Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-03 17:09
Hoi,

Mijn vriend heeft een HP Z230 Workstation en sinds ik Windows 10 voor hem erop heb gezet valt hij steeds uit. Windows laad gewoon, maar wanneer het eenmaa zo is valt het weer snel uit. Ik heb de CMOS batterij op het moederbord vervangen, maar na een dag zijn de problemen niet verholpen. In eerste instantie werkte de PC weer normaal, maar na een dag vertelde hij me dat het weer uitvalt. Helaas kan ik mijn voeding niet op zijn PC proberen omdat hij een andere power connector op de moederbord heeft (moederbord is van HP zelf). Ik denk toch waarschijnlijk dat de voeding vervangen moet worden, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven. De specs zijn als volgt:

PSU: 400W (HP)
16 GB RAM
i7 3770k
Nvidia Quadro P2000 GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat bedoel je precies met uitvallen? Wat gebeurt er?

Deed de computer het wel goed voordat Windows 10 op werd gezet?

Gebruik je standaard Windows 10 drivers of heb je de laatste drivers van HP geinstalleerd? Met name de grafische drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
mrmrmr schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:37:
Wat bedoel je precies met uitvallen? Wat gebeurt er?

Deed de computer het wel goed voordat Windows 10 op werd gezet?

Gebruik je standaard Windows 10 drivers of heb je de laatste drivers van HP geinstalleerd? Met name de grafische drivers.
Na het aanzetten van de PC laadt windows op en na een aantal minuten ingelogd te zijn, valt de PC gewoon vanzelf uit (zonder af te sluiten; alsof je de power knop ineens ingedrukt houdt). PC functioneerde normaal op Windows 7. Ik heb de drivers niet via HP gedownload nee, maar gewoon Windows automatisch de drivers laten installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vermoed dat het iets met het geheugen is, die even los halen uit de PC en weer terug doen kan al helpen of even wisselen van bankje op het moederbord kan ook.

Als dat het niet is, check even het Windows logboek, misschien staan er foutmeldingen in en schakel even uit dat de PC herstart bij een BSOD/PSOD, zodat de foutcode ook in beeld blijft staan.

Voor andere nuttige tips en dingen die je nog kan proberen, adviseer ik je om Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door te nemen, waar ook veel bruikbare tips in staan met zaken die je kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-06 16:34
Viel de pc uit met een zwart scherm en net daarvoor de melding io-error ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HP bouwt systemen naar eigen inzicht, het is geen standaard. Daarom is het aan te raden niet de generieke drivers van Windows te gebruiken maar de drivers van de HP.

Ook de BIOS updaten kan helpen.

Zowel drivers als de BIOS kan een systeem laten crashen.

Zie HP's hulp pagina bij update naar Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Dank aan iedereen voor jullie hulp. Ik denk inderdaad dat het aan de BIOS van de moederbord ligt. Helaas heb ik vandaag alles geprobeerd om de PC op te starten, maar hij valt gelijk weer uit. Hij start voor 2 of 3 seconden en daarna valt ie uit. CMOS reset geprobeerd, maar alsnog wil hij niet starten. Ik wil de BIOS update via de BIOS scherm zelf doen, maar helaas krijg ik geen kans om hierin te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:31
Blijft de PC wel langere tijd werken als je een ander boot medium gebruikt? Zoals bijvoorbeeld een Linux live CD / Hirens Boot PE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Vinny1994 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:05:
Blijft de PC wel langere tijd werken als je een ander boot medium gebruikt? Zoals bijvoorbeeld een Linux live CD / Hirens Boot PE?
Probleem is dat de PC vrijwel meteen na opstarten uitvalt en powerknop indrukken doet niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:14:
[...]

Probleem is dat de PC vrijwel meteen na opstarten uitvalt en powerknop indrukken doet niks.
Maysam schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:12:Windows laad gewoon, maar wanneer het eenmaa zo is valt het weer snel uit.
Wat is het nou, crasht het ding nou vóór of ná dat Windows geladen is?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:14:
[...]

Dan moet ik het verkeerd geïnterpreteerd hebben. Ik dacht namelijk te lezen dat de PC alleen uit valt na het laden van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Wintervacht schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:18:
[...]

[...]

