Warm waterleiding ontstoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 14:07
Hi,
Deze week verhuisd en in de woning (1988) blijkt dat het warmwater een heel zwak straaltje is. Koud water is gewoon een flinke straal maar in de keuken en de douche kraan geven echt een zwakke straal. Het water wordt wel warm en ook warm genoeg. Vreemde is dat in de badkamer, het warmwater van de wastafel wel goed warm water geeft, maar de douche in dezelfde ruimte dus niet.

Vandaag is een monteur van de CV ketel langs geweest en die heeft een warmwaterwisselaar (????) preventief vervangen, maar het probleem blijft en zijn advies is om de leiding schoon te laten maken.

Bedrijf hier in de buurt kan dit voor 260 euro excl BTW doen.

Zijn er nog zaken die ik kan proberen voordat ik hier een bedrijf voor inschakel? Ik wil sowieso deze week nog de douchekraan zelf vervangen want die er nu zit is echt geen fijne kraan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Weet je zeker dat er geen waterbesparend filter of iets in die trend in zit?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
M2M schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:52:
Weet je zeker dat er geen waterbesparend filter of iets in die trend in zit?
Misschien in de douche kop, maar dan toch niet in de mengkraan die voor de douchekop zit en het bad laat vollopen? En dus ook in de keuken.

Of is die filter zo klein dat je hem niet meteen kunt zien zitten?

Douchen is echt zoeken naar de waterdruppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wellicht heel veel kalkaanslag in de kranen zelf.

Woon je in een hard of zacht watergebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
TS geeft aan dat hij in een nieuw huis komt te wonen, lijkt me raar als de leidingen dan al verkalkt / verstopt / vies zijn.
Hoe zit het met de instellingen van de CV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Test eerst eens hoelang het duurt om een emmer van 10l te vullen met warm water met alleen de slang zonder douchekop.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 10-12-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:55:
Wellicht heel veel kalkaanslag in de kranen zelf.

Woon je in een hard of zacht watergebied?
Even opgezocht:
7,34 dH. Dat is de minimale hardheid van het leidingwater in Maastricht (Mestreech). Dit houdt in dat uw water tamelijk hard is. dH (Deutsche Härte) is een grootheid waarbij elke graad neerkomt op 17,8 gram kalkdeeltjes in elke 1000 liter kraanwater. 7,34 dH x 17,8 gram x 180m3 = 23,52 kilogram kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
99ruud99 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:56:
TS geeft aan dat hij in een nieuw huis komt te wonen, lijkt me raar als de leidingen dan al verkalkt / verstopt / vies zijn.
Hoe zit het met de instellingen van de CV?
Correctie: De voor mij nieuwe woning. Maar is al uit 1988, zal de start post aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 18:42
Is het een nieuw huis (nieuwbouw) of ben je de nieuwe bewoner van een bestaande woning?

Edit: Ah! Mijn vraag al beantwoord :)

In mijn Grohe mengkraan in de douche zit een klein voorzet filtertje (denk aan een klein plastic zeefje) die zit tussen de kraan en de waterleiding aan gemonteerd. Hier wel eens troep in gehad, moest even de waterdruk eraf halen, kraan demonteren, roostertje schoonmaken en ik had weer volle bak heet water.

[ Voor 6% gewijzigd door FatalZero op 10-12-2019 12:59 ]

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
FatalZero schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:58:
Is het een nieuw huis (nieuwbouw) of ben je de nieuwe bewoner van een bestaande woning?

In mijn Grohe mengkraan in de douche zit een klein voorzet filtertje (denk aan een klein plastic zeefje) die zit tussen de kraan en de waterleiding aan gemonteerd. Hier wel eens troep in gehad, moest even de waterdruk eraf halen, kraan demonteren, roostertje schoonmaken en ik had weer volle bak heet water.
Correctie: De voor mij nieuwe woning. Maar is al uit 1988, zal de start post aanpassen.

Ga ik controleren. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:59
Ik heb nog niet eerder van dichtgeslibte warmwaterleidingen gehoord maar ben dan misschien ook geen loodgieter...
Wel kom je soms warmwaterleidingen van 12mm diameter tegen, wat als klein voordeel heeft dat het warme water sneller uit de kraan komt dan bij 15mm diameter leiding. En dan heb je soms merkbaar minder doorstroomsnelheid.

