1U server samenstellen met desktop hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51
Hallo,

Ik ben van plan een 1U server in een datacenter te gaan hangen. Nu weet ik dat Hetzner en een paar anders aanbieders ook gewoon gebruikmaken van desktop hardware.

Boven op zolder heb ik ook een server met consumenten hardware staan. Dat is alleen geen 1U server. Maar hij draait al jaren stabiel. Het moet dus kunnen, lijkt mij.

Maar het formaat van zo’n server is lastig, want ik weet niet heel goed welke onderdelen laag genoeg zijn om probleemloos in een 1U chassis te passen. Daarom vraag ik jullie hulp.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de server gaan gebruiken om met ESXi te virtualiseren. Op de VM’s komen een aantal projecten te staan. Het zijn vooral radioprojecten. Dus een paar VM’s met Windows erop, Virtual Audio Cable en onze play-out software. Dat draait nu op ongeveer 1,8 GHz per VM.

Verder wil ik graag DirectAdmin op een VM gaan zetten. Ik heb nu een dedicated server, maar wil graag colocatie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is een goed budget voor de server. We gaan uit van ongeveer 800-1500 euro aan totale kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, we beginnen from scratch!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Mijn wensen:
Een recentere processor die tenminste 3,4 GHz per single core kan. 4 kernen minimaal, 6 of 8 is helemaal mooi.

Verder wil ik 64 GB RAM in de server hebben. Daarnaast wat SSD’s voor 2 TB aan ruimte. En ik heb nog een chassis nodig. Ik heb geen RAID o.i.d. nodig. Backups stuur ik naar een tweede server en Dropbox.

En natuurlijk een voeding. :D
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wel een voorkeur voor een processor van Intel, tenzij iemand me over kan halen om voor AMD te kiezen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte: 1U. Geluidsniveau maakt niet uit, zou in een datacenter komen te hangen. Verder zou energiezuinig wel fijn zijn, voor zover dat mogelijk is. Als ‘ie niet boven de 250 Watt - 300 Watt komt zou dat mooi zijn. Weet niet helemaal of dat realistisch is.

Ga je overklokken?
Nee. Geen overclock.

Wat verwacht je van ons?

Ik hoop dat iemand een mooi lijstje samen kan stellen voor desktop hardware in een 1U Server. Het zou mooi zijn als we binnen budget kunnen blijven. Energiezuinigheid zou ook fijn zijn. Ik heb ook naar kant-en-klare servers gezocht, maar de meeste processoren zijn dan bijna tien jaar oud. Eigenlijk geef ik jullie carte blanche om zelf wat leuke onderdelen bij elkaar te zoeken. Ik ben bang dat als ik het doe, ik dan onderdelen kies die niet in de kast passen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Probeer alsnog iets samen te stellen. Je kan niet echt verwachten dat Tweakers jouw dingen doen. en door zelf te proberen, leer je er van, en dan kunnen de Tweakers je de goede richting opduwen.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
JonathanG schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:11:
Probeer alsnog iets samen te stellen. Je kan niet echt verwachten dat Tweakers jouw dingen doen. en door zelf te proberen, leer je er van, en dan kunnen de Tweakers je de goede richting opduwen.
Okido. Doe ik. Alleen niet raar opkijken als het voor geen meter in de kast past. ;) Ik heb vooral ervaring met desktop-kasten. Een 1U kast is een uitdaging voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Voor ons ook, maar Tweakers helpen je als het niet lukt, als je er maar moeite voor toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:59
Eens met @JonathanG. Begin met de selectie van een behuizing in Pricewatch, filter op behuizingstype 'Rack', dan vind je bijvoorbeeld deze Pricewatch:Supermicro, bij de kenmerken zie je welk moederbord past, de drivebay, informatie over de ingebouwde voeding, etc.
Ook is het voor je verder gaat handig om ons wat beter duidelijk te maken waarvoor de server bedoeld is, moet hij 24x7 beschikbaar zijn, of is mag hij er bij storing een tijdje uit liggen?

