2 routers kunnen niet met elkaar verbonden worden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11-2021
Hallo,

Ik heb thuis 2 routers, 1 van KPN met ingebouwd modem, en een zelf gekochte.
Deze zijn met elkaar verbonden doormiddel van een LAN kabel.
De zelf gekochte router geeft deze IP-adressen: 192.168.1.xxx
De KPN router geeft deze IP-adressen: 192.168.2.xxx
Ondanks dat ze beiden goed werken en goed internet geven is er iets vreemds aan de hand.
Ik heb een Raspberry Pi zero W gekoppeld aan de zelf gekochte router, dus met een IP-adres eindigend op 1.xxx.
Ik kan om wat voor reden dan ook deze Raspberry WEL met PuTTY benaderen op dezelfde router, maar als Ik dit wil doen op een apparaat verbonden met de KPN router (2.xxx) werkt dit niet.
Ik heb uiteraard bij beide keren hetzelfde IP-adres ingevuld, en het IP-adres is tussentijd niet veranderd.
Ik kan ook de instellingspagina van de zelfgekochte router niet bereiken vanaf het KPN netwerk, maar wel andersom.
Het lijkt er dus op dat beide routers wel het internet delen, maar blijkbaar niet onder hetzelfde netwerk vallen.
Al met al een vreemde situatie.
De zelf gekochte router is een AliExpress model, maar werkt voor zijn geld prima :*) .
Mochten jullie iets aan de details hebben, DIT is m.
Weten jullie hoe ik dit kan fixen en er gewoon 1 netwerk van kan maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:10
Waarom 2 routers? Dat is onzinnig en niet handig. Schakel op die 2de router de dhcp server uit, en gebruik de wanpoort niet. Dan heb je een stuk meer "geluk" ;)

Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Je hebt een router achter een router staan en je gebruikt dubbel nat? Dat is sws al niet de beste methode. Ik zou 1 router dhcp aanzetten. En bij de andere uit.

[ Voor 13% gewijzigd door harmz op 09-12-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
Dan ga ik dat eens proberen, bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Vergeet dan niet de kabel van de wan in de lan te doen bij het apparaat waar je dhcp uitzet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
de reden dat het waarschijnlijk niet werkt is je eerste router al het verkeer wat hij niet kent naar zijn gateway stuurt.
Dus van de KPN modem naar buiten.
Als je dit wilt laten werken dan moet je dus een SSH verbinding naar je Wan adres van je router openzetten. 192.168.2.xyz
en in die router moet je een portforwarding instellen van port 22 naar het interne adres van je Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
ehvc schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:28:
de reden dat het waarschijnlijk niet werkt is je eerste router al het verkeer wat hij niet kent naar zijn gateway stuurt.
Als je dit wilt laten werken dan moet je dus een SSH verbinding naar je Wan adres van je router openzetten. 192.168.2.xyz
en in die router moet je een portforwarding instellen van port 22 naar het interne adres van je Raspberry Pi
Bovenstaande is juist, en is een mogelijke workaround.

Je KPN-router weet niet welk subnet er bestaat achter de tweede router, en zul je dus als statische route moeten aanbieden. (CCNA 101 ;) )

Alternatief is gewoon niet routeren, en het bij een switched network houden. Kun je aangeven waarom je een tweede router gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Meester_J op 09-12-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
Meester_J schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:55:
[...]

Bovenstaande is juist, en is een mogelijke workaround.

Je KPN-router weet niet welk subnet er bestaat achter de tweede router, en zul je dus als statische route moeten aanbieden. (CCNA 101 ;) )

Alternatief is gewoon niet routeren, en het bij een switched network houden. Kun je aangeven waarom je een tweede router gebruikt?
De reden van de 2e router is dat de KPN router qua Wi-Fi niet het hele huis kan bereiken.
Omdat je op de Raspberry Pi zero W niet zo makkelijk een LAN kabel kunt aansluiten (waar normaal mijn voorkeur naar uitgaat), heb ik een 2e Wi-Fi netwerk opgezet om daar ook draadloos internet te krijgen.

