Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game WoW PC incl. 144hz monitor voor ca. 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 10:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk uitsluitend World of Warcraft (retail + classic) op ultra settings. Ik ben de laatste tijd weer wat meer aan het gamen en wil ook wel Cyberpunk proberen. Verder wat FPS games zoals COD. Tussendoor moet ik wel fatsoenlijk kunnen alt + tabben om zaken op te zoeken bijv.

Ik wil een minimalistische set-up met 1 monitor (minimaal 27”). Op deze monitor zal ook mijn PS4 en later evt PS5 aangesloten worden en ik wil de mogelijkheid hebben om evt. Laptop/macbook aan te sluiten bij thuiswerken.

Ben in 2009 overgestapt op een iMac en sindsdien aardig uit componenten wereldje. Ik wil deze goed opbouwen, omdat ik denk dat upgraden van componenten toch minimaal loont.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro incl. monitor. Zit wat rek in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen m’n Sennheiser GSP 370 headset en Logitech G604 muis. In deze build wil ik de monitor wel meenemen. Tobo volgt later wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
PC + monitor 1440p 144hz
32GB RAM.
Ik heb nog een Windows 7 licentie, weet niet of deze nog mee te nemen valt? Anders ook een W10 licentie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren mbt componenten. Zoals ik al zei, ik ben er sinds 2009 uit en heb weinig meegekregen van merkverschillen / AMD vs Intel strijd gedurende die periode.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil is voor mij erg belangrijk, aangezien deze in de woonkamer komt te staan. Kast komt hoogstwaarschijnlijk in een (open) meubel te staan, dus goede koeling is ook essentieel.

Andere keyword is minimalistisch. Ik hoef niet per se RGB, mits het de eenheid van kleur versterkt en vind een zeer strakke minimalistische opstelling het mooist.

Ik heb zelf nog nooit waterkoeling toegepast, maar eventueel als dit voordelen biedt ben ik wel bereid om hier naar te kijken.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb ergens in 2005/2006 erg veel profijt gehad van mijn build hier te delen en het commentaar ter harte te nemen. Ik sta open voor feedback om nog beter te kunnen voldoen aan mijn wensenpakket. Bijschaven is leuk en zelfs als ik alles volledig over de kop moet gooien sta ik daar voor open. Verder heb ik drie punten waar ik over twijfel, hopelijk kunnen jullie me helpen de knoop door te hakken:

1. Twijfel tussen Intel en AMD. Voor strikt gaming zie ik veel Intel builds. In de wat algemenere topics wordt toch vaan gekozen voor een Ryzen. Aangezien de spellen die ik kies waarschijnlijk niet het uiterste vragen van componenten heb ik nu AMD opgenomen.

2. Traditionele case vs compacte case. Ik ga mijn case waarschijnlijk niet showen, maar in/op een klein meubel is het fijn om ruimte te besparen. Ik ga hem niet meenemen, dus het is geen absolute must om compact te gaan. Ik wil ook niet inboeten op hardware en/of temperatuur. Dat een traditionele case makkelijker bouwen is vind ik niet zo heel interessant.

Lijstje met componenten

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 338,20€ 338,20
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 255,05€ 255,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 679,90€ 679,90
1BehuizingenNZXT H500i Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,40€ 60,40
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 166,-€ 166,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.734,15

Monitoren waar ik nog tussen twijfel:

1MonitorenAsus TUF Gaming VG27AQ Zwart€ 449,-€ 449,-
1MonitorenDell S2721DGF Zwart€ 429,90€ 429,90
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 416,-€ 416,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.294,90

Shoot!

[ Voor 31% gewijzigd door virtualJac op 11-11-2020 12:48 . Reden: Topic uit 2019 herzien naar 2020 ]

there's no tweak without the tweaker

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 10:27
Ik zie dat je af en toe Final Cut Pro X gebruikt voor videobewerking: dat wordt lastig met een Windows-bak.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:45
Ik neem aan dat dat meubel dan aan de voor en achterkant open is zodat de er verse lucht in kan en warmte weg kan? Een game PC in een meubel plaatsen is wel vragen om problemen met airflow.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjant2 op 09-12-2019 10:05 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31
Als ik naar de recommended specs van WoW kijk, is dit echt zwaar overkill. Kan je niet beter voor een 3700+1660 super gaan?

