HTPC op basis van Windows, max 500 Euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crovmon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 10:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem primair gebruiken om op de TV in de huiskamer video af te spelen, browsen, beetje casual PC-gebruik dus. Misschien afentoe een wat ouder GOG-spel spelen. Voor serieuze en veeleisende spellen heb ik een aparte Desktop.

M'n OLED TV ondersteunt HDR10 en 4k beeld, al ben ik eerlijk gezegd tevreden wanneer 265x 10bit materiaal op 1080p ten alle tijden soepeltjes afspeelt met Media Player Classic en VLC.

Daarnaast heb ik nu een hele rits aan externe HD's aan mijn Desktop hangen, een aantal daarvan (met voornamelijk media) zou ik graag naar deze HTPC migreren, maar wel handig als de HTPC de bestanden ten alle tijden toegankelijk houdt voor m'n Desktop. (Maakt dat het een server?)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoop voor onder de 500 Euro iets moois samen te stellen waar ik een aantal jaar mee vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een paar USB externe harde schijven (met eigen voeding, WD Elements)

Technisch gezien is dit geen apparatuur voor de HTPC zelf, maar deze zou ik met een HDMI kabel naar m'n Onkyo receiver sturen die de audio naar 5 speakers en een sub stuurt, en het beeld naar de TV. (pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast een compacte kast (hij moet in een kast van 39x57x16 cm die alleen aan de voorkant open is, dus lege ruimte er om heen voor ventilatie lijkt mij wenselijk) met voeding en mobo, een CPU met goede ingebouwde GPU, en heb nooit geloofd in al te veel op intern geheugen of HD's bezuinigen.

Dit had ik verzonnen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 140,90€ 140,90
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 146,49€ 146,49
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 960GB€ 94,05€ 94,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,44

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, maar ik vind het fijn als het systeem gewoon Windows 10 draait. Anders voel ik me soms wat beperkt/ingesnoerd. Guess dat ik voor Linux oid open zou kunnen staan...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een HTPC dus fijn als ie niet staat te ronken als een aggregaat. Liefst speelt ie 4k media af, kan ie windows soepel draaien, en de form factor is dus een issue.

Ga je overklokken?
I.v.m. hitte-overwegingen en aard van het systeem: Nee!

Wat verwacht je van ons?
Heb vooral een aantal vragen:
- Is die 3400G echt totale overkill en is er niets dat ik wil dat de 3200G niet prima kan doen? Of met het oog op de toekomst en een beetje marge hebben een slimme investering?
- Ga ik hitte-problemen krijgen met deze componenten?
- Er zijn aan de barebone die ik gebruik weinig USB-disks te hangen; maar zie weinig compacte alternatieve die veel beter zijn in dit opzicht. Kan ik met een USB-hub dit euvel enigszins redelijk/betrouwbaar ondervangen, of is dat een slecht idee?
- Heeft het zin 15 Euro extra te investeren in 2933 MHz geheugen ipv 2666?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies/mening! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Crovmon op 10-12-2019 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:07
Vraagje, waar sluit je de audio op aan?
Zie net dat de barbone alleen maar een Analoog (3,5mm) uitgang heeft.

Dan nog eentje, past de AMD koeler in de kast.... zit er eigenlijk wel een koeler bij de boxed versie?
Hoe dan ook, je moet wel een low profile zien te scoren gezien de kast.

edit
@Crovmon yep, audio over HDMI kan prima.
Mocht je willen besparen op je Windows licentie dan kan je dit ook eens gaan proberen: https://www.makeuseof.com...edia-center-distros-htpc/

[ Voor 73% gewijzigd door apollo13 op 10-12-2019 20:09 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crovmon
apollo13 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:58:
Vraagje, waar sluit je de audio op aan?
Zie net dat de barbone alleen maar een Analoog (3,5mm) uitgang heeft.
Oh, ik ben vergeten iets te zeggen. Zal m'n oorspronkelijk post aanpassen: De HTPC gaat met een HDMI kabel naar een Receiver: (pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart)
En deze geeft het signaal door aan de TV, en heeft z'n eigen speakers aangesloten.

Audio over een HDMI kabel is okee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crovmon
apollo13 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:58:
Dan nog eentje, past de AMD koeler in de kast.... zit er eigenlijk wel een koeler bij de boxed versie?
Hoe dan ook, je moet wel een low profile zien te scoren gezien de kast.
Hmmm, had deze combi eerder in een BBG gezien dus nam aan dat dat zou passen. Maar zie idd dat ASRock een max hoogte van 46mm aanraadt, en de Wraith Spire die AMD levert 54mm is... wel levert ASRock er zelf een kleinere en low profile cooler bij, maar vroeg me af of dat niet veel herrie gaat opleveren. iemand tips qua een goede aftermarket low profile cooler?

[ Voor 15% gewijzigd door Crovmon op 10-12-2019 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4

Dat is het beste en ook ongeveer het enige dat er is.

Ik denk overigens dat voor je use case, de 3200g ook voldoet.

[ Voor 15% gewijzigd door Zdevam op 10-12-2019 23:12 ]