2 weken na aankoop water in de kelder, verborgen gebrek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdCubber
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-04 00:03
Ik heb 2 weken terug mijn eerste woning gekocht waarvan ik nu werk dat er langzaam plassen water in de kelder komen te staan na dagen dat het geregend heeft. ik ga er van uit dat dit grondwater is wat langzaam de kelder in sijpelt. ( op 2 plaatsen tot overal een laagje staat)

Bij mijn eerste bezichtiging werd mij door de makelaar verteld dat de kelder gedweild is wat nu achteraf toch wel heel vreemd is. Ik heb hier gevraagd de kelder last heeft gehad van lekkage's, dit bevestigde de makelaar en dat dit jaren terug is opgelost door het koekoeks luik te dichten, waarna het probleem weg was. Tijdens de bouwtechnische keuring was deze droog, en is nogmaals de vraag gesteld door de keurder of hier in het verleden lekkages zijn geweest, zelfde verhaal. (kelder werd gebruikt als wasruimte)

nu lijkt het mij dat dit een probleem is dat al langer bestond maar de verkoper dit niet eerlijk heeft gemeld, zoals zijn plicht is.

Ik heb al een aantal keer met hem proberen af te spreken om tot een oplossing, waar elke keer iets tussenkomt voor de verkoper. Verkoper meldt ook dat hij dit probleem niet heeft gehad wat ik erg betwijfel.

Ik heb ook de makelaar gebeld maar hij verwijst mij door naar de verkoper. Hij bevestigd wel het eerdere dweilen en dat dit vreemd is zo vroeg na woningwissel.

Wat moet/kan ik hier mee? mij lijkt me dat dit verborgen gebrek opgelost dient te worden door de verkoper.
Ik heb voldaan aan mijn onderzoeksplicht en dit probleem tijdig aangekaart.

Iemand hier meer ervaring mee of kan ik hier beter voor juridische hulp gaan zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de makelaar je doorstuurt naar de verkoper en de verkoper niet reageert blijft er maar 1 weg over: juridisch. Het is niet wat je graag wilt maar wanneer beide andere partijen niet meewerken blijft er weinig anders over.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:33
Eerst maar eens vaststellen waar het water vandaan komt, voordat je allemaal dingen gaat claimen, met "ik denk' . En het is ook goed mogelijk dat de vorige bewoner er geen last van heeft gehad, vanwege de droogte is het grondwaterpeil erg laag geweest.

Bovendien heeft het de afgelopen dagen ook aardig door geregend. Sommige kelders worden dan nat, is niet echt een verborgen gebrek is mijn mening, maar iets wat bij een kelder hoort. Als de vorige bewoner zijn wasruimte, en dus electra en witgoed had staan. Dat laat je er niet staan als je kelder regelmatig vochtig wordt.

Wel een typische tweaker reactie, meteen wijzen naar juridische hulp.

[ Voor 33% gewijzigd door CrazyOne op 09-12-2019 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

CrazyOne schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:57:
Eerst maar eens vaststellen waar het water vandaan komt, voordat je allemaal dingen gaat claimen, met "ik denk' . En het is ook goed mogelijk dat de vorige bewoner er geen last van heeft gehad, vanwege de droogte is het grondwaterpeil erg laag geweest.

Bovendien heeft het de afgelopen dagen ook aardig door geregend. Sommige kelders worden dan nat, is niet echt een verborgen gebrek is mijn mening, maar iets wat bij een kelder hoort. Als de vorige bewoner zijn wasruimte, en dus electra en witgoed had staan. Dat laat je er niet staan als je kelder regelmatig vochtig wordt.

Depends, ik heb een kelder laten bouwen in Belgie die gemaakt was uit gestorte beton van meer als 25cm dik. Waterdicht dus.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 15:56
Er is bevestigd dat er lekkage is geweest. Ten tweede is de kelder gebruikt als washok met electronica, het waterpeil is dan waarschijnlijk nooit hoog geweest, waarschijnlijk is zoiets ook zichtbaar door verkleuring op de muren (tenzij die betegeld zijn). Het kan best dat de problemen zich nu pas voordoen omdat er nu meer regen valt. Schade kan bijvoorbeeld eerder ontstaan zijn maar is nooit aan het licht gekomen omdat er weinig regen viel. Het verhaal van dweilen is wel bijzonder. Je moet sowieso kunnen bewijzen dat de verkoper wist van dit probleem, dat gaat lastig worden. Je kunt proberen met waterglas de vloer dicht te maken. Valt wat betreft kosten ook nog wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kijk of je gegevens van een grondwaterpeilmeetpunt in de buurt kunt krijgen.

