Onderzijde stacaravan isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:28
wij wonen tijdelijk in een stacaravan ivm verbouwing van ons huis, deze stacaravan hebben wij tijdelijk op ons terrein geplaatst. Nu het wat kouder wordt merk je dat het ook in de caravan koud wordt/blijft, gevoelsmatig is het voornamelijk de vloer die koude afstraalt.

Advies van velen is om de onderzijde van de caravan met platen dicht te maken, zodat de wind er niet meer onderdoor kan waaien. De caravan staat er tijdelijk, dus eigenlijk heb ik niet veel zin om er geld en veel tijd in te steken om platen te kopen en die op maat te maken en rechtop onder de caravan te zetten. Om het snel en goedkoop te doen had ik het volgende idee:
- Isolatie is een kwestie van luchtlagen creëren.
- De bodem van de caravan bestaat uit balken aan de onderkant.
- Als ik nu dampopenfolie (waterdichte kant naar beneden ;) ) onder deze balken vastniet heb ik in ieder geval een luchtlaag gecreëerd onder de vloer en zou het binnen minder koud moeten zijn.

Bijvoorbeeld deze folie:
https://www.isodiscount.n...20-renifol-spinvliesfolie

Klopt mijn redenering? Of is het per definitie zonde van de tijd en geld om het op deze manier te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:08
Nergens staat iets over isolerende eigenschappen van deze folie.
Volgens mij is het goedkoper om gewoon rollen reflecterend noppenfolie te kopen bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
voor de prijs van 1 rol (€70,-) kun je ook 6 platen OSB bij de gamma halen.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/218653/123

Het lijkt mij dat een caravan niet meer dan 30cm boven de grond staat en daarmee kun je dus 12x244cm caravan voorzien van windplaten.(hoeft niet eens veel werk te zijn. de meeste(lees alle) bouwmarkten kunnen dergelijke platen zonder moeite in 2 delen voor je zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10-2024
Je moet inderdaad voorkomen dat de wind onder die caravan door waait, dat voert alle warmte weg die vanuit de caravan door de vloer uitstraalt. Dat wordt nog erger als het met de winter voor de deur binnenkort nog kouder wordt.

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
nachtnet schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:35:
voor de prijs van 1 rol (€70,-) kun je ook 6 platen OSB bij de gamma halen.
[Afbeelding]

Het lijkt mij dat een caravan niet meer dan 30cm boven de grond staat en daarmee kun je dus 12x244cm caravan voorzien van windplaten.(hoeft niet eens veel werk te zijn. de meeste(lees alle) bouwmarkten kunnen dergelijke platen zonder moeite in 2 delen voor je zagen.
ik weet niet hoe hoog het exact is, maar minstens 50 cm. Stacaravan is 11 bij 4 meter, dus dan heb ik ongeveer 12 van die platen nodig, plus hoe zet ik deze (goed) vast?
jeroen3 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:28:
Nergens staat iets over isolerende eigenschappen van deze folie.
Volgens mij is het goedkoper om gewoon rollen reflecterend noppenfolie te kopen bij de bouwmarkt.
Heb ik over nagedacht, maar noppenfolie 'ademt' niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
Als de caravan er slechts tijdelijk staat kun je overwegen om een simpel framepje te maken van wat vuren balkjes. Kijk eens op marktplaats voor wat restpartijen hout, als het goedkoop moet.

Kijk trouwens uit met folie onder de caravan vastnieten, als de wind dat laat wapperen ben je het geluid daarvan 's nachts snel bue. Je kan ook overwegen om styrofoam platen (piepschuim) tussen de balken de bevestigen. Gewoon aan de vloer vastlijmen met polymeerkit van de action.

[ Voor 42% gewijzigd door john_ven24 op 10-12-2019 14:46 ]

SH|T Happens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:21
Graaf een groot rechthoekig gat van 50cm diep en rol daar de stacarvan in. Kost niks, alleen moeite.
Gekkigheid...
Je kunt ook nog oud vrachwagenzijl opsnorren en dit rondom de stacarvan maken als een rok.
Graaf desnoods rondom de stacaravan een geul van 20-30cm, laat daar het zijl rondom invallen en gooi de geul weer dicht. Dan zit het zijl ook beter vast i.v.m. wind, etc.