Een goede loodgieter kan een doorstroommeter direct onder de CV ketel houden en meten hoeveel warm water de ketel per minuut kan produrceren. Hierbij zetten ze een stukje tuinslang aan de warmwater uitgang van de ketel, houden hier een emmer onder en de doorstroommeter er tussen. Idee misschien?
Op deze manier kom je er achter of het in je leidingen zit, of dat het toch de ketel is die problemen geeft.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Theo74 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:06:
Ik heb nog niet eerder van dichtgeslibte warmwaterleidingen gehoord maar ben dan misschien ook geen loodgieter...
Wel kom je soms warmwaterleidingen van 12mm diameter tegen, wat als klein voordeel heeft dat het warme water sneller uit de kraan komt dan bij 15mm diameter leiding. En dan heb je soms merkbaar minder doorstroomsnelheid.

Een goede loodgieter kan een doorstroommeter direct onder de CV ketel houden en meten hoeveel warm water de ketel per minuut kan produrceren. Hierbij zetten ze een stukje tuinslang aan de warmwater uitgang van de ketel, houden hier een emmer onder en de doorstroommeter er tussen. Idee misschien?
Op deze manier kom je er achter of het in je leidingen zit, of dat het toch de ketel is die problemen geeft.
In de wasbak op de badkamer, stroomt er wel genoeg warm water. Dat zou voor mij concluderen dat de ketel wel voldoende warm water kan leveren, toch???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:19
Als het alleen de douche betreft, dan moet je daar de oorzaak zoeken. Als koud water wel een harde straal geeft dan ligt het ook niet aan de slang of douchekop.

Misschien is het dat je warm water deel van de kraan die niet goed/volledig open gaat of verstopt is. Anders zou ik het zoeken in de leiding voor de kraan die verstopt of bekneld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:13
TheGabeMan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:10:
[...]

In de wasbak op de badkamer, stroomt er wel genoeg warm water. Dat zou voor mij concluderen dat de ketel wel voldoende warm water kan leveren, toch???
Als de wasbak voldoende warmwater heeft zit het probleem waarschijnlijk in/bij de douchekraan. Bij mij ook wel eens gehad was bij het plaatsen van de kraan van die afdicht tape in de leiding gekomen wat uiteindelijk de kraan verstopte. Kraan eraf halen (eerste hoofdkraan afhalen :-)), schoonmaken en hermonteren deed het kunstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
perspectivebass schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:23:
[...]

Als de wasbak voldoende warmwater heeft zit het probleem waarschijnlijk in/bij de douchekraan. Bij mij ook wel eens gehad was bij het plaatsen van de kraan van die afdicht tape in de leiding gekomen wat uiteindelijk de kraan verstopte. Kraan eraf halen (eerste hoofdkraan afhalen :-)), schoonmaken en hermonteren deed het kunstje.
Had voor de douche al een nieuwe mengkraan gekocht, zal vanavond eens gaan sleutelen. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:59
Haal de doucheslang van de mengkraan af en kijk dan hoeveel warm water je krijgt.

Is dit wel meer dan zit het 'verstoppende element' in de slang, koppelingen, of douchekop.
Is dit net zo weinig als uit de douchekop, dan zit het 'verstoppende element' in de kraan.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hadden de vorige bewoners hier dan geen last van?
Lijkt mij op een gebrek dat zij (hadden) moeten verhelpen...
Je kan altijd even contact met ze opnemen om e.e.a. na te vragen.

En bij de aankoop van een huis zijn dit toch écht dingen die je moet controleren hoor :X

[ Voor 23% gewijzigd door Nyarlathotep op 10-12-2019 16:19 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:08
*snip* doe 's niet

Ontopic: Ik zou de oorzaak in eerste instantie inderdaad in de mengkraan zoeken. Als koud water wel een goede straal geeft ligt het niet aan je douchekop.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 10-12-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kraan van de muur af en de inlaatzeefjes schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor materiaal is de leiding van gemaakt?

