Net-niet-noob netwerkprobleem Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik heb op een paar thuiscomputertjes Windows 10 geinstalleerd (deels upgrades, deels verse installaties). Alles werkt min of meer, maar ik loop tegen een paar netwerkproblemen aan.

1. Slechts 1 van mijn computers toont de overige computers in het netwerk. Bij alle andere blijft het netwerkpaneel leeg. Maar alle andere computers zijn wel toegankelijk via \\(naam), en Mouse without Borders werkt ook, en ik kan ze als shares toevoegen. Er is dus wel netwerkcommunicatie, maar het werkt nogal lastig. Hoe kan mijn andere computers zichtbaar maken in de netwerkpanelen?

2. Een van de laptops weigert mij toegang te geven tot mijn Nas, omdat die met SMBv1 beveiligd is. Bij de andere twee is het geen probleem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Wat betreft 1. Om de andere computers zichtbaar te maken heb ik alle adviezen die ik kon vinden opgevolgd. Netwerk ontdekken aan, File en Printerdelen aan, Wachtwoordbeveiliging uit. Het advies om in Services.msc "FunctionDiscoveryResource Publication" op automatisch te zetten heb ik opgevolgd, maar geen resultaat. Nogmaals, het netwerk werkt, alleen de overige computers zijn maar op 1 computer zichtbaar. En ik zie geen verschil in de netwerkinstellingen van die ene en van de rest.

Wat betreft 2. Bij alle computers is de NAS gewoon toegankelijk, omdat in de Windows Features SMBv1 aangevinkt staat, evenals SMB Direct. alleen in de featurestabel van de laptop die de NAS blokkeert komt geen item SMBv1 voor, alleen SMB Direct. En ik krijg bij het openen van de NAS een waarschuwing dat die alleen maar SMBv1 heeft, en dus door Windows wordt geblokt.

Zoals boven aangegeven ben ik een net-niet-noob: indien bij het handje genomen weet ik de weg te vinden, ook als ik wat in het register zou moeten knoeien of command-opdrachten moet intikken. De meeste oplossingen die ik vind gaan er van uit dat ik minstens een jaar systeembeheer heb gedaan - quod non. Dus ik zit momenteel een tikje vast. Adviezen en oplossingen worden dan ook in dank tegemoet gezien.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Alle Windows versies gelijk?
10 / 10 Pro
Build versie, bijv. 1903, 1909

SMB Direct ga je denk ik niet gebruiken, die kan uit gevinkt blijven staan. Tenzij je een hyper-converged infrastructure gaat bouwen. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 16:53
Heb je ook in Windows Firewall network discovery open gezet?
Overigens nog een opmerking over SMB1, dit is niet veilig.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@PD2JK Ik heb ze allemaal geinstalleerd van één iso-usb, en twee van de drie accepteerden de iso als een upgrade. Bij de derde heb ik een gekochte key ingevoerd, die is ook geaccepteerd. Maar build-verschillen zullen er dus niet tussen zitten, lijkt me.

@pica Heb net in een laptop de firewall via de command prompt opengezet (hier gevonden) en ook de op die pagina genoemde services op automatisch gezet. Resultaat: hij ziet nu een computer meer, de NAS en mijn desktop blijven onzichtbaar. :?

Dat SMB1 niet veilig is maak ik me niet zoveel zorgen over, ik gebruik de NAS alleen als ijzeren geheugen, en ik zou niet echt goed weten waar ik een derdegraadsbeveiliging voor nodig heb. Als in: klein knutselaartje op het internet. Ik vertrouw op Bitdefender, Malware Bytes en Onze Lieve Heer (van alle drie de gratis versies).

Edit: het wordt steeds idioter. Nu kan ik op de computer waar ik eerst het hele netwerk in beeld kreeg geen andere computers meer zien, terwijl de computer die eerst maar een deel van het netwerk toonde nu alles laat zien. Adresseren met \\ gaat nog steeds overal, en de laptop zonder SMBv1 weigert de NAS nog steeds toegang. Een zootje, dus.

[ Voor 21% gewijzigd door bobcom op 11-12-2019 09:09 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:00
1) NAS en Clients opnieuw configureren met een hogere SMB versie
2) Firewall instellingen op alle computers nalopen. Zorg dat deze op een Private Network (non-domain) of Domain Network (domain netwerk) staan geconfigureerd.
3) DNS instellingen allemaal gelijk bij allemaal?
4) Allemaal up2date?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59

TheVMaster

Moderator WOS
bobcom schreef op Tuesday 10 December 2019 @ 16:31:
@PD2JK Ik heb ze allemaal geinstalleerd van één iso-usb, en twee van de drie accepteerden de iso als een upgrade. Bij de derde heb ik een gekochte key ingevoerd, die is ook geaccepteerd. Maar build-verschillen zullen er dus niet tussen zitten, lijkt me.

@pica Heb net in een laptop de firewall via de command prompt opengezet (hier gevonden) en ook de op die pagina genoemde services op automatisch gezet. Resultaat: hij ziet nu een computer meer, de NAS en mijn desktop blijven onzichtbaar. :?

Dat SMB1 niet veilig is maak ik me niet zoveel zorgen over, ik gebruik de NAS alleen als ijzeren geheugen, en ik zou niet echt goed weten waar ik een derdegraadsbeveiliging voor nodig heb. Als in: klein knutselaartje op het internet. Ik vertrouw op Bitdefender, Malware Bytes en Onze Lieve Heer (van alle drie de gratis versies).

