Plex bibliotheek omzetten naar x265, performance vraag GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Tweakers,

Ik draai een bescheiden 8gen i3 plex servertje en wil het transcoden zoveel mogelijk beperken. Dus ik dacht laat ik de bibliotheek netjes omzetten naar H.265 en alle losse subtitles 'meebakken'.

Dit lukt aardig maar het duurt allemaal vrij lang en ik vroeg me af of ik alles optimaal doe?
Ik gebruik transmission en heb de AMD VCE codec geselecteerd.

De reden waarom ik me afvraag of het sneller kan is omdat de GPU load niet boven de 10% uitkomt en mijn CPU ook de 100% niet aanraakt.

Het lijkt erop dat het sneller moet kunnen?

Bij voorbaat dank voor jullie tips/commentaren ;)

Screenshot voor de details (CPU is een Ryzen 3600)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b1htNvQ/screenshot.png

[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 09-12-2019 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgens mij klopt het dat je max cpu niet gebruikt wordt: https://handbrake.fr/docs...encoding-performance.html

Edit: je hebt er net bijgezet dat je een AMD processor hebt.. dan weet ik niet of dit ook het geval is.

Dan nu nog de vraag, hoe krijgen we je CPU wel tot 100%. Kun je nog meerdere cores selecteren of iets? (Heb al jaren geen handbrake meer gebruikt).

Oh, en wellicht de moeite: kan je plex server geen 'direct stream' naar je tv doen toevallig? Dan hoef je geen transcoding in te zetten, want je tv slikt dan al de stream direct als de container ondersteund wordt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 09-12-2019 12:30 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Thanks voor je reply Michael.

Nee er is geen optie om meerdere cores te selecteren zover ik weet. Wat ik nog het raarste vind is dat de GPU maar voor 8% belast is, dus dat is bijna idle? Hier moet toch wat te winnen zijn..

Ook raar dat (in het screenshot) te zien is dat de GPU met '3d rendering" bezig is en niet met "video encode", dat klopt denk ik ook niet :>

Betreft PLEX, je hebt gelijk, ik gebruik zelf binnenshuis direct stream maar wat vrienden en familie niet. (en zodra je subtitles aanzet worden die 'on the fly' er hard in ge-encode door plex). Dus als er 3 mensen tegelijk kijken krijgt die energiezuinige i3 het vrij snel benauwd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, daar heb je hardware acceleration voor. Schaf een plexpass aan en je hebt hardware acceleration op ondersteunde hardware. Dat lijkt mij eenvoudiger als wat je nu aan het doen bent.

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:42:
Tja, daar heb je hardware acceleration voor. Schaf een plexpass aan en je hebt hardware acceleration op ondersteunde hardware. Dat lijkt mij eenvoudiger als wat je nu aan het doen bent.

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/
Ik heb al een lifetime account. En transcoding (HA) staat al aan.
Echter heb ik nu 12 gebruikers en die I3 loopt soms op zijn tenen. Om nou 24/7 een zwaarder systeem in te zetten voor plex vind ik een beetje zonde.

Dus nieuw materiaal wordt netjes in een optimaal formaat omgezet op mijn snelle computer zodat het I3tje (Idle 8 watt verbruik) het wat makkelijker krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is een snellere cpu een betere oplossing. En dus ook zuiniger. Een i3 die op 100% staat te stampen is minder zuinig als een i5 die de boel netjes op 50% houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:50:
Dan is een snellere cpu een betere oplossing. En dus ook zuiniger. Een i3 die op 100% staat te stampen is minder zuinig als een i5 die de boel netjes op 50% houd.
Dank je voor de suggestie. Maar dat is niet de oplossingsrichting die ik voor ogen heb.
Als het formaat video optimaal is en subtitles zijn ingebakken; kan deze I3 wel 20 gelijktijdige streams verzorgen :)

[ Voor 14% gewijzigd door procyon op 09-12-2019 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
Eh, jongens, hoe gaat een snellere cpu helpen als hij door middel van de gpu de encoding doet?

@TS: Je haalt met deze encoding 173,5 fps, dat is dus bijna 6x de oorspronkelijke snelheid!

