Flinke prijsverhoging onderhoud CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:38
Ik heb iets meer dan 2 jaar geleden een nieuwe Remeha Tzerra CV ketel (CW4 dacht ik) laten plaatsen door het bedrijf Warmland. Dit is prima bevallen. Bij de CV ketel moest ik een onderhoudscontract afsluiten anders werd de ketel duurder. Dat leek toen een prima deal: 3.95 per maand waarvoor ik o.a. iedere 2 jaar een onderhoudsbeurt kreeg.

Nu kreeg ik onlangs een brief waarin een prijsverhoging naar 5,74 per maand wordt aangekondigd. Een prijs verhoging van 36%. Nogal fiks lijkt me.

Dit zit in de deal:
Elke 2 jaar onderhoud en keuring
24/7 service
Nooit voorrijdkosten
Nooit arbeidsloon
Alleen de eerste 2 jaar gratis onderdelen

Wat vinden jullie van deze prijs?
Zou ik er beter aan doen het contract te beëindigen en zelf de service beurten gaan betalen?

Ik ben van plan wat rond te gaan bellen maar ik dacht laat ik eerst eens hier vragen naar wat ervaringen. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Wat houd je tegen om te vragen waarom de prijs omhoog is gegaan?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grote kans dat het iets goedkoper was door aanschaf. verder weten wij de voorwaarden niet, maar je kunt je zelf informeren om het elders uit te besteden.(prijzen vergelijken)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 10-12-2019 09:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
M.i worden de jaarlijkse ketelbeurten vooral verkocht op basis van angst (en bron van vaste inkomsten voor de installateur). Angst dat de ketel ermee stopt als het koud is. Technisch gezien is er amper reden om een ketel zovaak te laten controleren.

Bij de aanschaf van mijn (Atag) ketel zei de installeur (ZZP die geen onderhoudscontracten wilde) dat er de eerste 3 jaar zeker geen onderhoud noodzakelijk is. Inmiddels 5 jaar later heb ik een keer naar de ketel laten kijken. Feedback: ketel is is prima staat.

Voorlopig geen onderhoud meer nodig dus.

Ik vraag me af hoeveel korting je kreeg door direct dat onderhoudscontract af te sluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 10-12-2019 09:50 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:40
Ik vind een aantal onderdelen in dat contract sowieso raar. Alleen de eerste 2 jaar gratis onderdelen? Dat zou ik zonder dat contract gewoon garantie noemen.

Het onderhoud kan na die 2 jaar wellicht wel duurder worden dat dat dan misschien de verhoging kan verklaren. Maar het is wellicht handig om eens te kijken wat onderhoudsbedrijven doen.

Wij zelf hebben 160 euro moeten betalen voor onderhoud na jaren geen onderhoud (heel slecht, nooit doen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Met dat contract dek je overigens niet alleen "onderhoud" af, maar ook reiniging en controle. Hier komen ze hem elke 1,5 jaar controleren en dan wordt er ook op verschillende plekken gemeten en schoongemaakt.

Maar als je van het contract af wil: je kunt het natuurlijk ook gewoon opzeggen en zelf 1x per 1,5 jaar iemand inhuren die gewoon uurtje-factuurtje de controle komt doen. Enige risico wat je dan loopt, is dat je tijdens de eerste grote storingsgolf bij het aanbreken van de winter een keer iets langer moet wachten omdat mensen met een contract dan meestal voorrang hebben.

Ik vermoed dat je de eerste 2 jaar een speciale prijs gekregen hebt en dat je nu naar het gangbare tarief gaat.

De eerste 2 jaar gratis onderdelen is natuurlijk gewoon garantie op het toestel. Dat heeft niet zo heel veel met dat contract te maken. Contracten voor ketels ouder dan 2 jaar waarbij ook onderdelen tot een bepaald bedrag gedekt zijn, zijn toch wel aanzienlijk duurder dan die 5 euro per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-12-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Slavy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:44:
Wat houd je tegen om te vragen waarom de prijs omhoog is gegaan?
Heb ik gisteren gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen. Ik voorspel een mooie rechtvaardiging waarom het terecht is. M.a.w. ik zal er helemaal niks aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vind het nog goedkoop. zie dat ik bij Feenstra zo'n 38 euro per kwartaal betaal.

Even afgezien of het nodig is, de ketel is inderdaad ook na 10+ jaar in prima staat, je hebt als huiseigenaar wel een verantwoordelijkheid om dat periodiek te laten controleren.

