Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cORT3X
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 17:02
Voor mijn woning wil ik graag zonnepanelen.
Het beteft hier een Oost / West situatie van 18 panelen, mijn verbruik is ongeveer 4500 kwh pj.
Voor deze situatie heb ik de volgende voorstellen gekregen;

zonneplan 1;
18 x Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp ( betreft Trina Solar of DMEGC panelen)
Elk paneel voorzien van optimizers
Omvormer SolarEdge SE5000 HD Wave
geschatte opbrengst 4.237kWh per jaar
in deze situatie 9 panelen oost en 9 panelen west.
kosten : € 7430,09 incl btw

zonneplan 2;
18 x Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp ( betreft Trina Solar of DMEGC panelen)
Omvormer Zonneplan ONE
geschatte opbrengst 4.187kWh per jaar.
in deze situatie 9 panelen oost en 9 panelen west.
kosten: € 6716,19 incl btw

coolblue:
18x Trina Solar TSM-320 DD06M.05(II) zonnepanelen
Growatt 5000 TL3-S omvormer
geschatte opbrengst 4.648 kWh per jaar
in deze situatie 8 panelen op oost en 10 panelen op west.
kosten: € 7.063 Prijs incl. btw

awizon:
18x Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G5 315WP
Omvormer Growatt 5000MTL-S
geschatte opbrengst ongeveer 4500 kWh per jaar
in deze situatie 6 panelen op oost en 12 panelen op west.
Totaal incl. BTW: € 6.631,49

Al deze offertes zijn gemaakt op basis van luchtfotos, niet ideaal dus.
Nadat ik dingen op forum had gelezen over 1fase of 3fasen heb ik bij coolblue gevraagd wat het beste is voor mijn situatie.
Volgens deze adviseur is mijn meterkast op dit moment een 1x 25A aansluiting, waarbij zij adviseren hier 3x 25A van te laten maken.
Bij de andere 1fase situaties is een 35A aansluiting nodig ?
Graag hoor ik van anderen wat verstandig is, ik kook op dit moment nog gewoon op gas en heb geen electrische auto in het bezit.

hieronder wat fotos van de situatie uit 1 van de offertes.
2 pijpjes die op het dak zitten kunnen komen te vervallen, want die worden niet gebruikt.

alvast dank ;)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ZQE09fh.png
https://imgur.com/AyyFg3f
https://i.imgur.com/rW9wj3v

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/1Ml6yYu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Jx5o2Gw.jpg

pijpjes met rode kruis worden niet meer gebruikt en kunnen dus vervallen
1 dakpan is ongeveer 30cm breed en 32,5 cm hoog
hoogte dak -+ 5.2 meter
breedte 10 meter

[ Voor 6% gewijzigd door cORT3X op 11-12-2019 19:03 . Reden: extra foto's van het dak toegevoegd ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die coolblue maakt het steeds bonter. ;w
3 fase omvormer met zo weinig panelen aan iedere kant...
Wat een adviezen weer. Die slaan echt de plank mis.

Ga eerst eens de maten van je dak bepalen...pannen tellen en een paar opmeten (indien mogelijk)
En maak er een mooie foto ervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9gM0sz5umb3hjLaTKfgWXiN6/thumb.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2019 22:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2x 9x 320 op een 5000, een 3600 is ook voldoende en kan gewoon op een 16A groep, geen 3fase aanvraag nodig lijkt me.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:37
AUijtdehaag schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:13:
Die coolblue maakt het steeds bonter. ;w
3 fase omvormer met zo weinig panelen aan iedere kant...
Wat een adviezen weer. Die slaan echt de plank mis.

Ga eerst eens de maten van je dak bepalen...pannen tellen en een paar opmeten (indien mogelijk)
En maak er een mooie foto ervan.
[Afbeelding]
Heeft een 3 fase omvormer wel enig nut voor zo'n situatie? Ik heb nl. precies dezelfde planning (10-12 panelen per kant op een o-w opstelling), alleen bij mij is het op een schuur waarin al krachtstroom ligt.

