Binnenunit buiten plaatsen in geïsoleerde kast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn voornemens een luchtwater warmtepomp te plaatsen en graag zouden we zoveel mogelijk buiten het huis plaatsen. Naast de buitenunit denken wij er ook aan om de binnenunit (boilervat e.d.) in een geisoleerde kast buiten het huis te plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? en heeft iemand tips over de materialen die we daarvoor zouden moeten gebruiken?

Verder heb ik nog een checkvraag - wij hebben een offerte voor een warmtepomp 8Kw Arotherm Valliant VWL 85/3 met een reeks appendages met 300L capaciteit - a 10.000 euro, na aftrek van subsidie. Is dat een redelijk bedrag?

Met dank.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2019 21:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En als je gewoon een monoblock neemt zonder boiler of iets? Sww kan je ook anders oplossen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft een monoblock geen binnenunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nee.
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket

Maar je tapwater kan je verzorgen door een doorstroomverwarmer/quooker of WP boiler

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit apparaat is in de offerte opgenomen:

Vaillant uniSTOR VIH RW 300 boiler voor warmtepomp

Die zouden we o.a. buiten in een kast willen plaatsen, vanwege de omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zo’n monobloc klinkt als veel betere optie als je buiten wilt plaatsen. Die is daar namelijk voor gemaakt. SWW via apart apparaat zoals een boiler.

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 08-12-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. We nemen een monoblock type: Vaillant aroTHERM warmtepomp VWL 85/3 230V

We hebben verder nog een 300L boiler, naverwarming en een paar kleine appendages voor warm water. Dat spul willen we liever niet in huis hebben om ruimte te besparen.

Ik heb gehoord dat je dit ook in een geisoleerde kast buiten kan plaatsen. Hebben jullie daar tips/ideeen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is de buitenunit, die komt inderdaad buiten te staan.

Deze: https://www.vaillant.nl/c...r-warmtepompen-20096.html -- zouden we ook buiten willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:59:
[...]

Dat is de buitenunit, die komt inderdaad buiten te staan.

Deze: https://www.vaillant.nl/c...r-warmtepompen-20096.html -- zouden we ook buiten willen plaatsen.
Ja dat begreep ik, maar het lijkt me dat je een boiler niet buiten moet zetten, de stilstand verliezen ben je dan echt kwijt, binnen de schil niet.
Als je de cv houd moet je daar lekker je warm water (sww) mee doen en de boiler skippen maar alleen de warmtepomp nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas hebben we geen gasaansluiting. Het is een nieuwbouwwoning, dus we moeten wel iets hebben om snel warm water te hebben. Voldoende om in bad te gaan en te douchen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Droomstromer..? Stroom aansluiting is..? 3 fase/

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En kun je voor de verwarming af zonder boiler, maw heb je voldoende afgiftecapaciteit in liters en vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sethro schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:24:
En kun je voor de verwarming af zonder boiler, maw heb je voldoende afgiftecapaciteit in liters en vermogen?
Een boiler niet verwarren met een buffervat, dat is niet het zelfde.

@Verwijderd

Snel gaat het nooit met warmtepomptechniek, maar je moet ook niet in paniek raken voor dat warm water, mensen zijn veelal bang dat ze tekort komen, of koud hebben maar alles hangt af van je gedrag en liters per minuut van de douchekop, regendouche en bad is natuurlijk killing.

Sww kan ook met een doorstromer, of warmtepomp boiler die aan de muur kunnen hangen, op een zolder bijvoorbeeld.
Dan heb je die 300 liter boiler niet binnen of buiten.

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 08-12-2019 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inderdaad, graag even alle relevante info voprzien.

- nieuwbouwwoning; reeds opgeleverd?
- je gaat dus de gasinstallatie verwijderen?
- hoe kom je op 8kw?
- waarom heb je geen rekening gehouden met de binnenunit/boiler?
- hoe groot is het huis?
- hoe goed is het geisoleerd?
- overige installaties zoals wtw ventilatie aanwezig?
- stroomaansluiting; 1x40 of 3x25a?
- waar ga je de wp plaatsen?
- vloerverwarming aanwezig? Zo ja: totale oppervlakte? HoH afstand? Buisdiameter?
- wat is je situatie/wensen qua sww? Verbruik douchekop, douchebeurtduratie?

Anders blijven er vragen komen over de totale situatie, die zeker relevant is.

Een ding is zeker, 10k na subsidie met een 300ltr boiler op 60gr buiten je schil is zeker niet de meest optimale situatie, persoonlijk zou ik dan de gasketel laten hangen.
Buiten dat zie ik ook nog wel wat uitdagingen met condens in het buitenhokje. ‘S winters heb je een enorm temperatuursverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Opzich kan wat je wilt wel denk ik, echter is het stilstandsverlies van de boiler niet genoeg vermoed ik om de kast boven de 5 graden te houden. Je zou dus wel een vorstbeveiliging (400W convector of kleine radiator) in de kast moeten plaatsen welke aanspringt als de temperatuur onder de 5 graden komt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:59:
Naast de buitenunit denken wij er ook aan om de binnenunit (boilervat e.d.) in een geisoleerde kast buiten het huis te plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? en heeft iemand tips over de materialen die we daarvoor zouden moeten gebruiken?
Geen ervaring, maar hou er rekening mee dat je flink wat isolatie (ruimte) moet rekenen. Ook moet je er goed bij kunnen, moet er een goede vloer in. En garantie is ook wel een dingetje.
Het is meer dan een hokje timmeren om de kliko.
Ook moet je ook even kijken naar de bouwvergunning e.d. Door zo'n apparaat erin te zetten kan het weleens iets meer worden dan een schuurtje.
Als je het goed wilt doen, dan maak je gewoon een aanbouw 'technische ruimte'. En dan gewoon de buitenmuur open maken en aansluiten bij de rest van je huis.
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:59:
Verder heb ik nog een checkvraag - wij hebben een offerte voor een warmtepomp 8Kw Arotherm Valliant VWL 85/3 met een reeks appendages met 300L capaciteit - a 10.000 euro, na aftrek van subsidie. Is dat een redelijk bedrag?
Dat is veel geld.
Houd er ook rekening mee dat je geen subsidie krijgt op die boiler (afaik). Die kost >€1100
Voor iets meer geld (bruto) krijg je een warmtepompboiler. Maar dan krijg je nog een keer subsidie (~€1250)! En dan kom je flink lager uit.
Met een douche WTW kun je flink warm water besparen, dan hoef je niet meteen een super grote boiler te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:36
@Verwijderd Een soortgelijk concept is reeds ontwikkeld door Factory Zero, de iCEM. Zit zelfs een ventilatie-WTW en omvormer in verbouwd.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
@Chris_82 Aangezien ik ook op zoek ben geweest naar een oplossing zoals @Verwijderd volgens mij bedoeld en Factory Zero failliet is, post ik deze even:

Nathan Energiemodule
https://decirculairebouwc...ten/nathan-energiemodule/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9QWGf89dzNwgA_PF9zUjD_1ksQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dISM7WB474E4BKrm3k094dIJ.png?f=user_large

Verder zelf geen ervaringen mee, zie dat soort kasten wel bij een paar wijken huurwoningen staan.

Een DIY oplossing is denk ik op zoek naar een tuinkast / tuinberging / opbergbox, en die met pir of steenwol bekleden.
Dus let op de maatvoering, genoeg ruimte voor het aanbrengen van isolatie.
XPS is behoorlijk drukbestendig, die zou je dan op de grond kunnen leggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Piemol op 03-06-2025 19:57 ]

Pagina: 1