• virtualJac
@Knappa Dat zal idd Pinnacle of Premiere Pro worden. Zal ik aanpassen.

@Arjant2 Klopt. Zal een open meubel worden waar de kast max aan 2 kanten dichtstaat.

@Basekid Als ik youtube filmpjes kijk met FPS tests in de huidige WoW dan is dit wellicht iets overkill, maar met de update op komst en het feit dat ik komende jaren wel op ultra wil kunnen spelen denk ik het te rechtvaardigen.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:15
Basekid schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:12:
Als ik naar de recommended specs van WoW kijk, is dit echt zwaar overkill. Kan je niet beter voor een 3700+1660 super gaan?
Recommended specs zeggen vrij weinig (ik herinner mij paar games die dat flikten) en hoewel WoW prima op zwakkere hardware zal werken, als hij echt Ultra settings wilt heb je wat beters nodig.

Echter zou ik eerder een RTX 2070 Super of een AMD RX 5700 XT nemen voor Ultra, WoW is een spel dat altijd wel ergens last zal hebben van stotteringen, vooral op drukkere plekken.

Daarnaast is de RTX 2080 tov die 2 kaarten die ik noemde niet de hogere prijs waard, en de kaarten daarbovenop zijn als helemaal overkill.

@virtualJac i7 9700 is een 8 core met 8 threads, Ryzen 3700x is een 8 core met 16, sowieso zal de Ryzen meer toekomstbestendig zijn dan Intel en zeker met een vrij CPU intensieve game als WoW.

[ Voor 11% gewijzigd door Mizgala28 op 09-12-2019 11:26 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Eventueel een AMD 5700XT er in, komt toch een pak goedkoper uit, goed genoeg voor deze WoW en de update en voor wat casual shooters te spelen gaat die ook wel meekunnen. Dan komt je build met scherm er bij terug binnen bereik van den 2000€ budget.

Geen idee waarom je bij de compact build (met gesloten case) dan weer net wel kiest voor het duurdere RAM met RGB. Voor een beetje huis tuin en keuken video-editing kan je ook gewoon 16GB RAM nemen.

Een ugprade van Win 7 > Win 10 zou ik absoluut wel doen! (kost 10-15€ op een keysite...)

• virtualJac
@Mizgala28 en @Inrage dan zou ik eventueel kunnen teruggaan naar de RTX 2070. Die AMD draait bij een paar vrienden, maar vind ik zelf al snel zeer luid. Zal wel per merk/koeler verschillen. Had deze 2080 zien draaien en vond hem ook lekker stil.

Als ik dan de 2070 pak met 2 fans voor de compact build, dan scheelt het eur. 150.

Ik heb voor dat geheugen gekozen, omdat ik anders in de knel schijn te komen met m'n kabelmanagement vanwege het geheugen wat te ver uitsteekt. Zou om de laatste tientjes te bezuinigen nog kunnen kiezen voor 2x 8gb indd.

• Mizgala28
virtualJac schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:37:
@Mizgala28 en @Inrage dan zou ik eventueel kunnen teruggaan naar de RTX 2070. Die AMD draait bij een paar vrienden, maar vind ik zelf al snel zeer luid. Zal wel per merk/koeler verschillen. Had deze 2080 zien draaien en vond hem ook lekker stil.

Als ik dan de 2070 pak met 2 fans voor de compact build, dan scheelt het eur. 150.

Ik heb voor dat geheugen gekozen, omdat ik anders in de knel schijn te komen met m'n kabelmanagement vanwege het geheugen wat te ver uitsteekt. Zou om de laatste tientjes te bezuinigen nog kunnen kiezen voor 2x 8gb indd.
Ik ken paar mensen met een Gigabyte en een MSI Gaming X RX 5700 XT kaarten en die zijn even luid als mijn ROG RTX 2070 Super.

Ook klikte ik net op je link en dat is een best prijzige kaartje, je kan makkelijk wat goedkoper uitkomen door een Gigabyte of een MSI model te pakken.