Wat is het nou, crasht het ding nou vóór of ná dat Windows geladen is?
Ik schakel de PC aan en gelijk na 2 of 3 seconden schakelt hij zichzelf uit. Hiermee bedoel ik dat hij nooit tot het laden van windows komt en ik krijg ook geen beeld op mijn scherm. Ik heb de kast open en ik zie dat alle fans stoppen met draaien en dat hij gewoon uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:24:
[...]

Ik schakel de PC aan en gelijk na 2 of 3 seconden schakelt hij zichzelf uit. Hiermee bedoel ik dat hij nooit tot het laden van windows komt en ik krijg ook geen beeld op mijn scherm. Ik heb de kast open en ik zie dat alle fans stoppen met draaien en dat hij gewoon uitschakelt.
Dan zou ik beginnen met wat @CH4OS ook al zei: Geheugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:40

HugoBoss1985

Xenotech

Dus het heeft niks met Windows te maken.

Je startpost is wel behoorlijk verwarrend met wat je nu stelt... 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Om het duidelijk te maken: Na het installeren van Windows 10 kreeg mijn vriend het probleem dat de PC zichzelf op een willekeurige moment of tijdstip aanzette.

Het CMOS batterij op de moederbord heb ik hierna vervangen om te kijken of het de probleem zou verhelpen. De PC heb ik voor halfuurtje aan laten staan om te kijken of eerdergenoemde probeem voorkwam. Alles werkte weer naar behoren. Helaas melde hij me de dag erna dat het probleem weer terugkam (PC schakelde zichzelf weer uit). Ik heb de PC vandaag bij me om een BIOS update uit te voeren, maar de PC schakelt zichzelf meteen na aanzetten weer uit ( na 2 of 3 seconden). Hierdoor kom ik dus niet in de BIOS. Mijn excuses als mijn eerdere posts niet duidelijk waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:34:
Om het duidelijk te maken: Na het installeren van Windows 10 kreeg mijn vriend het probleem dat de PC zichzelf op een willekeurige moment of tijdstip aanzette.

Het CMOS batterij op de moederbord heb ik hierna vervangen om te kijken of het de probleem zou verhelpen. De PC heb ik voor halfuurtje aan laten staan om te kijken of eerdergenoemde probeem voorkwam. Alles werkte weer naar behoren. Helaas melde hij me de dag erna dat het probleem weer terugkam (PC schakelde zichzelf weer uit). Ik heb de PC vandaag bij me om een BIOS update uit te voeren, maar de PC schakelt zichzelf meteen na aanzetten weer uit ( na 2 of 3 seconden). Hierdoor kom ik dus niet in de BIOS. Mijn excuses als mijn eerdere posts niet duidelijk waren!
Wake on lan uitzetten in het bios, dat verklaard misschien het "vanzelf aan gaan"

Even geen bios updaten totdat je het probleem opgelost hebt.
Als de pc uitvalt tijdens het bios updaten heb je een groter probleem.

Probeer ook eens een andere voeding voor de grap.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2019 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:34:
[...]

Wake on lan uitzetten in het bios.
Probleem is dus dat hij/zij schijnbaar die mogelijkheid niet heeft. PC schakelt uit na 2/3 seconden.

@Maysam Heb je nu al geprobeerd het geheugen te verwijderen en één voor één opnieuw te plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Vinny1994 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:36:
[...]

Probleem is dus dat hij/zij schijnbaar die mogelijkheid niet heeft. PC schakelt uit na 2/3 seconden.

@Maysam Heb je nu al geprobeerd het geheugen te verwijderen en één voor één opnieuw te plaatsen?
TS stelt in zijn/haar/overig post dat hij/zij/overig de pc een half uurtje aan heeft laten staan :P

Het hele verhaal is nog te verwarrend voor mij...

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:37:
[...]

Hij stelt in zijn post dat hij de pc een half uurtje aan heeft laten staan :P
Misschien alle berichten even lezen in plaats van selectief lezen.

Ik zou persoonlijk 1 voor 1 hardware eruit halen. Aangezien de PC nu dus na een paar seconden uitgaat zal het niet Windows zijn dus moet het een hardware probleem zijn. BIOS update zou ik nu persoonlijk niet doen en tevens denk ik ook niet dat dit het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Vinny1994 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:36:
[...]

Wat ik hardwarematig heb geprobeerd tot dusver: RAM sticks uitwiselen, alle kabels opnieuw aansluiten, GPU opnieuw monteren en ook een CMOS reset. Maar tevergeefs heeft het niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:43:
[...]