Stalen leidingen roesten van binnen langzaam dicht. Gaat bij warm stukken sneller dan bij koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:09
TheGabeMan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:30:
[...]

Had voor de douche al een nieuwe mengkraan gekocht, zal vanavond eens gaan sleutelen. Thx
Dat lijkt me beter ja; dikke kans dat het dan opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesjaar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 19:18
ik wil me ook in deze discussie mengen.
Wij wonen ook in een gebied met erg hard water dus de
zeefjes in en achter de kranen moeten regelmatig gereinigd worden.
Zou het misschien mogelijk zijn om direct na de ketel een filter of zeef te monteren
zodat ik deze dan regelmatig kan schoon maken zodat ik dan niet iedere keer
alle kranen moet reinigen. De ketel is bij mij erg makkelijk te bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 23:46

Bullet NL

Eigen Wijs

riesjaar schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:04:
ik wil me ook in deze discussie mengen.
Wij wonen ook in een gebied met erg hard water dus de
zeefjes in en achter de kranen moeten regelmatig gereinigd worden.
Zou het misschien mogelijk zijn om direct na de ketel een filter of zeef te monteren
zodat ik deze dan regelmatig kan schoon maken zodat ik dan niet iedere keer
alle kranen moet reinigen. De ketel is bij mij erg makkelijk te bereiken
Een waterontharder doet de "truk"

https://www.google.nl/sea...?q=waterontharder&ie=&oe=

Na een waterontharder heb je geen last meer van kalkdeeltjes in de leidingen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesjaar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 19:18
Bedankt voor de tip, maar dan moet je en hele installatie inbouwen, in die magneten ontharders
geloof ik niet.
Is er niets zo iets simpels als een filter of zeef net achter de Combi ketel in de warmwaterleiding
te plaatsen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

FatalZero schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:58:

Edit: Ah! Mijn vraag al beantwoord :)

Dit.
Dit heb ik dit jaar ook aan de hand gehad, en daar kwam een prop kalk uit de s-koppeling die ik niet voor mogelijk hield.
Bij de meeste thermostaatkranen moet je de hele kraan van de muur halen om.aan het zeefje te komen.
Het 'zeefje' aan de uitgaande kant (dit is eigenlijk geen zeefje maar een mousseur) vangt bijna geen kalk.

Tip: regel in een keer nieuwe zeefjes, bijvoorbeeld bij Warmteservice, want de rubber ringetjes daarvan zijn vast al vergaan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

riesjaar schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:49:
Is er niets zo iets simpels als een filter of zeef net achter de Combi ketel in de warmwaterleiding
te plaatsen ???
Ja kun je doen, zolang je eenvoudig bij die plek kunt komen en regelmatig het zeefje schoon kunt maken. Echter zul je daar niet alles mee tegenhouden, kalk lost namelijk slecht op in water en de oplosbaarheid is ook nog eens temperatuur afhankelijk. Koud water lost kalk minder goed op dan warm water. Eventuele andere ionen in het water zoals keukenzout, helpen in positieve richting met de oplosbaarheid. De kans bestaat dus dat je geen totaaloplossing hebt, maar wel minder vaak (1x per 10 jaar) de kraan in de badkamer moet demonteren.

Magnetische waterontharders hebben geen bewezen werking, exemplaren met hars of filter wel maar vereisen een relatief grote installatie bij binnenkomst in het huis en hebben zout nodig voor reiniging. Voor de euro's hoef je het niet te doen aangezien je de investering weer terugverdient met minder schoonmaakwerk, minder shampoo en minder wasmiddels benodigdheden. (en minder ellende met kranen)

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGabeMan
Iedereen bedankt voor de reacties. Het plaatsen van een nieuwe kraan in de badkamer heeft al een enorm verschil gemaakt. Er kwamen ver vergane rubbers uit de aansluiting van de kraan en erg veel gruis. Volgende klusje wordt het schoonmaken van de kraan in de keuken, maar dat moet ik eerst eens goed uitzoeken hoe dat bij die kraan moet. Wordt iets voor de rest van de maan :-)
Pagina: 1