Waar ligt mijn bottleneck en wat moet ik vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brokkenpilootje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-08-2023
Hoi allemaal,

Ik heb een jaar of 5 geleden een redelijk mooi apparaat in elkaar laten zetten, en begin nu te merken dat ik games niet meer op high kan spelen. Ik ben redelijk handig met computers, maar bottlenecks inschatten kan ik niet. Dus ben ik opzoek naar advies over waar mijn bottleneck ligt, en waar ik dus op dit moment het beste geld tegenaan kan gooien.

Mijn budget ligt rond de 200 euro zodat ik nog een paar jaar door kan. Dan komt er weer een grotere ingreep.

Ik heb geen specifieke merk voorkeuren.

Op dit moment speel ik Borderlands 3 qua meest veeleisende game, en in de loop van de komende jaren wil ik Diablo 4 sowieso smooth kunnen spelen op high graphics.
Verder doe ik niet veel op mijn computer dat echt veel vergt van de hardware.

Hier een screenshot van mijn bestelling toentertijd:
http://prntscr.com/q7v918

Zelf zat ik te denken aan het verdubbelen van mijn ram en videokaart door een nieuwe 970 te kopen en twee 4 gb ram kaarten er bij te doen. Wat vinden jullie daarvan? Krijg ik dan een beetje waar voor mijn geld?

Als je meer informatie nodig hebt, dan geef ik dat uiteraard graag!

Hier de RML:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 240,79€ 240,79
1MoederbordenMSI B85-G41 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked+ ACX 2.0€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 79,90€ 79,90
2Geheugen internCorsair ValueSelect CMV4GX3M1A1600C11€ 17,17€ 34,34
1Voedingenbe quiet! Pure Power L8 430W CM€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,03

[ Voor 51% gewijzigd door Brokkenpilootje op 08-12-2019 15:14 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:32
Link doet het niet. Maak ff een lijstje adhv Handleiding Pricewatch

• Brokkenpilootje
Oh ja, ik zie het. Link doet het nu wel! :)
Zal ook meteen even een PW link maken

/e: Gedaan!

[ Voor 39% gewijzigd door Brokkenpilootje op 08-12-2019 15:14 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat voor winst denk je te gaan behalen met een andere videokaart van hetzelfde type?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:08
Als je nou eens je taskmanager start, en dan je pc belast, dan weet je al veeeeeel meer.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:29
Wintervacht schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:19:
Wat voor winst denk je te gaan behalen met een andere videokaart van hetzelfde type?
Ik denk dat hij het over SLI heeft. Nou SLI is dood, dus daar hoeft TS niet aan te beginnen.

Voor de rest is dit op dit moment geen bijzondere hardware meer. Processor is verouderd, gpu is vijf jaar oud, dus tja als je echt een stap wil maken zal je weinig mee moeten nemen. Daarnaast kunnen we natuurlijk niet voorspellen hoe Diablo 4 gaat draaien en ook weten we niet welke resolutie je gebruikt. Wat is je cpu-belasting in Borderlands 3?

[ Voor 37% gewijzigd door NotSoSteady op 08-12-2019 15:34 ]

• Uszka
SLI werkt niet op een B85 bord.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Tweedehands een Ryzen 5 2600 + B450 moederbord + 2x8GiB DDR4-3000 is denk ik het beste wat je kunt doen binnen €200 aan de cpu kant.

Qua videokaart is een tweedehands GeForce GTX 1660 waarschijnlijk het beste wat je kunt krijgen. Zekers geen Radeon RX 500 of Vega56 want je voeding is ook niet de sterkste met 430Watt.

Edit; misschien dat die voeding ook wel aan vervanging toe is.

[ Voor 9% gewijzigd door NitroX infinity op 08-12-2019 15:43 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Brokkenpilootje
zetje01 schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:26:
Als je nou eens je taskmanager start, en dan je pc belast, dan weet je al veeeeeel meer.
Goed idee, ga ik doen. Zal zo ss posten.
/e Hier is de screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h9p4omV.png
Zo te zien zit alles best wel aan z'n max, maar lijkt het wel redelijk gebalanceerd te zijn / geen overduidelijke bottleneck.
NotSoSteady schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat hij het over SLI heeft. Nou SLI is dood, dus daar hoeft TS niet aan te beginnen.

Voor de rest is dit op dit moment geen bijzondere hardware meer. Processor is verouderd, gpu is vijf jaar oud, dus tja als je echt een stap wil maken zal je weinig mee moeten nemen. Daarnaast kunnen we natuurlijk niet voorspellen hoe Diablo 4 gaat draaien en ook weten we niet welke resolutie je gebruikt. Wat is je cpu-belasting in Borderlands 3?
Ja precies, ok SLI is dus dood, goed om te weten haha.
En nee ik hoef dus geen grote stap te nemen nog. Wil nog een paar jaar door met dit materiaal en dan na een jaar of 2-3 een echt grote renovatie.

Maar dat was maar een idee hoor, als jullie denken dat dat zonde van het geld is en dat ik beter nu al aan een grote renovatie kan gaan beginnen, dan ga ik gewoon even sparen komende 2 maanden en dan kan ik wel wat meer uitgeven :)
NitroX infinity schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:41:
Tweedehands een Ryzen 5 2600 + B450 moederbord + 2x8GiB DDR4-3000 is denk ik het beste wat je kunt doen binnen €200 aan de cpu kant.

Qua videokaart is een tweedehands GeForce GTX 1660 waarschijnlijk het beste wat je kunt krijgen. Zekers geen Radeon RX 500 of Vega56 want je voeding is ook niet de sterkste met 430Watt.

Edit; misschien dat die voeding ook wel aan vervanging toe is.
Ja tweedehands zat ik ook aan te denken gezien het budget. Goeie ervaring mee?
Qua videokaart moet ik inderdaad een relatief zuinige hebben. Zijn dat nog steeds de geforce kaarten dus als ik je goed begrijp?

[ Voor 97% gewijzigd door Brokkenpilootje op 08-12-2019 16:31 ]

• Uszka
Cpu en gpu zitten beide tegen de max, en geheugen gaat ook die kant op. Wat je ook upgrade, je gaat er niets op vooruit.
Houd het geld in je zak voor een algehele vervanging van het systeem. Alleen ssd en behuizing zijn nog te hergebruiken.

• Brokkenpilootje
Uszka schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:35:
Cpu en gpu zitten beide tegen de max, en geheugen gaat ook die kant op. Wat je ook upgrade, je gaat er niets op vooruit.
Houd het geld in je zak voor een algehele vervanging van het systeem. Alleen ssd en behuizing zijn nog te hergebruiken.
Heldere taal! Ik ga lekker sparen dan.
Is het spul wat ik heb nog iets waard tweedehands? Dan verkoop ik het gewoon en dan zou ik eerder budget vrij kunnen maken!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GTX 1660 Super is de enige aankoop wat je op deze set kunt doen. Anders wordt het sparen en met deze set verder gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:29
Brokkenpilootje schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:53:
[...]

Heldere taal! Ik ga lekker sparen dan.
Is het spul wat ik heb nog iets waard tweedehands? Dan verkoop ik het gewoon en dan zou ik eerder budget vrij kunnen maken!
Moet je even op vraag & aanbod kijken, geeft je doorgaans wel een goed idee wat het nog waard is.
Pagina: 1