Wat ik hardwarematig heb geprobeerd tot dusver: RAM sticks uitwiselen, alle kabels opnieuw aansluiten, GPU opnieuw monteren en ook een CMOS reset. Maar tevergeefs heeft het niet geholpen.
Heb je een nieuwe/andere voeding om mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-06 09:54
Heb je al een keer in veilige modus opgestart? Wat gebeurt er dan?
Kan ook een defecte reset / powerknop zijn. (had ik zelf bij soortgelijke klachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 22:34
Ik heb vorige week toevallig dezelfde issue gehad en het bleek een Ram issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
@Vinny1994

Dat heb ik wel maar de Power socket voor de moederbord is geen 24 pin en kan ik dus niet testen. Als ik het met een andere voeding wil proberen, moet het wel van de

@agile_tester

PC schakelt zichzelf meteen uit na aanzetten. Dit gaat dan niet lukken. Defective powerknop zou zeer waarschijnlijk kunnen zijn.

@Droid86

Zou kunnen, maar helaas heb ik geen compatible RAM reepjes liggen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Maysam Kun je ook aangeven om wat voor hardware het exact gaat? Een '400W 'HP' voeding zegt zo weinig. Geef even exacte merk en typenummers op, dan hebben we een veel beter beeld over wat voor PC het gaat.

Een auto heeft ook 4 banden, maar zomer banden zijn ook ongeschikt om te rijden door de sneeuw... Maar dat kan een monteur je ook pas vertellen nadat je hebt aangegeven welke en wat voor banden je onder de auto hebt liggen.
Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:04:
PC schakelt zichzelf meteen uit na aanzetten. Dit gaat dan niet lukken. Defective powerknop zou zeer waarschijnlijk kunnen zijn.
Zijn er piepjes? Zo ja, hoeveel? En heb je vervolgens in de documentatie opgezocht wat het betekend? Zo nee, dan komt de PC de zogenaamde POST niet door en kun je het beste alles los halen en 1 voor 1 de PC weer opbouwen. Dan weet je wat de fout veroorzaakt.

Als de knop defect zou zijn, zou je de PC natuurlijk ook niet meer kunnen aan zetten als die uit zichzelf uit is gegaan, dus de powerknop kun je al doorstrepen. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 10-12-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Brummetje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:39:
[...]

Misschien alle berichten even lezen in plaats van selectief lezen.

Ik zou persoonlijk 1 voor 1 hardware eruit halen. Aangezien de PC nu dus na een paar seconden uitgaat zal het niet Windows zijn dus moet het een hardware probleem zijn. BIOS update zou ik nu persoonlijk niet doen en tevens denk ik ook niet dat dit het probleem oplost.
Ik heb alles gelezen (zoals je eerder kon zien heb ik het ook over zijn startpost...) en als je mijn post gelezen had dan had je ook gezien dat ik het over de bewuste post had waar ik op reageerde ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 22:34
Maysam schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:04:
@Vinny1994

Dat heb ik wel maar de Power socket voor de moederbord is geen 24 pin en kan ik dus niet testen. Als ik het met een andere voeding wil proberen, moet het wel van de

@agile_tester

@Droid86

Zou kunnen, maar helaas heb ik geen compatible RAM reepjes liggen om te testen.
Je hebt 1 module van 16GB?
Als het er twee vna 8 zijn gewoon 1 module eruit halen en dan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Even samengevat:

PC valt uit, 2 á 3 seconden na het ‘aan’ zetten.

Geprobeerd:
CMOS batterij vervangen
Kabels opnieuw aansluiten
GPU opnieuw aansluiten
RAM sticks uitwisselen --> bedoel je hiermee het RAM verwijderen en opnieuw aansluiten? Zo ja, heb je één module, twee, drie, zestien?

Ik denk dat je met nieuwe/vervangende, werkende hardware zult moeten gaan testen. Dus ander geheugen, een andere voeding, etc. etc.

Ook kun je, zoals eerder vermeld, kijken naar piepjes en de PC zo 'kaal' mogelijk aan proberen te zetten: Geen HDD/SSD aansluiten. Geen optische drive. Alleen moederbord, cpu (met koeler), geheugen. Verder niks aansluiten op de PC behalve de power kabel en kabel voor beeldsignaal. Geen toetsenbord, muis, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Vinny1994 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:58:
Even samengevat:

PC valt uit, 2 á 3 seconden na het ‘aan’ zetten.

