Netwerksnelheid neemt af

Pagina: 1
Acties:

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Ik ben het beu. Wie dit probleem 100% oplost, en dan bedoel ik t liefst hier on-site, krijgt van mij 2x Intel Pro/100+ Server NIC's kado . (Met bootrom;-)

De situatie is als volgt, en dit keer i'll keep it KORT (i.v.m. verwarring) :

PC1 : 8.4 Gb Samsung (snel schijfje btw)
Diverse hardware in gehad, Intel/AMD enz,
maar momenteel Tbird 1200 / K7T Turbo LE,
384 Mb memory, Intel Pro/100B NIC.

PC2 : 6.4 Quantum Fireball, heb er ook 4.3 Gb IBM SCSI UW 7200RPM Ultrastar 9ES in gehad,
Asus P3B-F, 256 Mb mem, Celeron @ 1100, AMD PCnet-Fast NIC (Professioneel kaartje imho).

De bovenstaande configuraties zijn in de loop der tijd flink aan veranderingen onderhevig geweest, en o.a. de volgende netwerkkaarten heb ik geprobeerd :

Intel Pro/100+
Intel Pro/100B
AMD PCnet-Fast
AMD PCnet-Fast+
Compaq Netelligent (TI Tlan chipset)
Digital 21141 chipset based SMC
3com 3c905B-Tx
3com 3c905C-Tx-M

Alle combinaties hierboven zijn getest met elkaar ! (3com-3com, intel-3com, enz)

Dit alles wordt sinds kort verbonden door een 10/100 Switch van Videal, en voorheen door een goede & korte Crosslink cable.

Operating systems is momenteel windows 98 se, build 2222 . Het probleem doet zich echter ook voor met Windows 2000 SP2 ! (2x win2k, 1x win2k 1x win98 , enz enz).

****** Het probleem zelf : *******

Ik transfer een Divx of ISO van zo'n 650 mb.
(Met windows commander, btw)
De eerste 100 mb gaan rapjes, zo'n 5 a 6mb/sec . Daarna zie je beetje bij beetje de snelheid afnemen. Kijk ik met bijv. WS FTP LE dan zie ik dat de snelheid consequent omlaag gaat vanaf de eerste seconde dat ik aan t up of downloaden ben , begint bij 59Mbps (delen door 8, kom je op 7.5 MByte/sec uit) , en daalt dan gestaag door . Bij de 215mb zit ik dan ONDER de 2MByte/sec !! (WINCMD gaat dan in KB's meten ipv MB's, dus dat valt nogal op dan)

Dit blijft gestaag door dalen tot op zn laagst 400 Kbyte/sec dat ik weet, (wat 100kbyte/sec minder is dan mn kabel CONSTANT haalt vanaf internet soms...grrr!!!)

Ik heb ook een test gedaan met een divx die ik gerarred had (niet compressed btw;-) in stukken van 150mb. Die bleven dus wel allemaal boven de 3 MByte / sec ! En de totale 750 mb die ik moest copieeren was dus beduidend sneller overgepompt ...

Je mag me contacten op ICQ, 4442427, IRC #scarab (majic) , Quakenet, of mail majic@xs4all.nl of desnoods bel je me als je 100% zeker de oplossing weet :)

- p.s. ik heb ongeveer alles wat "denkbaar" is al geprobeerd :) (+ eerder topic over gehad op GOT - zonder resultaat)

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Hoicks

Techno!

Als je iig even je ouwe topic erbij zet weten we wat we kunnen schrappen...

Je netwerkinstellingen zijn ook wel makkelijk, protocollen e.d.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En geef je topic volgende keer een duidelijke topictitel, daar hebben we een stuk meer aan.
Bij deze aangepast.

• majic
en zo zijn er nog 100 topics met deze titel, dat trekt TOTAAL geen interesse van niemand, en als er iets tegenoverstaat dan is het misschien lonend voor mensen om wat moeite te (willen) doen.

dus je kan em iig weggoien dit topic, dit is ook onzin dat moderators al gaan bepalen hoe een topic wel of niet mag heten PFFFFFF :r
Op woensdag 01 augustus 2001 20:41 schreef Negotiator het volgende:
En geef je topic volgende keer een duidelijke topictitel, daar hebben we een stuk meer aan.
Bij deze aangepast.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 12:58
maak eens een ramdrive en kijk of het nog steeds zo is.

probeer eens twee dezelfde (goedkope 10MB kaartjes)

stel je kaarten half duplex in.

probeer een andere kabel

zorg dat er geen apparaat is dat voor storing kan zorgen.

probeer andere protocollen

test die nic's in andere pc's

test een van de twee computers icm een "vreende" pc, welke is de boosdoener?

praat tegen je pc :P

Verwijderd

Ik had kort geleden het zelfde probleem
ik had toen een combinatie van een winme client en een win200 client
sinds alle twee clients win2000 zijn
is de snelheid weer normaal 7,5mb/s

blijkbaar bijten win9x en win2000 elkaar

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:02

Yucko

One clown to rule them all !

