Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikdoehetmorgen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-03 23:08
Hallo,

Mijn loonstrook komt niet overeen met het uitbetaalde bedrag. Het uitbetaalde bedrag is lager dan op de loonstrook. Mijn werkgever geeft aan dat dit komt omdat er nog een inhouding moest worden gedaan.

Hierop vroeg ik of ik een nieuwe gecorrigeerde loonstrook kon ontvangen aangezien de betreffende inhouding niet op mijn huidige loonstrook staat.

Hierop gaf mijn werkgever aan dat dit niet mogelijk is omdat de verloning en loonstroken via een extern bedrijf gaat.
Ik vind het vreemd dat ik geen nieuwe loonstrook kan krijgen.

Mijn vraag, moet een bedrijf een nieuwe loonstrook verschaffen als de voorgaande niet correct is?

Beste antwoord (via Ikdoehetmorgen op 13-12-2019 21:10)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ikdoehetmorgen schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:26:
Hallo,

Mijn loonstrook komt niet overeen met het uitbetaalde bedrag. Het uitbetaalde bedrag is lager dan op de loonstrook. Mijn werkgever geeft aan dat dit komt omdat er nog een inhouding moest worden gedaan.

Hierop vroeg ik of ik een nieuwe gecorrigeerde loonstrook kon ontvangen aangezien de betreffende inhouding niet op mijn huidige loonstrook staat.

Hierop gaf mijn werkgever aan dat dit niet mogelijk is omdat de verloning en loonstroken via een extern bedrijf gaat.

Mijn vraag, moet een bedrijf een nieuwe loonstrook verschaffen als de voorgaande niet correct is?
De externen doen gewoon wat is opgedragen en als de werkgever dat niet doet, krijg je inderdaad niks.

Stok om mee te slaan:
Artikel 611

De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.
En dus te voldoen aan:
Artikel 626

1 De werkgever is verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken van het loonbedrag, van de gespecificeerde bedragen waaruit dit is samengesteld, van de gespecificeerde bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden, alsmede van het bedrag van het loon waarop een persoon van de leeftijd van de werknemer over de termijn waarover het loon is berekend ingevolge het bepaalde bij of krachtens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag recht heeft, tenzij zich ten opzichte van de vorige voldoening in geen van deze bedragen een wijziging heeft voorgedaan.

2 De opgave vermeldt voorts de naam van de werkgever en van de werknemer, de termijn waarover het loon is berekend, alsmede de overeengekomen arbeidsduur.

3 De werkgever verstrekt de elektronische opgave op zodanige wijze dat deze door de werknemer kan worden opgeslagen en voor hem toegankelijk is ten behoeve van latere kennisneming.

4 Voor het verstrekken van een elektronische opgave is uitdrukkelijke instemming van de werknemer vereist.

5 Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
toon volledige bericht
https://wetten.overheid.n...9-11-15#Boek7_Titeldeel10

LinkedIn WoT Cash Converter

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:36
Lijkt me wel. Nu weet je helemaal niet of die inhouding geldig is etc.

Je kunt het ook omdraaien toch? Wat je hebt uitbetaald gekregen komt niet overeen met de loonstrook die jij hebt en of ze aub het verschil nog binnen vijf dagen willen uitbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 20:17

Arjan A

Cenosillicafoob

Soms kan dat gebeuren, maar meestal staat er dan op de volgende loonstrook wel een correctie. Als dat ook niet het geval is, zou je zelf het administratiebedrijf kunnen benaderen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'ik denk dat ie het morgen doet'

Correctie zal volgen op volgende strook

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Bij ons in het bedrijf komen correcties inderdaad op de volgende loonstrook. Als die ook niet klopt dan moet je echt aan de bel trekken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
De werkgever moet gewoon het bedrag uitbetalen wat op je loonstrook staat.

De correctie moet hij dan verwerken op je volgende loonstrook met terugwerkende kracht. Dit zal dan waarschijnlijk wel betekenen dat je dan 2 keer die inhouding krijgt.

Dit is een beetje een vreemde gang van zaken.

Overigens kan een extern bedrijf gewoon een correctie strook maken. Echter kost dat geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De correctie hoort ook op je volgende loon ingehouden worden, niet nu al ingehouden en dan niet op de loonstrook. Je hoort een loonstrook te hebben die overeenkomt met het overgemaakte bedrag.

Je zou dus een nieuwe loonstrook moeten krijgen, of ze moeten alsnog het bedrag correct aanvullen tot het bedrag op de loonstrook. En dan vervolgens volgende maand een correctie uitvoeren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:27
Kon jouw werkgever wel aangeven waarvoor de inhouding was en is de inhouding verder ook terecht en correct? En kon jouw werkgever ook aangeven waarom het niet al netjes op de huidige loonstrook stond? Nu klinkt het bot gezegd alsof je hoog van de toren wil gaan blazen voor iets dat de moeite niet waard is.