[ Voor 58% gewijzigd door Theo74 op 10-12-2019 14:52 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Theo74 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:48:
Graaf een groot rechthoekig gat van 50cm diep en rol daar de stacarvan in. Kost niks, alleen moeite.
Gekkigheid...
Je kunt ook nog oud vrachwagenzijl opsnorren en dit rondom de stacarvan maken als een rok.
Graaf desnoods rondom de stacaravan een geul van 20-30cm, laat daar het zijl rondom invallen en gooi de deul weer dicht. Dan zit het zijl ook beter vast i.v.m. wind, etc.
:)
Caravan staat 'helaas' op beton.
Maar idee van de 'rok' heeft ook wel wat! Ga ik even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
BB-One schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:56:
[...]

:)
Caravan staat 'helaas' op beton.
Muurtje omheen metselen met cellenbetonblokken!

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14

Yucon

*broem*

john_ven24 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:58:
[...]

Muurtje omheen metselen met cellenbetonblokken!
Stoeptegels zijn vaak gratis op te halen. En je komt ze op dezelfde manier ook weer makkelijk kwijt als je er weer vanaf wil.

Let op, dat werkt niet met andersvormige tuinbestrating zoals waaltjes. Wat vorm betreft zijn ze voor TS wat handiger maar omdat niemand ze vervolgens wil hebben zit je er later mee te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john_ven24
Of grindtegels inderdaad, die zijn 40x60 of 50x50, dus die zou je op zijn kant rond de caravan kunnen zetten.

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Een van mijn eisen is ook: 'snel'. als ik eerst met betontegels moet gaan sjouwen c.q. ophalen lijkt mij dat niet snel te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je wil vanalles maar het mag niets kosten; geen geld of tijd. Dat gaat hem niet worden...

Beste oplossing is inpakken, wil je het helemaal netjes doen dan haal je B-keuze isolatieplaat en een PUR pistool en is het zo dicht en warm. Kost wel moeite en geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Plastic kan en zal gaan wapperen, plaatmateriaal is imho de enige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.gamma.nl/asso...0x6-cm-4-platen/p/B104289

Plak die ertegenaan en je bent er.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Elektrische kachel en wat meer verwarmen? Lijkt mij de meest eenvoudige oplossing voor korte tijd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Onder het mum van goedkoop en snel zonder al teveel sjouwen

4 paaltjes op de hoeken vastzetten met schroeven kit plakband lijmklemmen of weet ik veel wat.

Rolletje krimpfolie halen.
https://www.gamma.nl/asso...50-cm-300-meter/p/B545736

En net zo vaak om je stacaravan heenrennen tot het winddicht is.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
deWit schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:19:
Je wil vanalles maar het mag niets kosten; geen geld of tijd. Dat gaat hem niet worden...

Beste oplossing is inpakken, wil je het helemaal netjes doen dan haal je B-keuze isolatieplaat en een PUR pistool en is het zo dicht en warm. Kost wel moeite en geld...
Mijn oorspronkelijke vraag was of het zou gaan werken met dampopen folie, tegen de dwarsbalken aangeniet.

Het mag heus wel wat kosten, maar het moet wel in verhouding zijn. Het gaat om een tijdelijke (lees: 2 maand?) oplossing. Om dan € 200 of meer uit te geven vind ik gewoon niet handig.
Wat betreft tijd: kan ik beter besteden aan de verbouwing van mijn huis. Om nu op mijn rug liggend onder de caravan isolatieplaat te gaan afmeten en vast te gaan zetten...
Probleem is dat deze er niet zo maar tegen aan te plakken is. Onderkant van de stacaravan is nl niet vlak. zitten dwarsbalken, waterleidingen en afvoeren etc.
Tsurany schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:26:
Elektrische kachel en wat meer verwarmen? Lijkt mij de meest eenvoudige oplossing voor korte tijd.
Huidige stand van zaken:
Er brandt een gaskachel (ongeveer 1 gasfles per 5-7 dagen)
Voor bijverwarming in de woonkamer ook nog een 1500w (?) keramische kachel.
Daarnaast ook nog een veelvoud aan elektrische kachels (elke kamer heeft een 500w elektrische kachel).

(ik wil niet weten wat onze stroomrekening gaat worden.... 8) )

Dus vandaar het idee om de onderkant fast and cheap te 'isoleren', namelijk zorgen dat de kou minder optrekt.

