak switchen tussen DHCP en fixed IP. Nu heb ik geprobeerd om een extra service toe te voegen zodat ik zowel fixed als DHCP zou hebben via de ethernet poort.
Kan het zijn dat dit problemen geeft met de verbinding? met Fixed IP kan ik de router niet bereiken. Of moet ik er dan 1 op non active zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan niet twee verbindingen over hetzelfde MAC adres sturen, dat wordt geblokkeerd door alle routers en firewalls. Als je Mac en router over wifi beschikken, gebruik dat dan voor je dhcp en zet je ethernet op fixed.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

@spook68 Is een static lease niet handiger ? Houd er rekening mee dat je ook metric moet instellen bij meerdere IP's op 1 interface.

@nelizmastr je kan prima meerdere IP's per MAC hebben. Ook zowel DHCP als static.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 11-12-2019 10:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet dat er voor Windows tooltjes zijn om qua netwerkinstellingen gemakkelijk te kunnen schakelen. Ik kan mij niet voorstellen dat dergelijke tooltjes voor Mac er niet zijn. Maar als ik het zo lees, lijkt het mij dat de router in OSX ingesteld moet zijn als gateway misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 08:35
Wellicht dat er een script te maken is die simpel switcht tussen DHCP en fixed IP :)
nelizmastr schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:25:
Je kan niet twee verbindingen over hetzelfde MAC adres sturen, dat wordt geblokkeerd door alle routers en firewalls. Als je Mac en router over wifi beschikken, gebruik dat dan voor je dhcp en zet je ethernet op fixed.
offtopic: dat kan zeker wel! en zelfs over hetzelfde fysieke netwerkkabeltje ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SniperGuy op 11-12-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Doe jezelf een lol en koop zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1285772-0/usb-2.0-netwerkadapter-max-snelheid-100-mbps.jpg

Kost geen drol en gaat je leven een stuk makkelijker maken (hier ervaring met DHCP voor 'normaal' netwerk en fixed om bepaalde apparaten te bereiken).

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 11-12-2019 11:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-09 13:52

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

In de netwerkinstellingen van macOS kun je "locaties" toevoegen. Daarmee kun je heel snel en gemakkelijk van netwerkinstellingen wisselen (van DHCP naar een opgegeven vast ip, maar ook alternatieve DNS etc.).

Ik denk dat CH4OS dat bedoelt, maar dat zit dus al min of meer ingebakken in macOS.

Meer info: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1175/mac

Je kan dus bijvoorbeeld een locatie "Dynamisch" en "Fixed" met elk hun eigen settings aanmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolvganger op 11-12-2019 19:37 . Reden: Toevoeging voorbeeld ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1