Edit: het wordt steeds idioter. Nu kan ik op de computer waar ik eerst het hele netwerk in beeld kreeg geen andere computers meer zien, terwijl de computer die eerst maar een deel van het netwerk toonde nu alles laat zien. Adresseren met \\ gaat nog steeds overal, en de laptop zonder SMBv1 weigert de NAS nog steeds toegang. Een zootje, dus.
Lijkt me toch slim om dat even te valideren, in plaats van de aanname te doen. Je hebt op verschillende devices toch verschillende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
SMBv1 staat standaard uit op nieuwere versies van W10.
Is aan te zetten met een feature.

Ff een snelle google voor je gedaan: https://support.zyxel.eu/...NAS-devices-on-Windows-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@JackSparrow Version en build zijn alledrie identiek (version 1909, build 18363.535)
@Dr Pro Zoals ik al schreef: in twee computers staat SMBv1 aangevinkt in pPrograms and Features en die praten met de NAS, in de derde komt SMBv1 niet voor in de feature list, dus is ook niet aan te zetten. En die weigert de toegang.
@Wylana
1. Zie boven: Nas en clients doen het prima, op één na, en ik zou niet weten hoe ik mijn Nas of computers een hogere SMB-versie zou moeten toedienen. Afgezien daarvan: de lagere versie (SMBv1) ontbreekt in de feature list van de enige Windows-installatie die mijn Nas blokkeert. Misschien die overdoen?
2. Firewall-instellinge zijn identiek voor allemaal. Verklaart ook niet waarom gisteren de ene computer het hele netwerk zag, en vandaag een andere. Of is er ergens een setting voor de dag van de week waarop je je netwerk kan zien? :+
3.Wat DNS betreft: : weet niet welke waarden die moeten hebben om computers te tonen, noch hoe ze aan te passen. Hebben ze uitstekend weten te verstoppen, en al die vernieuwingen aan de interface hebben het ook niet makkelijker gemaakt. Ik kom er in elk geval niet meer uit of bij...
4. Sure, ben pas 5 dagen bezig en de iso was kakelvers - maar ik ben nog wel net zover als drie dagen geleden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
In plaats van een edit van mijn laatste post een finale update. Weet niet of het zinvol is, (miischien ben ik de enige die op deze manier zit te klunzen) maar niettemin.

Voor het probleem dat mijn "schone" installatie op een oude laptop geen SMBv1 in de Windows-features had heb ik dit You-tube-advies gevolgd, en daarbij SMBv1 aangezet. Mijn Nas kan en mag niet met het internet spelen, dus voor malware ben ik niet zo heel bang. Afgezien daarvan: hij dient vooral als back-up voor de dingen die ik niet aldoor op de verschillende computertjes nodig heb.

Wat betreft het niet laten zien van de computers in het netwerk: there is method in the madness, ik heb ontdekt dat de eerst opgestarte computer altijd het hele netwerk laat zien, de andere niets. Om toch makkelijk op elke computer door het netwerk te kunnen navigeren heb ik ze alle drie om de beurt als eerste opgestart, en daarna op elke computer de andere computers aan het startmenu geknoopt. Lukte alleen op dez manier: als je via "\\" naar een computer in het netwerk gaat kun je hem nergens vastpinnen.

Zal allemaal wel niet professioneel zijn, maar alles hier is nogal houtje-touwtje, dus dat past aardig. Ik kan er i.i.g. meer vooruit, en dit topic mag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bobcom schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:34:
... Mijn Nas kan en mag niet met het internet spelen, dus voor malware ben ik niet zo heel bang...
Dat betekent dus dat als je een ransomware virus oploopt, je NAS ook meteen de sigaar is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Hoe loop ik een ransomware virus op als mijn nas alleen maar als back-up dient? Iedere computer slaat zijn eigen spulletjes op, wat er niet nodig is wordt gewist, wat nuttig is blijft op de computer (die regelmatig geviruscheckt wordt) en gaat tzt naar de nas. Als er ergens een computer besmet raakt dan kan ik alles vanaf de nas lokaal opnieuw installeren - hoop ik. Maar ik ben geen Universiteit van Maastricht, hopelijk ziet het tuig mij niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Ransomware scannen naar aangesloten hard drives. Zowel interne als externe: denk NAS en soms ook cloud opslag die als drive gemount staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:45

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:30:
[...]

Dat betekent dus dat als je een ransomware virus oploopt, je NAS ook meteen de sigaar is
Andersom al zijn computers zijn nu ook vatbaar aangezien smbv1 openstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bobcom schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:34:
In plaats van een edit van mijn laatste post een finale update. Weet niet of het zinvol is, (miischien ben ik de enige die op deze manier zit te klunzen) maar niettemin.

Voor het probleem dat mijn "schone" installatie op een oude laptop geen SMBv1 in de Windows-features had heb ik dit You-tube-advies gevolgd, en daarbij SMBv1 aangezet. Mijn Nas kan en mag niet met het internet spelen, dus voor malware ben ik niet zo heel bang. Afgezien daarvan: hij dient vooral als back-up voor de dingen die ik niet aldoor op de verschillende computertjes nodig heb.
Als je de smb shares aan schijfletters koppelt hoeft de nas niet direct bereikbaar te zijn voor het internet om toch last van een cryptlocker te krijgen, jouw Windows 10 machines kunnen immers wél bij de data met bepaalde rechten én hebben wél toegang tot internet. Een beetje cryptolocker pakt ook via unc paden jouw data aan. Flink naïef is het wel en de oplossing is heel simpel om SMBv1 te vervangen voor wat anders of nieuwers.

Meer info; https://techcommunity.mic...op-using-SMB1/ba-p/425858

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 29-12-2019 11:32 ]

Pagina: 1