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 10-12-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
JonathanG schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:21:
Voor ons ook, maar Tweakers helpen je als het niet lukt, als je er maar moeite voor toont.
Oh, sorry! Ik had het idee dat ik al aardig wa moeite gedaan had met het wensenlijstje. Als dat niet zo is overgekomen, dan mijn excuses daarvoor. De luie-Tweaker award gaat dit jaar naar Dennisweb. :-)))
martyw schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:22:
Eens met @JonathanG. Begin met de selectie van een behuizing in Pricewatch, filter op behuizingstype 'Rack', dan vind je bijvoorbeeld deze Pricewatch:Supermicro.
Ook is het voor je verder gaat handig om ons wat beter duidelijk te maken waarvoor de server bedoeld is, moet hij 24x7 beschikbaar zijn, of is mag hij er bij storing een tijdje uit liggen?
Die snap ik niet helemaal. De bedoeling is natuurlijk altijd dat een 1U server in een datacenter 24/7 beschikbaar is. Bij storingen ligt de server er toch sowieso uit? Volgens mij kun je dan niet van tevoren voorzien.

Maar goed. Ik zal even wat werk wegzetten en dan kom ik vanavond met een lijstje.

[ Voor 51% gewijzigd door Dennisweb op 10-12-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dennisweb schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:22:
[...]

Oh, sorry! Ik had het idee dat ik al aardig wa moeite gedaan had met het wensenlijstje. Als dat niet zo is overgekomen, dan mijn excuses daarvoor. De luie-Tweaker award gaat dit jaar naar Dennisweb. :-)))

[...]

Die snap ik niet helemaal. De bedoeling is natuurlijk altijd dat een 1U server in een datacenter 24/7 beschikbaar is. Bij storingen ligt de server er toch sowieso uit? Volgens mij kun je dan niet van tevoren voorzien.

Maar goed. Ik zal even wat werk wegzetten en dan kom ik vanavond met een lijstje.
Als hij 24x7 beschikbaar moet zijn wil je redundantie, kritische onderdelen dubbel uitvoeren. Ook is dan zelfbouw niet de meest voor de hand liggende weg - beter laat je een firma die deze hardware bouwt en kwaliteitscontrole doet iets leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom wil je zelfbouw? Een standaard 1U doos heeft vaak specifieke hardware (alleen al vwg koeling) en die krijg je niet heel makkelijk als set goed samengesteld. Dat kan echt raar/lastig/moeilijk debugbaar gedoe opleveren.

Ik zou lekker een supermicro/dell/hp/whatever machine kopen en weghangen. Desnoods 2e hands.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 10-12-2019 11:36 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
Als opzetje heb ik dit opgebouwd voor je:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E-2176G Boxed€ 423,50€ 423,50
1MoederbordenSupermicro X11SCL-IF€ 202,40€ 202,40
1BehuizingenInter-Tech IPC 1U-K-126L€ 56,90€ 56,90
1ProcessorkoelingSupermicro CPU Heat Sink€ 26,28€ 26,28
1Geheugen internCrucial CT2K32G4DFD832A€ 338,13€ 338,13
1VoedingenSeasonic OEM SSP-300SUG 300W 80+ Gold€ 61,45€ 61,45
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 119,50€ 119,50
1Solid state drivesWD Green SSD 2,5" V2 1TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,06

Het is verre van ideaal, en compatibiliteit is twijfelachtig. Heb wel servers opgebouwd, maar ook nog nooit in een 1U rack.

@Boudewijn heeft op zich ook een goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@JonathanG Ik denk dat we op dezelfde lijn zitten, je verwoordt in je opmerking onder het boodschappenlijstje ook wat ik denk ;).

