Xbox One X HDMI 2.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
Mijn vraag:
Is er vanuit de doos een HDMI 2.1 of HDMI 2.0 kabel bij de Xbox One X geleverd? Ik kan dit nergens vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
TV: LG OLED65C9
Console: Xbox One X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees van alles over de HDMI 2.1 mogelijkheden die (gedeeltelijk) via een firmware update op de Xbox One X zijn geïmplementeerd. de console heb ik al een tijdje maar de TV is net nieuw en ik zou graag gebruik maken van de volledige capaciteiten. Alleen weet ik dus niet zeker of de bijgeleverde kabel HDMI 2.0 of HDMI 2.1 is.

Beste antwoord (via michelono op 10-12-2019 10:35)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een kabel heeft géén hdmi-nummer, dat geldt enkel voor de aansluitingen op je apparatuur.
Wat jij nodig hebt is een premium high speed kabel. (Premium staat hierbij niet voor de prijs, maar voor de bandbreedte.) Wat staat er op de kabel geschreven?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een kabel heeft géén hdmi-nummer, dat geldt enkel voor de aansluitingen op je apparatuur.
Wat jij nodig hebt is een premium high speed kabel. (Premium staat hierbij niet voor de prijs, maar voor de bandbreedte.) Wat staat er op de kabel geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@michelono de kabel die je bij de X krijgt is 4k geschikt. Je kunt checken of je alles uit de X haalt bij settings>video>4k (of iets in die richting). Daar kun je zien wat je met je bestaande setup voorgeschoteld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaap360
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:49
Ik heb de setting gevolg op een youtube kanaal van Hdtvtest van Vincent Theo. Krijg je ook gratis z'n droge humor bij. Heb zo Ff een twee drie de link niet. Maar zo haal je het beste naar boven. Heb zelf een C8 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij maakt de Xbox One X gebruik van VRR (variabele refresh rate) als de monitor of tv het ondersteund. De LG heeft volgens mij freesinc, een vergelijkbare technologie, maar dan van Nvidia i.p.v. AMD. VRR kan eventueel in een firmware van de TV worden toegevoegd, maar volgens mij zijn er vrij weinig merken of TV's die het ondersteunen. Het is meer een voorzet voor de volgende generatie consoles en TV's zodat die de optimale verversing kunnen weergeven. Voor nu zou ik zeggen: gewoon genieten van je aankoop en de beeldkwaliteit die op dit moment gewoon het beste biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Dank jullie wel voor de antwoorden. De Xbox ondersteunt idd 4K @ 60Hz, maar dat doet hij sowieso met een HDMI 2.0 kabel.

Ik vraag me alleen af of de bijgeleverde kabel bij de X 2.0 is of 2.1. Want theoretisch gezien (mocht de console dit aankunnen) zou een 2.1 kabel 4K @ 120Hz kunnen weergeven.

Zowel de TV als de console zouden in staat zijn, ik weet alleen niet of ik een HDMI 2.1 kabel moet bestellen of dat de bijgeleverde dat dus al is.

Nogmaals thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Jorgen schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 03:25:
Helemaal niets helaas haha. Dit is gewoon de standaard kabel van MS die bij de Xbox wordt geleverd.
VRR en 1440p op 120Hz staan wel aangevinkt als “wordt ondersteund” in het Xbox menu, dus je zou denken dat het een Premium kabel is dan? Ik zou niet weten hoe ik dit kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

michelono schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:37:
[...]

Helemaal niets helaas haha. Dit is gewoon de standaard kabel van MS die bij de Xbox wordt geleverd.
VRR en 1440p op 120Hz staan wel aangevinkt als “wordt ondersteund” in het Xbox menu, dus je zou denken dat het een Premium kabel is dan? Ik zou niet weten hoe ik dit kan testen.
Hmmm dan in de settings van receiver of tv kijken welke opties hij aangeeft als je naar het Xbox signaal kijkt. Ik heb mijn One S ook gewoon aangesloten op mijn LG C7 met de meegeleverde kabel van Microsoft. Onder Forza gaat gewoon mijn hdr logo in beeld, dus ik geloof wel dat het goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

michelono schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:37:
[...]

Als je een mindere kabel aansluit zie je op dat scherm wat niet meer ondersteund wordt. Dat scherm klopt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Ja dat weet ik, en alles functioneert ook prima. Alleen wil ik zeker weten of ik een 2.1 kabel heb of een 2.0.
Ik heb nu een 2.1 besteld en kijk gewoon of er meer opties komen gezien de grotere bandbreedte. Dus 4K@120Hz ipv 4K@60Hz.
Laat het hier meteen weten zodra de kabel binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik dacht dat de Xbox One X in werkelijkheid een HDMi 2.0 poort met een paar features van 2.1 heeft. Nergens kan ik achterhalen dat de XB1X ook daadwerkelijk de 48Gbps bandbreedte ondersteund die nodig is voor volledig 2.1 compatibiliteit. Bij mijn weten heeft MS de XB1X sku ook nooit laten certificeren voor HDMI 2.1.

Ik heb 4K@120Hz in ieder geval niet werkend gekregen met mijn XB1X in combinatie met mijn LG C9, helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 10-12-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Caayn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:11:
Ik heb 4K@120Hz in ieder geval niet werkend gekregen met mijn XB1X in combinatie met mijn LG C9, helaas.
Waar zou je dat kunnen testen?

• michelono
PurpleBlue schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:03:
[...]

Dat is een goede vraag haha, want heb inmiddels een HDMI 2.1 kabel aan die One X gehangen en krijg dezelfde resultaten. Waarschijnlijk wachten op Xbox 2 of PS5... of een knappe PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PurpleBlue schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:03:
[...]

Door simpelweg de resolutie naar 4K te zetten en vervolgens de refreshrate naar 120Hz. Met HDMI 2.1 zal de output resolutie op 4K blijven, bij HDMI 2.0 zal de resolutie omlaag gezet worden. In het geval van de XB1X zet hij de output resolutie naar 1440p.
michelono schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:32:
[...]

Dat is een goede vraag haha, want heb inmiddels een HDMI 2.1 kabel aan die One X gehangen en krijg dezelfde resultaten. Waarschijnlijk wachten op Xbox 2 of PS5... of een knappe PC.
Gelukkig hoeven we niet lang te wachten op de nieuwe Xbox, welke wel HDMI 2.1 heeft: https://news.xbox.com/en-...ft-unveils-xbox-series-x/ :9~

• michelono
Caayn schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:12:
[...]
Door simpelweg de resolutie naar 4K te zetten en vervolgens de refreshrate naar 120Hz. Met HDMI 2.1 zal de output resolutie op 4K blijven, bij HDMI 2.0 zal de resolutie omlaag gezet worden. In het geval van de XB1X zet hij de output resolutie naar 1440p.

[...]
Gelukkig hoeven we niet lang te wachten op de nieuwe Xbox, welke wel HDMI 2.1 heeft: https://news.xbox.com/en-...ft-unveils-xbox-series-x/ :9~
Ja de output blijft 1440p als de refresh rate op 120Hz staat, zelfs met de HDMI 2.1 kabel. VRR wordt echter wel ondersteund (met de standaard en de HDMI 2.1 kabel) in games als Wolfenstein en Shadow of the Tomb Raider, terwijl dit een HDMI 2.1 feature is.

Inderdaad wachten op de Xbox2, PS5 dan maar voor de echte test! De kabel voor de One X hoeft iig niet vervangen te worden om extra kwaliteit te krijgen. :)
Pagina: 1