FPS dip met CPU en GPU usage niet boven 50%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hoi allemaal,

Ik speel de laatste tijd veel rdr2 en ik zie dat ik geen stabiele 60fps kan behalen. Ik heb het e.e.a. aan de ingame settings veranderd nadat ik een filmpje hierover had gezien. De instellingen lijken echter weinig effect te geven m.b.t. de fps. De instellingen zijn als volgt:Het spel draait op 1080p met vsync aan op 60fps (vanwege mijn monitor).
Zolang ik weinig onderneem in het spel, of stilsta, blijft de FPS rond de 60. Zodra ik iets ga doen dropt het naar 50 a 40 fps.Soms zelfs 35fps.
Wat mij opvalt is dat de CPU usage rond de 30% blijft en de GPU usage rond de 50%.

Is er een manier om het spel toch alle kracht van mijn cpu en gpu te laten gebruiken?

Mijn specs:
  • Intel Core I9 9900K 3.6GHz
  • Gigabyte Z390 Gaming SLI-CF motherboard
  • Intel Coffee Lake chipset
  • 16GB DDR4 memory
  • NVidia GeForce GTX 1070TI 8GB DDR5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
Heb jij deze issue ook als je vsync uitschakelt?

Dat is dus mijn issue met Monster Hunter World (momenteel geen andere games gevonden met deze issue) dat het spel met Vsync constant dropped en stottert als vsync of fps lock aan staat, maar als ik beide uitschakel dan draait alles soepel op minimaal 80+ fps (inclusief tearing want ik heb geen freesync scherm)

Het viel mij op dat als vsync aanstaat in dat spel mijn GPU niet boven een bepaalde kloksnelheid gaat, en wanneer vsync uit is draait alles naar behoren.

In ieder geval volg ik deze topic verder aangezien ik het probleem bij mijzelf wel ken, maar nog geen oplossing voor heb.

ik heb zelf een 1080p scherm met een RTX 2070 Super, maar ik ben nog opzoek naar een scherm dus voorlopig blijft het 1080p bij mij

[ Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 10-12-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Eens met hierboven en zet hyperthreading van de cpu eens uit. Dat schijnt ook een verbetering te geven in RDR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 15:52
Uszka schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:21:
Eens met hierboven en zet hyperthreading van de cpu eens uit. Dat schijnt ook een verbetering te geven in RDR2.
RdR2 had juist problemen met een 9700k voor bepaalde updates dus lijkt mij niet dat het uitzetten van ht ten goede zal komen.

Verder hebben we niets aan die screenshots omdat het screenshots vanuit het menu zijn daar waar de kaart duidelijk een lage belasting krijgt gezien de mhz. De core moet tussen de 1800 en 2000 zitten en de mem clocks op 2000 of 4000 afhankelijk van hoe de clocks herkend worden.

Ga eens de game in en kijk dan. Want 60 fps is al een dingetje met deze kaart met ultra als ik alle videos moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
Heb je met meerdere games problemen?
Of alleen met RDR2?

RDR2 op de pc staat bekend om zijn performance issues.

Heb je alles al eens geprobeerd op Low of Medium te zetten? Staan de nieuwste gpu drivers er op?

[ Voor 42% gewijzigd door PEBKAC op 10-12-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:37

vectormatic

Warlock of the doorlock

percentage CPU usage is sowieso geen goede metric op deze manier, een applicatie die single threaded is kan maar 6% van je CPU gebruiken, en toch CPU limited zijn.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Bedankt voor alle reacties!
De graphics staan op custom en variëren van medium tot high. De screens van deze ingame graphic instellingen had ik in mijn post al gegeven. De CPU en GPU drivers zijn ook up to date.

Ik zal straks het e.e.a. uitproberen en het resultaat posten:
  • Vsync uitzetten
  • Hyperthreading uitschakelen (proberen kan immers geen kwaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Getest!

Vsync uitschakelen maakt geen verschil.

Hyperthreading heb ik uitgeschakeld. De CPU usage lag dan rond de 60% a 70% wat wel hoger is dan de gemiddelde 30% a 40% die ik had.
Qua FPS maakt het echter geen verschil.
De GPU usage kwam niet boven de 40% a 50%.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 21:18
PEBKAC schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:01:
Heb je met meerdere games problemen?
Of alleen met RDR2?

RDR2 op de pc staat bekend om zijn performance issues.

Heb je alles al eens geprobeerd op Low of Medium te zetten? Staan de nieuwste gpu drivers er op?
@Z0ttek3
Heb je het advies van PEBKAC al eens getest?
Dus heb je het alleen bij RDR2 of ook bij andere (zwaardere) spellen?

En verder uiteraard ALLE drivers bijwerken.

Dus Chipset, video, LAN, sound, etc.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Z0ttek3 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:09:
Getest!

Vsync uitschakelen maakt geen verschil.

Hyperthreading heb ik uitgeschakeld. De CPU usage lag dan rond de 60% a 70% wat wel hoger is dan de gemiddelde 30% a 40% die ik had.
Qua FPS maakt het echter geen verschil.
De GPU usage kwam niet boven de 40% a 50%.