Ik heb best wel veel crap-servers gehad (altijd goedkoop willen doen O-) ) maar wel 2e hands merkspul. Dat gaf nu en dan al hoofdpijn... want hardwareshit debug je in het datacenter. Geen relaxte plek op zaal.
Haal je de pizzadoos het rack uit, dan werkt alles (uiteraard want het koelt veel beter...). Ik zou echt serieus geld moeten krijgen om dat weer te willen doen.

[ Voor 58% gewijzigd door Boudewijn op 10-12-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Ik heb gelukkig nooit echt last gehad van dat soort dingen. Ikzelf en mijn vader hadden beide een eigen HP G5 ML350 die werkte uitstekend. Was wel in een normale behuizing geen rack. Nu heb ik de G8 uitvoering en die werkt ook zeer netjes. Allemaal 2de hands. Het enige nadeel aan dit soort dingen is alleen dat je met proprietary hardware zit.
Wel is de aanschafprijs stukken beter. De G8 heb ik vorig jaar gekocht voor 150 euro, met 2 xeon 6 cores met HT, 32GB ram en 3 sas-schijven van 600gb. Wel was een schijf niet helemaal in orde, maar kunnen testen dat de rest werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dat is inderdaad zeker een valide punt. Ik heb qua dedicated servers zelf altijd Supermicro servers gehad en die bevielen goed. Zeker ook omdat de meeste servers beschikking over IPMI hebben. Veel mensen vinden dat niet lekker werken, maar ik kan prima mijn draai ermee vinden.

Dan een andere vraag: ik zie veel processoren van 2010 etc. in de Supermicro servers. De processoren zijn dan wel vaak hexacore of gewoon dubbel uitgevoerd. Maakt dat veel uit qua wat ik ermee wil (virtualiseren van Windows)? De fabrikant van de play-out software heeft het programma zo geschreven, dat ook oudere computers er goed mee kunnen werken. Er is zelfs nog ondersteuning voor Windows 2000. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Je zou hier eens kunnen kijken als je tweedehands overweegt: https://www.serverhome.nl/home

Heb ik al meermaals wat spul vandaan gehaald voor knutselprojecten en nooit problemen mee gehad. Zeker oudere hardware is goed betaalbaar.

Als ik zo snel even kijk op basis van een Dell R630, moet er zeker iets te bouwen zijn voor rond de €1500.

https://www.serverhome.nl/dell-poweredge-r630-8xsff.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Top! Ik heb thuis ook een 500/500 glasvezel verbinding van KPN. Ik ben zzp'er en kan dus over naar een zakelijke verbinding. Volgens mij moet je dan ook een zwik IP-adressen kunnen bestellen (incl. DDOS-bescherming). Dan zou een consumenten desktop ook voldoen. Die kan ik wel zelf samenstellen, dat doe ik al jaren. Er staat er toch al een op zolder. Dat zou ook nog een leuke optie zijn.

Heb bij Creoserver ook wel wat leuks in elkaar geklikt voor rond de 1200 euro. Er zijn dus eerst genoeg opties. :)

Bedankt voor jullie goede adviezen. Ik ga eens even wat informatie inwinnen en erover nadenken wat de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 09:53
laat je niet afschrikken door iedereen die zo moeilijk doet, het enige waar je rekening mee moet houden is dat je cpu koeler niet te hoog is!

omdat je interne graphics nodig hebt kom je bij intel uit, dus je zoekt een s1151 m-itx mobo categorie: Moederborden
Daar zet je de gewenste cpu op categorie: Processors

en je zoekt een platte koeler categorie: Processorkoeling

een 2T m2 ssd kost €200 net als 2x 32G ram, ben je met die supermicro kast van €88 voor €800 klaar

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 10-12-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Rrob schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:48:
laat je niet afschrikken door iedereen die zo moeilijk doet, het enige waar je rekening mee moet houden is dat je cpu koeler niet te hoog is!

omdat je interne graphics nodig hebt kom je bij intel uit, dus je zoekt een s1151 m-itx mobo categorie: Moederborden

een 2T m2 ssd kost €200 net als 2x 32G ram, ben je met die supermicro kast van €88 voor €800 klaar
Fijn dat er toch hoop is.

