Probleem met LED-strip opsplitsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Hey,

Mijn zoon had graag led-verlichting rond zijn bureau gehad.
Omdat een gewoon stripje achterom me te gewoontjes leek had ik het volgende besteld:
- een strip van 5m (5050 leds)
- een Magic Home wifi-controllertje
- enkele T-connectors

Het plan was om van de linkse naar de rechtse kant van de bureau (achterom) te gaan en met de T-connector ook 2 stukken strip achterop de poten te plakken. Zo dus eigenlijk: π

Dat plan liep op de klippen toen ik de 2de T-connector wou aansluiten en bleek dat dat eigenlijk niet ging omdat de +RGB andersom stond.

Ik voeg even een foto toe hier want anders wordt het allemaal nogal cryptisch :P

Dit wil ik dus maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PWijfwi.jpg
Het middenstuk heb ik opgerold om makkelijker een foto te maken maar het is dus π.

Dit is het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8XBxmyF.jpg

Zoals je op het linkse T-stuk kan zien komt wat op de connector staat al niet overeen met wat er op de strip staat.
Maar dat maakt (voor zover ik het begrijp...) op zich niks uit zolang de corresponderende kanalen maar overeen komen. Juist? De +12v is OK, B > green, G > red, R > blue.
Als ik de strip aanzet komen de kleuren ook overeen dus de eerste T werkt zoals verwacht.

Het probleem zit dus bij de 2de T.
Zoals je op de foto kan zien komt daar de +12v onderaan op de strip, maar bovenaan op de connector.
Na wat brainstormen dacht ik "maakt niet uit als ik de andere kanten ook omgekeerd aansluit".
+12v > B, blue > G, red > R, green > +

En dat werkt, alleen doet rood het niet!? Blauw en groen zijn geen probleem.
Ben ik nu gewoon dom en redeneer ik compleet verkeerd? Dan mag je het gewoon zeggen, het zou niet de eerste keer zijn :P

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Dat zou inderdaad moeten werken, zolang het maar 1:1 is.

Ik gok dat je ergens een slecht contact hebt, werkt rood helemaal niet of enkel na het T-stuk niet meer?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Sine schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:27:
Dat zou inderdaad moeten werken, zolang het maar 1:1 is.

Ik gok dat je ergens een slecht contact hebt, werkt rood helemaal niet of enkel na het T-stuk niet meer?
Ik dacht ook dat het een slecht contact was (de connectors zijn van bedenkelijke kwaliteit. Als iemand eventueel een beter type kent?), maar het is bij beide stukken na de 2de T en ik heb ook al 2 andere geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 21:20
Heb je, gezien de silicone coating, deze weggesneden voor het plaatsen van de T-stukken?
Ik heb dat in het verleden ook eens gedaan en ben toen bij het verwijderen van de silicone laag per ongeluk door de PCB van de strip gegaan met snijden, ik had dus in feite het eilandje losgesneden 8)7.
Daar zou je wellicht ook naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Liquid-Man schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:41:
Heb je, gezien de silicone coating, deze weggesneden voor het plaatsen van de T-stukken?
Ik heb dat in het verleden ook eens gedaan en ben toen bij het verwijderen van de silicone laag per ongeluk door de PCB van de strip gegaan met snijden, ik had dus in feite het eilandje losgesneden 8)7.
Daar zou je wellicht ook naar kunnen kijken.
Ja, dat heb ik jammer genoeg proefondervindelijk ondervonden. 1 van de uiteindes is nu een stukje korter dan aan de andere kant :D
Het zou wel heel toevallig zijn dat ik bij beide stukken enkel het rode kanaal heb doorgesneden.
(Bedenk me net, misschien heb ik in de 'toevoer'-strip gesneden, niet in de 2 'aanhangsels' :X )

Vanavond voor alle zekerheid toch nog eens dubbelchecken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ok, even een update, ik had dus inderdaad In de strip gesneden :X
Gelukkig had ik nog net genoeg over om het te fixen. :D

Nu zit ik enkel nog met de kwaliteit van die connectoren... Die geven soms ook slecht contact, als in er dan even op duw werkt het terug.
Iemand die weet waar ik betere kan vinden?

[edit]
Laat die vraag maar zitten, ik heb het zelf redelijk kunnen fixen.
Heb gewoon 2 connectoren gedemonteerd en 2 van die printjes op elkaar gelegd en dicht geklikt. Zo was het dubbel zo dik en klemde alles goed op elkaar :P

Tip: koop geen T-connectors op Bol.com van de firma NedRo.be, het is bagger... :/

[ Voor 34% gewijzigd door Fire69 op 10-12-2019 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Die connectors zijn allemaal niet geweldig, het beste, zekerst, ... is even solderen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Sine schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:50:
Die connectors zijn allemaal niet geweldig, het beste, zekerst, ... is even solderen.
Ja, zal ik misschien toch eens moeten leren. Dat had me nu waarschijnlijk ook een hoop tijd en frustratie bespaard :)
Pagina: 1