48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken op aanbieders op internet?
Hoe ver staan die bomen verwijderd van je huis? Heb je er (nu) in de winter alleen last van, of ook in de lente / zomer?
Je dropbox linkje werkt niet. Heb je wellicht een foto van je huis ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Welke site kan ik het beste gebruiken voor het delen van foto's?
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Catch a smile out there!
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Denk dat het verstandig is om foto's te maken van je dak zodat je dit kan gaan bepalen. Uiteraard is het nu lastig omdat het herfst is, maar wellicht heb je nog recente fotos van de zomer ?
Zie ook deze annimatie:
YouTube: Solar Plants: Sun Despite Shade Thanks to SMA ShadeFix
optitrack(sma), mppscanning(abb) of pvcweep(div).
zijn allemaal systemen die vrijwel het zelfde werken, en er voor zorgen dat je omvormer niet op het verkeerde punt blijft hangen als je last van schaduw hebt.
en dit word vrij algemeen ondersteund. (alleen niet iedereen maakt er reclame mee
het helpt erg aardig tegen gedeeltelijke schaduw.
ik draai zelf ook oost-west met een voorbeeld dag van vol zomer.

met ook best veel schaduw, omdat mijn huis best laag is vergeleken met wat er om mij heen is gebouwd..
in de ochtend(oost) van de kerk.
(als het vol zomer is, dan komt de zon net voor de kerk op.
dipje tussen 7:00 en 7:30 is de de kerk toren.
lente en herfst, dan mis ik gewoon een vol uur in de ochtend wegens schaduw van heel de kerk)
in de avond, door bomen die 2x zo hoog zijn als mijn huis.
(als het vol zomer is dan gaat de zon net voor bij de bomen.
in de lente en herfst pak een vol uur minder door de bomen.)
maar ondanks al die schaduw, heb ik eigenlijk nog de meeste schaduw van mijn eigen dak zelf.
want west licht tot 11uur of 4 uur lang in de schaduw van het oost dak.
en oost licht van 17:00 of 4 uur lang in de schaduw van het west dak.
dan is eigenlijk nog maar de vraag, hoe dicht bij staan de bomen bij jouw dak.
en is het eigenlijk wel een ramp als je verlies hebt op momenten dat de opbrengst toch al niet hoog is.
de eerste 2 uur en de laatste 2 uur van de dag daar zit niet zoveel opbrengst meer, de zon is dan al lang niet meer zo krachtig.
en is dat het wel waard om dan een relatief duur systeem voor te gebruiken om dat te compenseren.
wat je ook probeert te optimaliseren, schaduw blijft schaduw.
het word door optimizers of optirack geen zon.
dus de tip van @Possible om ons hier meer inzicht te geven met foto's van de omgeving/dak.
zodat we een beetje de schaduw kunnen schatten, lijkt mij het verstandigste.
edit:
ik heb wel eens een vergelijking gemaakt tussen mijn set en nog een andere oost west set.
(maar zijn logging was best wel bagger, dus vandaar dat het er niet uit ziet, lees daar door heen a.u.b.)

de andere set had 4 pijpen op zuid zitten.
de omvormer ondersteunde geen optitrack(sma), mppscanning(abb) of pvcweep(div).
het dipje in de middag kun je oplossen met optitrak variant.
het piekje omhoog, was als de schaduw precies tussen de oost en west viel.
de eigenaar heeft besloten om de omvormer te vervangen voor SMA (optitrack) en zijn middag opbengst werd wel iets beter, denk dan aan ongeveer 1kWh per speciale dag.
uiteindelijk ging zijn jaar opbrengst er 100kWh per jaar er op vooruit.
hij was er blij mee. (maar als ik de kosten er tegen over zet, dan is het nog meer erg de vraag of het wel effectief was, maar goed mensen hun gevoelens zijn niet altijd het verstandigst.