Sommige kelders zijn 19 van de 20 jaar droog... en dan die ene maand dat naastgelegen rivier X opeens mega hoog staat staat er water in de kelder. Dikke knudde natuurlijk... maarja.

Buren van m'n broer kregen geen nieuwe E-meter omdat er water in de kelder stond en aldaar de hoofdzekering zat :+

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-12-2019 03:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 15:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Of net omgekeerd natuurlijk. Ik heb jarenlang elke winter water in de kelder gehad. Meer dan 10 jaar na elkaar. De laatste 3 jaar daarentegen blijft deze droog.

Belangrijkste is om te achterhalen hoe het water binnenkomt. Dan pas kan je gaan onderzoeken of het hier inderdaad om een verborgen gebrek gaat of gewoon pech. Al lijkt het verhaal toch te wijzen op het eerste.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:41
Simpel, een kelder lekkage ontstaat niet in 1x in zulke hoeveelheden dat je moet dweilen. Wij hebben exact hetzelfde gehad, 3 dagen na de overdracht. Verkopers gaven niet thuis. Wat overbleef was de juridische weg of 3x slikken en het maar gewoon repareren. Onze kelder is 8x8 meter en we hebben de volledige kelder laten coaten aan de binnenkant. Kosten rond de 12k.

Juridisch is leuk, maar je hebt niet de zekerheid dat je wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
In een kruipruimte zou ik zeggen dat 't normaal is, maar in een kelder mag je hopen dat er geen water binnenkomt... Je hebt navraag gedaan, ik vraag me af in hoeverre je als koper nog onderzoek had kunnen doen om het niet als "verborgen" gebrek te laten tellen.

Juridisch is je enige optie vrees ik, maar wees voorbereid op een hels karwei. Mogelijk hoef je alleen te dreigen (wel echt met een advocaat en formele communicatie). Bepaal wat het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:21
Verder onderzoek naar de herkomst zal sowieso nodig zijn, ongeacht het verdere verloop. Dus dat zou ik sowieso in gang zetten.

Wel zou ik als je kan de rechtsbijstand op de hoogte brengen en om begeleiding vragen. Zij kunnen je helpen welke stappen nodig zijn, zonder direct te gaan slaan met advocaten. Daarnaast bouw je voor de zekerheid dan automatisch een dossier op.

[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 10-12-2019 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 19:11
Je hebt een keuring laten doen geef je aan, als je die man even een berichtje stuurt dat je wat vragen hebt, wil hij/zij je allicht wel even te woord staan. Geef aan waar je tegenaan loopt en vraag of hij advies heeft of iemand kent die kan adviseren.

Tevens is het belangrijk dat je alle communicatie gaat vastleggen. Dus bevestig per mail of neem het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:04
Heeft de verkoper verkocht via een NVM makelaar? In dat geval zou je eens goed moeten uitzoeken of de verkoopmakelaar hiervoor niet aansprakelijk is. Als ik mij niet vergis is de makelaar volgens de NVM in veel gevallen verantwoordelijk voor dit soort gebreken ('verborgen' gebreken). Ik durf niet te zeggen of jouw probleem in dit geval ook een verborgen gebrek is, maar ik zou dat zeker uitzoeken en uitzoeken wat je rechten en plichten zijn/waren in het aankooptraject. Check dit ook eens via je rechtsbijstandsverzekering, mocht je die hebben, of anders via de Vereniging Eigen Huis. Het lijkt me in ieder geval het uitzoeken waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdCubber
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-04 00:03
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 03:08:
Kijk of je gegevens van een grondwaterpeilmeetpunt in de buurt kunt krijgen.
Ongeveer kleine kilometerervandaan staan een aantal meetpunten, het grondwater stond hoger in april en ook al eens in augustus hierboven boven het huidige punt, toen heb ik ook het huis gekocht/bezichtigd, maandje later keuring. Dit kan ik er wel in meenemen, dankje!

