Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Clashmaster
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-01 15:24
Hi guys,

Ik zou wat hulp appreciëren, ben relatief nieuw in PC's samenstellen en ik heb iets raars voor momenteel.

Mijn vraag
Sinds vorige week een nieuwe GPU gestoken (rx 590) en sinds toen is het probleem begonnen: tot nu toe op een week tijd twee keer voor gehad dat mijn systeem plots vasthangt en ik zie 2 rooie led's alternate flickeren op mobo: CPU en DRAM. Verder werkt alles perfect, en ik heb dit ook nog maar 2 keer voorgehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo AM4 B450 elite met daarop een Ryzen 5 2600x. Geen software specifiek dat ik gebruik op moment dat het zich voordoet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Manual lezen, google,.. Maar daar vind je vaak terug dat systemen niet opstarten en dan de lichtjes flikkeren. Bij mij werkt alles perfect verder. Dus ik kan de oorzaak niet te weten komen. Zal iets met die GPU te maken hebben zeker?

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19:42

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ruikt meer als een issue met RAM of PSU, wat zijn de rest van de specs van je systeem?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
gigabyte mobo?

er was een nieuwe bios paar weken terug
F50

heb je die erin zitten?

• Clashmaster
Idd de Gigabyte. Hmm ik heb deze mobo gestoken ongeveer een maand geleden, ik zie dat ik F42 heb en niet F50. Maar voor de GPU had ik deze issue dus niet, dus ik vermoed niet dat het aan de bios ligt. De GPU is ook al meer als een jaar oud...

De PSU (corsair VS650) is dus goed voor 650w en heb ik nog geen last mee gehad, maar deze GPU is wel veel power hungrier dan mijn GTX 970 die ik ervoor had. Vorige keer toen hij hing was ik zeker geen intensieve taken aan het doen. De eerste keer was ik wel aan't gamen als ik het mij goed herinner. RAM : Ballistix DDR4 3200 - 2x8 gb

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
ik zou toch eerst die bios maar eens updaten

en dan verder kijken

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Clashmaster schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:55:
Idd de Gigabyte. Hmm ik heb deze mobo gestoken ongeveer een maand geleden, ik zie dat ik F42 heb en niet F50. Maar voor de GPU had ik deze issue dus niet, dus ik vermoed niet dat het aan de bios ligt. De GPU is ook al meer als een jaar oud...

De PSU (corsair VS650) is dus goed voor 650w en heb ik nog geen last mee gehad, maar deze GPU is wel veel power hungrier dan mijn GTX 970 die ik ervoor had. Vorige keer toen hij hing was ik zeker geen intensieve taken aan het doen. De eerste keer was ik wel aan't gamen als ik het mij goed herinner. RAM : Ballistix DDR4 3200 - 2x8 gb
Ah een Corsair Vrij Slecht serie zoals ze wel eens genoemd worden :p
Kun je niet ergens een betere voeding lenen om mee te testen? Deze staat er kennelijk niet om bekend erg stabiel of betrouwbaar te zijn :p

• Clashmaster
Al twee heel goeie tips, thanks guys! Appreciate it.
Was niet op de hoogte van die PSU-reputatie lol..

• Clashmaster
Damn it guys.. PSU vervangen, BIOS update is gebeurd, alle drivers zijn bijgewerkt en ik heb het probleem nog steeds.

Onmogelijk om dit te Googlen, want je vindt enkel mensen die geen POST halen en dat is bij mij dus zeker het geval. Vandaag heb ik het gehad 2 x vlak na het opstarten, soms heb ik het na 2 uur werken, soms heb ik het dagen niet. Echt mega lukraak.

[Voor 40% gewijzigd door Clashmaster op 26-12-2019 19:13]

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als je je gpu nog onder garantie/rma kan ruilen kun je hey uiteraard proberen.

Maar wat zegt de handleiding onder het kopje 'troubleshooting' over de ledjes op het mobo?

• Clashmaster
If the CPU/DRAM/VGA LED is on, that means the corresponding device is not working normally.

Meer staat er niet, maar ik heb al veel stresstests gedaan en daar komt niets raars uit. Noch bij RAM noch bij CPU.

• PatrickSeastar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22:22
Probeer maar eens weer terug te rollen naar 19.12.1 AMD gpu drivers en alle opties zoals freesync en uitgebreide synchroniseren uit zetten. Ik denk dat het dan wel opgelost is. Gr

• Clashmaster
Thanks, ga ik een kans geven!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True