Ter vergelijking, bij mij komen ze rond de 7000-7100 uit met 20 320Wp panelen met optimizers.

[removed]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Wat een prijzen. Is dit in de randstad?

• cORT3X
Dit is in Leeuwarden.
Zal de bouwtekeningen eens nakijken voor afmetingen. Anders dakpannen tellen.
Zal ook even zien of foto maken lukt, misschien drone even in de lucht gooien.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
Leuk.. stadsgenoot.. waar woon je precies? :) Mooie prijzen zeg. Ik was voor 17 panelen zon 3500 euro kwijt. Wel zelf deels gedaan en samengesteld maar toch..

Laat maar weten of ik je ergens mee kan helpen !

Ik zou alle dakvlakken mooi vol leggen. Heb je spreiding over de hele dag als salderen straks gaat verdwijnen .

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• cORT3X
He man, leuk dat je reageert!
Ik woon in camminghaburen, en jij ?
wat voor systeem heb jij aan gelegd ?

heb de bouwtekeningen even bekeken en het dak is 10 meter breed.
zal woensdag fotos maken met de drone zodat ik het een en ander beter in beeld kan brengen.

• cORT3X
Vandaag nogmaals telefonisch contact met coolblue.
Ze blijven volhouden aan een 3fase systeem.
Volgens de technische dienst daar is 18 panelen te zwaar voor een 1fase systeem.
Als ik een 1fase systeem van hun wil zal ik minder panelen moeten nemen.
Na wat reacties van jullie denk ik dat deze dan wel kan vervallen.

ps; betere fotos van beide kanten toegevoegd aan de TS

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik snap dat CoolBlue daar aan vast houd, ze willen op enorme schaal panelen leggen en maatwerk en aparte berekeningen passen daar niet goed in. Computer says no.
Wel kan je je afvragen of je niet alsnog 3 fasen wilt om voorbereid te zijn op een full electric woning met een elektrische auto. Maar puur voor de panelen is het niet nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Possible
@cORT3X

Ik heb 17 x 300 WP panelen gelegd. Totaal dus 5100 wp op een 1 fase SMA omvormer.

Mijn dak ligt op het Westen en ligt helemaal vol. Ook heb ik nog 6 panelen op mn platte dak liggen welke op het zuiden zijn gericht. Wat voor helling heeft je dak? Ziet er steil uit namelijk.

Beide systemen hebben een aparte automaat / groep. Ik heb dus ook 2 omvormers welke op 2 verschillende fases zijn aangesloten.

Het is dus zeker prima mogelijk (wel op het randje) om 18 panelen op een 1 fase omvormer aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik je bestaande meterkast wel laten upgraden naar 3-fase met het oog op de toekomst zoals @Tsurany al aangaf.

Ik woon in zuiderburen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 11-12-2019 15:25 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Possible schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:23:
@cORT3X

Ik heb 17 x 300 WP panelen gelegd. Totaal dus 5100 wp op een 1 fase SMA omvormer.

Mijn dak ligt op het Westen en ligt helemaal vol. Ook heb ik nog 6 panelen op mn platte dak liggen welke op het zuiden zijn gericht. Wat voor helling heeft je dak? Ziet er steil uit namelijk.

Beide systemen hebben een aparte automaat / groep. Ik heb dus ook 2 omvormers welke op 2 verschillende fases zijn aangesloten.

Het is dus zeker prima mogelijk (wel op het randje) om 18 panelen op een 1 fase omvormer aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik je bestaande meterkast wel laten upgraden naar 3-fase met het oog op de toekomst zoals @Tsurany al aangaf.

Ik woon in zuiderburen :)
Misschien mis ik iets, maar waarom zou je je meterkast gaan upgraden naar drie fasen om vervolgens enkel op 1 fase terug te gaan leveren?

Je meterkast upgraden naar driefasen impliceert toch immers ook dat je je verbruikers over drie fasen gaat verdelen. Dan wil je ook over alle drie die fasen je zonne-energie verdelen lijkt mij.

