Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude MacBook Pro upgraden of nieuwe laptop kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• benneken91
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-06 20:13
Goeie middag,

Ik heb een vraagje ivm m'n oude macbook. Deze is ondertussen al een jaar of 5 en was bij aankoop een einde reeks model (2012 versie). Tegenwoordig loop ik een beetje tegen de limieten aan omdat ik voor school af en toe moet programmeren in Windows forms.

Ik vroeg me af of het nog de moeite is om te investeren in een SSD en eventueel ram geheugen en of dit de werking gaat versoepelen in die zin dat het weer een beetje werkbaar wordt.

Ik gebruik geen zware grafische programma's en game ook niet. Ik maak enkel wat basis programmeer opdrachtjes in C#.

Ik heb al eens een scherm van een gsm vervangen, is een nieuwe ssd plaatsen ongeveer het zelfde kwa moeilijkheid en precisie? En is het complex om op een leeg systeem Mac Os te installeren (zonder behoud van persoonlijke gegevens want al m'n fotos zitten toch "veilig" bij google O-) >:) )

Batterij, scherm en toetsenbord doen het nog prima dus de voorkeur gaat uit naar een upgrade, ook omdat dit iets ecologischer is dan gelijk een nieuwe te kopen maar als blijkt dat iedereen zegt dat het sop de kolen niet waard is zal ik mss toch m'n mening moeten bijsturen.

Alvast bedankt,

Processor Intel Core i5-3210M CPU 2,50 GHz + 4 GB ram en een trage HD 64 Bits

Wat ga je met je laptop doen?
Basisgebruik & eenvoudige programmas programmeren

Wat is je budget?
600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59

Detmer

Professioneel prutser

250gb SSD + 4gb geheugen extra heb je voor zo'n €50,- nieuw en (zeker de SSD) zal je een enorme snelheidswinst opleveren. Als de rest nog prima werkt denk ik dat het de moeite waard is.

Bij het 2012 model is het vervangen ook niet zo lastig. Ik geloof dat deze zelfs nog een plaat onderop heeft die je los kunt schroeven waardoor je overal bij kunt komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Detmer op 10-12-2019 15:13 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32

iMars

Full time prutser

Detmer schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:11:
250gb SSD + 4gb geheugen extra heb je voor zo'n €50,- nieuw en (zeker de SSD) zal je een enorme snelheidswinst opleveren. Als de rest nog prima werkt denk ik dat het de moeite waard is
Wat @Detmer zegt! Zo heb ik tot begin dit jaar met mijn MacBook Pro gewerkt van 2011. Er zat uiteindelijk een 1TB SSD en 16GB RAM in en werkte prima! Helaas ging mijn logic board (bekende GPU) kapot en heb ik besloten een nieuwe te kopen.

Ik zou zeker kijken of een SSD en extra RAM de moeite waard is.
benneken91 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:09:

[...]

Ik gebruik geen zware grafische programma's en game ook niet. Ik maak enkel wat basis programmeer opdrachtjes in C#.

Ik heb al eens een scherm van een gsm vervangen, is een nieuwe ssd plaatsen ongeveer het zelfde kwa moeilijkheid en precisie? En is het complex om op een leeg systeem Mac Os te installeren (zonder behoud van persoonlijke gegevens want al m'n fotos zitten toch "veilig" bij google O-) >:) )

Batterij, scherm en toetsenbord doen het nog prima dus de voorkeur gaat uit naar een upgrade, ook omdat dit iets ecologischer is dan gelijk een nieuwe te kopen maar als blijkt dat iedereen zegt dat het sop de kolen niet waard is zal ik mss toch m'n mening moeten bijsturen.

[...]
Ik zou zeggen kijk eens op ifixit.com. Bodemplaat eraf, hdd vervangen door ssd en geheugen vervangen (wel door de juiste ;) ).

[ Voor 45% gewijzigd door iMars op 10-12-2019 15:22 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:31

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier ook een mid-2012 versie MBP 13" nog steeds in gebruik. Wel met 8GB en een 256GB SSD, maar voelt nog steeds vlot aan hoor!