Begrijp mij niet verkeerd, het is een prima Nvidia kaart maar de reden dat ik erop reageer is omdat dat beeld van AMD niet helemaal klopt, er zijn ook luide RTX 2070 Super kaarten als je te veel op de koeler bepaard, en ja met AMD moet je even kijken welke kaart je pakt maar zelfs de duurste AMD kaart is nog steeds goedkoper dan de RTX.

Dus ja als jij vanwege persoonlijke voorkeur voor Nvidia gaat is dat prima, maar ook AMD heeft stille kaarten dat is het enige wat ik zeg.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Je kan ook iets minder mini gaan met een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart Die kan je dan iets beter koelen en dan heb je misschien ook midner geluid.

Je kan niet om de goede value heen van een 5700XT zoals deze. Nu kan ik wel niet echt specifieke benchmarks vinden voor WoW, maar de kaart zit gemiddeld zo'n 5-7% onder de performance van de 2070S, maar dus wel voor een pak minder Euro's.
pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC

• Mizgala28
Inrage schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:58:
Je kan ook iets minder mini gaan met een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart Die kan je dan iets beter koelen en dan heb je misschien ook midner geluid.

Je kan niet om de goede value heen van een 5700XT zoals deze. Nu kan ik wel niet echt specifieke benchmarks vinden voor WoW, maar de kaart zit gemiddeld zo'n 5-7% onder de performance van de 2070S, maar dus wel voor een pak minder Euro's.
pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC
Die kaart raad ik dan wel af, die Asrock is net een straaljager onder load.

Maar wel goedkoop, dat wel maar er zijn genoeg betere alternatieven.

Edit:

Eventuele alternatieven

Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT (helaas een wat prijzigere kaartje in NL)

MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Er zijn vast wel andere stillere kaarten die ik niet ken, ik weet dat diegenen die ik noemde duurder zijn dan de genoemde Asrock, maar de TS wilde een stiller systeem en zelfs deze duurdere (of andere kaarten) modellen zijn nog steeds fors goedkoper dan een gemiddelde RTX 2070 Super.

Het blijft aan de TS wat voor merk deze wil, maar beide AMD en Nvidia hebben goede en slechte modellen, kwestie van voorkeur en prijs.

[ Voor 32% gewijzigd door Mizgala28 op 09-12-2019 12:47 ]

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 10:27
Puur ter info wat betreft de benodigde specs voor WoW, aangezien ik dat ook speel: ik speel nog op een niet-overklokte 920 van Intel en een RX480. Hiermee kan ik redelijk spelen op net niet Ultra op 4K. Al zal ik direct toegeven dat ik niet echt wakker lig van een dipje (ook niet in raids). Ik overweeg nu wel een upgrade naar ongeveer dezelfde setup die jij nu overweegt. Ik blijf dus met aandacht volgen, al weet ik al wel dat ik m’n videokaart behoud. Mijn reden om te upgraden is eerder gebrek aan geheugen, ik heb maar 6 gig inzitten en dat geeft soms problemen.

• virtualJac
Ik ga nog eens nadenken over de GPU. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Nvidia en dan weet ik niet of ik het prijsverschil tussen de 2700 en 2800 groot genoeg vind om hem te droppen.

Bij mijn zoektocht naar moederboards zie ik wel achterlijk groot verschil in mobo's met X570 chipset. Degene die ik nu gekozen heb is prijstechnisch echt de onderkant. Loont het nog om bijv. te switchen naar 16gb RAM en hier iets meer uit te geven?

Iemand nog ervaring met de verschillende monitoren?

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Deze pricewatch: Asus Prime X570-P is maar ietsjes duurder maar heeft wel betere VRM's. (Kan dus beter met hitte omgaan.)

Verder zou ik alleen een duurder mobo kopen als je specifieke features nodig hebt die bepaalde borden bieden. Daarentegen kan je ook makkelijk geld besparen door voor een b450 bordje te gaan: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX omdat dit mobo ook gewoon prima is voor een 3700x.

• virtualJac
Thnx. Als ik de tests lees dan ga ik toch voor X570. Ik ben alleen beetje huiverig voor die fans die ik zie op de southbridge? Misschien toch upgraden naar eentje die passief gekoeld is.