Nou, ik zal eerlijk zijn, ik weet het niet, maar als je de netwerkkaarten wil verkopen .... contact me (serieus)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• majic
ff in sneltempo dan :)

* Ramdrive al geprobeerd, max ramdrive size is zo'n 128 meg voor mn 2de pc, en 128meg is niet groot genoeg...NETCPS geeft duidelijk aan 7 a 8mb/sec overigens, dus van netwerkkaart naar netwerkkaart is wel degelijk 100% in orde !!

* Kaarten half en full duplex maakt niks uit

* Wil/kan geen andere protocollen, dit is FTP en dat is dus met TCP/IP protocol

* Ik ga niet 20 verschillende NICs testen :) Heb tientallen nics van bovengenoemde (intel, amd, 3com enz) en ik ga er vanuit dat minstens de helft flawless werkt hoor :)

* Heb sinds kort mn servertje er bij, maar dat is een P90 / 2.1gb quantum bigfoot schijfje, en daar zit een Intel Pro/100 Management in , een van de duurdere intel kaarten dus , en die heeft een zo mogelijk NOG vager probleem, daar komt NIET meer dan 900 kb/sec vanaf (wel constant, dus al up/download ik 2 gigabyte, t blijft 900kb/sec , en NEE , de kaart staat in FULL DUPLEX 100mbit volgens intels eigen utilities, en de switch geeft ook 100mbit aan !!!!!!), iig daar heb ik ook weer (iets andere) problemen mee, en die quantum bigfoot trekt geen 5mb/sec dus sja das niet eerlijk :p

toch heel erg bedankt voor je reply !
Op woensdag 01 augustus 2001 20:59 schreef Procyon for life het volgende:
maak eens een ramdrive en kijk of het nog steeds zo is.

probeer eens twee dezelfde (goedkope 10MB kaartjes)

stel je kaarten half duplex in.

probeer een andere kabel

zorg dat er geen apparaat is dat voor storing kan zorgen.

probeer andere protocollen

test die nic's in andere pc's

test een van de twee computers icm een "vreende" pc, welke is de boosdoener?

praat tegen je pc :P

• majic
Heb zowel win2k/win2k geprobeerd (ok dat was van/naar een toshiba 4.3 gb notebook schijfje, maar toch, die trekt ook 4mb/sec constant minimaal...en speed zakte alsnog naar 400-500k :() , maakt allemaal niks uit?!
Op woensdag 01 augustus 2001 21:04 schreef RazorJansen het volgende:
Ik had kort geleden het zelfde probleem
ik had toen een combinatie van een winme client en een win200 client
sinds alle twee clients win2000 zijn
is de snelheid weer normaal 7,5mb/s

blijkbaar bijten win9x en win2000 elkaar

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

is dit niet het probleempje tcpstack van win9x???
het lijkt er wel erg op...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• majic
Dat kan, heb er nog wel meer liggen dan 2 dus zowel voor jou als de "oplosser" van mijn probleem geen troubles ;-)

Je kan me contacten op mn mail , majic@xs4all.nl (reageer binnen enkele minuten)
Op woensdag 01 augustus 2001 21:06 schreef JaJoah het volgende:
Nou, ik zal eerlijk zijn, ik weet het niet, maar als je de netwerkkaarten wil verkopen .... contact me (serieus)

Verwijderd

Probeer het eens zonder die switch ertussen.
Dat lijkt me het enige wat het kan zijn aangezien je verschillende netwerkkaarten, os-en, enz al hebt geprobeert.

:)

• majic
fixeable?
Op woensdag 01 augustus 2001 21:23 schreef The_Ghost het volgende:
is dit niet het probleempje tcpstack van win9x???
het lijkt er wel erg op...

• majic
In mn initial post staat ook ergens tussen gepropt "...met crosslink cable"

dat bied helaas ook geen soelaas :)

toch bedankt ;)
Op woensdag 01 augustus 2001 21:25 schreef Wampie het volgende:
Probeer het eens zonder die switch ertussen.
Dat lijkt me het enige wat het kan zijn aangezien je verschillende netwerkkaarten, os-en, enz al hebt geprobeert.

:)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Kijk ook es (damn...telefoon...afgeleid...wat wilde ik nou zeggen...) oh ja, kijk ook es wat er allemaal over de lijn gaat (ff met sniffertje), of er nog veel dingen gebeuren naast het versturen zelf.

Ook heb ik het al es gehad dat ik in een netwerkje van 5 pc's met een switch (noname cheapass ding) WEL alle pc's op dat netwerk aan de gang kreeg, terwijl ik dat met een noname cheapass hubje NIET voor elkaar kreeg.
(ff met crossover testen dus ofzo).