Het zijn inderdaad alleen maar aannames. Ik wil eerst de verkoper zijn mening en advies van een lekkage bedrijf voordat ik er mee verder ga.

Dat sommige kelders nat worden dat kan wel zo zijn, maar als er gevraagd wordt of de kelder vochtproblemen heeft en gezegt wordt dat dit niet zo is mag ik er wel van uit gaan dat deze droog blijft ipv plassen water.
vanisher schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:54:
Simpel, een kelder lekkage ontstaat niet in 1x in zulke hoeveelheden dat je moet dweilen.
Dat was ook al mijn vermoeden sinds het begint met plassen in 2 verschillende hoeken waarna het langzaam vol loopt.
jantje112 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:50:
Je hebt een keuring laten doen geef je aan, als je die man even een berichtje stuurt dat je wat vragen hebt, wil hij/zij je allicht wel even te woord staan. Geef aan waar je tegenaan loopt en vraag of hij advies heeft of iemand kent die kan adviseren.
Tevens is het belangrijk dat je alle communicatie gaat vastleggen. Dus bevestig per mail of neem het op.
Goed plan! ik zal eens kijken wat de keurder er van zegt.
Ff googlen zie ik dat whatsapp berichten hier ook voor gebruikt kunnen worden, maar ik ben indd al begonnen met zaken vast te leggen + timeline.

Ik wacht in ieder geval even af wat het lekkage bedrijf gaat zeggen voordat ik ga wijzen. en even kijken of hij open hij verdere discussie wilt aangaan a.d.h.v. het onderzoek.

Helaas heb ik geen rechtsbijstand, achteraf toch beter kunnen doen voordat ik wat kocht :+ dus maar eens rondzoeken waar ik terrecht kan.

In ieder geval al even bedankt allen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:41
Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb met Kreeft (Hoogeveen) hele goede ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sluit ook even alsnog een rechtsbijstandsverzekering af. Niet dat je die nu dan in kunt zetten, maar als huiseigenaar is zo'n verzekering toch wel prettig om te hebben. Zaken rond je woning lopen namelijk snel in de papieren en dan is zo'n verzekering toch wel goed om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
en je zou een lekdetectie bedrijf kunnen inschakelen . ik snap uberhaupt niet dat huis eigenaren geen rechtsbijstand verzekering nemen.

ze kunnen je in verschillende situaties helpen . ik ben al een aantal keer met een schil o.a aannemer geholpen.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

Wel grappig dat je commentaar hebt op het 'ik denk'... en vervolgens aannames doet en zelfs zegt dat een natte kelder prima kan. Heel kort, een kelder hoort niet nat te worden... een kruipruimte okay. En als de vorige bewoner het witgoed daar had staan zonder problemen en de kelder loopt nu onder water... lijkt mij een verborgen gebrek... hoeft uiteraard helemaal niet te betekenen dat dit met opzet is gedaan, dat is gewoon de technische term.

Of het een "typische tweaker reactie" is ga ik niet op in, maar we hebben het hier niet over de aankoop van een televisie ofzo, het gaat hier om een huis en dan is het toch wel redelijk verstandig om een (juridisch) expert in te schakelen zodat je weet wat je moet doen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 19:27
Ik zou grondwater niet als eerste schuldige aanwijzen. Door de droogte van afgelopen twee jaar is de grondwaterstand op dit moment op veel plekken niet hoger dan in het verleden geweest is.
Daarnaast is het wel interessant wanneer de oude bewoners er last van hadden. Als dit circa 3 jaar terug was, dan kan ook de droogte van afgelopen jaren ervoor gezorgd hebben dat de oude bewoners nergens last van hadden.

Het is daarnaast interessanter om te kijken of je voornamelijk last hebt van water in de kelder na een regenbui.
Nu weet ik niets van jouw woning/ondergrond, maar een goede mogelijkheid is is dat het regenwater niet snel genoeg weg kan stromen (door bijvoorbeeld een kleilaag in de ondergrond/verharding tegen de kelder aan) waardoor het in de kelder stroomt.

