Toon posts:

Welke videokaart past het best in mijn pc en bij mijn wensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Mijn vraag is vrij specifiek. Mijn oude Radeon HD 6850 videokaart heeft het begeven, daarom ben ik op zoek naar een nieuwe, geschikte videokaart. Op dit moment wil ik nog geen al te groot budget vrijmaken om een geheel nieuwe pc te kopen, maar ik wil wel graag een nieuwe videokaart die ik mee zou kunnen nemen naar een nieuwe pc (mocht ik daar over een paar jaar voor kiezen).

Op dit moment zit er een MSI H61MA-E35 (B3) moederbord in m'n pc (PCIe 2.0). Voeding is een Corsair Builder CX430 Bronze, 430 Watt. Ik heb al een kaart op het oog, dat is een MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC, maar ik kan me voorstellen dat mijn voeding bijvoorbeeld te weinig vermogen heeft en er misschien compatibiliteitsproblemen zijn met het moederbord. Kan iemand mij vertellen of deze combinatie haalbaar is of dat ik ergens anders naar zou moeten kijken?

Ik zoek een?
Ik zoek, indien mogelijk, een videokaart die past in mijn huidige pc die wat meer geheugen en snelheid heeft dan mijn oude. Momenteel game ik niet op mijn pc, mede omdat deze gewoon weinig aankan. Dit wil ik wel graag kunnen, liefst met een beetje overschot aan vermogen

Wat is je budget?
Aan de kaart wil ik eigenlijk niet meer dan 200 euro uitgeven. Maar moet ik e.e.a. aanpassen in m'n desktop pc om de boel goed draaiend te krijgen dan leg ik me neer bij maximaal 300 euro aan totaalkosten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: MSI H61MA-E35 (B3)
Voeding: Corsair Builder CX430 Bronze
HD: Samsung EVO SSL 250GB
Systeem: Windows 10 Home
Processor: Inter Core i5-2500K CPU @ 3.3GHz
Geheugen: 4 GB

Ik wil er sowieso extra geheugen inzetten, daarvoor raadpleeg ik hier de pricewatch en reviews. Daar kom ik zelf wel uit, al zijn adviezen altijd welkom :)

Mocht iemand mij kunnen/willen helpen, dan alvast zeer veel dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2019 15:10 ]

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:32
Welke CPU heb je?
Waarschijnlijk is je scherm 1080p en 60hz, klopt dat?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Zal eens kijken naar GTX1660 Super
net welke spellen je speelt, kan een GTX1650 Super ook een uitkomst zijn op 75Hz 1080p scherm

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 15:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Mijn scherm:
Schermresolutie: 1920 x 1080 pixels
Type paneel: IPS
Reactietijd: 4 ms
Beeldverversing: 75 Hz

Is een Lenovo L27i-28, eenvoudig maar lekker groot. CPU is een Inter Core i5-2500K CPU @ 3.3GHz

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 21:56

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Verwijderd Een RX570 moet prima lukken, ik heb er laatst eentje naast een i7 2600 geprikt, Kwa voeding moet je even controleren of je een 8-pin voeding aansluiting hebt, zo niet dan is er bijvoorbeeld deze:

pricewatch: ASRock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC

Met een 6-pins aansluiting (en bij megekko met gratis game en game-pass)

Wat er als kanttekening wel bij moet is dat een RX570 nu echt wel een instappertje is, als je over een paar jaar een nieuwe PC bouwt en dan ineens de nieuwste games wil spelen heb je niks meer aan een RX570, die doet nu de nieuwste games op 1080p op medium/high

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Verwijderd

Topicstarter
vectormatic schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:16:
@Verwijderd Een RX570 moet prima lukken, ik heb er laatst eentje naast een i7 2600 geprikt, Kwa voeding moet je even controleren of je een 8-pin voeding aansluiting hebt, zo niet dan is er bijvoorbeeld deze:

pricewatch: ASRock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC

Met een 6-pins aansluiting (en bij megekko met gratis game en game-pass)

Wat er als kanttekening wel bij moet is dat een RX570 nu echt wel een instappertje is, als je over een paar jaar een nieuwe PC bouwt en dan ineens de nieuwste games wil spelen heb je niks meer aan een RX570, die doet nu de nieuwste games op 1080p op medium/high
Top, dankje. Er zit volgens mij een 6+2-pins aansluiting in. Dat werkt geloof ik ook als 8-pins of niet? Qua wattage is die 430 van mijn voeding geen probleem denk je? En dat het PCI 3.0 in een 2.0-moederbord is is ook geen probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2019 15:23 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 21:56

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Verwijderd

Ja, 6+2=8 (zonder grappen, zo werkt het inderdaad)