• Mizgala28
virtualJac schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:23:
Thnx. Als ik de tests lees dan ga ik toch voor X570. Ik ben alleen beetje huiverig voor die fans die ik zie op de southbridge? Misschien toch upgraden naar eentje die passief gekoeld is.
Die fan zal je bij de meeste Asus moederborden niet horen, ik heb de x570 Gaming E van Asus en ik hoor vooral mijn case fans tijdens normal gebruik (en als ik game dan blendt het geluid van mijn GPU mooi mee)

Ik verwacht dat de Prime van Asus niet veel anders zal zijn, geen idee betreffende andere merken.

X570 met passief gekoelde chipset is een heel duur grapje, dan zou je meteen naar een x470 of B450 moeten kijken (en eventueel in de winkel van te voren de BIOS laten updaten zodat Ryzen 3000 CPUs erop werken)

• Immanent Ike
Welke tests heb je gelezen dan? In principe zijn goede b450/470 bordjes prima in staat om een 3700 of 3900 te draaien. Sowieso gebruik je alleen bij videobewerking alle cores op full load, dus alleen daar zou die ietsjes kunnen gaan throttelen, maar zelfs dat acht ik onwaarschijnlijk met een 3700x in een case met goede airflow.

Verwijderd

FWIW ik draai WoW op een 2700X + 2080Ti en voorheen een 1080Ti.

In een volle flex raid als met alles op Ultra is er geen merkbaar verschil in performance. Met beide kaarten heb je last van hickups die niet door de GPU komen. Ik vermoed dat het de gevolgen zijn van het 15 jaar doorontwikkelen van een antieke game engine.

• virtualJac
Immanent Ike schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:37:
Welke tests heb je gelezen dan? In principe zijn goede b450/470 bordjes prima in staat om een 3700 of 3900 te draaien. Sowieso gebruik je alleen bij videobewerking alle cores op full load, dus alleen daar zou die ietsjes kunnen gaan throttelen, maar zelfs dat acht ik onwaarschijnlijk met een 3700x in een case met goede airflow.
Onder andere hier en ook diverse YT filmpjes gekeken met tests. Het draait wel, maar een X570 lijkt toch wat beter future proof en uiteindelijk scheelt het niet dermate veel in aanschaf.

@Verwijderd Dat klinkt goed, echter heb je natuurlijk wel een dijk van een GPU erin. Ik heb veel tests gelezen over Mac icm WoW (wilde eerst miss nieuwe mac aanschaffen) en daarin zie je dat daar wel vaak de GPU de bottleneck is. Ik kan me zo voorstellen dat de game zelf en de servers ook wel eens voor wat lag / freezes zorgen.

[ Voor 17% gewijzigd door virtualJac op 10-12-2019 07:30 ]

• Immanent Ike
Tijdens de release waren er inderdaad wat problemen maar die zijn al een tijdje verholpen. B450 of x470 bieden gewoon prima opties voor de 3700x. Sowieso moet je je niet blind staren op de chipsets maar kijken naar de reviews van individuele borden, want niet alle bordjes zijn kwalitatief even goed.

• virtualJac
Ik neig steeds meer naar een compact build, zodat ik evt de kast toch naast de monitor kan zetten. Scheelt weer lastige zaken met een meubeltje. Weegt het op om ipv 3200mhz naar 3600mhz te gaan met intern geheugen? Prijsverschil is zo'n 30-40 euro.

Ook vind ik de kast erg prijzig. Echter vergelijkbare kasten als de Louqe Ghost S1 of de Dan Case A4 zijn net zo duur en lastiger te krijgen in NL.

Heb in een winkel een aantal monitors bekeken. Stond niet echt iets tussen wat ik interessant vond, maar ik weet wel dat 27" groot zat is voor mij. Wordt dus een 27" recht of curved.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 152,90€ 152,90
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2080 Super Black€ 759,-€ 759,-
1BehuizingenKolink Rocket€ 157,51€ 157,51
1WaterkoelingAsetek 645LT AIO€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,90€ 148,90
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.793,21