Vraag

• MHJVaartjes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06-2022
Voor ons nieuwbouwhuis dat wordt opgeleverd in oktober 2020 ben ik me aan het oriënteren op het aanleggen van een fatsoenlijk netwerk.

Aangezien de plafonds van beton zijn, heb ik op elke verdieping een ethernet cat6 kabel laten aanleggen. Op de begane grond meerdere: naar de keuken, woonkamer en garage. Tevens wil ik 2 beveiliging camera’s (tuin en oprit) aanleggen aangesloten op de garage die communiceren met mijn Synology 718+ waar ik ook mijn Home Assistant etc. op draai.

Nu zag ik de nieuwe Dream machine voorbij komen, en het leek me een goede geïntegreerde oplossing voor onze wensen (USG/KEY/Acces point). We zijn thuis met 4, houden van media, streamen, muziek en thuis werken (meerdere VPN’s tegelijkertijd).

Vooralsnog zitten we te denken aan de volgende additionele producten:
- Foscam FI9900EP (2,8mm lens) Duo Pack
- Ubiquiti UniFi Dream Machine. Staat in de TV kast.
- 2X/3X Ubiquiti UniFi AP AC LR, zolder alleen aansluiten als nodig blijkt (eerst testen). Hangen 2.30M hoog
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Vragen:
- Denken jullie dat een AC AR LR in de keuken ook de tuin volledig bereikt? We willen achterin gaan zitten vanwege de zon.
- Is een LR juist voor 1ste verdieping + Zolder of voor Lite gaan?
- Budget is minder een issue kijkend naar prijsverschillen, dus wil vooral goed zijn voorbereid op de toekomst inclusief 2/3 kinderen die hele dag op een apparaten zitten. Dus NanoHD of Pro zijn ook optie.

Beste antwoord (via MHJVaartjes op 12-12-2019 13:43)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:58
LR heeft geen enkele toegevoegde waarde aangezien deze software matig naar 100 mW worden gezet.

Daarnaast kun je wel gaan schreeuwen naar je telefoon maar als je telefoon terugfluisterd is er nog steeds geen communicatie. Enige voordeel wat je dan nog bij de LR hebt zijn de iets betere antennes.

In huis zou ik gewoon de lites nemen. 1 op verdieping en dan het vermogen aanpassen zodat je 3 kleinere cellen krijgt.

Is je schuur ook gemetseld en geïsoleerd ? Hang dan gewoon een outdoor AP van unify op aan de gevel. Dit omdat de huidige isolatie dermate dempt op je wifi dat het altijd gezeur oplevert.

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:13
Niemand hier op het forum kan voor jou voorspellen of een LR je hele tuin dekt. Als je t zeker wil weten hang je een Mesh aan je buitengevel. In de rest van het huis zou ik voor een Lite per verdieping gaan. Pro kan ook, maar heeft eigenlijk alleen zin als je clients ook 3x3 kunnen, voor huis-tuin-en-keuken gebruik is een Lite voldoende. LR heeft eigenlijk alleen meerwaarde in de 2.4 band en die wil je zo weinig mogelijk gebruiken.

Is budget geen issue, dan pak lekker uit en neem overal een NanoHD.

[Voor 10% gewijzigd door gastje01 op 09-12-2019 18:27]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je wel helemaal geen LR nemen en is een normale al goed genoeg. Vergeet niet dat een LR niet je devices harder doet zenden. Het kan wel eens tegen je werken omdat de buren last krijgen en ook een harder schreeuwende AP nemen. 12 meter afhankelijk van de omgeving werkt best.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 18:34
ik zou alleen voor betere camera,s gaan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:58
LR heeft geen enkele toegevoegde waarde aangezien deze software matig naar 100 mW worden gezet.

Daarnaast kun je wel gaan schreeuwen naar je telefoon maar als je telefoon terugfluisterd is er nog steeds geen communicatie. Enige voordeel wat je dan nog bij de LR hebt zijn de iets betere antennes.

In huis zou ik gewoon de lites nemen. 1 op verdieping en dan het vermogen aanpassen zodat je 3 kleinere cellen krijgt.

Is je schuur ook gemetseld en geïsoleerd ? Hang dan gewoon een outdoor AP van unify op aan de gevel. Dit omdat de huidige isolatie dermate dempt op je wifi dat het altijd gezeur oplevert.

• MHJVaartjes
Jan-man schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:38:

Ja, volledig geisoleerd. Welke AP zou je aanraden?

• MHJVaartjes
vonkkie schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:03:
heb je tips?

• MHJVaartjes
Ok, ga ik voor lite. En missen jullie nog iets in deze set-up m.b.t. het netwerk? Ga het modem in bridgemode laten zetten.

[Voor 9% gewijzigd door MHJVaartjes op 10-12-2019 09:52]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 18:31
vonkkie schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:03:
Waarom? :)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:36
Plafond 2,3 hoog in nieuwbouw?

• MHJVaartjes
Op deze hoogte komen de cat6 kabels uit wand. plafond 2.65

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:36
MHJVaartjes schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:28:
[...]

