Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb met zwarte vrijdag een moederbord gekocht, weekje later na wat vetraging aangekomen (samen met een nieuwe processor en ram).

Tot laat de nacht in bezig geweest met het zorgvuldig aansluiten van mn nieuwe moederbord, een asrock fatal1ty b450 gaming k4. twee stickies 8GB 3200mhz ddr4 er in en geprobeert aan te sluiten, nadat alle kabels er in zaten viel me echter op dat er niks gebeurde op het moment dat ik de aan knop indrukte.
Heb 7-8 keer de verbinding tussen moederbord en power button gecheckt, klopte allemaal, zelfs nog een paar keer andersom er in gedaan, mocht ik de negatief en positief verkeerd hebben gehad, niks, 8 en 24pin nog eens een drukker gegeven mochten ze er niet goed in hebben gezeten, niks, power button nog een paar keer gecheckt, niks.
Nog een paar keer getest zonder GPU en ram, ook niks, geen fans die aan gaan, niks, alleen een ledje op het moederbord zelf die langzaam feller en dimmer word. Power pins op het moederbord overbruggen met een schroevendraaier deed ook niks. (en ja, stekker zat er in.)
Mn oude moederbord zit nu weer in de kast en die doet het gewoon prima, aan de voeding van 600 watt zal het ook wel niet liggen (moederbord met cpu moet daar minstens genoeg uit kunnen halen dat ie in ieder geval een paar seconden aanslaat lijkt mij)

Nu heb ik het moederbord inmiddels retour gestuurd als 'defect', maar ik was voor de toekomst benieuwd of julie weten wat ik wellicht over het hoofd heb gezien of had kunnen proberen, of dat hij waarschijnlijk echt gewoon defect is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke CPU heb je? Dat moederbord combineren met een 3xxx serie heeft namelijk een BIOS update nodig...

/edit: ik zie het al in je wenslijstje, een 3600. Dus dat is waarschijnlijk het probleem geweest.

[ Voor 48% gewijzigd door br00ky op 10-12-2019 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Idd, wat Br00ky zegt zal het een bios-update zijn. je B450 bordje had nog geen geschikte BIOS voor Ryzen 3000. (Ryzen 3000 ready zegt niet dat het direct geschikt is, maar na bios-update wel)

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 10-12-2019 10:07 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:59:
Welke CPU heb je? Dat moederbord combineren met een 3xxx serie heeft namelijk een BIOS update nodig...

/edit: ik zie het al in je wenslijstje. Dus dat is waarschijnlijk het probleem geweest.
Een ryzen 5 3600x, ik dacht aanvankelijk zelf ook dat het wellicht aan de cpu lag, maar de doos van het moederbord gaf zelf duidelijk aan dat hij 'AMD ryzen desktop 3000 ready' was, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn geweest....toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:07:
[...]

Een ryzen 5 3600x, ik dacht aanvankelijk zelf ook dat het wellicht aan de cpu lag, maar de doos van het moederbord gaf zelf duidelijk aan dat hij 'AMD ryzen desktop 3000 ready' was, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn geweest....toch?
dat het ready is betekend alleen maar dat het gesupport gaat worden, waarschijnlijk moet je een nieuwe bios installeren. Ik geloof met de asrock mobo's dat dat zelfs zonder proc kan (of ik heb net een hippere waarmee het wel kan). En anders zul je een oudere AMD proc moeten lenen, of even overleggen met de webshop dat je hem terug stuurt en tegen meerbetaling ze je helpen o.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:13:
[...]

dat het ready is betekend alleen maar dat het gesupport gaat worden, waarschijnlijk moet je een nieuwe bios installeren. Ik geloof met de asrock mobo's dat dat zelfs zonder proc kan (of ik heb net een hippere waarmee het wel kan). En anders zul je een oudere AMD proc moeten lenen, of even overleggen met de webshop dat je hem terug stuurt en tegen meerbetaling ze je helpen o.d.
Ze hadden het inderdaad over een dergelijke service tijdens de trouble shooting, dus wat ook uit hun onderzoek blijkt, hij is daar in ieder geval al, dus dat scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Les voor de volgende keer, voor je koopt even een topic openen om alles te laten checken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:25:
[...]

Ze hadden het inderdaad over een dergelijke service tijdens de trouble shooting, dus wat ook uit hun onderzoek blijkt, hij is daar in ieder geval al, dus dat scheelt.
Heb in de laatste maanden ook 4 computes met AMD in elkaar gezet voor vrienden ( daarvoor alleen intel )
De fout is makkelijk gemaakt dat je CPU werkt op het moederbord maar de BIOS draait nog op een oude versie. Dus dat komt neer op CPU hebben die het ondersteund en dan flashes naar nieuwe BIOS.

Er zijn moederborden die dit nodig hebben, maar dat kost meer en valt mee hoeveel er daadwerkelijk zijn met die optie.

Hoogste kans is dat ze de BIOS updaten en dat alles werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Net mail terug gehad van de webshop, ze hebben geconstateert dat het om een defect gaat en hebben een nieuw exemplaar opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
Hebben ze voor het versturen nog even gecontroleerd of het bord is voorzien van de juiste biosversie voor jouw cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:31:
Hebben ze voor het versturen nog even gecontroleerd of het bord is voorzien van de juiste biosversie voor jouw cpu?
Hij is standaard 'amd ryzen 3000 desktop ready', probleem zat hem er in dat hij uberhaubt niet aan wou, dus ook al zou ik een nieuwe bios versie moeten flashen had dat niet gekunt omdat hij POST niet eens kon doen.
Maar wel goed dat je het vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Als er ryzen 3000 ready op de doos staat betekent dat dat er een bios met support op zit.
Verder moet je PC wel een teken van leven geven ook al heeft je bios geen support, hij komt dan vast te zitten in een boot-loop.
Fans e.d. moeten wel aan gaan, uit het verhaal van OP herleid ik dat PC helemaal geen kick gaf.
Vermoed ook een DOA als shop dat bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unfor schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:34:
Als er ryzen 3000 ready op de doos staat betekent dat dat er een bios met support op zit.
Verder moet je PC wel een teken van leven geven ook al heeft je bios geen support, hij komt dan vast te zitten in een boot-loop.
Fans e.d. moeten wel aan gaan, uit het verhaal van OP herleid ik dat PC helemaal geen kick gaf.
Vermoed ook een DOA als shop dat bevestigd.
Hij deed idd helemaal niks, geen fans niks
Pagina: 1