Mijn 4690k@Stock haalt met de H.265 (x265) CPU-encoder ongeveer 20 fps (met een lukrake file op ongeveer zelfde resolutie, framerate en kwaliteit), dus 0,7x de oorspronkelijke snelheid.

Je gpu doet het dus bijna 10x sneller.

H.265 is gewoon heel erg zwaar.

Omdat je je gpu gebruikt staat de i3 uit zijn neus te vreten.

Die kun je ook nog aan het werk zetten door nog een keer Handbrake te draaien en die te laten encoden via de cpu. Maar daar hoef je dus niet veel van te verwachten.

Ik heb ook even geprobeerd mijn 280X aan het encoden te zetten. Die kan echter geen H.265, maar wel H.264.
Die staat dan echter wel op 100% (Video Encode) en 6% 3D in Taakbeheer.
Dan haal ik 88 fps (cpu doet dan zo'n 36 fps)

Het is dus raar dat Taskmanager/Taakbeheer zo'n lage belasting weergeeft, want dat is met 170+ fps zeker niet het geval.
Zal een uitleesfout zijn.

Je gpu doet in ieder geval flink zijn best.
Mijn inziens dus weinig aan de hand.

Wil je sneller encoden, dan zul je een snellere encoder moeten gebruiken (H.264). Als die hetzelfde schaalt als H.264 > H.265 op mijn cpu (88 fps naar 36 fps=2,5x), dan zul je dus 2,5x6=15x oorspronkelijke snelheid encoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@White Feather Met Intel Quicksync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Intel Quicksync gebruikt de iGPU, het enige wat hier verschil maakt is welke generatie Intel CPU je gebruikt (gen8 bij mijn I3-8100T op het Plex servertje)
Een I5 geeft je grofweg dezelfde HW transcoding performance als een I3, want dezelfde iGPU.

Liever heb je helemaal geen transcoding (via HW of niet). Of je koopt een goede quadro kaart en je kan helemaal los gaan...
Maar dat wil ik dus niet gaan doen, verder discusseren hierover heeft dus ook geen zin. ;)

Dank voor je reactie White Feather, kennelijk heb ik dus al een behoorlijke snelheid te pakken. Dit wilde ik graag even bij jullie checken. Dacht dat er nog wat te winnen viel maar ik moet gewoon wat meer geduld hebben denk ik. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
Je weet dat in Taskmanager Radeon VII staat qua gebruik?

En als je daadwerkelijk de Intel gpu gebruikt, waarom gebruik je dan een AMD encoder op een Intel gpu?

Sowieso vind ik het raar dat je geen 2 GPU’s ziet. (Bij mij is dat overigens ook zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Mijn plex server heeft een I3-8100T.

Ik wil deze ontlasten door video's van tevoren alvast om te zetten naar een formaat waarmee de noodzaak voor 'on the fly' transcoden zo klein mogelijk wordt.

Dit omdat die i3 in de plex server niet zoveel spierballen heeft.

Dat voorbereiden doe ik met Handbrake op mijn normale PC. Deze heeft een 3600 Ryzen en inderdaad een Radeon videokaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je harde schijf niet de bottleneck?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2019 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:21
Kunnen alle spelers wel x265 aan? Of wordt dit dadelijk weer omgezet van x265 naar x264 waardoor je nog steeds niks ermee opschiet.

Bij mij kunnen de meeste apparaten x265 namelijk niet aan en het kost behoorlijk wat moeite om alles dan weer om te zetten naar x264 waar het naartoe wordt omgezet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
DutchKel schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 02:51:
Kunnen alle spelers wel x265 aan? Of wordt dit dadelijk weer omgezet van x265 naar x264 waardoor je nog steeds niks ermee opschiet.

Bij mij kunnen de meeste apparaten x265 namelijk niet aan en het kost behoorlijk wat moeite om alles dan weer om te zetten naar x264 waar het naartoe wordt omgezet.
Goede vraag!

Volgens mij kunnen alle moderne smart TV's het wel. (ik heb een samsung van de 7000 serie en die kan het.
LG volgens mij ook. Via mijn android telefoon gaat het ook native. (MI9T)

Wat niet werkt is een chromecast Ultra ben ik nu net achter......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 16:58
DutchKel schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 02:51:

Zie dit topic nu pas.......

