clonen m2 sata ssd naar m2 nvme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26
Ik heb een dualboot Windows10/Ubuntu1804 systeem, dat met een M2 SATA 500GB SSD is uitgerust. Deze wil ik gaan upgraden naar een M2 NVME van 1TB.
Het M2-slot in mijn PC kan zowel SATA als NVME aan.

Het clonen moet wel gaan lukken, desnoods booten van een CD/DVD met cloning software (tips zijn welkom!).
Het punt waar ik tegenaan hik is: gaat het na het clonen zonder aanpassing werken, zowel Win10 als Ubuntu? Ik kan me voorstellen dat een NVME als ander device beschikbaar komt in het OS, waardoor verwijzingen naar (partities) op het device niet meer kloppen en het OS misschien helemaal niet meer wil booten. Of misschien raakt de bootloader (grub2) de weg al wel kwijt, waardoor ik helemaal niet zover kom.
Iemand hier ervaring mee?

Computers follow your orders, not your intentions.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Met CloneZilla kan je klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
Op de website van de fabrikant van je nieuwe SSD staat gratis clone-software (zoek daar even op "clone").
Je installeert beide SSD's in je PC en je installeert de clonesoftware.
Die start je op, je kiets voor "smart clone" en bekijkt de resulterende 1 TB SSD indeling.
Daarna werkt het clonen meestal goed.

Dingen die ik zelf heb ervaren om over na te denken:
- Het kan zijn dat het opstarten van de M2 SSD na het clonen niet direct succesvol is.
Voor Windows kan je dat herstellen door (vanaf USB-stick) de Windows installatiesoftware op te starten en te kiezen voor "installatieherstel" en daarna voor "Opstartherstel". Dat helpt vrijwel altijd.
- ik heb heel veel gecloned en mijn ervaring is dat Windows 10 daar niet lekker op reageert: tijdens het clonen veranderen de locaties van bepaalde bestanden en daarmee krijg je problemen bij grote updates, bv. de spring/fall update. Je merkt dat doordat Windows gewoon goed draait en update, maar dat de grote spring/fall updates blijven mislukken met vage foutmeldingen. Je bent dan alsnog aangewezen op een verse Windows installatie (een "Update-installatie" leidt tot hetzelfde resultaat: foutmeldingen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26
De meeste clone-software wil een "bron" en "doel" device hebben. Dat gaat in mijn geval niet lukken: bron en doel zijn beiden M2 (de ene is SATA en andere NVME) en er zit maar 1 M2-slot in de PC. Dus ik moet even wat verzinnen zodat er van bron-device naar een image geschreven wordt en als 2e stap van image naar doel-device.

Het grootste probleem dat ik zie is inderdaad de verwijzingen binnen het OS naar device, wat waarschijnlijk gaat veranderen. Van SATA-HDD naar SATA-SSD (wat in de meeste gevallen de route is, en kipsimpel is) gaat in mijn geval niet op. Het gaat van SATA-SSD naar NVME-SSD.
Onder Ubuntu is het geen /dev/sda meer, maar (waarschijnlijk) /dev/nvme0 of zoiets. En hoe de mapping intern in Windows gebeurt: geen idee.
Ik zal me maar vast geestelijk gaan voorbereiden op een herinstallatie van zowel Windows10 als Ubuntu.

Computers follow your orders, not your intentions.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een 960GB Corsair mp510 nvme ssd gekocht (black friday aanbieding op Amazon). Ik wilde mijn 2,5" 500GB Crucial BX100 sata ssd clonen naar de m2 nvme drive. Ik gebruik Windows 10.
Probleem is dat de ene schijf MBR is en de ander GPT moet worden. Ook moet je de bios in UEFI laten booten voor de nvme drive. Tot slot heeft de bronschijf 3 partities (gemaakt door windows, waarvan 2 onzichtbaar voor de gebruiker) waarvan de middelste partitie (de c: schijf) vergroot moet worden.
Vervolgens gaat er veel mis, hier een opsomming:

Corsair levert geen backup of clone software.* Je bent aangewezen op software van anderen, dus de zoektocht begint.
Ik heb Acronis 2015, maar die ondersteunt geen nvme, hij ziet de nvme drive niet.
Ik heb gratis aomei en easeus software geprobeerd, beiden claimen de klus te kunnen klaren. Ik heb de stappenplannen gevolgd, maar dat levert in beide gevallen geen bootende schijf op. Ook duurt het backuppen en restoren via een derde schijf erg lang.
Alleen de laatste partitie kan uitgebreid worden, de middelste niet. Dus moet je nog met iets zoals partition magic aan de slag.
Uiteindelijk was ik het zat en heb ik windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Ik ben nu alle programma's opnieuw aan het installeren. Dat is nog wel wat werk.

Het zou mooi zijn wanneerver voor deze migratie een alles in één oplossing wordt aangeboden door de fabrikant. De overstap van Sata naar Nvme zal wel vaker voorkomen bij upgrades tegenwoordig.

Edit,
* = Corsair heeft wel een SSD Toolbox programma (met een 1999 uiterlijk), maar dat werkte ook niet. Wat er precies mis ging kan ik me niet meer herinneren helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 12-12-2019 16:01 . Reden: Corsair SSD Toolbox info toegevoegd. ]