Zou mijn probleem oplossen als ik de router instel als een acces point?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-10 13:10

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

hugovantriet schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:12:
[...]

De reden van de 2e router is dat de KPN router qua Wi-Fi niet het hele huis kan bereiken.
Omdat je op de Raspberry Pi zero W niet zo makkelijk een LAN kabel kunt aansluiten (waar normaal mijn voorkeur naar uitgaat), heb ik een 2e Wi-Fi netwerk opgezet om daar ook draadloos internet te krijgen.

Zou mijn probleem oplossen als ik de router instel als een acces point?
Dat lost naar alle waarschijnlijkheid alle problemen op.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
Dan ga ik dat zo snel mogelijk proberen.
Ik laat van me horen als het is gelukt!
Alvast bedankt voor al het meedenken!
ehvc schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:28:
Is dat een soort van interne port forwarding?
Daar heb ik nog nooit mee te maken gehad.
Ik heb al wel vaak genoeg naar buiten (internet) ge port forward.

[ Voor 73% gewijzigd door hugovantriet op 09-12-2019 20:17 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Als je naar het internet kijkt bestaat het grof weg uit grote routers en Switches.

Je Internet provider die routeerd al je verkeer netjes naar de Wan van je modem.
Als je dan intern er wat mee wilt port forward je het netjes naar interne adres.

Nu wil je alles van je eerste netwerk naar je tweede netwerk routeren.
Dan stuur je weer alles naar het WAN adres. Alleen is het in dit geval een Intern Wan adres in de 192.x.y.z reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hugovantriet
ehvc schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:20:
Als je naar het internet kijkt bestaat het grof weg uit grote routers en Switches.

Je Internet provider die routeerd al je verkeer netjes naar de Wan van je modem.
Als je dan intern er wat mee wilt port forward je het netjes naar interne adres.

Nu wil je alles van je eerste netwerk naar je tweede netwerk routeren.
Dan stuur je weer alles naar het WAN adres. Alleen is het in dit geval een Intern Wan adres in de 192.x.y.z reeks.
Bedankt, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Dit is nu niet meer nodig omdat ik een AP gebruik, maar toch bedankt!
Op de router zit een functie waarmee alle internetpoorten veranderen in een soort van switch, en het Wi-Fi netwerk wordt uitgezonden, dus dit is niet nodig.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken! _/-\o_ _/-\o_
Ik denk dat ik er nu ben, ik ga er morgen even mee testen en jullie horen van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Zoals de meeste al zeiden je hebt een NAT achter een NAT configuratie en de NAT van je 2 router houd alle verkeer tegen.
Makkelijkste is je 2 router aan te sluiten op een lan poort en DHCP uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
hugovantriet schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:50:
[...]

Bedankt, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Dit is nu niet meer nodig omdat ik een AP gebruik, maar toch bedankt!

[...]

Op de router zit een functie waarmee alle internetpoorten veranderen in een soort van switch, en het Wi-Fi netwerk wordt uitgezonden, dus dit is niet nodig.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken! _/-\o_ _/-\o_
Ik denk dat ik er nu ben, ik ga er morgen even mee testen en jullie horen van mij.
Nice :) Maar toch zou ik hem in de lan poort stoppen. Ik heb wel vaker gezien dat desondanks die functie het verkeer tussen de WAN en LAN poort toch trager is ook al staat die in "AP/switch" functie. (het zijn in de praktijk vaak 2 fysieke aparte interfaces die via de cpu aan elkaar geknoopt worden waardoor die trager wordt).

Alles in lan switch is het beste :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hugovantriet
Ik heb alle kabels in de LAN poorten gestopt, en hem op AP modus gezet, en het werkt geweldig!
Nu kan ik in de instellingen van mijn KPN router alle Wi-Fi apparaten van de 2e router zien als een LAN IP-adres.
De IP-adressen worden goed verdeeld, en ik kan nu vanaf overal in huis mijn Raspberry aanspreken met PuTTY.
Enorm bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ga geen beste antwoord uitkiezen, omdat ik simpelweg niet kan kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door hugovantriet op 10-12-2019 09:17 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1