Computer freezed compleet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thriaco
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-12-2024
Beste tweakers,

Afgelopen maand heb ik voor het eerst mijn eigen computertje in elkaar gezet.
Dit is uiteindelijk zo ver ik weet goed gelukt en alles draaide lekker.
Echter, na een paar dagen begon mijn pc compleet vast te lopen.
Toetsenbord en muis doen op dat moment niks meer, dus ook als je op capslock drukt dan gaat het lampje er van niet branden.
Op dat moment kan ik niet anders dan de powerknop gebruiken om hem opnieuw aan en uit te zetten.
Het gebeurd op de meest random momenten. Dat wil zeggen, direct na het opstarten, tijdens het gamen of het bezig zijn op de browser.

Mijn specs zijn als volgt:
Samsung SSD 970 EVO 1TB
Moederbord Intel Asus PRIME Z370-A II
MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X TRIO Videokaart
Intel Core i5 9600K processor
Fractal Design ION+ 560W Platinum PSU / PC voeding
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 2400 C16 Geheugenmodule
be quiet! CPU Cooler Dark Rock 4

Ik heb alle bekabeling etc al bekeken en dit lijkt goed te zitten.
Ik heb alle drivers die ik kon vinden geïnstalleerd.

Wie o wie kan mij uitleggen hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen :'(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26

DataGhost

iPL dev

Ik zou eens beginnen met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Het meest waarschijnlijke, gebaseerd op de informatie die je geeft, vind ik het geheugen, eventueel gevolgd door de SSD of misschien de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thriaco
Dankjewel voor je reactie, ik ben nu bezig met de memtest. Wat het evt misschien ook nog zou kunnen zijn is dat ik vergeten was de driver van mijn muis te installeren, maar dit lijkt me zelf wel heel rigoureus. Zodra ik het resultaat van de memtest binnen heb laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bios up-to-date voor 9600K ?
(je gebruikt een Z370 bord ipv Z390) verder heb je wel erg traag RAM erbij gekozen aan 2400MT/s(zitten deze in de grijze bankjes ?) Drivers up-to-date van Nvidia ?

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 10-12-2019 17:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thriaco
Bios is up-to-date voor 9600k.
RAM zit in de goede slots :p , voor de zekerheid nog even gechecked!
Ook de drivers van Nvidia zijn up-to-date.

Uit de memtest kwamen geen errors of andere rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26

DataGhost

iPL dev

Dat is een korte memtest. Dat 'ie geen fouten teruggeeft wil niet zeggen dat het geheugen 100% in orde is. Normaliter laat je 'm een hele nacht draaien voor meer zekerheid. Het kan wel zijn dat de belasting van al je hardware in Windows anders is, dus je zou ook de Windows-memtest van hcidesign.com kunnen draaien en kijken of die fouten geeft voordat je machine freezet. Anders moet je andere hardware gaan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat gebeurt er op de monitor wanneer je een freeze hebt? Blijft het beeld staan? Gaat het op zwart? Zie je strepen of andere afwijkingen?

Staan de BIOS instellingen op default?

Kijk eens naar de SMART waarden van de SSD en check de event viewer kort voor en op het moment van een freeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thriaco
Het scherm bevriest letterlijk, dus geen strepen, een melding oid. Het beeld bevriest op het moment dat het gebeurd.

De logs zeggen het volgende:
Fout Eventlog ID:6008
Kritiek Kernel-Power ID:41 taakcategorie: (63)
Fout Eventlog ID:1101 taakcategorie: Gebeurtenissen verwerken

Dit komt telkens terug bij elke keer dat het gebeurd.

BIOS instellingen staan op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, die melding is volgens mij dat je systeem opeens uit staat. (Of dus vast staat en je een power reset doet. Als je tijdens normaal gebruik de stekker eruit trekt zie je volgens mij dezelfde melding.
Ik denk niet dat het iets over je probleem zegt.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dus je hebt wel beeld, maar het staat stil. Dat is een echte freeze.

Meestal is er dan iets aan de hand in de interactie tussen hardware en software. Dat kan dus zowel een hardware faal zijn als een driverprobleem. Zijn er crash dumps gemaakt?

Wat gebeurt er als je 15 minuten wacht tot je een hardware reset uitvoert? Kijk goed naar de tijdstippen in de event log voor het tijdstip van de freeze en erna. Als het besturingssysteem iets vraagt van de hardware en de hardware reageert niet (tijdig), dan blijft het besturingssysteem wachten totdat er een timeout optreedt, en zo meerdere keren achter elkaar. Het lijkt zo dat er dan niets gebeurt.

Lukt booten in safe mode en blijft het probleem dan weg?

Als je draadloze toetsenbord en muis gebruikt, vervang die dan voor een test in een bedrade exemplaren. Dan kun je misschien ook iets zien aan de LED's/lichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thriaco
Dank jullie allen voor de antwoorden tot dusver, probleem is momenteel dat de freezes random zijn en ik ze tot nog toe verder niet gehad heb.

Ik zal de volgende keer dat het gebeurd hem een kwartier aan laten om te kijken wat er gebeurd.

Muis en toetsenbord zijn allebei met draad.
Pagina: 1