Iemand nog suggesties?
Kijk eens naar alle cores apart als je de game draait, 60-70% klinkt alsof 5 cores vol belast worden namelijk, dan heb je te maken met een cpu bottleneck.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 20:08
weet je zeker dat de ram in dual channel staat? is het 2x8gb of 1x16gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Wederom bedankt voor de reacties.
Voor het gemak som ik het e.e.a. even op:
  • Andere spellen hebben niet of nauwelijks dit probleem. Ik speel Fallout 76 en Outer Worlds.
  • Uiteraard helpt het de graphics lager te zetten. Echter worden cpu en gpu nog steeds niet volledig benut. Betere graphics lijken mij mogelijk te moeten zijn als het spel veel meer van de cpu en gpu zou kunnen gebruiken.
  • RAM staat in dual channel > gecheckt. Heb 2x 8gb
Ik zou best alle cores en threads willen inzien, maar weet niet welk programma ik daarvoor moet gebruiken. Ik herken het wel van video's.
Ik gebruik standaard Fraps. Voor RDR2 gebruik ik de windows / xbox game menu voor de fps en cpu gpu usage omdat Fraps daar niet in werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannabe_PJ
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-02-2023
Ik had onlangs een video van youtube gezien. Hier word uitgelegd hoe je in registry de cpu priority kunt veranderen. Ik had dit ook al eens gemeld in het RDR2 slowchat topic.

Het is een AMD settings guide maar de windows registry settings werken ook voor nvidia natuurlijk.
YouTube: 🔧 How to Optimize AMD Settings For GAMING & Performance The Ultimate...

• PEBKAC
Hier meerdere mensen met exact hetzelfde probleem als jou https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

Het bleek (bij hun) aan de monitor software te liggen. Probeer eens te meten met HWinfo of MSI Afterburner :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 20:08
Z0ttek3 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:07:
Wederom bedankt voor de reacties.
Voor het gemak som ik het e.e.a. even op:
  • Andere spellen hebben niet of nauwelijks dit probleem. Ik speel Fallout 76 en Outer Worlds.
  • Uiteraard helpt het de graphics lager te zetten. Echter worden cpu en gpu nog steeds niet volledig benut. Betere graphics lijken mij mogelijk te moeten zijn als het spel veel meer van de cpu en gpu zou kunnen gebruiken.
  • RAM staat in dual channel > gecheckt. Heb 2x 8gb
Ik zou best alle cores en threads willen inzien, maar weet niet welk programma ik daarvoor moet gebruiken. Ik herken het wel van video's.
Ik gebruik standaard Fraps. Voor RDR2 gebruik ik de windows / xbox game menu voor de fps en cpu gpu usage omdat Fraps daar niet in werkt.
MSI afterburner.daarmee kan je alles zien,als je de OSD goed insteld.Ik bedoel dus alle cores gpu verbruik ect.

zo stel je dat in:

YouTube: How to setup MSI Afterburner OSD | New 2018 Layout Tutorial

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 12-12-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@Z0ttek3 is het nog gelukt met meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z0ttek3
Ik heb windows opnieuw moeten installeren. Spel ook opnieuw geïnstalleerd.
Ik kan mij herinneren dat ik nog geen toestemming had gegeven voor de cloud opslag, dus vrees dat ik mijn savegame kwijt ben.

Ik heb daarom ook nog niet gecheckt of het nu een verschil gaat maken, maar ben zeker van plan dit binnenkort even op te pakken. Het is nu ook ff wat drukker thuis :|

Wanneer ik het getest heb zal ik weer een berichtje hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Oke, daar ben ik weer!

Ik heb dus windows opnieuw moeten installeren (niet vanwege het spel hoor). Het spel opnieuw geïnstalleerd.
Ik heb dezelfde settings ingame ingesteld zoals ik in mijn 1e post heb weergegeven in de screens die ik gevonden had.
Even een savegame van internet getrokken waarbij het intro overgeslagen werd.

Het resultaat:
  • GPU rond de 70% a 80%
  • CPU rond de 30% a 40%
  • Stabiele 60FPS.
Heb zowel een deel in het open veld gereden als in een drukke stad (saint denis). In de stad wat mensen gedood zodat er flink wat npc's achter mij aan zouden komen. Ik behield mijn 60fps daarbij.

Kortom, een herinstallatie van windows kan wel een verschil maken. Maar dat is uiteraard niet de gewenste oplossing voor het probleem wat ik had. Ik heb ook apart nog een windows media files (of iets in die richting) update moeten downloaden omdat RDR2 met een aantal foutmeldingen kwam waarin aangegeven werd dat er dll files misten.

Ik blijf het vreemd vinden, maar het probleem is in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Nice, gelukkig dat het opgelost is! Een frisse installatie doet soms echt wonderen :) Hoe oud was je Windows 10 installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Die was nog zeker geen half jaar oud :') En deze was ook goed up to date.
Ik houd alles ook netjes gescheiden met verschillende schijven.
Windows, microsoft office en adobe programma's op de C schijf, SSD.
Games op 1tb ssd
Programma's op een 500gb hdd.

Het blijft mij een raadsel wat het geweest had kunnen zijn :P
Pagina: 1