Aanbouw + Veranda/Overkapping vergunningsvrij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 08:53
Hoi allen, ik heb een klushuis gekocht, waar van alles aan gedaan moet worden (echt alles) en vandaar dat de plannen groots zijn, maar ook zomaar kunnen veranderen door kosten, nieuwe inzichten etc.

Waar ik momenteel mee zit is dat ik achter het huis 4m mag aanbouwen over de gehele breedte zonder vergunning. Maar wat als ik daar nu nog een overkapping/veranda aan vast wil zetten? Mag dit zomaar of valt die binnen die 4m en zou ik dus eigenlijk maar 2m mogen aanbouwen en een overkapping van 2m mogen maken?
Ik vraag dit omdat ik wel info kan vinden over 1 van de twee, maar niet over een combinatie. uiteraard vindt je wel informatie over hoeveel m2 bijgebouwen je mag hebben etc., maar deze specifieke situatie kan ik niet vinden.

Dus mag dit zomaar? En mocht het niet mogen en met wat mazen in de wet kun je wel iets soortgelijks maken, dan is dat ook een optie uiteraard. Omdat de plannen nog lang niet vast staan. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier al een keer tegenaan gelopen is.

Onderstaand een tekening die het wellicht wat beter in kaart brengt. Totale grondoppervlak zou neerkomen op 308m2, maar ik weet dat de makelaar het aangemerkt heeft als 305m2 (dat komt door de opmetingen in het kadaster wat niet helemaal soepel gaat).
Perceel: 305m2.
Oppervlakte van het huis zou komen op 49,2m2. Laat zeggen 50m2.
Huis staat ongeveer 5,5 meter vanaf de weg.
Achtererfgebied zou zijn: 28-5,5-1=21,5 (breedte) x 11 (lengte) = 236,5 m2. Dit wordt ook wel het bebouwingsgebied genoemd?
Bebouwingsruimte volgens tabel van vergunningsvrij bouwen: 50 m2 (20% van 236,5 m2
=) 47,3 m2 = 97,3 m2

Als ik dus een veranda plus aanbouw wil bouwen komt dat samen uit op (8,2*4) + (8,2*2,5) = 53,3m2 bebouwd, wat net over de helft is van wat mag.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/1ajts07p78ni256/Plattegrond%20met%20maten%20perceel%20-%20thumb.jpg?dl=1

[ Voor 48% gewijzigd door Krilo_89 op 10-12-2019 22:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is maximaal 4 meter vanuit het oorspronkelijke hoofdgebouw gemeten, dus 2 + 2 meter zou kunnen
4+ 2 niet. Je kan dus niet elk jaar een meter vergunningsvrij aanbouwen tot je bij de gewenste 6 meter zit ;) Mazen zijn er niet, vergunning aanvragen kan altijd voor het deel wat niet vergunningsvrij is en je kan illegaal bouwen met alle risco's van dien. meer opties zijn er niet.

(o.a. pagina 4)

https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk

[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 10-12-2019 22:56 . Reden: zat weer te pitten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Je zou in plaats van een veranda, een pergola neer kunnen zetten. Zomers gebruik maken van een schaduwdoek. Pergola wordt gezien als een tuinmeubel.

Valt een pergola onder tuinmeubilair?

Ja, een pergola wordt gezien als tuinmeubilair, zie de toelichting op artikel 2, onderdeel 10 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).
Tot een hoogte van 2,5 meter is tuinmeubilair vergunningvrij. Is de pergola hoger dan 2,5 meter, dan is een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig.

Bron: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Die 4,0m geldt voor een vergunningvrij aanbouw waar een woonfunctie in zit. Woonkamer bijv.
Je moet wel kijken of het maximum oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken niet wordt overschreden, die 4 meter diepte mag alleen als je nog oppervlakte over hebt.

Je kan via www.omgevingsloket.nl een vergunningcheck doen.

Oh en 4+2 zou prima kunnen als je nog voldoende m2 mag bouwen. Dat is afhankelijk van de grootte van je bebouwingsgebied.

Als je meer wil weten, zeg het maar :)

Als je een tekeningetje hebt van de situatie met alle bouwwerken er op kan ik wel specifiek met je meekijken.