Nav de opmerkingen hier denk ik dat ik het volgende doe ik maak een rok van dampopen folie (plastic lijkt mij niet handig gezien het vocht, niet de folie vast aan de caravan aan de onderkant en leg op de grond de folie vast met stenen en zie dan wel of het gaat wapperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
Ik zou dan rondom de caravan van panlatten ( die kosten niet zoveel) een frame maken die tussen de vloer en de grond/betonplaat past.

Deze dan OF met die dampopen folie bedekken en vastnieten (maar waarom?? er is geen isolatie wat droog moet blijven)

Of dit frame betimmeren met gratis/goedkope planken of plaatmateriaal van een of andere goedkope soort

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:47
Ik zou platen zien te scoren voor buiten en die op maat laten zagen en tegen de caravan aanzetten. Platen aan elkaar maken met een stukje overbodige plaat en dan per kant van de caravan een paar steunen maken/ Simpel en goedkoop.

Edit:
Dan bedoel ik dus een frame als dit bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/d02c0e2f3fe93b46f69811b704d09154/i/n/intex-prism-frame-rectangular_zwembad_1.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Drardollan op 10-12-2019 16:02 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
FrankBlom schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:55:
Ik zou dan rondom de caravan van panlatten ( die kosten niet zoveel) een frame maken die tussen de vloer en de grond/betonplaat past.
Dat is natuurlijk ook wat steviger en handiger.
Deze dan OF met die dampopen folie bedekken en vastnieten (maar waarom?? er is geen isolatie wat droog moet blijven)
Onderkant caravan is van hout, heb gelezen dat je een caravan 'nooit' luchtdicht mag afsluiten aan de onderzijde.
Of dit frame betimmeren met gratis/goedkope planken of plaatmateriaal van een of andere goedkope soort
Dan is folie denk ik goedkoper en vooral makkelijker op maat te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

franssie

Save the albatross

Leuke vraag. Eigenlijk wl je denk ik twee dingen om het effectief te laten zijn:
1) Iets van een luchtlaag onder de vloer van dekzeil oid om iets van isolatie (stilstaande lucht) te krijgen en uitstraling naar de altijd koude grond te voorkomen,
2) Een rok eromheen zodat je luchtlaag onder je vloer niet steeds ververst wordt en het zeil onder je vloer niet gaat wapperen.
Misschien is oud vrachtwagen zeil oid al voldoende.

edit - en gipsbeton isoleert, weegt niets en kost ook niet al te veel en kan je gewoon met een houtzaag bewerken, die optie werd dacht ik al geoopperd maar misschien toch niet zo slecht als het leek.

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4639675/artikel.html ben je nog geen EUR 5 de meter kwijt schat ik zo in.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 10-12-2019 16:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
BB-One schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:02:
[...]

Onderkant caravan is van hout, heb gelezen dat je een caravan 'nooit' luchtdicht mag afsluiten aan de onderzijde.
volledig luchtdicht krijg je het toch niet. dan moet je gaan afkitten.

Die dampopen folie is misschien alleen een beetje onhandig omdat die rollen breed zijn en prijzig
nu heb je natuurlijk veel soorten.
Dat textiel achtige dampopen doek klappert denk ik ook veel minder.

https://www.bouwmaat.nl/t...1o64oh7HVo5hoCUTUQAvD_BwE

Je zou eigenlijk een stukje moeten scoren bij een bouwplaats.
aan 15M heb je genoeg, knip je het gewoonb door de midden over de lengte.

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Haal in de action 10 bussen pu schuim en spuit heel de onderkant van je caravan daarmee vol. Misschien 2u werk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Wij hebben rondom stro/hooi balen gelegd. Werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:20
Ik woon ook tijdelijk in een stacaravan wegens verbouwing. Ook hier binnenkort strobalen rondom. Ik kan die goedkoop krijgen van een boer in de buurt. Het is makkelijk en weinig werk om die goed aansluitend tegen de caravan te leggen en tegen elkaar te leggen.

