Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Beste allemaal,

Inmiddels al redelijk wat offertes opgevraagd en (waarschijnlijk zoals iedereen merkt) is de diversiteit groot. Mijn vraag gaat specifiek over de laatste offerte.

Ze offereren 2 installaties met Canadian Solar panelen (16x CS6K-305MS of CS1H-325MS) met een Solaredge SE5k 3 fase omvormer (we hebben een 3fase aansluiting). Het bedrijf betreft Sunleaves en de eerste offerte kost €6218,- ex BTW en de tweede kost €6986,- ex BTW (4880 wp vs 5200wp). Helaas kunnen we niet meer kwijt, want zelfs met de 325 panelen dekt het niet ons verbruik ivm de hybride warmteketel.

Volgens mij is het een redelijk aanbod wat ze gedaan hebben en het bedrijf wordt goed beoordeeld. Mijn vraag is of jullie die mening delen en of de panelen van Canadian Solar aan te raden zijn.

Thanks!

PS het is echt tergend vermoeiend om veel offertes op te vragen en iedereen maar over de vloer te krijgen, afspraken te maken etc etc. Herkenbaar? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Pabz op 08-12-2019 16:37 ]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11 13:51
Zonder de specifics van het bedrijf of het merk panelen te kennen. Twee algemene opmerkingen:
- er zijn niet echt 'slechte' merken meer qua panelen. Wellicht de belangrijkste parameter die nog wel eens wil verschillen is de degradatie over tijd (dus hoeveel % doen ze nog naar x jaar) en hoe het vermogen afneemt bij hoge temperaturen (%/K (of degC))
- als je ze qua kosten wilt vergelijken zou ik uiteindelijk naar de prijs per Wp kijken. De eerste zit op 1.27 de tweede op 1.34. Daarmee zijn ze beide wat aan de hoge kant. Volgens mij zou je ex btw toch wel onder de 1 eur/Wp uit moeten kunnen komen inclusief installatie
- heb je schaduw? Solaredge omvormers met optimizers hebben met name toegevoegde waarde als je veel schaduwwerking hebt van andere objecten op je dak. Bij geen of zeer weinig schaduw zijn string omvormers even goed en een heel stuk goedkoper

Kijk ik bijvoorbeeld voor deze setup bij solar-bouwmarkt.nl dan kom ik met een string omvormer en inclusief installatie een stuk goedkoper uit op 4325 ex. BTW voor 5280Wp. Kortom, het kan qua prijs nog wel wat scherper ;)

16x URE / NSP 330WP Mono Duo 330WP Perc URE / NSP 330WP Mono Duo 330WP Perc
€2.224,00

Solax Mic X3 5.0
€1.189,00

4*4 Panelen Portrait op Horizontale rails
€484,00

Volledige Installatie van 16 Zonnepanelen
€1.336,00

Subtotaal excl. btw:€4.324,79
btw 21%€908,21
Totaal incl. btw:€5.233,00

Edit: kijk ook even bij deze aanbieders. Die staan bekend als scherp qua prijs:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.solar-outlet.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 08-12-2019 16:58 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vraag ook bij die winkels als zij een montage team hebben.
Slechte panelen zijn er niet meer :)
In de omvormers zijn er wél verschillen, dus hier goed naar informeren!
SMA staat aan de top, zelf ga ik voor Fronius vanwege ingebouwd display en bepaalde standaard functies.

[ Voor 66% gewijzigd door frisianstar op 08-12-2019 17:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Pabz
JP12 schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:55:
Zonder de specifics van het bedrijf of het merk panelen te kennen. Twee algemene opmerkingen:
- er zijn niet echt 'slechte' merken meer qua panelen. Wellicht de belangrijkste parameter die nog wel eens wil verschillen is de degradatie over tijd (dus hoeveel % doen ze nog naar x jaar) en hoe het vermogen afneemt bij hoge temperaturen (%/K (of degC))
- als je ze qua kosten wilt vergelijken zou ik uiteindelijk naar de prijs per Wp kijken. De eerste zit op 1.27 de tweede op 1.34. Daarmee zijn ze beide wat aan de hoge kant. Volgens mij zou je ex btw toch wel onder de 1 eur/Wp uit moeten kunnen komen inclusief installatie
- heb je schaduw? Solaredge omvormers met optimizers hebben met name toegevoegde waarde als je veel schaduwwerking hebt van andere objecten op je dak. Bij geen of zeer weinig schaduw zijn string omvormers even goed en een heel stuk goedkoper

Kijk ik bijvoorbeeld voor deze setup bij solar-bouwmarkt.nl dan kom ik met een string omvormer en inclusief installatie een stuk goedkoper uit op 4325 ex. BTW voor 5280Wp. Kortom, het kan qua prijs nog wel wat scherper ;)

16x URE / NSP 330WP Mono Duo 330WP Perc URE / NSP 330WP Mono Duo 330WP Perc
€2.224,00

Solax Mic X3 5.0
€1.189,00

4*4 Panelen Portrait op Horizontale rails
€484,00

Volledige Installatie van 16 Zonnepanelen
€1.336,00

Subtotaal excl. btw:€4.324,79
btw 21%€908,21
Totaal incl. btw:€5.233,00

Edit: kijk ook even bij deze aanbieders. Die staan bekend als scherp qua prijs:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.solar-outlet.nl/
Dat scheelt inderdaad een slok op een borrel! Ik zal morgen eens contact met ze opnemen. Ik wil de installatie volledig uit handen geven en ben wel benieuwd hoe ze dan bij bijv Solar bouwmarkt inschatten hoeveel PVs ze kwijt kunnen op je dak.