Ik ben recent bezig met alles op X265 te krijgen, in de eerste plaats voornamelijk vanwege de plaats die je ervoor terug krijgt.

Mijn clients ( Xbox one, Philips tv met android , Ipad 2019 en Iphone 11 ) spelen dit goed af met direct play. ( zowel lokaal als externe stream. )

mijn Server is een I5 3570K ivy bridge , 8GB ddr3 en een GPU voor al het werk de Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5, en plex met plexpass uiteraard.

Het voordeel wat ik merk is dat er minder bandbreedte nodig is en het bufferen is korter, echter het vraagt wel wat meer van je Server als je geen goede client hebt.

Waar ik voorheen makkelijk 8 streams kon hebben (1080P) is dit met X265 soms nog maar 4 omdat de processor harder moet werken.
X265 zit rond de 15/20% verbruik processor ik moet nog kijken of dit nog omlaag kan, maar ik denk dat dit gewoon door de wat verouderde processor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hier doen mijn externe kijkers vrij weinig transcoderen, of het nu een android client is of een windows PMP client.
kwestie van verzoeken om de standaard player instelling aanpassen, deze staand default op 2mbps transcoderen. (ze zijn bij Plex er over na te denken om dit aan te passen) maarja, dit is wel weer afhankelijk van jou upload snelheid..
tot op heden kun je als zijnde server de player instellingen niet 'over rulen'...
mocht je nou helemaal niet willen video transcoderen kun je dit uit zetten in je server >:)

edit; woeps, topic van 2019 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door geenwindows op 17-06-2020 11:17 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
geenwindows schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:13:
hier doen mijn externe kijkers vrij weinig transcoderen, of het nu een android client is of een windows PMP client.
kwestie van verzoeken om de standaard player instelling aanpassen, deze staand default op 2mbps transcoderen. (ze zijn bij Plex er over na te denken om dit aan te passen) maarja, dit is wel weer afhankelijk van jou upload snelheid..
tot op heden kun je als zijnde server de player instellingen niet 'over rulen'...
mocht je nou helemaal niet willen video transcoderen kun je dit uit zetten in je server >:)

edit; woeps, topic van 2019 8)7
Na mijn weten kun je trancoden niet uitschakelen en regelt plex dit zelf, en met de Server instelling kan ik zeker alle clients instellingen overulen.
Met de server bepaal ik nog altijd welke stream er na buiten gaat in welke kwaliteit.

en topic 2019 of niet... het gaat om plex en X265 en dat is nu wel relevant :)

[ Voor 4% gewijzigd door ErwinJ op 17-06-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ErwinJ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Na mijn weten kun je trancoden niet uitschakelen en regelt plex dit zelf, en met de Server instelling kan ik zeker alle clients instellingen overulen.
Met de server bepaal ik nog altijd welke stream er na buiten gaat in welke kwaliteit.

en topic 2019 of niet... het gaat om plex en X265 en dat is nu wel relevant :)
onder instellingen > transcode > Disable video stream transcoding. video transcoderen schakel je hier mee uit, audio en remux transcoderen dan weer niet, maar die hebben niet zoveel power nodig.

gek, als ik hier kijk, zie ik hier en daar nog wel eens een client op hele lage kwaliteit transcoderen, iets wat op dat moment helemaal niet nodig is...
(het enige wat ik vanuit de server kan forceren is de maximale transcode kwaliteit en upload snelheid.)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
geenwindows schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:28:
[...]

onder instellingen > transcode > Disable video stream transcoding. video transcoderen schakel je hier mee uit, audio en remux transcoderen dan weer niet, maar die hebben niet zoveel power nodig.

gek, als ik hier kijk, zie ik hier en daar nog wel eens een client op hele lage kwaliteit transcoderen, iets wat op dat moment helemaal niet nodig is...
(het enige wat ik vanuit de server kan forceren is de maximale transcode kwaliteit en upload snelheid.)
Idd gevonden, ik had er overheen gekeken.
Dat klopt wat je zegt en dat is ook wat ik bedoelde met transcoden, je kan een max er aan zetten.
Ik denk dat ik je post niet goed begrepen had ;)
Pagina: 1