Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentei
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11-2020
Mijn vraag
...
Hallo, ik heb mijn pc overgezt van een ITX case naar een ATX case, namelijk de NZXT H710i.
Met deze case kwammen 3 fans van voor en 1 fan vanachter, deze waren allemaal geconnecteerd met de smart device die bij de case komt.

In het begin had ik problemen met de voorste fans die soms niet aangingen als ik het systeem opstarte, of soms na 5min gewoon stil vielen, andere keren werkten deze normaal.

Ik heb dan van connectoren zitten switchen, 3 voorste fans waren allemaal geconnecteerd op 1 connector en de achterste fan op een andere connector (er zijn 3 connectoren met telkens 3 hubs waar je max 3 fans kan aansluiten) Ik heb dan 2 voorste fans op een aparte connector gesloten en de achterste + 3de voorste fan op een aparte connector. Hierdoor werken de fans normaal en starten ze telkens op, er valt nooit een fan uit zoals voorheen.

Maar het echte probleem is nu die CAM software van NZXT deze detecteert alleen maar fan connector 3 dus de achterste + 3de voorste fan.
Hierdoor kan ik eigenlijk de snelheid niet regelen en werken de 2 voorste fans aan default speed geen idee hoeveel rpm die doen.

Nu is de vraag waarom worden deze fans niet gedecteerd? En is er een andere software die ik kan gebruiken om de snelheid te zien van de fans.

Op mijn mobo kan ik niet alle fans aansluiten omdat ik niet genoeg aansluitingen heb.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Software NZXT CAM

Hardware
-AMD Ryzen 2700x
-ASrock Fatal1ty X470 m-ITX
-PSU: be quiet straight power 11 650w
-MSI RTX 2070 VENTUS
-NZXT H710i

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
de fans connectoren liggen switchen
cam softwer meerdere malen verwijderd en terug geinstalleerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Download even AIDA64 Extreme (Trial), ik heb beide programma's geinstalleerd en NZXT CAM pakt zeer zelden de juiste RPMs danwel detecteert het programma een verkeerd kanaal waar niks op aangesloten zit. Bij AIDA64 worden wel alles goed weergegeven.

Overigens ik neem aan dat de power interface van je Fans PWM aangestuurd zijn (zoals ik het bij de specs van fabrikant zie)? Dan kan het nml. zijn dat de temperatuur-sensor zegt dat het het koel genoeg is in de kast, waardoor deze fans worden uitgeschakeld. Als je dit wilt wijzigen; BIOS fan curves aanpassen (of in CAM, maarja dat werkt dus niet zo lekker).

Type fans in deze trend?: pricewatch: NZXT AER F - 120MM, Twin Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb de NZXT controller verbannen en alle fans aangesloten op de fan aansluitingen op mijn moederbord. Ik heb wel een oudere NZXT behuizing maar kreeg er ook al snel zenuwen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentei
Yorick90 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:30:
Download even AIDA64 Extreme (Trial), ik heb beide programma's geinstalleerd en NZXT CAM pakt zeer zelden de juiste RPMs danwel detecteert het programma een verkeerd kanaal waar niks op aangesloten zit. Bij AIDA64 worden wel alles goed weergegeven.

Overigens ik neem aan dat de power interface van je Fans PWM aangestuurd zijn (zoals ik het bij de specs van fabrikant zie)? Dan kan het nml. zijn dat de temperatuur-sensor zegt dat het het koel genoeg is in de kast, waardoor deze fans worden uitgeschakeld. Als je dit wilt wijzigen; BIOS fan curves aanpassen (of in CAM, maarja dat werkt dus niet zo lekker).

Type fans in deze trend?: pricewatch: NZXT AER F - 120MM, Twin Pack
Yup er zit een "smart connector" in de case van NZXT die smart connector stuurt de leds en de fans aan.