Je zegt dat het water de kelder insijpelt, daaruit maak ik op dat je het kan zien. Kan je aangeven op welke hoogte het water naar binnen stroomt? en of dat toevallig in de buurt van een afvoerbuis is (rioolafvoer oid)
op basis van de hoogte (en de gemeten grondwaterstanden in de buurt) kan je hopelijk al meer zeggen over of het grondwater of infiltrerend regenwater is. dat maakt het zoeken naar een oplossing (en het bepalen of het een geborgen gebrek is) makkelijker.
MicGlou schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:17:
[...]
Heel kort, een kelder hoort niet nat te worden... een kruipruimte okay.
dit is onjuist; volgens de wet (bouwbesluit uit 2012) is het niet nodig om een kelder waterdicht te hebben/maken. Alleen als deze als woonruimte dient (dus bijvoorbeeld een souterrain).
Ik ben het wel met je eens dat het niet wenselijk is dat een kelder nat wordt

aanvulling:
je kan zelf de kelder ook kritisch bekijken/onderzoeken of waterschade: kijk daarbij vooral naar verkleurde (bruine) kringen en witte 'schimmel' op de muren (zoutuitbloei; even googelen voor een plaatje).
Dit is geen vervanging van een professioneel onderzoek, maar als jij al wat ziet, dan zie een professional het ook :)
disclaimer: als alles net gewit is voordat de woning te koop gezet is, heeft dit geen zin. bruine vochtkringen hebben even nodig om weer zichtbaar te worden door de nieuwe verf heen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. W op 10-12-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonysaygo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
De kelder had waarschijnlijk door de wasmachine een hogere temperatuur dan wat het nu is. Daardoor kan de lucht meer vocht ophouden.
Nu de kelder koel is neem je waarschijnlijk warme, vochtige lucht mee van boven en gaat het vocht gaan aanslaan aan de koele muren.

Het kan best zijn dat daardoor de kelder niet vochtig leek, en nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:56

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tenzij er zeer recent aan de grondwaterstand gesleuteld is door de verantwoordelijke instantie is het vermoedelijke géén grondwater. Als het optreedt tijdens of kort na periodes met hevige regenval lijkt het mij eerder zakwater te zijn. Dat zal vermoedelijk ter plaatse van de kim de kelder binnenkomen.

Het zou zomaar kunnen dat dit in het verleden ook gebeurde en aangepakt is, en dat het nu domme pech is dat het probleem terugkomt, bijvoorbeeld door achteruitgang van de constructie. Als de vorige bewoner in de kelder de wasruimte had, ligt het voor de hand dat hij geen structureel probleem had. Dat zou je immers gezien moeten hebben (corrosie van apparatuur / verkleuringen in afwerkingen / hoog vochtgehalte etc) en dat zou dan ook bij jouw inspecties en bij de bouwkundige keuring aan het licht gekomen zijn.

Aan de andere kant is opmerking dat de kelder gedweild was wel opmerkelijk en zou kunnen duiden op dat er toch sprake was van een lekkage.

Zoals eerder aangegeven is het sowieso zaak om te achterhalen waar de lekkage vandaan komt. Dat kan wel een vrij kostbaar onderzoek zijn, overigens, maar is simpelweg nodig voor zowel de aanpak van het probleem als het achterhalen van de verantwoordelijke partij.

Verder schrijft Rijkswaterstaat over kelders en wateroverlast: https://www.infomil.nl/on...ast-0/grondwateroverlast/
Van oudsher heeft een perceel-/gebouweigenaar ook een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede staat van zijn perceel en de daarop gevestigde gebouwen en andere werken. Wat bouwwerken betreft is het hierbij van belang te wijzen op het Bouwbesluit 2012 waarin geen eisen zijn gesteld aan de vochtdichtheid van kelders en kruipruimtes. Water in de kelder kan dus voorkomen zonder dat gesproken kan worden van een bouwkundig gebrek. Als een kelder als opslagruimte of loze ruimte wordt gebruikt, hoeft deze zelfs niet waterdicht te zijn en niet waterdicht gebouwd te zijn. Dit ligt anders wanneer een kelder als verblijfsgebied (art. 1.1 Bouwbesluit 2012) wordt gebruikt; dat wil zeggen een ruimte waar mensen regelmatig verblijven (bijv. een keuken, slaapkamer, of een beneden maaiveld gelegen badkamer, souterrain of winkelruimte). In deze gevallen geldt de eis van waterdichtheid wel (artikel 3.26 Bouwbesluit 2012). Maar hier ligt een duidelijke verantwoordelijkheid voor de particuliere eigenaar. Wie zijn kelder waterdicht wil hebben, zal zelf bouwkundige en/of waterhuishoudkundige maatregelen moeten treffen.

