Uitbouw plaatsen tegen bestaande uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:27
Wij willen bij onze woning een uitbouw plaatsen, deze zal tegen de uitbouw van de buren aan gaan komen welke al bestaat.
Nu staat de buitenmuur van de buren over de erfgrens heen en gelijk met onze binnenmuur, dus de meest logische stap zou zijn, afstucen en gebruiken.

Nu hebben wij 2 aannemers langs laten komen.
Aannemer 1 zegt: die buitenmuur wordt jouw binnenmuur
Aannemer 2 zegt: daar moet een muur tegenaan OF de buitenmuur afbreken en hier een nieuwe binnenmuur maken.

De buurman heeft het huis ook op deze manier gekocht met de uitbouw al aanwezig, en kan de tekeningen helaas niet meer vinden dus de exacte manier van bouwen kunnen we helaas ook niet achterhalen.
Nu is de vraag, wat is wijsheid?

Kunnen wij de buitenmuur gelijk gebruiken als binnenmuur of krijgen wij dan last van vochtdoorslag?
Of moet er toch nog een andere muur komen (en of de huidige buitenmuur dan afgebroken wordt of er 1 tegenaan wordt gezet is dan even een ander verhaal)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LzvxDm0m.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LJaC39Mm.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iVQddz0m.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door tha_crazy op 10-12-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Volgens mij krijg je een grote koudebrug naar de bestaande gevel als je dat als binnenmuur gaat gebruiken.
Dan zal het bestaande stuk muur losgeslepen moeten worden van de buiten achtergevel van de bestaande uitbouw, jouw bestaande achtergevel en misschien ook fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:07
Ik weet niet het exacte antwoord, maar onze huidige aanbouw is met gedeelde muur en aan de binnenkant is er een voorzetwand gemaakt met isolatie ertussen. Dit was al zo toen wij het huis kochten. Nooit problemen gehad.

Nadeel: in de uitbouw hoor je veel beter wat de buurvrouw doet. nu is ze alleen, maar kan mij voorstellen dat met kinderen het drukker is. Daarnaast is ons huis uit 1955 dat doet natuurlijk ook wel iets. (de rest van de aanbouw is ± 8 jaar oud.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
SniperGuy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:26:
Volgens mij krijg je een grote koudebrug naar de bestaande gevel als je dat als binnenmuur gaat gebruiken.
Dan zal het bestaande stuk muur losgeslepen moeten worden van de buiten achtergevel van de bestaande uitbouw, jouw bestaande achtergevel en misschien ook fundering.
Er zal sowieso een fundering onder komen, ook zal de huidige muur aan de achterzijde gaan verdwijnen.
Wij willen natuurlijk een zo strak mogelijke muur aan de binnenzijde hebben gezien dit onze grotere woonkamer gaat worden
perspectivebass schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:29:
Ik weet niet het exacte antwoord, maar onze huidige aanbouw is met gedeelde muur en aan de binnenkant is er een voorzetwand gemaakt met isolatie ertussen. Dit was al zo toen wij het huis kochten. Nooit problemen gehad.

Nadeel: in de uitbouw hoor je veel beter wat de buurvrouw doet. nu is ze alleen, maar kan mij voorstellen dat met kinderen het drukker is. Daarnaast is ons huis uit 1955 dat doet natuurlijk ook wel iets. (de rest van de aanbouw is ± 8 jaar oud.)
Klopt het dan dat het bij jullie binnen ook verspringt of loopt dit gelijk met de rest van de buitenmuur?
Qua geluid willen we ook zelf tot een minimum beperken ivm eventuele toekomstige kinderen (en wij willen een tegelvloer hebben beneden)

[ Voor 43% gewijzigd door tha_crazy op 10-12-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:07
tha_crazy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:32:
Klopt het dan dat het bij jullie binnen ook verspringt of loopt dit gelijk met de rest van de buitenmuur?
Qua geluid willen we ook zelf tot een minimum beperken ivm eventuele toekomstige kinderen (en wij willen een tegelvloer hebben beneden)
Dat weet ik eigenlijk niet, want het zit zo apart dat het er niet naar uitziet dat het inspringt, omdat de uitbouw soort eigen ruimte is. Ik vermoed wel dat ten opzichte van de muur in de andere ruimte de muur 10-15 cm naar binnen komt.

Waarschijnlijk is buitenmuur afbreken, fatsoenlijke muur neerzetten wel de netste oplossing, maar ook het kostbaarst. Ook zul je dan met de aannemer goed moeten afspreken wat er gebeurd als er schade bij de buurman ontstaat bij het slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
perspectivebass schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:38:
[...]

Dat weet ik eigenlijk niet, want het zit zo apart dat het er niet naar uitziet dat het inspringt, omdat de uitbouw soort eigen ruimte is. Ik vermoed wel dat ten opzichte van de muur in de andere ruimte de muur 10-15 cm naar binnen komt.

Waarschijnlijk is buitenmuur afbreken, fatsoenlijke muur neerzetten wel de netste oplossing, maar ook het kostbaarst. Ook zul je dan met de aannemer goed moeten afspreken wat er gebeurd als er schade bij de buurman ontstaat bij het slopen.
Eens, we willen wel graag dat het goed gebeurd, Volgens de buurman is het zo gebouwd dat de buitenmuur direct als binnenmuur gebruikt kan worden. Maar wij hebben er natuurlijk wel onze twijfels over.