Dit is idd enorm frusterend, dus ik hoop dat het je lukt!

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Probeer eens G6 FTP server of zoiets, die wekt namelijk erg goed.

• majic
FTP server list :

G6 FTP (Bulletproof)
Serv-U
Winsock FTP Daemon
Vermillion FTP server
Caesar FTP server

Clients :
Windows commander
WS FTP Le

maakt allemaal vrij weinig uit (heb t zelfde probleem met windows filesharing by the way)
Op woensdag 01 augustus 2001 21:29 schreef Wampie het volgende:
Probeer eens G6 FTP server of zoiets, die wekt namelijk erg goed.

• majic
Sniffer? Nog nooit gebruikt, maar lijkt me nogal .....chaotisch, om 1mb/sec aan data voorbij te zien komen ?:P

Crosscable zelfde probleem, zo draaide ik vroeger ;)

NETCPS geeft netjes 8mb/sec aan by the way , behalve naar mn servertje toe (die met dat probleem dat ie niet boven de 900kb uit wil komen WAT ik ook probeer ook al zegt ie dat ie op 100mbit / full duplex draait - intel server management software NB!!)
Op woensdag 01 augustus 2001 21:27 schreef 0siris het volgende:
Kijk ook es (damn...telefoon...afgeleid...wat wilde ik nou zeggen...) oh ja, kijk ook es wat er allemaal over de lijn gaat (ff met sniffertje), of er nog veel dingen gebeuren naast het versturen zelf.

Ook heb ik het al es gehad dat ik in een netwerkje van 5 pc's met een switch (noname cheapass ding) WEL alle pc's op dat netwerk aan de gang kreeg, terwijl ik dat met een noname cheapass hubje NIET voor elkaar kreeg.
(ff met crossover testen dus ofzo).

Dit is idd enorm frusterend, dus ik hoop dat het je lukt!

Verwijderd

Het laatste wat ik nog kan bedenken is dat een firewall of een virusscanner er tussen door zit.

Kijk ook effe of er geen andere onnodige programma's opgestart zijn die de HD gebruiken.

• majic
Ik denk altijd van mezelf dat ik windows vrij clean weet te krijgen :) Heb laatst complete windows98se + netscape + server utilities op 1 LS disk (120 meg) weten te persen incl. 30mb swapfile :))

Iig er draait niets op de server wat relevant is behalve winroute, een ftp server (Bulletproof) en een remote administration client . Ook zonder al die dingen geprobeerd by the way. Nieuwste drivers uiteraard.
Op woensdag 01 augustus 2001 21:34 schreef Wampie het volgende:
Het laatste wat ik nog kan bedenken is dat een firewall of een virusscanner er tussen door zit.

Kijk ook effe of er geen andere onnodige programma's opgestart zijn die de HD gebruiken.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op woensdag 01 augustus 2001 21:33 schreef majic het volgende:
Sniffer? Nog nooit gebruikt, maar lijkt me nogal .....chaotisch, om 1mb/sec aan data voorbij te zien komen ?:P
Ik bedoel eigenlijk een ip monitor, in Linux gebruik ik iptraf: "an ncurses-based IP LAN monitor that generates various network statistics including TCP info, UDP counts, ICMP and OSPF information, Ethernet load info, node stats, IP checksum errors, and others."

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Toen ik winroute gebruikte op mijn server ging het internet trager als voorheen.

• majic
Ik ga zo ff zoeken naar "ip monitoring utility" maar misschien had je iets specifieks in gedachten ?
Op woensdag 01 augustus 2001 21:39 schreef 0siris het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk een ip monitor, in Linux gebruik ik iptraf: "an ncurses-based IP LAN monitor that generates various network statistics including TCP info, UDP counts, ICMP and OSPF information, Ethernet load info, node stats, IP checksum errors, and others."

• majic
T internet zelf ? Hmm... Daar heb ik totaal geen last van, t giert hier behoorlijk (500 a 550k/sec constant maximum download speed binnen nederland, @home)
Op woensdag 01 augustus 2001 21:41 schreef Wampie het volgende:
Toen ik winroute gebruikte op mijn server ging het internet trager als voorheen.

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zijn de kabels goed? Je had cross en normaal geprobeerd dus dat zal wel goed zijn

Staat er iets vlakbij de netwerkkabel wat stoort(speakers/stroomkabel)?

CAT5 kabel?

Is alles geaard? Dit wil soms erg wazige prob. verhelpen

Is de kabel niet dubbelgeknikt want dan kan er geen data door net zoals een tuinslang die dubbelgeknikt is geen water doorgeeft? Sorry geintje :)

Veel succes verder met je prob.
Pagina: 1