Als ik een nieuwe ketel zou plaatsen zou ik dit wel de eerste paar jaar opschorten ja. Nu levert het te weinig op.
Pistachenootje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:43:
Bij de CV ketel moest ik een onderhoudscontract afsluiten anders werd de ketel duurder
Weird. is dat geen koppelverkoop?

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 10-12-2019 10:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een verhaal dat mijn toen werd verteld is dat dit type cv ketel vaker gecontroleerd moet worden dan het oude type. Vandaar iedereen twee jaar controle. Maar als ik jullie goed begrijp is dat niet nodig?

Het gaat om de middelste hier: https://warmland.nl/cv-ketels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Pistachenootje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:44:
Een verhaal dat mijn toen werd verteld is dat dit type cv ketel vaker gecontroleerd moet worden dan het oude type. Vandaar iedereen twee jaar controle. Maar als ik jullie goed begrijp is dat niet nodig?
Geen idee of dat noodzakelijk is, Feenstra hanteert die termijn voor elke ketel of onderhoudscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 18:01
Pistachenootje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:43:
Ik heb iets meer dan 2 jaar geleden een nieuwe Remeha Tzerra CV ketel (CW4 dacht ik) laten plaatsen door het bedrijf Warmland. Dit is prima bevallen. Bij de CV ketel moest ik een onderhoudscontract afsluiten anders werd de ketel duurder. Dat leek toen een prima deal: 3.95 per maand waarvoor ik o.a. iedere 2 jaar een onderhoudsbeurt kreeg.

Nu kreeg ik onlangs een brief waarin een prijsverhoging naar 5,74 per maand wordt aangekondigd. Een prijs verhoging van 36%. Nogal fiks lijkt me.

Dit zit in de deal:
Elke 2 jaar onderhoud en keuring
24/7 service
Nooit voorrijdkosten
Nooit arbeidsloon
Alleen de eerste 2 jaar gratis onderdelen

Wat vinden jullie van deze prijs?
Zou ik er beter aan doen het contract te beëindigen en zelf de service beurten gaan betalen?

Ik ben van plan wat rond te gaan bellen maar ik dacht laat ik eerst eens hier vragen naar wat ervaringen. Bij voorbaat dank.
Edit : ligt blijkbaar aan het internet op mijn werk.
Site is gewoon bereikbaar

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 10-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
MrBarBarian schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:50:
M.i worden de jaarlijkse ketelbeurten vooral verkocht op basis van angst (en bron van vaste inkomsten voor de installateur). Angst dat de ketel ermee stopt als het koud is. Technisch gezien is er amper reden om een ketel zovaak te laten controleren.

Bij de aanschaf van mijn (Atag) ketel zei de installeur (ZZP die geen onderhoudscontracten wilde) dat er de eerste 3 jaar zeker geen onderhoud noodzakelijk is. Inmiddels 5 jaar later heb ik een keer naar de ketel laten kijken. Feedback: ketel is is prima staat.
Dat is ook onzin om zomaar te stellen. Stel jij verbruikt redelijk wat gas, zeg 2000-2200m3, dan moet je echt wel elke 2 jaar onderhoud doen. Anders gaat je condensafvoer verstoppen met die zwarte prut bijvoorbeeld. Elk jaar is een beetje overdreven tenzij je echt een gigantisch gasverbruik hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Iedere 2 jaar een controle is niet vaak voor een CV ketel. Mijn leverancier doet het iedere 1,5 jaar (onafhankelijk van merk en type) en anderen doen het iedere 2 jaar. De frequentie bepaalt natuurlijk ook een beetje de prijs van je onderhoudscontract. Want ze zullen vaker langskomen voor een controle, dan voor een reparatie (als het goed is).

Naast de kosten van het contract kost iedere controle je als het goed is ook een klein bedrag aan materiaalkosten in de vorm van een (setje?) pakking(en?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:23
Gunner schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:13:
Vind het nog goedkoop. zie dat ik bij Feenstra zo'n 38 euro per kwartaal betaal.

Even afgezien of het nodig is, de ketel is inderdaad ook na 10+ jaar in prima staat, je hebt als huiseigenaar wel een verantwoordelijkheid om dat periodiek te laten controleren.

Als ik een nieuwe ketel zou plaatsen zou ik dit wel de eerste paar jaar opschorten ja. Nu levert het te weinig op.

[...]