Onze voornaamste zorg is vochtdoorslag en eigenlijk kan niemand ons een eenduidig antwoord geven hierover.

om nog maar niet te spreken over het uberhaupt vinden van een aannemer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vochtdoorslag kun je je muren voor impregneren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. Hoezo vochtdoorslag?

Ik zou controleren of er voldoende isolatie in de spouw zit vervolgens de buitenmuur op de splitsing door slijpen zodat je weer een fatsoenlijke spouw kan maken zonder dat je een koude brug creëert en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
Bij nieuwbouw wordt dit geregeld als een erfdienstbaarheid, namelijk het feit dat de buitenmuur op de grond van de buren staat. Tevens staat daarin benoemd dat deze buitenmuur op kosten en risico van de grondeigenaar mag worden verwijderd met als doel het plaatsen van een eigen aanbouw. Eisen zijn dan behoud of verbeteren van isolatiegraad en constructiesterkte.

Ik zou vooral even met de buurman op papier zetten dat die buitenmuur weg mag, alle kosten en risico's (aan beide kanten van de muur!) voor jou zijn en dat je ervoor zorgdraagt dat alles netjes wordt opgeleverd.
Het mooiste is een vlak doorlopende muur en dat is ook prima te bereiken aan de foto's te zien, je moet alleen goede afspraken maken.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Leuk om te lezen :). Wij zitten in de omgekeerde situatie, met de buitenmuur van onze uitbouw op de grond van de buren. Ik had ook het idee dat dat door hun direct als binnenmuur gebruikt zou kunnen worden in het geval ze willen uitbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
AtomicWing schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:01:
Bij nieuwbouw wordt dit geregeld als een erfdienstbaarheid, namelijk het feit dat de buitenmuur op de grond van de buren staat. Tevens staat daarin benoemd dat deze buitenmuur op kosten en risico van de grondeigenaar mag worden verwijderd met als doel het plaatsen van een eigen aanbouw. Eisen zijn dan behoud of verbeteren van isolatiegraad en constructiesterkte.

Ik zou vooral even met de buurman op papier zetten dat die buitenmuur weg mag, alle kosten en risico's (aan beide kanten van de muur!) voor jou zijn en dat je ervoor zorgdraagt dat alles netjes wordt opgeleverd.
Het mooiste is een vlak doorlopende muur en dat is ook prima te bereiken aan de foto's te zien, je moet alleen goede afspraken maken.
Hoe zit dit verzekeringstechnisch? (ja ik bel de verzekering ook nog voor het hele gebeuren gaat aanvangen)
Oftewel, kan dit in zo een geval afgedekt worden.

Ondertussen wel weer van een aannemer reactie, deze meld inderdaad dat er een extra muur geplaatst dient te worden, dus ook bij hem nu de optie neergelegd om de huidige buitenmuur af te breken om te kijken wat dit doet met de prijs.

Voor de geintereseerde
Deze zit op het moment op +/- 32.000 euro voor 3 meter diep bij 5 meter breed. Dit is inclusief boorpalen & de volledige benedenverdieping stuccen.

[ Voor 8% gewijzigd door tha_crazy op 13-12-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

tha_crazy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:36:
[...]

Hoe zit dit verzekeringstechnisch? (ja ik bel de verzekering ook nog voor het hele gebeuren gaat aanvangen)
Oftewel, kan dit in zo een geval afgedekt worden.

Ondertussen wel weer van een aannemer reactie, deze meld inderdaad dat er een extra muur geplaatst dient te worden, dus ook bij hem nu de optie neergelegd om de huidige buitenmuur af te breken om te kijken wat dit doet met de prijs.

Voor de geintereseerde
Deze zit op het moment op +/- 32.000 euro voor 3 meter diep bij 5 meter breed. Dit is inclusief boorpalen & de volledige benedenverdieping stuccen.
Als het goed is heeft je aannemer een CAR verzekering. Laat goed vastleggen dat schade als gevolg van werkzaamheden ter verantwoording van de aannemer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:30
isolatie ertegen en een binnenmuur neerzetten ?
maar wel je binnenisolatie door proberen te trekken zodat je geen koudebrug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Woningscheidende wanden gaan isoleren is een beetje onzin imo.

Persoonlijk zou ik wel de wand afbreken (zoveel kost een stukje rechte wand nu ook weer niet) en dan de fundering aanpassen en een goede kalkzandsteen wand neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:30
Ernemmer schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:45:
Woningscheidende wanden gaan isoleren is een beetje onzin imo.

Persoonlijk zou ik wel de wand afbreken (zoveel kost een stukje rechte wand nu ook weer niet) en dan de fundering aanpassen en een goede kalkzandsteen wand neerzetten.
e meer isolatie is minder geluidt. 2 heb liever 2 keer isolatie dan 1 keer te weining.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
miciel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:24:
[...]

e meer isolatie is minder geluidt. 2 heb liever 2 keer isolatie dan 1 keer te weining.
Dan zou ik die ruimte eerder gebruiken om een dikkere wand neer te zetten. Kalkzandsteen houdt geluid een stuk beter tegen dan isolatiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Beste optie is afbreken en een eigen binnenmuur bouwen. Echter de bestaande buitenmuur gebruiken aks binnemuur kan ook mits de spouw geïsoleerd is en de muur losgeslepen.

Niet de echte!

Pagina: 1