[edit hieronder ter aanvulling]

Tot 2023 maakt het natuurlijk niet uit ivm salderingsregeling.

Daarna is het de vraag of het uit maakt. Zoals ik het heb begrepen meten de energiemeters op dit moment intern alleen het saldo van het totale actuele verbruik. Stel je levert 2000 Watt op fase 1, en je verbruikt op dat moment 1000 Watt per fase, de meter ziet dat gewoon als 1000 Watt actueel verbruik van het net.

Niks aan de hand zou je denken. Maar ik heb óók begrepen dat de energiemeter op zich technisch best in staat is om een en ander per fase te berekenen in plaats van als geheel, en dat het op dit moment zo is dat die feature niet is geactiveerd. En waarom zouden ze ook, ze moeten immers toch salderen. De vraag is natuurlijk of de energiemaatschappijen dat in de toekomst niet gaan willen activeren. Dat zou mij namelijk niet verbazen, als het salderen er tzt af gaat. En dan zit je met je omvormer op fase 1, en een paar grootverbruikers op fase 2 en 3.

[ Voor 29% gewijzigd door Glenfiddich op 11-12-2019 15:49 ]

Catch a smile out there!

• cORT3X
ja die foto's geven een vertekend beeld over de helling van het dak
ik denk dat iets van 45 graden is

• Possible
@Glenfiddich De slimme meter ziet het toch als totale meting. Er is ooit een tweaker die het uit heeft gezocht dat de fases gewoon worden samengevoegd.

Dus voor het salderen maakt het nu (nog) helemaal niet uit nog. Nu weet ik niet hoe het in de toekomst gaat, maar dit zou natuurlijk wel kunnen gaan veranderen dat er wel per fase gekeken gaat worden wat je teruggeleverd of verbruikt.

Ik keek even naar mijn eigen situatie bedacht ik mij net.. Ik vond de 3 fase variant niet de prijs waard (500+ meer) dus heb gekozen voor de 1 Fase.

Omdat ik al een omvormer had, lever ik nu terug op de 2 fases die wij het meeste gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Possible op 11-12-2019 15:53 ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Possible schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:51:
@Glenfiddich De slimme meter ziet het toch als totale meting. Er is ooit een tweaker die het uit heeft gezocht dat de fases gewoon worden samengevoegd.

Dus voor het salderen maakt het nu (nog) helemaal niet uit nog. Nu weet ik niet hoe het in de toekomst gaat, maar dit zou natuurlijk wel kunnen gaan veranderen dat er wel per fase gekeken gaat worden wat je teruggeleverd of verbruikt.
Nu wel ja, maar in de toekomst als salderen stopt dan krijgen de energiemaatschappijen er financieel belang bij om het wel degelijk per fase te gaan registreren. En juist omdat ze daar belang bij krijgen, zou het mij niet verbazen als registratie per fase dan rap ingevoerd gaat worden!

Catch a smile out there!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

cORT3X schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:24:
Vandaag nogmaals telefonisch contact met coolblue.
Ze blijven volhouden aan een 3fase systeem.
Volgens de technische dienst daar is 18 panelen te zwaar voor een 1fase systeem.
Als ik een 1fase systeem van hun wil zal ik minder panelen moeten nemen.
Na wat reacties van jullie denk ik dat deze dan wel kan vervallen.

ps; betere fotos van beide kanten toegevoegd aan de TS
Waarom coolblue en niet zo'n partij bijvoorbeeld?

https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
cORT3X schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:51:
Voor mijn woning wil ik graag zonnepanelen.

1 dakpan is ongeveer 30cm breed en 40cm hoog
hoogte dak -+ 6.4 meter
breedte 10 meter
Weet je zeker dat het 40 cm hoog is?
Meestal is dit iets van 32 - 34 cm ? Zou je het nog eens kunnen nameten van pan tot pan?
En niet onder je dakraam, maar er naast. Misschien is dat niet representatief voor de rest.