Op deze hoogte komen de cat6 kabels uit wand. plafond 2.65
Ah dacht dat je ze aan het plafond ging hangen

• vonkkie
Wat wil je ongeveer uitgeven per stuk

Denk dat hikvision voor nog geen 200 per stuk veel beter beeld geeft

quote]MHJVaartjes schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:40:
[...]

heb je tips?
[/quote]

• vonkkie
Omdat foscam echt zo .n c merk is en qua firmware niet zo goed is

• MHJVaartjes
vonkkie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:28:
Wat wil je ongeveer uitgeven per stuk

Denk dat hikvision voor nog geen 200 per stuk veel beter beeld geeft

quote]MHJVaartjes schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:40:
[...]

heb je tips?
[/quote]
Niet teveel, dus +- 100 euro per stuk. Liefst aangesloten via poe. Doel is kunnen kijken en het afschrikwekende effect. Wil verder eigen alarm systeem bouwen via Home Assistant en dan hebben de camera's hier een rol in dm van zoning.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 18:31
vonkkie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:29:
Omdat foscam echt zo .n c merk is en qua firmware niet zo goed is

[...]
Je kiest foscam om voor weinig geld een prima of acceptabel beeld te krijgen. Daar moet dus op een ander vlak een verschil zijn.

Foscam is prima voor thuis m.i.

• vonkkie
ja voor rond de 100 euro vind je niet veel beters

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou geen camera's ophangen bespaard een hoop geld en de ergernis van toch niets kunnen herkennen en/of politie die er niets mee kan/doet. Steek het geld liever in goed hang en sluitwerk zodat ze niet binnen komen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 16:35
Frogmen schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:33:
Ik zou geen camera's ophangen bespaard een hoop geld en de ergernis van toch niets kunnen herkennen en/of politie die er niets mee kan/doet. Steek het geld liever in goed hang en sluitwerk zodat ze niet binnen komen.
Als dat de motivatie is kan je nog beter je geld in een dummy cam met een mooie bouwlamp stoppen.
een cam werkt voornamelijk afschrikkend, daarnaast zou het mooi zijn dat je nog wat aan de beelden hebt.
Vaak komt de herkenning uit meer dingen dan alleen het gezicht.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 12:45
Je zou je nu goed kunnen orienteren op spullen, maar oktober 2020 is nog bijna een heel jaar. Ik zou me nu nog niet zo blindstaren op wat je gaat plaatsen, maar mee waar je het zou willen plaatsen en dat meenemen in de bouwtekeningen voor de electricien en overige leidingwerk. Dan kan je straks ophangen wat het beste past. Ubiquiti komt met steeds meer nieuwe AP's er zijn inwalls er zijn plafond modellen etc.

flickr - WOT Profile - Game PC

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 21:34

RammY

Dát!

Waarom combineer je niet met de Unifi Video camera's?
Voor zover ik weet kunnen die ook op je dream machine worden gekoppeld.

Deze advertentieplaats is te huur!

• MHJVaartjes
Gizzy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:47:
Je zou je nu goed kunnen orienteren op spullen, maar oktober 2020 is nog bijna een heel jaar. Ik zou me nu nog niet zo blindstaren op wat je gaat plaatsen, maar mee waar je het zou willen plaatsen en dat meenemen in de bouwtekeningen voor de electricien en overige leidingwerk. Dan kan je straks ophangen wat het beste past. Ubiquiti komt met steeds meer nieuwe AP's er zijn inwalls er zijn plafond modellen etc.
Elektra plan is inmiddels ingediend. Aangezien ik giga veel dingen ga aanschaffen, lees: vloeren, meubels etc. en ik bij oplevering weinig tijd zal hebben, orienteer ik me na al op alle elektronica, vriezer, wasmachine, internet etc om via pricewatch overall wel de begroting wat te drukken.

Maar klopt, heb ruim de tijd!

• MHJVaartjes
RammY schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:54:
Waarom combineer je niet met de Unifi Video camera's?
Voor zover ik weet kunnen die ook op je dream machine worden gekoppeld.
Slim, zie ook dat deze bewegingsensoren heeft Ubiquiti UniFi Video UVC-G3-AF en voor integratie top. Zet hem op de lijst.

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 19:45
MHJVaartjes schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:29:
[...]

Slim, zie ook dat deze bewegingsensoren heeft Ubiquiti UniFi Video UVC-G3-AF en voor integratie top. Zet hem op de lijst.
Ik ben toevallig voor ons nieuwe huis ook aan het kijken naar Ubiquity en kwam zo dit topic tegen.

Voor zover ik weet is er geen officiele manier om een UniFi camera te bedienen vanuit de Dream Machine, alleen vanuit de Dream Machine Pro. Van wat ik heb begrepen komt dit omdat de UDM Pro standaard Docker draait en dus ook UniFi Video/Protect kan draaien, maar op de normale UDM wordt Docker niet default geladen (staat ergens in het opstart script van Docker een check op type model) Er zijn wel manieren om dit met de hand op te starten (zie dezelfde link, daar wordt het config bestand gekopieerd en handmatig de check uitgeschakeld) maar dan moet je elke reboot van UDM je docker script handmatig starten. Nog even los van de uitdaging dat de UDM geen interne opslag beschikbaar heeft voor je video's, daar zul je dan een vorm van networkstorage voor moeten verzinnen.

Er schijnt een Dream Machine Second Edition te komen, al is daar nog wat weinig info over bekend. Volgens Tweakers zit hier een interne 1TB disk voor UniFi Protect in (wat overigens niet helemaal 'tzelfde als UniFi Video is, al durf ik de exacte verschillen niet uit m'n hoofd te noemen)

Al met al ben ik ook nog zoekende hoe ik mijn video-camera kan aansluiten en bedienen zonder weer VM;s op te moeten tuigen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee