CV installatie aanpassen. Radiatoren icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claaslexion
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 19:48
Hallo allemaal,

Wij wonen al paar jaar met plezier in onze verbouwde woning. Wij hebben tijdens de verbouwing van de benedenverdieping gekozen voor vloerverwarming. Op de bovenverdieping zijn enkel de radiatoren vervangen.

De CV wordt aangestuurd dmv een Nefit HR Combiketel icm een Nefit module-line Easy thermostaat. De radiatorkranen staan boven allemaal dicht.

Nu zijn wij sinds kort kersverse ouders geworden en nu lopen wij tegen het probleem aan dat de kamers boven bijna niet warm worden. Zelfs niet zodra ik de kranen op stand 5 zet. Normaliter gebruiken wij geen verwarming boven maar nu met de kleine is het uiteraard wel nodig.

Als wij beneden de verwarmingsvraag met 0,5graden verhogen, worden de radiatoren pas warm. Bij kennissen hebben ze een vergelijkbare situatie opgelost dmv de Honeywell Evohome icm radiatorregelaar op elke radiator.

Ik vroeg mij af of ik dit systeem ook kan gaan gebruiken en wat de eventuele voor- en nadelen zijn.

Is er een Tweaker aanwezig die mij hiermee kan helpen? Ik heb voor de zekerheid ook even een foto toegevoegd van het verdeelsysteem van de vloerverwarming. Alvast ontzettend bedankt.

https://imgur.com/fxtJK7W

https://imgur.com/Rm0AMee

[ Voor 0% gewijzigd door Claaslexion op 09-12-2019 17:40 . Reden: foto link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:21
Kranen van de vloerverwarming een beetje dicht draaien. Het duurt van langer voordat de temperatuur beneden wordt bereikt, daardoor kunnen de radiatoren boven ook warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De temperatuur van de vloerverwarming iets lager zetten.
Je kan eventueel ook de easy op weersafhankelijk zetten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:51

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je hebt maar 1 warmte vraagpunt (je thermostaat) voor je hele huis dus het is logisch dat als je die hoger zet dat er dan pas gestookt wordt voor de radiatoren. Je kan dus per ruimte een warmte vraag creëren middels bijv. evo home of gewoon de temp. in de gaten houden en handmatig aansturen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:02
Ik ben ook benieuwd, wij hebben een zelfde soort opstelling. Gelukkig worden onze verwarming boven nog wel redelijk warm, maar de warmtevraag wordt gestuurd vanuit de thermostaat in de woonkamer.

@Rowwan en @edsandje Voor TS werkt dit wel tot op zekere hoogte, maar probleem blijft natuurlijk dat er maar een warmtevraag is. Blijft altijd maar proberen en schommelen tot het werkt en als het weer dan ineens verandert kun je weer gaan afstellen.

@DukeBox precies. Maar bij deze oplossing vraag ik mij wel af hoe de vloerverwarming ermee omgaat. Als de slaapkamers om warmte vragen, hoe wordt dan voorkomen dat de vloerverwarming beneden ook warm wordt? De thermostaatknop op de vloerverwarming laat immers altijd warm water door tot een bepaalde temperatuur. Moeten die dan ook vervangen worden door bijv een Tado knop? Dat lijkt me problematisch want dan wordt de maximale inlaattemperatuur niet meer beperkt. Ik wil geen 80 graden water m’n vloer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:12
Er zijn meerdere opties mogelijk:
- Je kunt een zoneklep installeren en een 2e thermostaat installeren op de boven verdieping.

- Wij hebben gekozen voor het Tado systeem wat vergelijkbaar is met EvoHome. Thermostaat + voor elke radiator een nieuwe knop. Tado adviseert ook hier een zoneklep maar er is een alternatief. In de aanvoer leiding van de vloerverwarming een Tado radiatorknop geïnstalleerd. De centrale thermostaat stuurt op basis van de warmte vraag de juiste radiatorknop open. Hiermee voorkom je dat je vloerverwarming moet verwarmen als je boven een ruimte wilt oowarmen. En visa versa.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:02
Bo0bz schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:03:
Er zijn meerdere opties mogelijk:
- Je kunt een zoneklep installeren en een 2e thermostaat installeren op de boven verdieping.

- Wij hebben gekozen voor het Tado systeem wat vergelijkbaar is met EvoHome. Thermostaat + voor elke radiator een nieuwe knop. Tado adviseert ook hier een zoneklep maar er is een alternatief. In de aanvoer leiding van de vloerverwarming een Tado radiatorknop geïnstalleerd. De centrale thermostaat stuurt op basis van de warmte vraag de juiste radiatorknop open. Hiermee voorkom je dat je vloerverwarming moet verwarmen als je boven een ruimte wilt oowarmen. En visa versa.
Volgens mij is dit de oplossing ja. Daarmee voorkom je dat de vloer beneden warm wordt als er boven warmte nodig is.

Helaas gaat dat bij ons niet eenvoudig. Wij hebben twee verdelers voor vloerverwarming op twee verdiepingen. De aanvoerleiding zit in een koof dus die zou dan opengebroken moeten worden om een zonneklep te installeren. Twee zonekleppen of twee extra thermostaatknoppen vlak voor de invoer van de verdelers is ook geen optie. Dure oplossing, maar erger is dat er bij een verdeler is ook geen ruimte voor is en dat daar dan ook een koof moet worden opengebroken.