• cORT3X
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:52:
[...]

Weet je zeker dat het 40 cm hoog is?
Meestal is dit iets van 32 - 34 cm ? Zou je het nog eens kunnen nameten van pan tot pan?
En niet onder je dakraam, maar er naast. Misschien is dat niet representatief voor de rest.
klopt, je hebt gelijk
ik had een loss pan die ik in de garage had liggen gemeten.
hoogte is 32.5 cm

• cORT3X
mja dat is gewoon de bekendheid
ik wou gewoon offertes opvragen bij bedrijven om te vergelijken.
via google kom je al snel op vage offerte sites voor zonnepanelen waar ik geen donder van vertrouw.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11 13:51
Volgens mij zou je ex btw toch wel onder de 1 eur/Wp uit moeten kunnen komen inclusief installatie.

Kijk ook even bij deze aanbieders. Die staan bekend als scherp qua prijs:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.solar-outlet.nl/

[ Voor 20% gewijzigd door Heronimo op 11-12-2019 20:11 ]

• cORT3X
Heb vorige week nog een aanvraag gedaan bij solarbouwmarkt, wacht nog op de offerte.
gezien de andere forumthreads die ik gezien heb, komen ze waarschijnlijk met de Munchen Solar panelen.

Toch ben ik er nog niet helemaal uit wat betreft de 1fase of laten omzetten naar 3fasen.
Vraag me af of die extra kosten voor mij opwegen tegen de voordelen van 3fasen.
Een warmtepomp zie ik niet komen op korte termijn en een elektrische auto ook niet.
Mijn vrouw heeft het wel eens over een inductie kookplaat gehad want die is wat makkelijker schoon te houden.

Mocht ik op 1 fase blijven, krijg ik hier dan problemen mee ? (als ik van 18 panelen uit ga )
Een oost/west situatie zal op geen enkel moment het maximale vermogen leveren lijkt me ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vanaf 13 panelen panelen per kant, kun je naar een 3-fase omvormer gaan kijken. Eerder heeft dat geen nut.

Coolblue adviezen met een schep zout nemen.

Op je dak passen behoorlijk wat meer panelen.
Veel meer dan nu aangeboden.
Dus eigenlijk is het aantal panelen bepalend of je naar 3-fase gaat of niet (duh)
Maar met 18 panelen totaal, lekker op 1-fase blijven. Presteert de omvormer ook beter van.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2019 01:12 ]

• cORT3X
Ok, duidelijk verhaal.
Blijft gewoon 1fase dan, want met die 18 panelen heb ik ongeveer mijn verbruik gedekt.
Er passen inderdaad wel veel meer panelen op het dak maar dan krijg je sneller last van schaduw omdat ze lager zullen liggen.
Hierdoor zullen de onderste panelen ochtends langer en avonds eerder in de schaduw zitten.
Dit heeft dan invloed op de panelen erboven toch ?
Een omvormer met 2mpp trackers is voldoende lijkt me ? 1 voor panelen op oost en ander voor panelen op west ?
Zat te denken aan een Goodwe of een Growatt omvormer, niet duur en lijkt mij te voldoen.
Dan heb ik gekeken naar al die merken die ze verkopen op Solar Bouwmarkt.
Heb een lijstje gemaakt in excel met Goodwe GW5000D + Installatie + 2x Complete Set ClickFit EVO, hierbij 18x verschillende panelen gedaan en daarna de prijs per WP. (ex BTW)
hierin is de goedkoopste 0.86 euro per WP en lopen de prijzen op naar tegen de 1 euro per WP.
Wat is nu wijsheid ? 18 panelen van het paneel wat het goedkoopste per WP is ?
LG en Panasonic heb ik hierin niet meegenomen, die prijzen geloof ik wel.
De offertes die ik verder had opgevraagd komen lang niet in de buurt bij deze prijzen.
Hoor graag hoe anderen hier tegenaan kijken :)
Pagina: 1