Ik kan alleen de 2x32GB RAM en Supermicro kast van 88 euro niet vinden. Heb je daar linkjes van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zie link in mijn eerste antwoord :) voor die kast

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 10-12-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennisweb schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:58:
Dat is inderdaad zeker een valide punt. Ik heb qua dedicated servers zelf altijd Supermicro servers gehad en die bevielen goed. Zeker ook omdat de meeste servers beschikking over IPMI hebben. Veel mensen vinden dat niet lekker werken, maar ik kan prima mijn draai ermee vinden.
IPMI werkte 5 jaar geleden okay-ish. Niet heel goed, maar ook niet veel slechter dan de rest. Let wel op dat het qua security wel echt een clusterfuck is en je het dus niet zo maar aan internet moet hangen.
Dan een andere vraag: ik zie veel processoren van 2010 etc. in de Supermicro servers. De processoren zijn dan wel vaak hexacore of gewoon dubbel uitgevoerd. Maakt dat veel uit qua wat ik ermee wil (virtualiseren van Windows)? De fabrikant van de play-out software heeft het programma zo geschreven, dat ook oudere computers er goed mee kunnen werken. Er is zelfs nog ondersteuning voor Windows 2000. :D
LOL als het voor win2k ondersteund is moet je je afvragen of je uberhaupt niet gewoon een VM Moet regelen ergens. Iets met vast niet veeleisend heden ten dage.

Qua security:
https://cve.mitre.org/cgi...e.cgi?name=CVE-2019-16649

Deze is uit september en met alleen de description lezen word ik al niet heel blij. (ik heb geen tijd nu om het uit te zoeken maar ik zou wel even nadenken voor ik dit aan de webz hang).

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 10-12-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Goed, vandaag even aan het puzzelen geweest. Ten eerste KPN maar eens gebeld. Kunnen we een zakelijk abonnement regelen en een server thuis hosten?

Het antwoord: ja en nee. Ja, het kan, maar met 8 IP-adressen wordt het duur. 104 euro voor 500 Mbps met 8 IP-adressen. En met veel voorwaarden: er komt een technisch waarnemer om te kijken of ze het hier kunnen aanbieden. Deze komt kijken naar de apparatuur en de installatie. Mijn Ubiquiti EdgeRouter 4 moet eruit. De Experiabox V10 moet er weer terug in. IPTV is niet mogelijk, daarvoor moet de waarnemer eerst komen kijken. De kosten zouden op ruim 140 euro per maand uit komen. Veel te gortig, daarvoor kan ik ook gewoon op colocatie gaan.

Dan de volgende stap: colocatie. Daarvoor heb ik een colocatiepartij in Groningen gebeld. Deze geeft aan al mijn wensen in te kunnen willigen voor een niet al te hoge prijs. Rond de 70 euro per server, met een zwik IP-adressen en 1Gbps. Mooi, man! Colocatie in Groningen heeft mijn voorkeur, dat ik er gemakkelijk met de trein kan komen. Binnen een kwartiertje ben ik er.

Brengt mij op de wens voor een eigen server. Ik ga jullie reacties even bij langs...
martyw schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:13:
Zie link in mijn eerste antwoord :) voor die kast
Sorry, marty! Heel dom van mij, ik heb er overheen gekeken. Dank voor de tip, helemaal super!
Boudewijn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:15:
[...]

IPMI werkte 5 jaar geleden okay-ish. Niet heel goed, maar ook niet veel slechter dan de rest. Let wel op dat het qua security wel echt een clusterfuck is en je het dus niet zo maar aan internet moet hangen.

[...]

LOL als het voor win2k ondersteund is moet je je afvragen of je uberhaupt niet gewoon een VM Moet regelen ergens. Iets met vast niet veeleisend heden ten dage.