Kwa voeding, ik heb die Asrock kaart, en heb daar eens wat meer aangeklooid, standaard staat de GPU power limit op 130w, en die 6-pin aansluiting betekent ook dat ie volgens spec niet meer dan 150w zou moeten trekken. Nu zag ik in GPU-Z wel kortstondige powerspikes richting de 180w, maar die zijn uiterst kort. Tel daarbij een i5 op die inc mobo en ram <100w blijft, en je hebt meer dan genoeg marge met een 430w unit (for what its worth, ik heb em zelf underclocked/undervolted draaien, hij doet nu 570 stock speeds met een limiet van 110w)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Verwijderd

Topicstarter
@vectormatic

Oke helder, ik weet even genoeg. Dan ga ik ervoor, dank voor je hulp. Fijne dag!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:31
Ik zou wel oppassen met die voeding. Ik had eerst de zelfde voeding ook met een 6850, en toen ik die wisselde voor een 280x gaf de voeding al snel problemen, en brande uiteindelijk door. Er werd mij toen ook op dit forum verteld dat het een voeding van matige kwaliteit was.

Zeker aangezien je hem (denk ik) al zo'n 7 jaar hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Flamesz op 09-12-2019 15:47 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Waarom klamp je je vast aan RX570 ?

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/evga-geforce-gtx-1650-super-sc-ultra/images/relative-performance_1920-1080.png

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik klamp mij nergens aan vast. Voor wat ik aan beoordelingen zag, i.c.m. specs die ik zelf alvast heb, leek mij die goed. Maar als je andere suggesties hebt die i.c.m. mijn huidige setup zouden kunnen werken hoor ik 't graag. Ik had 8GB in gedachten, maar van wat ik begrijp gaat 't met name om benchmarks?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:47:
Ik klamp mij nergens aan vast. Voor wat ik aan beoordelingen zag, i.c.m. specs die ik zelf alvast heb, leek mij die goed. Maar als je andere suggesties hebt die i.c.m. mijn huidige setup zouden kunnen werken hoor ik 't graag. Ik had 8GB in gedachten, maar van wat ik begrijp gaat 't met name om benchmarks?
vaak heb je niets aan 8GB bij een RX570. Daar is 4gb ideaal bij gebleken aan Vram. Dan heb ik het over nieuwe hardware, die zuiniger is en meer geschikt voor vernieuwingen in games. Prettig gamen is niet gelijk afhankelijk van 8GB Vram, maar door meer fps te halen. Je wilt een zo krachtig mogelijke GPU voor je geld en die ook nog een zuinig is qua verbruik.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:38
Is het niet een optie om voor een 580 4GB te gaan? Toevallig nu goedkoop te krijgen:
pricewatch: Asus Dual Radeon RX 580 4GB

Ken verder deze kaart niet en weet ook niet of de voeding dit aan kan maar zou wel een mooie verbetering zijn ten opzichte van een 570

Zo te zien krijg je er ook nog een gratis game bij

[ Voor 7% gewijzigd door Philip Ross op 09-12-2019 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Philip Ross
Dat is inderdaad een interessante. Zo te zien moet dat wel gaan werken.
@Hackus
Die GTX 1650 lijkt me ook interessant, maar zit volgens mij wel wat boven budget?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:33:
@Philip Ross
Dat is inderdaad een interessante. Zo te zien moet dat wel gaan werken.
@Hackus
Die GTX 1650 lijkt me ook interessant, maar zit volgens mij wel wat boven budget?
Nee, voor €185,- heb je al een goede. (dat is onder de €200,-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie 't. Ik vrees echter dat ie met 29cm net niet past in m'n behuizing.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zie er geen van 29cm,maar welke kast heb je dan in gebruik ?

https://tweakers.net/pric.../1486354;1497918;1497652/

[ Voor 33% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses ik keek bij de 1660 :-)
Ik heb een redelijk compacte kast, een oude Sharkoon-model. Maar dit zijn goede suggesties, bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus

Ik zit de kaarten hier te vergelijken:
https://www.game-debate.c...20Radeon%20RX%20580%204GB

De prestaties van de RX580 lijken mij dan wel beter.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je in OP had vermeld wat je gebruik is qua spellen,kun je dan snel onderzoeken. verder vergelijk je een i5-8400 met een Ryzen 1600X.

hier zie je RAGE2 als zwaar spel VS(test is in exact gelijk systeem alleen wissel van gpu)
Neemt niet weg dat jezelf kunt kiezen voor RX580. advies hier is niet bindend, maar past het best bij je systeem qua wat je krijgt voor je geld.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-gtx-1650-super/images/rage-2-1920-1080.png

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt. Stof om over na te denken.
Pagina: 1