Weird. is dat geen koppelverkoop?
Lijkt me koppelverkoop.
Toen ik mijn ketel kocht en liet installeren werd mij verteld dat zij de eerste 2 jaar de kosten betaalden voor onderhoud/service bij Essent. Zij gaven aan dat Essent sneller reageerde dan zij zelf konden en het daarom zo deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:39
Elke 2 jaar is niet vreemd, EnergieWacht vraagt meer per maand en doet hier elke 1,5 jaar. Handleiding van de ketel stelt elk jaar.
Overigens is dat onderhoud ook maar zo zo, de ene keer krijg je een pietje precies in loondienst en de andere keer krijg je een ZZP'ER die betaald krijgt per ketel die de helft overslaat omdat het 18 maand geleden al gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:37
Bij mijn ketel zit het ook samen met een stuk garantie (10 jaar garantie zolang je onderhoud laat doen).

Wat je ook vaak ziet is dat de frequentie en prijs van een contract afhangt van de leeftijd van de ketel. Zeker bij 10+ jaar zie ik vaak dat de prijs omhoog gaat. Mijn monteur doet ook alleen 24/7 storingsdienst als je een onderhoudscontract hebt. (beetje van als je hem betaald/onderhoud laat doen wilt hij om 9 uur s'avonds op zaterdag komen, maar als je alleen belt bij problemen dan ben je maandag ochtend de eerste, loont gewoon niet anders).

En ze doen niet helemaal niks bij een onderhoudsbeurt. Of het nu nodig is om dit de eerste 5 jaar te doen kan ik niet beoordelen, maar als ik kijk hoeveel vuil er toch nog weggehaald word is het niet dat ze helemaal loos werk doen. Ik laat ook iedere x km onderhoud doen aan mijn auto. Als dit de kans op problemen halveert dan vind ik het waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 10-12-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
Stel dat een service abbo 15euro p.m. kost, dan kan je best iedere 2 jaar (zoals warmteservice) een onderhoud uit laten voeren door de lokale ketelboer. Dan hou je nog 260 euro over voor incidentele zaken.

Zomaar een stukje uit de Intergas garantioevoorwaarden:
Het recht op garantie vervalt indien niet kan worden aangetoond, datde CV-ketel/CV-haard na ingebruikname niet tenminste 1 maal per jaar door een daartoe doorof vanwege het gasbedrijf bevoegd verklaarde installateur aan een onderhoudsbeurt isonderworpen. De installatie-en gebruiksvoorschriften die wij voor de betreffende toestellen enhaarden afgeven, dienen geheel in acht te worden genomen.
Garantie op sommige Intergas onderdelen is 15 jaar

[ Voor 56% gewijzigd door SniperGuy op 10-12-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jim423 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:59:
[...]
Dat is ook onzin om zomaar te stellen. Stel jij verbruikt redelijk wat gas, zeg 2000-2200m3, dan moet je echt wel elke 2 jaar onderhoud doen. Anders gaat je condensafvoer verstoppen met die zwarte prut bijvoorbeeld.
Volgens mij was dit wat ze mijn ook vertelden.

Dan betaal ik nu als het ware 24x5,74= 137,76 voor deze twee jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SniperGuy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:50:
Stel dat een service abbo 15euro p.m. kost, dan kan je best iedere 2 jaar (zoals warmteservice) een onderhoud uit laten voeren door de lokale ketelboer. Dan hou je nog 260 euro over voor incidentele zaken.

Zomaar een stukje uit de Intergas garantioevoorwaarden:

[...]

Garantie op sommige Intergas onderdelen is 15 jaar
TS gaat na verhoging nog geen 6 euro per maand betalen. Dan zou ik niet stellen dat het 15 zou kosten.

Ik heb een iets duurder contract en kom dan op dik 8 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pistachenootje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:57:
[...]

Volgens mij was dit wat ze mijn ook vertelden.

Dan betaal ik nu als het ware 24x5,74= 137,76 voor deze twee jaarlijkse onderhoudsbeurt.
En voor geen voorrijkosten + arbeidsloon in geval van een storing en - over het algemeen - snellere respons.

De eerste jaren betaal je waarschijnlijk iets teveel. Maar als je het contract nu opzegt en later weer af wil sluiten, moet je eerst een nulcontrole laten uitvoeren en dan ben je een deel van je winst alweer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Reactie van Warmland: "De prijsverhoging is gebaseerd op de prijsverhogingen van de opleidingen van personeel en gereedschappen en meetapparatuur. Deze kosten heeft Warmland de afgelopen 6 jaar voor eigen rekening genomen.

Daarnaast krijg je eigenlijk een andere service deal, waarbij je voortaan geen voorrijkosten en arbeidsloon meer betaald bij storingen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Pistachenootje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:28:
Daarnaast krijg je eigenlijk een andere service deal, waarbij je voortaan geen voorrijkosten en arbeidsloon meer betaald bij storingen."
Ik zie je probleem niet. Ondanks de procentuele stijging die hoog is krijg je nog steeds een goede deal.

