Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyKomodo
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-05-2022
De situatie
Een week geleden heb ik een vrij dure tv gekocht, namelijk de Samsung QE55Q64R. Onlangs heb ik daar met een willekeurige HDMI-kabel een gaming laptop op aangesloten. Ik weet niet met welk exact model laptop ik te maken heb, maar het is een 'HP Omen' en hij heeft in ieder geval meer dan 1000 euro gekost. Tot slot maakte we gebruik van een Xbox 360 controller, die met een USB is aangesloten op de laptop.

Het probleem
De beeldkwaliteit viel erg tegen. We hebben The Witcher 3, Portal 2 en Skyrim getest. De frame rate en input lag maakte alle drie de games onspeelbaar.

Enkele bevindingen
Hoewel ik niet zo handig ben met dergelijke zaken, heb ik uiteraard het een en ander getest. De 'game modus' op de tv lijkt weinig uit te halen. De grootste winst valt te behalen door de resolutie van de games te verlagen. Als ik een game op 1600x900 zet, draait alles soepel en is er vrijwel geen input lag.

Nu had ik echt niet gehoopt in 4K te kunnen gamen (de hardware laat me overigens wel toe de om resolutie op 4k te zetten), maar 1080x1920 lijkt me niet teveel gevraagd? De laptop kan op zijn eigen scherm bijvoorbeeld The Witcher 3 prima draaien op 1080x1920 (de settings staan dan op high/ultra en hij haalt de 60fps).

Mijn vraag
Ik vraag me nu af of het, gezien de hardware, normaal is om genoegen te moeten nemen met een resolutie lager dan 1080x1920. Zo nee: waar kan dat dan nog aan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01

Croga

The Unreasonable Man

CrazyKomodo schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:28:
De situatie
Ik weet niet met welk exact model laptop ik te maken heb, maar het is een 'HP Omen' en hij heeft in ieder geval meer dan 1000 euro gekost.
Zonder meer informatie over de laptop kunnen wij daar helemaal niets over zeggen....

Een schatting kunnen we wel doen; voor €1000 heb je geen laptop die bedoelt is om spellen mee te spelen. Ook niet op 1080p. De kans dat een HP Omen van €1000 hier toe in staat is is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Als het op de laptop 1920x1080 doet op 60 FPS, doet de laptop dit ook op de TV. Heb je ook echt naar de FPS gekeken? Of is het meer het gevoel.

Tv's zijn over het algemeen niet gemaakt om op te gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je de mogelijkheid om beide schermen actief te hebben? Zet deze op mirror (dus gelijke schermen) en start een willekeurige stopwatch, maak een foto van beide schermen en je hebt je latency van je TV tov je laptop scherm.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54

OmeJoyo

This is me

Het model van de laptop is wel de minste informatie die nodig is. Op basis van 1000 euro is het namelijk gewoon niet genoeg om op hoge resolutie te gamen.

* Hoeveel verschil in FPS was er toen je op beide 1080P aanstuurde?
* Was de oplader goed aangesloten?
* Had je beeld op beide schermen of alleen naar de TV?

De input lag van deze tv is juist laag, maar als er gewoon een probleem is waardoor je het aantal FPS niet haalt, dan zal dit ook aanvoelen dat er te veel lag is want bij elke beweging zal je FPS instorten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyKomodo
Croga schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:33:
[...]

Zonder meer informatie over de laptop kunnen wij daar helemaal niets over zeggen....

Een schatting kunnen we wel doen; voor €1000 heb je geen laptop die bedoelt is om spellen mee te spelen. Ook niet op 1080p. De kans dat een HP Omen van €1000 hier toe in staat is is erg klein.
Vreemd dat de laptop dit wel prima kan op zijn eigen scherm. Zou een Playstation 4 of Xbox One wel goed draaien op deze tv? Zo ja: doet hij dit in 1920x1080 met 60fps, of moet zo'n console ook naar een lagere resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:00

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb (Onder Linux dat wel) meegemaakt dat de HDMI poort aangestuurd werd door de GPU in de CPU, waardoor ik daar geen fatsoenlijke performance had. Het scherm op mijn laptop werd aangestuurd door een dedicated GPU. Mogelijk dat dat hier ook speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:12
Een ps4 pro en nieuwst xbox kunnen zonder problemen 2k en 4k (meestal) spellen draaien.

Staat je laptop ook beeld te geven als je spellen op de TV speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyKomodo
Heb het model achterhaald: het is de HP OMEN 15-dc0096nd.

Zal vanavond eens een fps-metertje aanzetten en het verschil meten tussen 1080x1920 en 1600x900p.

Het beeld heb ik altijd alleen op de tv gezet. Dus geen mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CrazyKomodo schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:51:

Het beeld heb ik altijd alleen op de tv gezet. Dus geen mirror.
Snap ik, maar het is de test om te zien of je TV wel een grote rol speelt, of dat het probleem puur bij de laptop moet gaan zoen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-05 14:23
Dus eigenlijk is je framerate niet goed? In die laptop zit ook "maar" een GTX 1060. Deze is niet slecht maar ook zeker niet geschikt voor 4k of 2k.
Pagina: 1