Qua security:
https://cve.mitre.org/cgi...e.cgi?name=CVE-2019-16649

Deze is uit september en met alleen de description lezen word ik al niet heel blij. (ik heb geen tijd nu om het uit te zoeken maar ik zou wel even nadenken voor ik dit aan de webz hang).
Daarvan was ik niet op de hoogte. Dat is inderdaad niet handig. Probleem is dat ik niet alleen één VM nodig heb, maar echt wel een stuk of 8. Dan kom je met een dedicated server beter uit. IPMI zou ik over na moeten denken.

Super, Rob! Dat is inderdaad erg slim! Hierbij mijn lijstje.

1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 220,-€ 220,-
1MoederbordenASRock H310CM-ITX/ac€ 94,-€ 94,-
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 502L-200B€ 84,-€ 84,-
1ProcessorkoelingSilverstone NT07 (SST-NT07-115X)€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX64GX4M2A2666C18€ 306,51€ 306,51
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 934,31

Nog op- en aanmerkingen? Heb ik ergens een verkeerde keuze gemaakt? Compatibiliteitsproblemen? Is de voeding wel voldoende? Die doet 200 watt. Laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Ik zou voor de SSD deze: pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB nemen. Is wel duurder, maar is TLC ipv QLC. De kans dat je issues krijgt met QLC is klein, amar voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
JonathanG schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:25:
Ik zou voor de SSD deze: pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB nemen. Is wel duurder, maar is TLC ipv QLC. De kans dat je issues krijgt met QLC is klein, amar voorkomen is beter dan genezen.
Dat is ook prima :) Denk je dat de voeding wel voldoende gaat zijn? Ik ben voedingen van 700 Watt gewend, maar misschien is dat idee een beetje achterhaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:58
Pak een 1U Supermicro behuizing van V&A (vaak zit er nog een oude server in, die gooi je weg). Dan heb je al een behuizing, met fans (vaak tot 125w warmte afvoer) en voeding, waar bijna elke maat mobo in past.

Kies dan een moederbord en CPU (let op tdp) zoals je wilt en koop een passief 1U koelblok (let op dat de lucht hier doorheen kan in de juiste oriëntatie i.v.m. de fans).

Good luck!

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

lol, dat is echt veels te kort door de bocht. Alsof alleen de CPU warm kan worden. Slechte airflow nekt de meeste 1U servers.

[ Voor 5% gewijzigd door Grvy op 10-12-2019 18:38 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grvy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:37:
[...]

lol, dat is echt veels te kort door de bocht. Alsof alleen de CPU warm kan worden. Slechte airflow nekt de meeste 1U servers.
Dat en de coloboer is ook heel blij met desktophardware in zijn racks.

Ik heb mijn mening gegeven maar raad het je echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Boudewijn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:47:
[...]

Dat en de coloboer is ook heel blij met desktophardware in zijn racks.

Ik heb mijn mening gegeven maar raad het je echt af.
Gezien dit mijn eerste colocatie is: waarom zou de coloboer er niet blij mee zijn? Heeft dat te maken met de brandveiligheid o.i.d?
chaoscontrol schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:37:
Pak een 1U Supermicro behuizing van V&A (vaak zit er nog een oude server in, die gooi je weg). Dan heb je al een behuizing, met fans (vaak tot 125w warmte afvoer) en voeding, waar bijna elke maat mobo in past.

Kies dan een moederbord en CPU (let op tdp) zoals je wilt en koop een passief 1U koelblok (let op dat de lucht hier doorheen kan in de juiste oriëntatie i.v.m. de fans).

Good luck!
Hier staat zo'n leuke Supermicro behuizing op V&A: V&A aangeboden: 1u SuperMicro 1018R-WC0R, zonder CPU/MEM. Gezien er alleen nog een servermoederbord en een voeding inzit, lijkt me dat een geschikte kandidaat.