[ Voor 34% gewijzigd door AllSeeyinEye op 10-12-2019 10:34 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij deden dezelfde ontdekking in ons huis vlak nadat we het gekocht hadden. We dachten ook aan een lek in de keldermuur. Bleek uiteindelijk de cv-ketel te zijn die in de kelder stond, welke lekte. Zou dus zulke oorzaken niet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 21:02

dj_dysaster

Stoom \o/

Recent ook min of meer het zelfde gehad. Ook bij bezichtiging de makelaar gevraagd of de kelder droog was, werd uiteraard met ja beantwoord. Na enkele droge weken bleek bij regenval de keldervloer nat te worden. Na flink balen, contact met de vorige eigenaar en de nodige avondjes met een waterstofzuiger het terras naast de kelder opengegraven. Daar bleek een scheurde pvc pijp van de hemelwaterafvoer te liggen die vlak langs de muur liep. Pijp vervangen, direct de boel even door laten spuiten en sinds dien geen problemen meer. Vorige eigenaar bood zelf aan de kosten te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 08:48

mmniet

De beetje weter

Veel mensen met ervaring. Hier ook, maar wij wisten bij aankoop dat de kelder lek was (duidelijke vlekken en scheuren in de muur).

Ik adviseer je hetvolgende te doen:
- Bron van water opsporen. Meestal is verkleuring wel iets wat op bronnen duidt. Vaak roestig omdat grondwater heel vaak ijzer bevat
- Dossier aanleggen
- Rechtsbijstand inschakelen voor advies mits je die hebt natuurlijk
- Als oorzaak echt een verborgen gebrek was een brief door advocaat laten sturen (of zelf aangetekend versturen).
- In hoeverre makelaar hier iets in heeft te zeggen weet ik niet, ik zou op mijn boerenverstand zeggen dat je daar niets kan halen. Als de makelaar aangesloten is bij bijvoorbeeld NVM daar informeren over te nemen stappen
- Je bouwkundige vragen om advies, die kennen vaak voorbeelden van trajecten.

Feiten op tafel krijgen is belangrijk.

Is het echt een lekkage dan adviseer ik uit ervaring en boerenverstand dat je het beste kunt injecteren. Wij hebben Perfusie laten komen, maar er zijn vast meer bedrijven die het doen. Een coating aan de binnenkant kan ook, maar dan kan je nooit een spijker in de muur slaan, want dan maak je hem feitelijk zelf lek. Vanuit de buitenkant afdichten is met coating het beste, maar dan moet je rondom je huis kunnen graven en vaak wil je dat niet.

Succes en vooral hier je verhaal blijven doen, wij tweakers zijn een nieuwsgierig soort :).

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Hoe oud is je huis? Wat ik hier mis is hoe de kelder is opgebouwd. Mijn huis, met een kelder uit eind jaren '40 is gemetseld en aan de binnenzijde voorzien van een waterdichte specie laag. Een waterdichte laag aan de binnenzijde is in beginsel nooit een goede oplossing maar zo is het destijds uitgevoerd. Als je het goed wil doen moet je het water buiten houden. Baksteen (in mijn geval) verzadigd uiteindelijk toch waardoor de zogenaamde waterdichte laag loskomt.
En ja...als het heel veel regent dan zie je door de druk van het grondwater wat water naar binnen komen.
Ik woon aan een oude dijk en heb hierdoor sowieso veel last van grondwater. Ook in de kruipruimte staat altijd water. Daarom heb ik hier een dompelpomp in gelegd welke het water in de kruipruimte minimaliseert.

Quod licet lovi, non licet bovi

Pagina: 1