Toon posts:

Sunon fan: geen connector..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eh bladiebla.. ik heb dus 2x een 80mm sunon blower gekocht voor outtake en intake.. (gekocht bij telec ofzow).

Na zoeke op t forum, kon ik eigelijk niet iets vinde van wat ik zocht.. dus wou ik vrage, hoe ik 2 'kale' draadjes, op mn mobo kan aansluite.. bij telec zeide ze soldere op je mobo.. mja, liever nog nie, aangezien hij net nieuw is (A7M).

Weet iemand dus hoe ik een kaal draadje op mn mobo krijg zonder te solderen? (12V is t btw).

Dank

Verwijderd

Je pakt zo'n molex connector zoals ook in je HDD zit. Met een pincet druk je bij 1 zwarte en 1 gele draad de 'weerhaakjes' naar binnen. Dan kan je die draadjes er zo uit halen. De gele geeft 12V, de zwarte GND, 0V dus. Die moet je erop aansluiten. Als je het goed doet, is je molex connector zo weer in orde als je de draadjes terug doet.

[edit]
Als je het nog handiger wilt doen haal je bij je electronica boer ff zo'n verloop/verleng stukje voor een molex connector en doe je wat ik had beschreven daarop. Geen idee hoe die dingen heten trouwens.
[/edit]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tja, moet ie per se op je mobo? hij heeft maar 2 draadjes dus rpm radout zit er toch niet in... dus sluit ze aan op je voeding zou ik zeggen... (zwart -> zwart, rood -> geel)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 16:35
ik heb ook zoiets gedaan, oude sunonfannetjes 80mm uit oude voedingen gehaald. Stekkertje erafgenknipt, zo'n wit kruisblokje eraan, en een molexconnector eraan op 12V en aan me voeding... Werkt perfect :D

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 20:58 schreef Demoniac het volgende:
Tja, moet ie per se op je mobo? hij heeft maar 2 draadjes dus rpm radout zit er toch niet in... dus sluit ze aan op je voeding zou ik zeggen... (zwart -> zwart, rood -> geel)
Kan 't ding uberhaupt wel op een mobo? Die heeft toch maar 5v constant? (In ieder geval constant 5v alstie uit staat)

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb hier wel zon wit 4kant blokje ligge..

Maar is mn voeding niet te 'sterk' / 'zwaar' voor mn 12V sunon fan? :/

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 01 augustus 2001 21:01 schreef surreal het volgende:

[..]

Kan 't ding uberhaupt wel op een mobo? Die heeft toch maar 5v constant? (In ieder geval constant 5v alstie uit staat)
12v - grnd - rpm

als je geen rpm hebt ist zonder van de enrgie over je mobo, beter op je voeding aansluiten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 21:05 schreef ikkeh het volgende:
hmm ik heb hier wel zon wit 4kant blokje ligge..

Maar is mn voeding niet te 'sterk' / 'zwaar' voor mn 12V sunon fan? :/
Nee hoor. Op die gele draad staat 12V, op de rode 5V. Kijk maar op de bovenkant van je voeding. Werkt prima. Normaal worden koelers ook geleverd met een verloopstukje zodat je zelf niet in die molex connectors hoeft te pielen met een naald. :P

Verwijderd

Topicstarter
mm ok, ik weet genoeg nu denk ik :)

als ik dat sunon stikkertje beetje wegtrek, zie ik dat er nog wel 1 plek vrij is, voor rpm volgens mij.. nja, wat mij betreft hoeft die er nie op te zitte, dus ik laat het maar zo en druk hem aan mn voeding.. ta :)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
ik heb zelf gewoon die draadjes een klein stukje gestript, daarna t ijzerdraad goed samendraaien, stukje omvouwen dat ie wat dikker wordt (max 3 a 4 mm mag t buiten t plastic steken!) en dan prob je dat netjes in de goede gaatjs van zo'n standaard witte voedings connector.

Zwarte draad is aarde, die moet in 1 van de 2 middelte, en de rode draad van de fan moet niet op rood maar op GEEL (geel = 12v) (rood uit voeding is 5v:)) ...klaar is kees

zit redelijk stevig, zo zitten al mn 3 fans vast :)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/molex-splitter.JPG

Zoiets ? Molex splitter kopen, 1 molex erafknippen. Stekkertjes op rood, geel en zwart, kan je switchen tussen 7 en 12V.

Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/DSCF0022-50.JPG

Zo kan je weer vrolijk verder gaan met splitsen

One of the animals has left its cage today.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik he gewoon zo'n kroonsteentje (ok, 4 :P ) gebruikt, werkt prima :)
Pagina: 1