Nu ondertussen is het probleem dat de fans niet zouden aanslaan bij start-up of na boot niet meer draaien is al opgelost (denk ik) door 2 fans op 1 connector aan te sluiten en de andere 2 of een andere connector, sindsdien draaien de fans zonder problemen.
Maar door die CAM software kan ik maar 2 fans aansturen, de andere 2 zouden niet draaien volgens de software....terwijl ze wel draaien.
De case is zeker koel genoeg maar er is geen optie dat de fans niet zouden draaien in die software dus dat kan niet, dat was ook mijn gedacht toen de fans uit gingen de 1ste keer, ik heb dan een game gestart de fans bleven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Gentei schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:49:
[...]

Yup er zit een "smart connector" in de case van NZXT die smart connector stuurt de leds en de fans aan.

Nu ondertussen is het probleem dat de fans niet zouden aanslaan bij start-up of na boot niet meer draaien is al opgelost (denk ik) door 2 fans op 1 connector aan te sluiten en de andere 2 of een andere connector, sindsdien draaien de fans zonder problemen.
Maar door die CAM software kan ik maar 2 fans aansturen, de andere 2 zouden niet draaien volgens de software....terwijl ze wel draaien.
De case is zeker koel genoeg maar er is geen optie dat de fans niet zouden draaien in die software dus dat kan niet, dat was ook mijn gedacht toen de fans uit gingen de 1ste keer, ik heb dan een game gestart de fans bleven uit.
Ik denk dat het dan zeker die smart controller betreft. Sluit ze allemaal aan op je moederbord, zoals hierboven al wordt gezegd dan kan je meteen uitsluiten of het de controller is. Ik ben ook geen fan van die controllers, heb ze liever op het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentei
Yorick90 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat het dan zeker die smart controller betreft. Sluit ze allemaal aan op je moederbord, zoals hierboven al wordt gezegd dan kan je meteen uitsluiten of het de controller is. Ik ben ook geen fan van die controllers, heb ze liever op het moederbord
Zoals aangegeven op mijn 1ste post, kan ik niet alle fans aansluiten op mijn mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Gentei schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:38:
[...]

Zoals aangegeven op mijn 1ste post, kan ik niet alle fans aansluiten op mijn mobo
Voor hooguit een paar euro koop je een fan splitter. 2 of 3 fans op 1 aansluiting op je mobo is geen enkel probleem. Willekeurig voorbeeld: pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
[...]

Ja slimmerd, zoals ik zeg; je hebt dus wss gewoon een defect in je controller. Als je de fans 1 voor 1 op je moederbord probeert dan weet je iig zeker dat het je fans niet zijn maar de controller. Dus als je controller de fans niet detecteert of gewoon weg niet werken, dan lijkt me de conclusie vrij simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
[...]

je gebruikt de werkende poorten op je controller en de rest op je moederbord :-) ik heb bij mijn controller gemerkt dat het type ventilator dat je hebt ook uit maakt. Ik heb van die gekogellagerde koelers van BeQuit die detecteerd hij niet, wat goedkopere die standaard in mijn behuizing zaten wel ... ik weet niet juist hoe de controller de snelheid meet of aangeeft maar mogelijk heeft het type en de aanwezige electronica in de koeler zelf er ook iets mee te maken (ik probeer maar mee te denken).

• Gentei
Ja ik had er vandaag ook genoeg van.

Ik heb nog is met de controllers liggen switchen maar de software blijft alleen mijn achterste en 1 van de voorste fans detecteren.
Ik heb de overige 2 fans rechtstreeks op de mobo maar aangesloten want ik had 2 vrije connectoren op de mobo zelf (nadat ik de handleiding had geraadpleegd) Ik denk dat dit de beste oplossing is want nu weet ik tenminste met welke rpm de fans draaien en dat ze zeker draaien.

Even onder load gezet en de CPU blijft mooi rond de 48-50°C draaien en de GPU rond de 58°C wat zeker de moeite is, in de IXT case was dit tegen 65° voor CPU en 77 graden voor de GPU.
Pagina: 1