En als het niet binnen deze vergunningvrij regels past, heb je misschien nog mogelijkheden binnen het bestemmingsplan wat geldt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hsb-3 op 10-12-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Dat ik het typte was ik onderweg, dus ik dacht dat een plaatje al wat makkelijker zou zijn ;). Heb het in de startpost toegevoegd, zodat het meer 1 verhaal is.

Het eerste grijze deel is de aanbouw en zou dus 4m diep worden over de gehele breedte. Dat kan vergunningsvrij, alleen zouden we het heel mooi vinden als daar dus een veranda aan vast zit. Er zou alleen een dak op komen, maar de voorkant + zijkanten zouden open zijn. Zoiets mag je (als je totale grondoppervlakte het toestaat) overal in je tuin neer mogen zetten, alleen willen wij dit dus aan huis vast zetten. @Hsb-3 , met jouw uitleg, zou dat dus gewoon mogen.

-edit-
Ik heb ook nog wat meer getallen toegevoegd, zodat duidelijk is wat kan en mag. Dat heb ik aan de hand gedaan van het document van @twain4me (hoop dat dat goed gegaan is)

[ Voor 12% gewijzigd door Krilo_89 op 10-12-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zie net dat ze hele mooie filmpjes in de vergunningencheck hebben toegevoegd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
twain4me schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:22:
Ik zie net dat ze hele mooie filmpjes in de vergunningencheck hebben toegevoegd .
Ja klopt, die filmpjes hebben ze ook hier staan https://www.infomil.nl/on...ppen-erf-achtererfgebied/
Alleen met die check komt eruit: we weten niet of je een vergunning nodig hebt, neem contact op met. Maar ik weet 100% zeker dat ik geen vergunning nodig heb om achter 4 meter aan te bouwen. Het probleem is alleen de combinatie met een overkapping/veranda wat ik voor ogen heb. Die combinatie staat uiteraard nergens uitgelegd en als er al iets uitgelegd staat, is het op zo'n manier gedaan, dat je alsnog contact moet opnemen met de gemeente. En dat wil ik niet, want die willen alleen maar dat je vergunning aanvraagt, om daar vervolgens veel geld voor te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:58
Krilo_89 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:09:
[...]

Ja klopt, die filmpjes hebben ze ook hier staan https://www.infomil.nl/on...ppen-erf-achtererfgebied/
Alleen met die check komt eruit: we weten niet of je een vergunning nodig hebt, neem contact op met. Maar ik weet 100% zeker dat ik geen vergunning nodig heb om achter 4 meter aan te bouwen. Het probleem is alleen de combinatie met een overkapping/veranda wat ik voor ogen heb. Die combinatie staat uiteraard nergens uitgelegd en als er al iets uitgelegd staat, is het op zo'n manier gedaan, dat je alsnog contact moet opnemen met de gemeente. En dat wil ik niet, want die willen alleen maar dat je vergunning aanvraagt, om daar vervolgens veel geld voor te rekenen.
Je kan ook gewoon een informatiegesprek aanvragen met de gemeente. En zouden ze dat niet willen (zou niet weten waarom niet) dan gewoon een vooroverleg indienen. Dat is beter dan achteraf wellicht moeten legaliseren of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Krilo_89 volgens mij gaat er iets mis met de berekening van je bebouwingsgebied. Je moet nog de oppervlakte van het oorspronkelijk hoofdgebouw er af halen.
Staat er verder geen schuur of tuinhuis op het perceel? Of aangebouwde garage? Die tellen namelijk ook mee als bijbehorend bouwwerk.

Wat @Milo85 zegt is ook een goed advies. Gemeenten willen vaak best aangeven of iets wel of niet vergunningvrij is. Als je het plaatje naar ze mailt met de vraag of dit op jouw adres kan, dan hebben ze gelijk alle gegevens en ook de luchtfoto's ed erbij.
Dit uitzoeken is nog geen 10 minuten werk (als je de juiste gegevens bij de hand hebt en als je de wet kent), en dan heb je het ook zwart op wit van je gemeente.
Pagina: 1