Denk ook aan de waterleidingen. Bij mijn caravan lopen die buiten onderlangs en waren niet geïsoleerd. Ik heb ze zo goed mogelijk ingepakt maar vorige winter zijn ze toch een paar keer bevroren. Verwarmen doe ik alleen elektrisch omdat het veel te snel gaat met die gasflessen. Doe nu ongeveer 3 weken met fles voor koken en warm water.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb ook een tijdje in een stacaravan gewoond. Inderdaad zijkanten dichtmaken. Heb zelf hooibalen gebruikt 1 rij dik rondom en platen hiervoor gemonteerd langs de gehele zijkant.

Gaten in de vloer en voor leidingen etc. dichtmaken met fijn gaas ivm beestjes.

*zie net dat anderen dit ook zo gedaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Yep, of domweg klemmen, door iets te krap af te zagen en dan ertussen rammen maar. Kost ook zowat niks, en als er eens een stuk gaat, boeiend, paar extra kopen. Ook als het niet recht loopt maakt dat allemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
Wij hebben planken rondom staan, die we met piketpaaltjes opgesloten hebben. Op het beton is dat wat lastiger. Kun/wil je balkjes op de ondergrond lijmen of schroeven, waar je de planken tegenaan kunt bevestigen?

De woonunit is 18x6m en wij hebben CV-ketel op gas met radiatoren in iedere ruimte. De vloer voelt niet koud aan.
We redden het met ca 1000 liter propaan per jaar. Hebben een 1000 liter tank staan, omdat we gasloos bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 20:30
Misschien PIR Platen tegen de onderkant plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ben al eens met een 15 jaar oude engelse stacaravan aan het klussen geweest, in de wanden en de vloer zat niet meer dan 2cm glaswol. De vloerisolatie zat tussen een spaanplaten vloer en geperforeerd zwart (kuil?)plastic.

Als je het mij vraagt ben je er met alleen vloerisolatie niet :(
De wanden hebben veel meer oppervlakte maar alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

franssie

Save the albatross

Anoniem: 316442 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:58:
Soms is het zo simpel.

Ik zou gewoon de hele caravan op een bed van strobalen zetten. of een lading hooi eronder iig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
franssie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:31:
[...]

Soms is het zo simpel.

Ik zou gewoon de hele caravan op een bed van strobalen zetten. of een lading hooi eronder iig.
Totdat er een vuurpijl onder schiet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:01
Joris748 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 06:28:
[...]

Totdat er een vuurpijl onder schiet :X
Ben je wel gelijk van de kou af >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:19
Wij hebben anderhalf jaar in een woonunit gewoond (i.v.m. nieuwbouw huis), ik heb toen bij de bouwmarkt een aantal pakken met tempex platen gehaald en de ruimte onder de unit daarmee rondom dicht gemaakt. Paar gaten erin gezaagd t.b.v. ventilatie. Het temperatuurverschil op de vloer was zeker merkbaar.
Een paar platen had ik zo gemaakt dat ik ze makkelijk even kon verwijderen, had ik meteen een afsluitbare opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14
Anoniem: 316442 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:58:
Als ik iemand mag nomineren dan is het ricker01 wel. Snel, efficiënt, milieubewust. Nu alleen even een boer in de buurt vinden die ze voor een mooi prijsje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack333333
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06 09:38
heb ik ook gehad koude vloeren termometer op de vloer van caravan was het 12g en bovenin de caravan zon 25 a 30g tis altijd hetzelfde met die caravans als ze van de grond afstaan
daarnaast is dit mijn 3de caravan geisoleerd aan de zijkanten enzov rondom dicht dus het komt gewoon van de vloer... en als je er isolatie en van alles onderduwt vinden de muizen dat wel lekker
wat er wel een gedaan had eerst met zand ophogen zodat er geen ruimte meer onderzat...
beter nog beton eronder

[ Voor 30% gewijzigd door jack333333 op 07-06-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jack333333 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:24:
heb ik ook gehad koude vloeren termometer op de vloer van caravan was het 12g en bovenin de caravan zon 25 a 30g tis altijd hetzelfde met die caravans als ze van de grond afstaan
daarnaast is dit mijn 3de caravan geisoleerd aan de zijkanten enzov rondom dicht dus het komt gewoon van de vloer... en als je er isolatie en van alles onderduwt vinden de muizen dat wel lekker
wat er wel een gedaan had eerst met zand ophogen zodat er geen ruimte meer onderzat...
beter nog beton eronder
Topic uit 2019 maar kennelijk nog steeds actueel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1