Geprobeerd:
CMOS batterij vervangen
Kabels opnieuw aansluiten
GPU opnieuw aansluiten
RAM sticks uitwisselen --> bedoel je hiermee het RAM verwijderen en opnieuw aansluiten? Zo ja, heb je één module, twee, drie, zestien?

Ik denk dat je met nieuwe/vervangende, werkende hardware zult moeten gaan testen. Dus ander geheugen, een andere voeding, etc. etc.

Ook kun je, zoals eerder vermeld, kijken naar piepjes en de PC zo 'kaal' mogelijk aan proberen te zetten: Geen HDD/SSD aansluiten. Geen optische drive. Alleen moederbord, cpu (met koeler), geheugen. Verder niks aansluiten op de PC behalve de power kabel en kabel voor beeldsignaal. Geen toetsenbord, muis, etc.
Ik heb zojuist de PC getest met 1 RAM stick, alle SATA peripherals losgekoppeld van moederbord en zonder toetsenbord/muis (geen kabel voor beeldsignal). PC stond voor 15 minuten aan en daarna schakelde het zichzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Maysam schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb zojuist de PC getest met 1 RAM stick, alle SATA peripherals losgekoppeld van moederbord en zonder toetsenbord/muis (geen kabel voor beeldsignal). PC stond voor 15 minuten aan en daarna schakelde het zichzelf uit.
Ik verdenk de voeding. Kun je een andere voeding regelen en daarmee testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Vinny1994 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:04:
[...]

Ik verdenk de voeding. Kun je een andere voeding regelen en daarmee testen?
Helaas kan dat niet want de power aansluiting voor de moederbord is een andere pin. Het is geen standaard ATX 24 pins. Als het de voeding betreft, dan moet ik waarschijnlijk ook de moederbord gaan vervangen, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Maysam schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:07:
[...]

Helaas kan dat niet want de power aansluiting voor de moederbord is een andere pin. Het is geen standaard ATX 24 pins. Als het de voeding betreft, dan moet ik waarschijnlijk ook de moederbord gaan vervangen, of niet?
Dan kan het dus wel, maar heb je een passende voeding nodig. Moederbord vervangen is niet nodig.

Betreft dit de voeding? : https://www.replacedirect...bid=102746&prrel=14545820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Vinny1994 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:40:
[...]

Dan kan het dus wel, maar heb je een passende voeding nodig. Moederbord vervangen is niet nodig.

Betreft dit de voeding? : https://www.replacedirect...bid=102746&prrel=14545820
Ik heb een zitten te zoeken en kwam hierop uit: YouTube: HP Z230 750W Power Supply Upgrade. De moederbord kan ik dan van stroom voorzien door een 24 pin naar 18 pin connector adapter aan te schaffen:

https://www.amazon.de/ada...Workstation/dp/B01LYAYGBU.

Kwa voeding dacht ik hieraan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,89

Of is dit wellicht overkill? Zou 300W ook voldoen?

Ik ben er niet helemaal 100% uit of het de voeding is. Een paar dagen na de Windows 10 installatie schakelde de PC zichzelf ook willeukerig aan (naast spontane uitschakeling).

[ Voor 36% gewijzigd door Barfi op 11-12-2019 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
Maysam schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:26:
[...]

Ik heb een zitten te zoeken en kwam hierop uit: YouTube: HP Z230 750W Power Supply Upgrade. De moederbord kan ik dan van stroom voorzien door een 24 pin naar 18 pin connector adapter aan te schaffen:

https://www.amazon.de/ada...Workstation/dp/B01LYAYGBU.

Kwa voeding dacht ik hieraan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,89

Of is dit wellicht overkill? Zou 300W ook voldoen?

Ik ben er niet helemaal 100% uit of het de voeding is. Een paar dagen na de Windows 10 installatie schakelde de PC zichzelf ook willeukerig aan (naast spontane uitschakeling).
Bevat het moederbord een 18-pin connector? Zo ja, dan zou je een willekeurige voeding van iemand kunnen lenen en enkel zo'n 24-naar-18 adapter bestellen. Scheelt weer iets als het toch niet de voeding is.

PC die zichzelf aan zet kan ook van alles zijn; wake on LAN, invoerapparatuur die het 'wakker' maken van de PC kunnen triggeren etc.
Pagina: 1