En dan met deze hardware? Kan dat?

1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 220,-€ 220,-
1MoederbordenASRock H310CM-ITX/ac€ 94,-€ 94,-
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 502L-200B€ 84,-€ 84,-
1ProcessorkoelingSilverstone NT07 (SST-NT07-115X)€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX64GX4M2A2666C18€ 306,51€ 306,51
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 934,31

[ Voor 79% gewijzigd door Dennisweb op 10-12-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Die Supermicro 502L-200B kast heeft een volgens mij een fixed I/O shield, tenzij je een moederbord hebt met exact die layout heb je een dremel nodig. Daarnaast zul je er nog een aantal fans in moeten gooien om die 9600K koel te houden.

'k Zou dan eerder de 504-203B aanraden, daar zijn verschillende I/O shields voor beschikbaar of je kunt 'm eruit laten. Let erop dat desktop moederborden dan alsnog te hoog kunnen zijn (het I/O gedeelte). Ook is de oriëntatie van de componenten vaak niet geschikt voor de airflow in zo'n 1U behuizing (dimm sloten overdwars e.d.).
Dennisweb schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:48:
[...]
Hier staat zo'n leuke Supermicro behuizing op V&A: V&A aangeboden: 1u SuperMicro 1018R-WC0R, zonder CPU/MEM. Gezien er alleen nog een servermoederbord en een voeding inzit, lijkt me dat een geschikte kandidaat. En dan met deze hardware? Kan dat?
Ik zou via de PW (refurb) of V&A een voordelige 2011-3 Xeon opsnorren, wat geheugen er bij kopen en je hebt een mooi systeem. Zonde om dat moederbord te gaan vervangen.

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 10-12-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Nielson schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:57:
Die Supermicro 502L-200B kast heeft een volgens mij een fixed I/O shield, tenzij je een moederbord hebt met exact die layout heb je een dremel nodig. Daarnaast zul je er nog een aantal fans in moeten gooien om die 9600K koel te houden.

'k Zou dan eerder de 504-203B aanraden, daar zijn verschillende I/O shields voor beschikbaar of je kunt 'm eruit laten. Let erop dat desktop moederborden dan alsnog te hoog kunnen zijn (het I/O gedeelte). Ook is de oriëntatie van de componenten vaak niet geschikt voor de airflow in zo'n 1U behuizing (dimm sloten overdwars e.d.).

[...]
Ik zou via de PW (refurb) of V&A een voordelige 2011-3 Xeon opsnorren, wat geheugen er bij kopen en je hebt een mooi systeem. Zonde om dat moederbord te gaan vervangen.
Weet je, ik ben het eigenlijk heel hard met je eens. Dit is een mooi moederbord. De prijs is goed. Ik kan beter een leuke CPU erbij kopen. 64GB geheugen erin, een SATA-> NVME converter erin en dan kunnen we ook. Volgens mij ben ik dan ook nog goedkoper uit.

Mijn grootste probleem was de oude processor, maar ik kwam erachter in de handleiding van het moederbord dat tot de generatie uit 2016 ondersteund wordt. Dat verandert de zaak aanzienlijk. En dan heb ik wel een server die ervoor gemaakt is.

Toen kwam ik dus op dit:

https://www.4launch.nl/pr...-DDR4,-2133MHz,-CL15,-ECC (twee van deze) - 300 euro

E5-1620 V4 Processor (341 euro)

En een XPG SX8200 (275 euro)

Ik heb dit bewust niet in een lijstje gezet omdat sommige producten niet in de Pricewatch stonden. Past dit op het Supermicro X10SRW-F moederbord?

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 10-12-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 09:53
@Dennisweb deze behuizing heeft wel 2 fan poorten pricewatch: Supermicro SuperChassis CSE-510L-200B
en je hebt normaal (geen laptop) geheugen nodig: categorie: Geheugen intern

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 11-12-2019 12:17 ]

Pagina: 1