Feenstra is 6,50 maar dan moet je ook nog eens 50 euro instapkosten betalen.
https://www.feenstra.com/...tel-basis-abonnement.html

[ Voor 40% gewijzigd door Gunner op 10-12-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:14:
[...]

TS gaat na verhoging nog geen 6 euro per maand betalen. Dan zou ik niet stellen dat het 15 zou kosten.

Ik heb een iets duurder contract en kom dan op dik 8 euro per maand.
Ik had idd gelezen dat de TS redelijk weinig betaald. Dan wordt de berekening idd heel anders :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

De ketel zelf heeft aan wanneer deze onderhoud nodig heeft. Op de ketel zitten twee lampjes die de status van de ketel aangeeft. Er zit ook een codekaart bij met wat het knipperen van de lampjes betekenen. Bijv langzaam groen knipperen is CV in gebruik; langzaam tweemaal knipperen en sww in gebruik enz.
Pak die codekaart er eens bij en kijk wat voor knippercode er is als de ketel aan wil geven dat er een beurt nodig is, en laat ook pas die beurt uitvoeren wanneer de ketel dit aangeeft..

Ofwel; elke twee jaar onderhoud is onzin. Onderhoud moet je doen wanneer de ketel dit zelf aangeft en aanraadt.
[offtopic] net als met de meeste auto's; deze geven ook aan wanneer een servicebeurt nodig is. Dit is afhankelijk van weetcondities, rijstijl en mate van gebruik van de auto]/]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:14
Klopt. En als je de bijbehorende LCD thermostaat hebt, geeft hij gewoon grafisch aan of, en welk onderhoud er benodigd is.

De eerste A beurt was na een jaar, en heb ik zelf gedaan met behulp van de handleiding. (€20,- voor een servicepakket met pakkingen)
Ik wacht nu op de melding voor de B beurt, maar het blijft voorlopig stil. (2,5 jaar)
Is iets meer werk, maar nog steeds goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gunner schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:32:
[...]
Ik zie je probleem niet. Ondanks de procentuele stijging die hoog is krijg je nog steeds een goede deal.
Doel van het topic was om te kijken of het een goede deal is. Lijkt er inderdaad wel op. Hoewel niet iedereen het er mee eens is.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 10-12-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Theo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:13:
Ofwel; elke twee jaar onderhoud is onzin. Onderhoud moet je doen wanneer de ketel dit zelf aangeft en aanraadt.
En als je ketel dat niet doet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
MrBarBarian schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:50:

Voorlopig geen onderhoud meer nodig dus.

Ik vraag me af hoeveel korting je kreeg door direct dat onderhoudscontract af te sluiten?
Mij werd verteld dat je je ketel moet laten checken anders verzekeraar boos bij brand. Nooit gecontroleerd - zit hier een kern van waarheid in?

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 10-12-2019 14:00 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gamebuster schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:00:
[...]

Mij werd verteld dat je je ketel moet laten checken anders verzekeraar boos bij brand. Nooit gecontroleerd - zit hier een kern van waarheid in?
Je zal dat nergens zo hard in de verzekeringsvoorwaarden vinden, maar dat verhaal ken ik ja. Als brand is ontstaan is door nagelaten onderhoud aan een cv-ketel zullen ze dat vast een mooie reden vinden om niets uit te keren.

Dus ook daarom laat ik elke twee jaar gewoon periodiek onderhoud doen. Of het nu nodig is volgens de experts hier of niet. Maar volgens mij is er geen harde verplichting. Alleen bij hele grote installaties bij bedrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 10-12-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Gunner schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:02:
[...]

Je zal dat nergens zo hard in de verzekeringsvoorwaarden vinden, maar dat verhaal ken ik ja. Als brand is ontstaan is door nagelaten onderhoud aan een cv-ketel zullen ze dat vast een mooie reden vinden om niets uit te keren.
Achja, de vraag is hoe de verzekering:

1. Gaat aantonen dat de brand is ontstaan door de ketel (ik zie een compleet afgefikt huis voor me ;) )
2. Gaat aantonen dat de brand is ontstaan doordat de ketel niet (voldoende) in ouderhouden
3. Gaat aantonen dat dezelfde brand niet had ontstaan bij meer/beter onderhoud.

Ik wordt nooit zo heel bang van dit soort 'vage verplichtingen'

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MrBarBarian schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:27:
Lees m'n laatste zinnetje even i.p.v zo'n selectieve quote.