Zeker, het zou netter zijn als het gewoon klopt, maar kies je gevechten. Corrigeert de situatie zich met de volgende loonstrook en was de inhouding terecht en correct, dan is er weinig aan de hand, maar corrigeert de situatie niet/was de inhouding niet terecht of correct of komt die uit de lucht vallen, dan heb je een vertrouwensbreuk met jouw werkgever en zou ik adviseren op zoek te gaan naar ander werk (en hopen dat je rechtsbijstand hebt om in te schakelen om de situatie wel goed te krijgen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ikdoehetmorgen schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:26:
Hallo,

De externen doen gewoon wat is opgedragen en als de werkgever dat niet doet, krijg je inderdaad niks.

Stok om mee te slaan:
Artikel 611

De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.
En dus te voldoen aan:
Artikel 626

1 De werkgever is verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken van het loonbedrag, van de gespecificeerde bedragen waaruit dit is samengesteld, van de gespecificeerde bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden, alsmede van het bedrag van het loon waarop een persoon van de leeftijd van de werknemer over de termijn waarover het loon is berekend ingevolge het bepaalde bij of krachtens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag recht heeft, tenzij zich ten opzichte van de vorige voldoening in geen van deze bedragen een wijziging heeft voorgedaan.

2 De opgave vermeldt voorts de naam van de werkgever en van de werknemer, de termijn waarover het loon is berekend, alsmede de overeengekomen arbeidsduur.

3 De werkgever verstrekt de elektronische opgave op zodanige wijze dat deze door de werknemer kan worden opgeslagen en voor hem toegankelijk is ten behoeve van latere kennisneming.

4 Voor het verstrekken van een elektronische opgave is uitdrukkelijke instemming van de werknemer vereist.

5 Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
toon volledige bericht
https://wetten.overheid.n...9-11-15#Boek7_Titeldeel10

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
https://www.juridischloke...kgever-betaalt-loon-niet/

Tijd voor stap 3
Stuur een aangetekende brief naar uw werkgever
Reageert uw werkgever niet of weigert uw werkgever uw loon uit te betalen? Stuur dan een aangetekende brief naar uw werkgever. Geef hierin een termijn van 7 dagen waarin uw werkgever uw loon moet uitbetalen.

U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief loonvordering gebruiken. Werkt u niet meer voor uw werkgever? Stuur dan onze voorbeeldbrief eindafrekening salaris.
Also
Wat zijn de gevolgen als mijn werkgever mijn loon te laat betaalt?
In uw arbeidscontract of cao staat beschreven wanneer uw werkgever uw loon moet betalen. Als uiterlijk op de 3e werkdag na deze betaaldatum uw loon niet is betaald, heeft u automatisch recht op een wettelijke verhoging.

De wettelijke verhoging is 5% van uw salaris over de 4e t/m de 8e dag dat uw werkgever te laat betaalt en voor elke volgende dag 1%. De wettelijke verhoging is een boete en kan nooit meer dan 50% van uw totale loon zijn.

Start u een procedure over uw loon bij de kantonrechter? Dan kan de rechter de boete mogelijk verlagen.

Daarnaast heeft u recht op wettelijke rente over de dagen dat de werkgever te laat betaalt.

[ Voor 111% gewijzigd door Gamebuster op 10-12-2019 09:40 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

In principe zou je een goede loonstrook moeten ontvangen, MAAR .. in 2016 werd ik geoutsourced naar Atos, een zeer grote (IT) insourcer, je zou zeggen: dat wordt allemaal goed geregeld: nu: de 1e 3 a 4 maanden klopte er letterlijk niets van de loonstroken, en zaten er continue correcties en 'twk (terugwerkende kracht) boekingen op de loonstroken van iedereen. Blijkbaar mag je het dus, als werkgever, zeker de volgende maand corrigeren. Overigens heb ik ooit (een paar jaar geleden) correctie loonstroken voor meer dan 1/2 jaar ontvangen.. dan weet je ook in 1e instantie niet wat je ziet.
Maar op zich .. als het de volgende maand (DUIDELIJK) gecorrigeerd wordt, zou ik er geen stennis over maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kan wel steeds twk posten zien op je loonstrook, maar het uitbetaalde bedrag en wat op je loonstrook staat moet gewoon overeenkomen. Je bent samen met je werkgever verantwoordelijk voor een correcte loonstrook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:59:
In principe zou je een goede loonstrook moeten ontvangen, MAAR .. in 2016 werd ik geoutsourced naar Atos, een zeer grote (IT) insourcer, je zou zeggen: dat wordt allemaal goed geregeld: nu: de 1e 3 a 4 maanden klopte er letterlijk niets van de loonstroken, en zaten er continue correcties en 'twk (terugwerkende kracht) boekingen op de loonstroken van iedereen. Blijkbaar mag je het dus, als werkgever, zeker de volgende maand corrigeren. Overigens heb ik ooit (een paar jaar geleden) correctie loonstroken voor meer dan 1/2 jaar ontvangen.. dan weet je ook in 1e instantie niet wat je ziet.
Maar op zich .. als het de volgende maand (DUIDELIJK) gecorrigeerd wordt, zou ik er geen stennis over maken.
Zou me niets verbazen als in deze case er op de volgende loonstrook de correctie staat en het bedrag op loonstrook uitbetaald wordt. TS betaalt de correctie dan 2 keer.
Loonstrook = Bedrag op rekening. Traceerbaarheid aan de kant van TS én aan de kant van de werkgever is anders niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
Ik zou zeggen... geef het een maandje.
Als het dan niet duidelijk is kan je je verder informeren.