[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 17-12-2019 10:42 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Sowieso is het daar niet de beste periode voor.EdwinC schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:32:
Ik zal van het weekend even een rondje om het huis maken om foto's te maken en te posten.
De zon staat nu veel lager dan bijvoorbeeld tussen maart en september dus je zal nu veel meer schaduw hebben dan in die periode. En nu zal je sowieso weinig opbrengst hebben.
Zo haalde ik op de beste dag van deze december maar 16% van wat ik op een mooie dag in juni haal.
En op de slechtste dag maar 0,2%.
Deze maand is niet representatief voor zowel opbrengst als schaduwen
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Okay niet de beste periode snap ik. Maar aangezien ik ergens wk3 wil bestellen is dit wellicht voldoende om een indicatie te geven?BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:52:
[...]
Sowieso is het daar niet de beste periode voor.
De zon staat nu veel lager dan bijvoorbeeld tussen maart en september dus je zal nu veel meer schaduw hebben dan in die periode. En nu zal je sowieso weinig opbrengst hebben.
Zo haalde ik op de beste dag van deze december maar 16% van wat ik op een mooie dag in juni haal.
En op de slechtste dag maar 0,2%.
Deze maand is niet representatief voor zowel opbrengst als schaduwen
Of zal ik toch maar kiezen voor SolarEdge als is het maar voor de monitoringsmogelijkheden die ik daardoor krijg. En de extra kosten vallen mee op het totaal verbouwingsbudget.
jep hoeft niet de schaduw te fotograferen.EdwinC schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:50:
[...]
Okay niet de beste periode snap ik. Maar aangezien ik ergens wk3 wil bestellen is dit wellicht voldoende om een indicatie te geven?
Of zal ik toch maar kiezen voor SolarEdge als is het maar voor de monitoringsmogelijkheden die ik daardoor krijg. En de extra kosten vallen mee op het totaal verbouwingsbudget.
daar is het niet de juiste tijd voor.
(niemand produceert fatsoenlijk in december en januari.
dus de schaduw die je nu hebt is eigenlijk totaal niet van belang.)
maar wat we wel willen weten is hoe hoog en dicht bij staan de schaduw objecten.
zodat we een schatting kunnen maken op cijfers in plaat van iets uit de lucht grijpen.
het aller mooiste zou zijn, 3 foto's genomen op het dak (met camera liggend op de nok), in de richtingen oost zuid en west.
maar dat kan wat eng zijn voor sommige mensen, dus iets relatief is ook goed.
(en pas op, 1x van het dak vallen is natuurlijk meteen de slechtste TVT die je kunt hebben.
dat geeft ons het beste overzicht.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb hier SolarEdge omdat m'n zuid dak 2 dakkapellen heeft, daardoor kon ik probleemloos 25 ipv 11 panelen kwijt.EdwinC schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:50:
[...]
Okay niet de beste periode snap ik. Maar aangezien ik ergens wk3 wil bestellen is dit wellicht voldoende om een indicatie te geven?
Maar nadeel van SolarEdge is dat je per paneel een extra stukje elektronica neerlegt, gaat het stuk dan moet je het dak op. En de kans dat zo'n optimizer kapot gaat is vele malen groter dan dat een paneel stuk gaat
Dus als het zonder SolarEdge kan, zou ik het zonder doen.
- op dagen dat het bewolkt is, heb je sowieso geen last van schaduwen en bomen; dan heb je diffuus licht
- op dagen dat de zon hoog staat heb je doorgaans ook de beste opbrengst en de minste last van schaduwen van bomen (omdat de zon hoog staat)
- begin en eind van de dag is de opbrengst sowieso niet zo hoog meer
En wat migjes hierboven schrijft: ligging van de schuur, hoogte en afstand van de bomen en je kan redelijk goed simuleren hoeveel last je krijgt van schaduwen.
[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2019 12:22 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
[ Voor 100% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2019 12:29 ]