Geen beeld via nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-06-2020
Mijn vraag
Na installatie van een nieuwe Asus AMD Radeon RX580 Dual 4GB krijg ik geen beeld via die kaart middels een HDMI-verbinding. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: MSI H61MA-E35 (B3)
Voeding: Corsair Builder CX430 Bronze
HD: Samsung EVO SSL 250GB
Systeem: Windows 10 Home
Processor: Inter Core i5-2500K CPU @ 3.3GHz
Geheugen: 4 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • In het mobo zit al een interne videokaart die wel werkt en waar ik nu ook gebruik van maak.
  • In de Bios heb ik gecontroleerd wat bij Integrated Graphics Devices Configuration is geselecteerd. Daar is PEG aangevinkt.
  • De beeldschermadapter van de interne GPU is uitgeschakeld.
  • Wanneer de videokaart in het moederbord zit en de PCIe-stekker aangesloten is krijg ik geen beeld, zowel via de HDMI-uitgang van de kaart als die van het moederbord. Ik krijg dus geen kans om de drivers te installeren.
Ik ben benieuwd of jullie nog suggesties voor me hebben. Alvast dank voor enige hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door jrngrndlmn op 10-12-2019 13:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:51
Bios resetten door cmos jumper op moederbord om te zetten. Doe dit als het systeem geheel van de stroom af is.
Indien er een nieuwere biosversie voor het moederbord is deze installeren.
Als dat niet werkt verwacht ik dat moederbord en videokaart niet compatibel zijn. Komt wel vaker voor bij oudere moederborden.

Heb je voordat je de RX 580 installeerde alle oude videodrivers verwijderd met DDU in veilige modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13

Nemesizz

Untouchable

Vaak bij de wat oudere chipsets is eerst een BIOS update nodig om modernere videokaarten aan de praat te krijgen (issue wat nogal eens voorkwam vanaf GeForce 900 serie en nieuwer, en Radeon 200 serie en nieuwer).

Sommige moderne kaarten willen ook helemaal niet werken op oudere borden vanwege het UEFI en Legacy BIOS verhaal. Sommige moderne kaarten kunnen alleen overweg met het moderne UEFI en werken niet op oudere legacy bios borden.

De 6x serie chipsets zit een beetje in die overgang periode van legacy naar UEFI.

Maar goed, eerst BIOS update proberen en dan eens kijken of de 580 dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
Het upgraden van mijn BIOS lukt me nog niet zomaar. Ik wilde dat doen, maar ik loop tegen allerlei problemen aan. Ik heb versie 2.3 van deze site gedownload en uitgepakt naar m'n USB stick, maar als ik naar BIOS ga geeft 'ie de melding "There isn't any BIOS File in this USB key(root folder)".

Mijn kennis van computers is niet zo goed, maar dit zou me toch moeten lukken zou je zeggen :/ Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
- probeer eens via DVI of Displayport aan te sluiten
- een andere HDMI kabel proberen.
- is de kaart goed in het slot gestoken?
- gaat de kabel diep genoeg in de HDMI poort vd kaart/monitor?

Succes!

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:48
jrngrndlmn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:16:
Het upgraden van mijn BIOS lukt me nog niet zomaar. Ik wilde dat doen, maar ik loop tegen allerlei problemen aan. Ik heb versie 2.3 van deze site gedownload en uitgepakt naar m'n USB stick, maar als ik naar BIOS ga geeft 'ie de melding "There isn't any BIOS File in this USB key(root folder)".

Mijn kennis van computers is niet zo goed, maar dit zou me toch moeten lukken zou je zeggen :/ Iemand tips?
Heb je uitgepakt en alleen de .exe file op USB gezet?
Volgens mij is dat juist weer een selfextracting zip en komt daar uiteindelijk de daadwerkelijke bios file uit...
(kan even niet zelf testen op dit dichtgetimmerd systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

jrngrndlmn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:16:

De USB stick moet geformatteerd zijn als FAT32 en de BIOS file moet uitgepakt zijn naar de hoofdmap (Bijv. G:\ en niet G:\BIOS\). Dan moet het lukken om via EZ Flash in de BIOS te updaten.

de .EXE file in het zipje moet je uitpakken naar je USB stick, dan dit bestand uitvoeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
@Majin Buu
- Ik heb geen DVI
- HDMI kabel werkt goed
- Ja
- Ja

@Dieks77
Na uitpakken naar USB-stick krijg ik het bestand E7740V23.exe. Als ik daarop klik zie ik een extra mapje en een .bin-bestand. Verder komt er een programma naar voren dat mijn BIOS wil updaten. Er staat:

"System will auto reboot after BIOS update, please close all other applications beofre BIOS update."

Ik klik dan op OK. Vervolgens zie ik een melding dat BIOS geupdatet wordt van 1.2 naar 2.3. De computer wordt opnieuw opgestart, maar de versie is nog steeds 1.2. Verder dan dat kom ik niet.

@nelizmastr
Ik heb geen EZ Flash

[ Voor 12% gewijzigd door jrngrndlmn op 10-12-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 12:36
@jrngrndlmn Kun je het .bin bestand op je USB stick zetten, dan de computer rebooten en naar de BIOS gaan (F2, F8, F12, Delete, een van die knoppen). Vaak kun je vanuit de BIOS zelf ook de Bios-flash procedure starten.
Het zou zomaar kunnen dat je dan je USB stick kan aanwijzen, waarna hij het .bin bestandje vindt en gaat updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
@Daffie
Dat werkt niet. Ondanks dat het .bin-bestand op m'n USB-stick staat geeft 'ie de melding
"There isn't any BIOS File in this USB key(root folder)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

M-Flash, ook goed :)

In ieder geval, de BIOS flash dinges die bij je bord hoort. Eerst de instructie volgen s.v.p. :)

Ook kan het zijn dat je eerst 2.0 moet flashen voordat je de nieuwste mag.