Het geeft niet direct een goede indruk om direct grote stappen te ondernemen als je normaal te goeder trouw kan omgaan met je werkgever.

Gaat het om een groot verschil, of spreken we over 20€?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ikdoehetmorgen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-03 23:08
Bedankt voor alle reacties!

Helaas is dit niet het enige voorval geweest bij deze werkgever vandaar de misschien de wat fel lijkende reactie.Ik ben hier ook niet langer werkzaam.
Het betreft dus ook mijn laatste loonstrook die niet klopt.
Ik heb in ieder geval nu genoeg informatie waarmee ik sterker in me schoenen sta om als nog mijn correcte loonstrook te verkrijgen.

Dit is trouwens mijn eerste post op tweakers en ik moet zeggen jullie zijn geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Qwerty-273

Meukposter

Ikdoehetmorgen schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:14:
Het betreft dus ook mijn laatste loonstrook die niet klopt.
Neem het voor jezelf wel mee om de jaaropgave die je gaat krijgen van deze werkgever dan wel klopt. Hoewel een maandelijks loonstrookje belangrijk is, is voor de belastingen jouw jaaropgave een veel duidelijker beeld en belangrijker (zeker als je ziet dat correcties behoorlijk populair lijken in de reacties hierboven).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
@Ikdoehetmorgen als het je laatste loonstrook is, en er is meer voorgevallen: Beter nu even " zakelijk" spelen en gewoon een correcte loonstrook eisen. Straks klopt er iets niet en dan hang jij....

Bij een volgende loonstrook correctie is dus ook niet van toepassing.

Better safe than sorry in dit soort situaties. Dat zij een extern bedrijf gebruiken voor je loonstroken is niet JOUW keuze/probleem. Dus zoals al gesteld: aangetekende brief sturen dat je een correcte loonstrook verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Qwerty-273 schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:26:
[...]

Neem het voor jezelf wel mee om de jaaropgave die je gaat krijgen van deze werkgever dan wel klopt. Hoewel een maandelijks loonstrookje belangrijk is, is voor de belastingen jouw jaaropgave een veel duidelijker beeld en belangrijker (zeker als je ziet dat correcties behoorlijk populair lijken in de reacties hierboven).
Dan is een laatste loonstrook die correct is belangrijk. Daar staan namelijk dezelfde waarden op in de cummulatieve velden als op de jaaropgaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 17:01

PinusRigida

I put the p in pool.

Het is me soms toch wat met die WG's (en ja hoor, ook met WN's). Beiden moeten zich fatsoenlijk en volgens de wet gedragen.
...Maar de WG doet dit vanuit een machtspositie en al te vaak denken ze dat dit een vrijgeleide is om hun zin te doen/zeggen.

Foutjes gebeuren, geen probleem... zet het dan recht, dat is als WG je verantwoordelijkheid. Paraplu's als "jamaar dat zijn wij niet, dat is een extern bedrijf" zijn eigenlijk hetzelfde als zeggen "Daar ga ik m'n tijd niet in steken loonslaaf, je hebt je loonbrief gekregen en er is een onverwachte, niet op de loonbrief vermelde, niet vooraf afgesproken en -gok ik- nooit contractueel opgenomen, afhouding gebeurd maar jij hebt niks te zeggen, ik ben baas, dus stop met moeilijk doen en slik de bittere pil"

Ga jij nu eens, zonder schriftelijk te verwittigen op voorhand, een paar dagen minder werken of dagelijks een paar uur vroeger naar huis dan wat in je contract staat. Wedden dat dat wél een probleem zal zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 16-12-2019 16:53 ]

Pagina: 1