Toon posts:

PC boot niet meer na vastlopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers!

Vorige week is mijn pc vastgelopen bij het opstarten van BF V, waarna deze niet weer wilt opstarten. Bij het opstarten loopt hij vast bij het laden van Windows 10 en probeert dan te rebooten met de automatic repair tool. Deze loopt echter ook vast tijdens het laden.

Ik heb met deze pc al eerder een dergelijk probleem gehad en wist toen via een USB Windows opnieuw te installeren (repairen lukte niet). Wanneer ik deze keer de 64-bit set-up probeer geeft het "Loading Files..." aan waarna de pc reboot en crasht bij het boot-up scherm. Het lukt wel om de Windows Memory Diagnostic tool te starten maar deze loopt ook vast na een tijdens de run.

Wat ik ook heb geprobeerd is een andere SSD koppelen en 64-bit set-up daarop te runnen maar krijg dan zelfde resultaat als hierboven.

Nu zit ik met m'n handen in 't haar want ik ben zelf niet zo'n computer pro en heb niet echt een idee aan welk component het zou kunnen liggen en hoe ik dit zou kunnen uitvinden. Heb ook niet echt reserve onderdelen om dingen te testen. Iemand enig idee hoe of wat?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mijn specs zijn:
CPU: AMD Ryzen 5 2600
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G
RAM: G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz
Moederbord: Asus ROG Strix B450-F
SSD: ADATA Ultimate SU800 256GB
PSU: EVGA SuperNova Voeding G2 650W
Case: Corsair CC-9011081-WW Carbide Series 400C ATX Midi Tower PC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je de BIOS instellingen naar default gezet? Zie je tijdens het booten BIOS (fout-)meldingen?

Kun je wel vanaf USB stick Linux starten? Een bootable stick kun je maken met Rufus.

Probeer met 1 geheugen stick te starten (beide afzonderlijk testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Lijkt zoals @mrmrmr hint op een ram issue. Zeker als de memtest vastloopt. Kijk in je handleiding van je mobo in welk slot 1 RAM stick moet zitten, en doe dan beide ram stickjes apart testen. Verder kan je kijken om je ssd bij een andere pc te testen. Kan zijn dat het moederbord de ssd heeft gesloopt. dus even kijken of een andere pc de ssd ziet en alle data kan zien.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen een aantal dingen geprobeerd:

BIOS geupdate en setting op default staan, same result.

Memtest86 getest met 2 en apart 1 RAM stick op verschillende slots, all turned out fine.
Ubuntu proberen te installeren op nieuwe SSD, crashte na enkele seconden bij setup.
Lagere Clock ratios en ram frequencies om te kijken of ie dan wel stabiel start, ook geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:53:
Heb ondertussen een aantal dingen geprobeerd:

BIOS geupdate en setting op default staan, same result.

Memtest86 getest met 2 en apart 1 RAM stick op verschillende slots, all turned out fine.
Ubuntu proberen te installeren op nieuwe SSD, crashte na enkele seconden bij setup.
Lagere Clock ratios en ram frequencies om te kijken of ie dan wel stabiel start, ook geen succes.
Hoe lang heb je memtest86 laten lopen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

opties om nog te proberen rondom de opslag:
andere aansluiting op het moederbord.
andere SATA kabel.
andere stroomconnector op de SSD.

[ Voor 54% gewijzigd door Tazzios op 11-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:06
Probeer eens hier een oplossing te vinden: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EMP schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:54:
Hoe lang heb je memtest86 laten lopen?
Volle duur, zo'n dikke 2 uur voor 1 stick, bijna 5 met 2 sticks.
Tazzios schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:57:
opties om nog te proberen rondom de opslag:
andere aansluiting op het moederbord.
andere SATA kabel.
andere stroomconnector op de SSD.
Thanks voor de tip, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:53:
Heb je die installatie gedaan toen de andere SSD nog was aangesloten? Of was die losgekoppeld?

Heb je een USB boot key (met Linux er al op) getest? Dat sluit het hele SATA deel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Er is nog niks uitgesloten. Op dit moment kan het nog steeds hardware of software zijn.

Ik zou eerst een andere USB-stick proberen met een nieuwe Windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:09:
Heb je die installatie gedaan toen de andere SSD nog was aangesloten? Of was die losgekoppeld?

Heb je een USB boot key (met Linux er al op) getest? Dat sluit het hele SATA deel uit.
Nee de andere SSD was losgekoppeld, overigens met beide (oude en nieuwe) apart geprobeerd.

USB boot key niet met linux maar met windows 10 en ubuntu geprobeerd, beide lopen vast bij begin van de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:24:
[...]

Nee de andere SSD was losgekoppeld, overigens met beide (oude en nieuwe) apart geprobeerd.

USB boot key niet met linux maar met windows 10 en ubuntu geprobeerd, beide lopen vast bij begin van de setup.
Ok, als je probeert te booten vanaf Ubuntu zonder dat SATA is gekoppeld en er is weer een crash, kun je SATA uitsluiten.

Ubuntu is een Linux variant, dus dat is prima. De reden om dit te vragen is dat het Windows bijna (niet helemaal) uitsluit. Dan blijven de BIOS en de hardware over als voor de hand liggende mogelijke oorzaken.
Pagina: 1