• benneken91
Oke. Dat is duidelijk. Bedankt voor de info. Als ik bij over dit systeem kijk in Mac os zie ik dat er 2 latjes van 2gb inzitten. Koop ik dan het beste 2 nieuwe latjes van 4 of 8 GB of kan ik net zo goed 1tje laten zitten en er bv 1 van 8 bijstoppen zodat ik 10 GB heb. En zijn alle ram latjes compatibel evenals ssds of moet je echt Google afschuimen om te zoeken of iets geschikt is. Als iemand aankoopadvies heeft. Vooral Icephase dan dat is ook altijd welkom. Ik koop meestal mijn elektronica bij Amazon maar een andere webwinkel is ook fijn.
Bedankt.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:31

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Niet alles is geschikt. Kijk maar even op ifixit, daar staat wel op waar je op moet letten. 2 latjes van 4GB heb ik er ook in, dat gaat prima. Gekocht in 2012, dus geen idee meer welk merk en wat ze precies kostten sorry. Ik zou niet gaan mixen met wat er nu in zit en een latje van 8GB. Officieel ondersteunen deze Macs latjes van max 4GB maar vaak werken 8GB latjes wel - maar dus niet altijd...

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32

iMars

Full time prutser

benneken91 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:22:
Oke. Dat is duidelijk. Bedankt voor de info. Als ik bij over dit systeem kijk in Mac os zie ik dat er 2 latjes van 2gb inzitten. Koop ik dan het beste 2 nieuwe latjes van 4 of 8 GB of kan ik net zo goed 1tje laten zitten en er bv 1 van 8 bijstoppen zodat ik 10 GB heb. En zijn alle ram latjes compatibel evenals ssds of moet je echt Google afschuimen om te zoeken of iets geschikt is. Als iemand aankoopadvies heeft. Vooral Icephase dan dat is ook altijd welkom. Ik koop meestal mijn elektronica bij Amazon maar een andere webwinkel is ook fijn.
Bedankt.
Ik had in mijn MBP 2x 8 geprikt, maar wel Apple geheugen (ben ff merk kwijt, Mushkin dacht ik). Ik zou niet mixen, gewoon óf 2x 4GB, óf 2x 8GB kopen. SSD moet volgens mij gewoon elk merk in kunnen, ik had Samsung EVO erin zitten.

Edit 1:
Even gauw gezocht, maar afhankelijk van of je DDR3 of 4 hebt, kan je deze nemen:
pricewatch: Mushkin For Mac 976647A

Edit 2:
Ik had destijds "Mushkin 16 GB DDR3-1600 Kit" gekocht voor mijn 15" MBP 2011. Deze zie ik niet in de pricewatch staan...

Edit 3:
Dit is de link bij Alternate, deze zit in mijn 2011 MBP:
https://www.alternate.nl/.../product/1024584?lk=25669
Icephase schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:16:
Niet alles is geschikt. Kijk maar even op ifixit, daar staat wel op waar je op moet letten. 2 latjes van 4GB heb ik er ook in, dat gaat prima. Gekocht in 2012, dus geen idee meer welk merk en wat ze precies kostten sorry. Ik zou niet gaan mixen met wat er nu in zit en een latje van 8GB. Officieel ondersteunen deze Macs latjes van max 4GB maar vaak werken 8GB latjes wel - maar dus niet altijd...
Dit dus, Apple zelf ondersteund 8GB max, maar als ik naar CPU kijk, zag ik dat er 16GB ook ondersteund werd, erin geprikt en werkte gewoon! (in mijn MBP van 2011)

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 11-12-2019 23:13 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• benneken91
Ssd is al aangekomen, nu nog even wachten op de ram en dan installeren. Ik laat zeker nog weten of het een verbetering was.

Weet iemand of je makkelijk de gegevens van Marcos + Windows partitie kan kopiëren. Vooral dat laatste lijkt me niet evident.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
benneken91 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:26:
Ssd is al aangekomen, nu nog even wachten op de ram en dan installeren. Ik laat zeker nog weten of het een verbetering was.

Weet iemand of je makkelijk de gegevens van Marcos + Windows partitie kan kopiëren. Vooral dat laatste lijkt me niet evident.
Kun je niet een time machine back-up maken? Anders kun je ook klonen. MacOS installeren is niet moeilijk. Je moet in de appstore Mojave of Catalina downloaden en op je USB-stick branden. Vervolgens kun je met option-key booten.
Pagina: 1