En een verzekeraar i.c.m de brandweer kan prima vaststellen hoe een brand is ontstaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 10-12-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Gunner schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:58:
[...]

En als je ketel dat niet doet? :?
Dan vergaat de wereld :+

Even serieus; geen idee wat er dan gebeurd. De melding kun je ook zelf resetten. (of zoals de handleiding zelf aangeeft; door een reset aangeven dat de servicebeurt is uitgevoerd). Ik gok dat er dan na een tijdje (aantal jaren) vanzelf een foutmelding komt omdat een systeem in de CV gewoon niet lekker meer werkt.

Persoonlijk zou ik niet preventief een onderhoudsbeurt inplannen voor de CV; zit zal ik enkel pas doen als de CV dit zelf aangeeft. Maar zo'n beurt skippen; dat zal ik niet snel zelf doen.
Prop-er schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:32:
Klopt. En als je de bijbehorende LCD thermostaat hebt, geeft hij gewoon grafisch aan of, en welk onderhoud er benodigd is.

De eerste A beurt was na een jaar, en heb ik zelf gedaan met behulp van de handleiding. (€20,- voor een servicepakket met pakkingen)
Ik wacht nu op de melding voor de B beurt, maar het blijft voorlopig stil. (2,5 jaar)
Is iets meer werk, maar nog steeds goed zelf te doen.
Heb je, naast het servicekitje, verder nog speciaal gereedschap nodig om het zelf te doen? Zoals uitleesapparatuur of een rookgasmeter?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:33
In België is het 2 jaarlijks wettelijk verplicht voor alle boilers op gas. Kostte mij ongeveer 105 euro = 4,40 euro per maand.
In ons appartement van bouwjaar 1988 was in 2016 een nieuwe atmosferische ketel geplaatst. In 2018 liet ik hem voor het eerste keuren en onderhouden, werd die plots afgekeurd wegens te weinig onderventilatie. Na dat er dus al 30 jaar een ketel hangt 8)7

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:39
Het leuke aan die servicebeurten is dat het alleen de ketel betreft. De rookgasafvoer is net zo belangrijk, zo niet belangrijker.

Ik had door explosieve ontstekingen een lekke rookgasafvoer. Servicebeurt aan ketel, wordt een pakking vervangen, sifon leeggekiept, analyzer erop en gaat weer weg. Paar uur later weer knallen. Bel de storingsdienst, volgende dag monteur, vervangt de ontsteekkabel, staat met zijn kale kop onder de rookgasafvoer, krijgt een drup op zijn hoofd en duwt me twee ringen in de handen: je rga is lek, valt niet onder het contract maar hier heb je nieuwe ringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MrBarBarian schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:27:
[...]

Achja, de vraag is hoe de verzekering:

1. Gaat aantonen dat de brand is ontstaan door de ketel (ik zie een compleet afgefikt huis voor me ;) )
2. Gaat aantonen dat de brand is ontstaan doordat de ketel niet (voldoende) in ouderhouden
3. Gaat aantonen dat dezelfde brand niet had ontstaan bij meer/beter onderhoud.

Zomaar uit de voorwaarden van een grote verzekeraar,
Wanneer vergoeden wij niet,
Bij slecht of achterstallig onderhoud.

Duidelijk toch, mocht blijken dat de brand door de ketel is ontstaan is de eerste vraag of je kunt aantonen of de ketel is onderhouden volgens voorschrift van de fabrikant.

Jij kunt het afdoen als vage verplichting maar als het over uitkeren gaat zijn zij keihard.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

• Pistachenootje
Ik twijfel nog wat over wat ik nu ga doen. De meeste mensen in dit topic lijken te denken dat 1x per 2 jaar onderhoud wel een verstandig idee is. Wat dat betreft zou ik mijn contract het beste kunnen aanhouden denk ik. Maar sommigen lijken te denken dat 1x per 2 jaar onderhoud niet nodig is.

Iemand hier nog een geïnformeerde mening over? Het gaat om de Remeha Tzerra ACE 28c CW4. Ongeveer 2 jaar oud.

Remeha zelf adviseert jaarlijks onderhoud.

Update: net met een loodgieter gebeld die ook onderhoud doet. Een grote beurt kost bij hem ongeveer 120 incl BTW. Als je die iedere 2 jaar laat uitvoeren zit je al bijna op dat bedrag van Warmland.

[ Voor 24% gewijzigd door Pistachenootje op 19-12-2019 14:28 ]

Pagina: 1