TS zou deze oplossing zeker moeten onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Er lopen diverse evo home topics waar waarschijnlijk al je vragen m.b.t vv worden behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:19

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Wat is de ingestelde watertemp op de cv?

Voor de korte termijn:
Wat hierboven gezegd is: experimenteren met het effectief verlagen van de vloerverwarmingscapaciteit (verlagen aanvoertemp) waardoor er meer tijd is voor de radiatoren om warmte af te geven (werkt alleen bij een vaste temp instelling op je radiator).

voor meer definitieve oplossing: wat DukeBox zegt bijv.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 09-12-2019 19:22 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 10:21
Ik ben het hier niet helemaal mee eens... Alhoewel een regeling per radiator/groep vast en zeker het beste resultaat gaat opleveren, gaat dit al snel richting de 1000 euro (of meer). Verreweg de meeste huizen hebben een enkele thermostaat in de woonkamer, een daar is het prima in te regelen. Neem daarin mee dat het een tijdelijke situatie is dat de slaapkamer tot de 20-21 graden moet en vraag je dan af of het de investering waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Rowwan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:23:
Ik ben het hier niet helemaal mee eens...
Ik ook maar dan andersom.. je bent niet verplicht iedere kamer als zone in te richten. Als het buiten je woonkamer maar om 1 extra ruimte gaat kan je daar prima een 2e warmte vraag genereren.

Het mooist is natuurlijk dan de VV uit schakelen maar als je het niet erg vind dat de woonkamer ook warm(er) wordt dan gevraagd kan je die gewoon laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:14
Ik heb exact dezelfde situatie (krijg met de kerst de tweede kleine, das eigenlijk het enige verschil 😇) en heb evohome geinstalleerd: ideaal. Ik moet nog wel een keer de zoneklep op de vv beneden zetten maar daar is het nog niet van gekomen. Maar het werkt ideaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Wordt het dan zo koud dat je verwarming nodig hebt voor de kleine?

Leuk al die techniek, maar volgens mij kan iedere baby prima in een goede slaapzak liggen zolang het dan niet ijskoud is op de kamer.....

Snap dat je de ruimtes alsnog goed wilt kunnen regelen, maar ik zie de noodzaak voor een kleine totaal niet. En dus wat minder druk op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 12:35
Wel boven de 1 bar houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:14
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:50:

Leuk al die techniek, maar volgens mij kan iedere baby prima in een goede slaapzak liggen zolang het dan niet ijskoud is op de kamer.....

Snap dat je de ruimtes alsnog goed wilt kunnen regelen, maar ik zie de noodzaak voor een kleine totaal niet. En dus wat minder druk op de ketel.
Zonder af te wijken van het topic: jij hebt duidelijk nog nooit een kraamhulp over de vloer gehad 👩‍⚕️
Ze nemen letterlijk je hele huis over, inclusief de regeling van je thermostaat 😏

En daarbij vind ik het gewoon zielig als ik mijn baby uit bad haal dat hij moet rillen van de kou en klappertanden (zonder tanden 🤣)

Verder slapen wij zelf zelfs nu nog met het raam open (gelukkig wel) dus koukleum zit niet in de genen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:23
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:50:

Een baby is zo ziek als je omkleedt terwijl het koud in de slaapkamer is. Of afdrogen kan gewoon niet in een koude badkamer.

Vooral de eerste weken/maanden kan een baby z'n temperatuur niet controleren dus moeten alle kamers waar hij komt warm zijn.

Ja ik spreek uit ervaring. :Y

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Sammy_tukker schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:21:
[...]

Zonder af te wijken van het topic: jij hebt duidelijk nog nooit een kraamhulp over de vloer gehad 👩‍⚕️
Ze nemen letterlijk je hele huis over, inclusief de regeling van je thermostaat 😏

En daarbij vind ik het gewoon zielig als ik mijn baby uit bad haal dat hij moet rillen van de kou en klappertanden (zonder tanden 🤣)

Verder slapen wij zelf zelfs nu nog met het raam open (gelukkig wel) dus koukleum zit niet in de genen.
Als je kamer zo koud wordt dat je baby rilt ondanks een slaapzak zou ik me wel zorgen maken ja.
Hier nog nooit de verwarming aangehad en onze kleine heeft er nooit last van gehad, die had het eerder te warm. Kraamhulp mocht hier vlot vertrekken en als we een tweede gewild hadden dan was die er niet meer ingekomen.

@evleerdam hier geen baby hartje winter, dus dat scheelt. Dat een baby de eerste weken temperatuur slecht reguleert maakt niet dat je ziek wordt van omkleden in een frissere kamer......

Aangezien de radiatoren van ts wel warm worden, maar slechts onvoldoende kan ik me niet voorstellen dat het een of andere ijshal is.....de badkamer moet wel goed warm zijn voor het badderen idd.

M'n boodschap was dan ook dat minder goed kunnen regelen geen kwestie van leven of dood is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Blijft het ook koud als de radiator de hele dag op gewenste temperatuur staat? Wanr dan heeft ie tijd om op te warmen.
Op welke toevoertemperatuur draait je ketel?
Is er waterzijdig ingeregeld?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:05
M'n boodschap was dan ook dat minder goed kunnen regelen geen kwestie van leven of dood is....
Je vraagt je soms af hoe we het in het verleden ooit overleefd hebben voordat we alle luxe van tegenwoordig hadden :D
Pagina: 1