[ Voor 12% gewijzigd door nelizmastr op 10-12-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb wel eens een soortgelijk probleem gehad. Nadat ik met de werkende videokaart (of in jouw geval de iGPU) de drivers had verwijderd met DDU kreeg ik daarna wel beeld met de nieuwe GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
@nelizmastr
2.0 leek wel te werken, daar leek wat te gebeuren. Als ik BIOS nu open zie ik ook een 2.0-versie. Maar als ik via de commandprompt check welke BIOS ik heb staat er nog steeds 1.2.

DDU heb ik daarna ook gedaan, en de computer uit laten schakelen. GPU erin gezet en HDMI in de GPU gedaan. Wederom geen beeld, zelfs geen BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jrngrndlmn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:08:
@nelizmastr
2.0 leek wel te werken, daar leek wat te gebeuren. Als ik BIOS nu open zie ik ook een 2.0-versie. Maar als ik via de commandprompt check welke BIOS ik heb staat er nog steeds 1.2.

DDU heb ik daarna ook gedaan, en de computer uit laten schakelen. GPU erin gezet en HDMI in de GPU gedaan. Wederom geen beeld, zelfs geen BIOS.
Dan zou ik nu nogmaals 2.1 proberen te flashen. Werkt het dan nog niet, dan zijn er twee opties:

1. kaart dood
2. moederbord incompatibel, dan moet je aan een nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
Nou, er staat nog steeds 1.2. En bij het proberen te flashen van 2.3 gebeurt er nog steeds net zoveel als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Staat er data op je SSD die persee bewaard moet blijven? Of heb je iets van een andere SSD (desnoods een oude HDD)?
Wat je zou kunnen proberen is een verse installatie van je OS. Daarmee sluit je in ieder geval uit dat het probleem binnen Windows zit of niks met het OS te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
@Daffie
Kan dat de oorzaak zijn als ook de BIOS niet naar voren komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ik had even gemist dat je zelfs het POST-scherm niet ziet. Nee als je zelfs dat niet ziet dan heeft het niks met OS te maken.

In dat geval eens met @nelizmastr . Het kan dan je moederbord zijn die of niet compatibel is of deels defect is (PCI-e slot werkt niet goed), of je videokaart is niet goed. De enige manier om daar duidelijkheid over te krijgen is uitsluiten; een andere GPU in dit moederbord, en/of jouw GPU in een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrngrndlmn
Andere GPU-kaart werkte wel. BIOS-update is niet goed gegaan denk ik. Ik denk dat dat de eerstvolgende stap moet zijn, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat ik een mail ga sturen naar MSI. En anders stuur ik de kaart terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jrngrndlmn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:57:
Andere GPU-kaart werkte wel. BIOS-update is niet goed gegaan denk ik. Ik denk dat dat de eerstvolgende stap moet zijn, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat ik een mail ga sturen naar MSI. En anders stuur ik de kaart terug.
Als de BIOS update is mislukt kan je het bord afschrijven. Dat is niet te herstellen, tenzij je handig bent met een soldeerbout en een EEPROM flash apparaatje.

Denk ook niet dat MSI veel zinnigers te zeggen heeft over een bord uit 2011.

Mocht je het goedkoop willen houden, zoek dan een vervangend bord met B75 chipset. Is één generatie nieuwer en ondersteunt je processor alsmede de videokaart (doorgaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Ik kreeg nog een ingeving, Kaart is PCI-E 3.0, je mobo PCI-E-2.0...
Ofwl, mobo te oud voor deze kaart daar helpt bios update niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:51
Dieks77 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:28:
Ik kreeg nog een ingeving, Kaart is PCI-E 3.0, je mobo PCI-E-2.0...
Ofwl, mobo te oud voor deze kaart daar helpt bios update niet aan.
PCI-e is backwards compatibel dus dat is het probleem niet. Het zit echt in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Uszka schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:36:
[...]

PCI-e is backwards compatibel dus dat is het probleem niet. Het zit echt in het bios.
Hmm daar heb je een punt inderdaad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Heb je deze instructies al een keer gevolgd om je bios te updaten?

https://www.msi.com/page/Live-Update-5-Manual

Add:
Daarnaast lees ik dat de 2.x bios versies alleen aanbevolen worden voor de IvyBridge CPU, terwijl jij een SandyBridge CPU hebt. Mogelijk is dat een reden dat een 2.x versie bios niet lukt.

[ Voor 46% gewijzigd door Luc77z op 11-12-2019 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Ik weet niet waar die mensen hier boven met hun hoofd zitten, maar deze kaart gaat om een hele andere reden niet werken. Deze asus kaart heeft namelijk alleen UEFI support en geen legacy bios. Aangezien je moederbord geen UEFI ondersteund gaat deze niet werken.

• Dieks77
gravitone schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:17:
Ik weet niet waar die mensen hier boven met hun hoofd zitten, maar deze kaart gaat om een hele andere reden niet werken. Deze asus kaart heeft namelijk alleen UEFI support en geen legacy bios. Aangezien je moederbord geen UEFI ondersteund gaat deze niet werken.
Msi zegt wel UEFI :?
ClickBIOS Concept
Click BIOS Concept is based on the new UEFI technology which supports todays latest hardware...
https://us.msi.com/Motherboard/H61MAE35_B3.html
Pagina: 1