Ik heb wel last van schaduwwerking, dus het wordt waarschijnlijk dan een omvormer met optimizers (waarschijnlijk SE).

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
Hoeveel schaduw heb je? Staat er een gigantische kastanje boom in je tuin of heb je last van de schaduw van een pijpje of dakkapel?

Heb je wellicht een foto. Er bestaan prima alternatieven voor schaduw management.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zit met 16 panelen aan het minimum aantal P370 optimizers voor een 3-fase SE omvormer.
Belangrijk is dan ook, hoeveel schaduw je dan hebt.
Liggen alle panelen op 1 dakvlak?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pabz
Je kunt hier een foto zien uit een offerte:

https://imgur.com/a/ak31IJd

Orientatie is op het westen en je ziet op de noord en zuid erfgrens een schoorsteen staan die bijna een meter boven het dak uitsteekt. Aangezien de zon over de schoorsteen met de zuidelijke erfgrens draait, zal deze waarschijnlijk de hele dag een bepaalde schaduw werpen.
Verder staat er op het westen een grote walnotenboom in de tuin (is een beetje op beetje te zien). Deze wordt volgend jaar wel wat gesnoeid, maar ja hij gaat niet weg.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
Ze plaatsen dus op het westen ? Heb je er al eens over nagedacht om je oost dak ook vol te leggen? Zo heb je mooie spreiding over de hele dag. Ideaal als salderen straks gaat verdwijnen.

Daarnaast heb je maar een klein beetje schaduw wat pirma opgelost kan worden met tigo/huawei optimizers i.c.m. een sma omvormer. Desnoods probeer je eerst alleen schaduw management in te schakelen op de omvormer om te zien wat het doet.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Pabz
Het lastige is dat ik aan de voorkant met beschermd stadsaanzicht zit.... :? Ik zou moeten checken bij de gemeente, maar eigenlijk weet ik het antwoord al wel.

• Pabz
Ok, ik heb 2 offertes bij Solar Bouwmarkt opgevraagd waarbij er 15 JA solar panelen van 340wp genomen zijn. De ene optie is met een SE omvormer en optimizers en een verlenging van de garantie tot 20 jaar op de omvormer (€0,99/Wp ex BTW).
De tweede optie is met zelfde panelen maar met Enphase Micro-omvormers met 25 jaar garantie voor een prijs van €1,05/Wp ex BTW. Echter, wordt er bij die laatste optie beweert dat er een extra rendement is van ongeveer 4%. Klopt dat?

Hoe dan ook, het eea uitbesteden bij Solar bouwmarkt scheelt 30% tov andere offertes die ik heb gehad...(!)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11 13:51
Dat klinkt al een heel stuk redelijker. Wellicht ook nog even bij de andere winkels navraag doen.

Daarnaast zou ik je aanraden om je in te lezen over schaduw en optimizers. Bij een klein beetje schaduw is het waarschijnlijk niet nodig om optimizers toe te passen. Heb je schaduw op maar een deel van de panelen dan kan je bijvoorbeeld ook het systeem van Tigo of Huawei toepassen waarbij je alleen optimizers plaatst voor de panelen die last hebben van schaduw.

• Pabz
JP12 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:51:
Dat klinkt al een heel stuk redelijker. Wellicht ook nog even bij de andere winkels navraag doen.

Daarnaast zou ik je aanraden om je in te lezen over schaduw en optimizers. Bij een klein beetje schaduw is het waarschijnlijk niet nodig om optimizers toe te passen. Heb je schaduw op maar een deel van de panelen dan kan je bijvoorbeeld ook het systeem van Tigo of Huawei toepassen waarbij je alleen optimizers plaatst voor de panelen die last hebben van schaduw.
Dat is wat possible inderdaad ook al voorstelde. Ik vind het echt heel lastig om in te schatten hoeveel panelen last zullen hebben van schaduwwerking. Aangezien de schoorsteen direct zuidelijk staat van het op het westen georiënteerde PV veld, zal de schaduw in de zomer minder lang zijn dan in winter met een laagstaande zon.

Is er nog een toegevoegde waarde van micro omvormers? Is het echt zo dat zijn tov optimizers nog een rendementswinst van 3-4% hebben? Dat zal dan wel interessant zijn.
Pagina: 1