Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ineke Elzinga
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-12-2020
Ik zoek een laptop met flink opslag ruimte, snelheid en mogelijkheid voor plaatsing van foto bewerking programma. Ook een scherm wat kleuren goed weer geeft.
Ik wil hem vooral gebruiken voor het opslaan en bewerken van mijn foto's, e-mail en word.
Prijs rond de 1000 euro.
Wat zijn hierin goede tips voor deze leek op dit gebied om op te letten.
De Aldi komt met een Medion erazer P15805 (MD63400). Is dit een goede optie?

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Waarom heb je bij het starten van dit topic niet gewoon de template ingevuld? Mis nu toch wat informatie om een goed advies te geven :) Aanvullend daarop zou ik graag willen weten wat voor soort fotobewerking je doet. Is dit incidenteel of ben je op dagelijkse basis in de weer met professionele programma's (en welke dan).

De laptop die je zelf aandraagt zou zeker kunnen voldoen aan je eisen maar kan ook totale overkill zijn. Daarnaast zou ik het lot van mijn garantie en support liever niet in handen leggen van de Aldi, maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

[ Voor 18% gewijzigd door n9iels op 08-12-2019 20:36 ]

• Ineke Elzinga
Ik bewerk nu in onbetaalde lightroom op mijn Samsung tablet en via snapseed. Maar wil dit graag uitbreiden.
Luminar is ook een idee.
Ik fotografeer hobby matig maar ben wel kritisch. Volg ook cursussen. Dus snelheid, opslag en goede kleur weergave is belangrijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Ineke Elzinga op 08-12-2019 21:31 ]

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:23
Waarmee maak je je foto’s? Ik heb bijvoorbeeld een laptop met de Intel i5-7200u en lightroom werkt redelijk vlot met 12mp RAW foto’s van een Nikon d90 (a 5mb); 24mp RAW foto’s van de Nikon d750 (a 12mb) trekt hij helaas slecht. Ik zit dus ook in de markt, met ook €1000 budget.

Maak je foto’s met je telefoon en wil je die bewerken, of heb je een mirrorless/spiegelreflex met >20 megapixel?

Lightroom (en photoshop) is vooral processor gericht. Heb je veel reken kracht nodig, kies dan bijvoorbeeld een laptop met de Intel i5-9300h of i7-9750h (en niet een ‘U’ variant). Een videokaart wordt nu nog maar weinig gebruikt in lightroom, maar ik denk dat dat de komende jaren gaat veranderen. Ik zou dus ook een 1650 of 1660 to videokaart willen.

Je levert dan in op batterijduur, gewicht en premium afwerking in de prijsklasse van €1000. En voor foto’s van een telefoon bijvoorbeeld echt overkill .

Waar ik zelf altijd moeite mee heb is uitvogelen of een laptop over twee ram slots beschikt: de laptop in de BBG (Lenovo L34 geloof ik) heeft bijvoorbeeld maar 1 slot, wat niet bevorderlijk is. Maar de specs zijn verder uitstekend.

De genoemde Medion heeft volgens een review van hardware.info matige kleur-weergave, en is dus niet heel geschikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Pepper92 op 14-12-2019 12:12 ]

• Ineke Elzinga
Dank voor je antwoord, hier heb ik wel wat aan.
Ik fotografeer met een spiegelreflex de Nikon D5300.
Fotografie is voor mij een serieuze hobby, net als de verwerking van de foto's. Ik schiet in Raw.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07
Is een desktop geen goed idee? Veel meer processorkracht voor minder geld en dan ook een mooi 27 of 32 inch scherm erbij met hoge resolutie.

• Ineke Elzinga
Ja ik snap je opmerking.
Wat ik fijn vind aan een laptop is dat ik er mobiel mee ben. Maar de opmerking vind ik heel terecht en er ontstaat al wat twijfel bij mij
Pagina: 1